Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sandgrens

Projekttråd renovering - Ockelbo b16

Rekommendera Poster

Då var det dags för nytt projekt. Har i skolan att vi ska göra ett gymnasiearbete på minst 100 timmar med ämne renovering, nyinstallation, lastning eller liknande. Därför har jag valt att renovera en ockelbo B16 från -73 (74?). Dock kommer detta att landa på långt över 100 timmar. Tänkte att det kunde vara kul att lägga upp mitt projekt här, förhoppningsvis kan man även få lite tips på vägen. 

 

Båten är som sagt en  Ockelbo B16 från -73 och det hänger en suzuki från -91 på akterspegeln. Köpte båten som ett renoveringsobjekt med en motor som inte startar så det finns lite att göra. Hoppas på att bli klar innan kylan närmar sig, har ändå ett helt sommarlov att hålla på fritt. Planen är att byta ut akterspegeln och alla förstärkningar i båten som är gjorda i trä då detta är helt förmultnat. Motorn ska fås igång och har endast status från förra ägaren att det inte finns gnista. Båten ska lackas om, vet inte vilken färg ännu så det får ni gärna ge input på. Hela båten och botten kommer grundas med epoxi. 

 

Självklart är det massor av smålagningar som ska göras och mycke slipa och spackla, det kommer även dyka upp saker på vägen. Eventuellt ska den göras som familjens nya fiskebåt, så då blir det trollingmotor, kastdäck och fullt utrustad, men det återstår att se. 

 

Ska se om jag lyckas ladda upp lite bilder

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Började hela arbetet med att kolla motorn då den har status från förra ägaren att den inte startar och inte har gnista. Ville få motorn att gå innan jag fortsatte med hela projektet. 

 

Började med att gå igenom alla cdi kablar och kablar från reglaget till motorn så att allt satt ihop och att det så bra ut. I samma veva kollade jag tiltmotorn och den ville inte funka, men förbikopplade relä med plus minuskabel och då gick titten upp o ner så den funka fint. Det var bara switchen på motorn för tilten som inte funka, den i reglaget funkade ok. Mer om den switchen senare.

 

Sen kollade jag batterikabeln från startmotorn till batteriet, och dessa verkade lite klena så valde att sätta startkablar direkt på startmotorn så jag visste att jag hade bra kontakt. Kollade även innan så startrelät funkade. Spolade igenom alla förgasare med färsk soppa och vred sedan på nyckeln, tog bara några snurr så starta den och tomgången låg fint. Lät bara motorn gå i några sekunder för jag vet inte om oljeinsprutningen funkar ännu och har inte valt att blanda olja i soppan. 

 

Sen lyfte jag och pappa över motorn på en tillfällig motorbock, satan va tung den va. 

IMG_0958.jpg

IMG_1015.jpg

Redigerad av Sandgrens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Idag har jag separerat skrov och överdel. Började med att ta bort relingslisten och där under gömde sig ca 50 st popnit som borrades ut. Sen var det dags att lyfta, men det gick inte, den satt fast någonstans. Det visade sig att den del i motorbrunnen som är emot akterspegeln var plastad med akterspegeln, så jag var tvungen att såga bort en del där. Att använda ett multiverktyg funkade otroligt bra. Sen var det fritt fram att lyfta av överdelen. 

99635200_IMG_1025(1).thumb.jpg.908b76c24c0cfbb5595aae9465d6775b.jpg

1614609067_IMG_1026(1).thumb.jpg.fd50671d6b981e2cdf265f13b04875af.jpg

 

Efter att tagit ur båda delarna noterade jag att alla reglar var helt ruttna, vilket jag dock inte var förvånad över. Nästa steg blir att såga ut alla reglar, riva akterspegeln och börja måtta ut nytt virke. Tänkte även jag skulle lägga en beställning på glasfiber och plast. Har även varit i kontakt med De IJssel om lack till båten. 

IMG_1029.thumb.jpg.18b0a8f721cad6d5a55037c34c8a9199.jpg

IMG_1028.thumb.jpg.b3e0da7bf4b37fa4cdf90a28be68b417.jpg

 

1560865803_IMG_1027(1).thumb.jpg.0af521e533f1da020c5013f6e76fd5b5.jpg

Redigerad av Sandgrens
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skoj att följa.Det börjar bra det här//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har börjat att riva akterspegeln och ja det är ett redigt skitjobb. Hittade dock ett verktyg till min multiverktyg som är till för att skrapa lim men som jag senare märkte funkade utmärkt till att separera plywood och glasfibrer. IMG_1063.thumb.jpg.817a16f23cbc5a6a404c294bca67fecc.jpg

 

Angående stringers så sparade jag de två längst ut för att kunna se nivå som de två mitt stringers ska vara i, se bild vad jag menar. Eftersom golvet i båten är en isats gäller det att stringers/balkarna hamnar i rätt höjd som de förra. 

IMG_1066.jpg.f911a455a61e328fdfd82d8df3d5310f.jpg

Sitter och funderar vad jag ska använda för glasfiber. Tror jag kör på 450 grams matta, eller borde man köra 600 gram? Tänker att 600 grams mattan kan bli lite svår att arbeta med om den blir för styv? Även nere i hörnen mot skrovet vid balkarna kanske man borde lägga någon typ av rovingväv för att förstärka ännu mer, eller är det overkill? 

 

Vad tror ni annars om 5 lager 450 matta? för lite? 

 

Någon som även vet vart man kan köpa polyester och glasfiber till bättre pris än våra båttillbehörbutiker? Kommer köpa storpack, minst 20 kg polyester.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit på landet hela midsommar och helgen, så inget arbete. Kom hem igår så lagade lite efter jag sågat igenom med tigersågen, oops. Slipade sedan rent hela akterspegeln från trä så att det bara fanns glasfiber kvar, sen la jag på ett lager matta bara för att få en ny grund och lite tjocklek. 

 

Köpte för övrigt en hel rulle 450 matta och 20 kg polyester. Satan vad polyestern härdade snabbt i dagens värme trots 1% blandning, man fick jobba snabbt. 

 

Det går även åt mer polyester än vad man tror, får se om jag måste köpa en hink till senare, ska ju även göra "peanut butter" där det går åt några liter. 

 

Har hittills lagt ner 12 000 i material, men då är 90% inhandlat, hoppas jag... Tanken är inte att ha kvar båten utan att sälja den så fort jag är klar, så förhoppningsvis kanske man kan tjäna någon krona.

 

Färg och epoxifärg är även påväg ifrån de IJssel, det kommer bli ett redigt stort jobb att lackera om hela båten, men bättra att göra det med riktiga grejer än med feltemas produkter. 

IMG_1096.thumb.jpg.06ebc1e2257981962a9eecc84e8d0577.jpg

1 lager med matta lagd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åkte iväg och köpte plywood, behövde total tjocklek 36 mm så det blev 3 st 12mm skivor. Köpte även en tub pl600 för att limma ihop skivorna, misstaget kommer strax.

 

Började med att ta en skiva och passa in den så den passade någorlunda, tanken va att den skulle va lite för stor så jag kunde såga extra senare. Akterspegel är uppbyggt så att träet nedanför motorbrunnen är fler lager än det bredvid motorbrunnen, om ni nu förstår (se bild). 

 

När jag sågat ut mina 3 bitar var tanken att limma ihop de 3 skivorna med pl600 och sen skruva ihop de och ställa tyngd på. MEN, jag var så puckad att jag trodde att 1 tub skulle räcka. Smetar ut en hel tub med spackelspade på första lagret och då var det snålt med lim, märker även att limmet börjar torka efter typ 5 minuter, stress. Men jag klämmer ihop det ändå och skruvar fast första lagret. Ganska snabbt fattar jag att detta inte är en bra ide och skruvar upp alla skruvar och skrapar bort limmet, inget hade typ fäst. 

 

Blandar ihop polyester, härdare, cabosil(fumed silica), lite glasfiberflock och härdare. Smetar på rejält mellan varje lager och skruvar ihop och ställer massa vikt på.  När allt härdat, med god marginal 2 dagar, tog jag bort vikterna och sågade så akterspegeln passade in. Viktigt att tänka på var att akterspegel får inte komma i kontakt med sidor eller botten. De tre lager plywood fäste fint. 

IMG_1102.thumb.jpg.69514e6bd29a151e4fecd7345b967a9a.jpg

IMG_1104.thumb.jpg.df9c2efc7519545100d9f15dac7825dc.jpg

IMG_1105.thumb.jpg.769e81a4f8f9491352875fdd5a195705.jpg

IMG_1106.thumb.jpg.e234439e0f7b9495568a4de84f678408.jpg

IMG_1107.jpg.6b66515320ebac7b325b374accb5c1bf.jpg

 

Rundade sen av kanterna så att glasfibermattan ska bli enklare att lägga ner sedan, lite svårt att böja glasfiber i 90 grader utan att få dedär jävla luftbubblorna. 

 

Mättade sedan hela skivan med polyester så att när jag ska lägga ner glasfiber senare så kommer träet inte suga åt sig all polyester. La även peanut butter i 90 gradervikeln så att jag inte ska få luftbubblor där när jag sen lägger på matta. 

IMG_1109.jpg.079b99da835be5b335f3a971582e91b5.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsätter inlägget för kunde inte lägga upp fler bilder.IMG_1111.thumb.jpg.49924b4b6c997b42bb0f9c4908c2fae8.jpg

Det blåa i skarven är peanut butter. 

 

När föregående steg härdat så skulle jag lägga ett lager  matta på den sidan som ska va mot skrovet, ska även lägga andra sidan sedan. 

Här blev det KAOS, klippte ut min matta som jag klippte 10 cm för långt ut överallt så att jag kunde lägga runt glasfiber på andra sidan skivan. Började plasta klart hela sidan och sen skulle jag, puckat nog, vända på skivan så jag kunde plasta runt mina 10 cm överlapp. Så ja, i min egna värld mitt i arbetet trodde jag att det skulle gå bra att vända på skivan utan att glasfibret ramlar av. Så i panik märker jag att allt bara lossnar från andra sidan skivan och försöker rädda upp det men istället glider skivan av bockarna, dock hann jag fånga den innan den nudda gräset. Så nu står jag med en skittung skiva i ena handen och blöt glasfiber hängandes över mig (shorts&t-shirt). Lyckas räta upp allt och lägga ut mattan igen, men hela jag är full med polyester och glasfiber på huden, det brändes nästan lite. Det blev bra tillslut iallafall, men nu ett bad för att få av plast....

 

Ursäktar eventuella stavfel, det är auto correct som stökar till det ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du ger dig på detta, både renoveringen och båtmodellen. De är roligast med typ 90hk så det går undan ordentligt:)

 

Jobbet ser bra ut och du ser ut att göra allt ordentligt. Jag vill bara påminna om att använda andningsmask om du inte redan gör det. Polyester/styren är inte bra att få i sig...

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-02 vid 13:36 skrev Mange249:

Kul att du ger dig på detta, både renoveringen och båtmodellen. De är roligast med typ 90hk så det går undan ordentligt:)

 

Jobbet ser bra ut och du ser ut att göra allt ordentligt. Jag vill bara påminna om att använda andningsmask om du inte redan gör det. Polyester/styren är inte bra att få i sig...

 

Lycka till!

 

Ja det skulle va kul med mer motor men tanken är ju att sälja vidare när jag är klar så budget för större motor finns inte tyvärr. 

 

Använder andningsmask med kolfilter från 3M då jag är väl medveten med risker att andas in styren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I måndags så limmade jag fast akterspegeln till båten för drog iväg på semester på tisdagen ner till västkusten så då får den stå där och härda ett par veckor utan att nån pillar på den. Ska lägga upp någon bild när jag kommer hem och har tillgång till dator. 

 

Nästa steg blir att såga till stringers, vilket kommer bli lite krångligt men det löser sig med lite tålamod. 

 

Har varit i kontakt med friscoboater på youtube för er som vet vem det är, om materialval när man plastar. Och som min tanke var från början så behöver jag komplettera med någon typ av glasfiberväv för att få upp styrka i glasfibern då vanlig huggen matta inte den styrkan. 

 

Han berättade även hur många gram material i tjocklek man behöver så nu vet jag hur många lager jag ska plasta. 

 

Så det blir en beställning på någon roving eller biaxial väv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande projekt som jag kommer följa till fullo. Bli gärna medlem i gruppen "Vi som äger Ockelbo b14, b15 & b16" på Facebook 😄

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Älskar detta, exakt vad jag tänker göra med min B16 till vintern! Finns det massa inplastat flytskum under överdelen på din med?

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Lindhjonatan:

Älskar detta, exakt vad jag tänker göra med min B16 till vintern! Finns det massa inplastat flytskum under överdelen på din med?

Mvh

Inplastat tor jag inte, det är dock någon form av skumblock som är limmade under lite här och var. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom hem häromdagen från semestern och vilken värme man mötts av! 30 grader plus nu 3 dagar i streck. Lite svårt att arbeta med plast i den här värmen då det härdar väldigt snabbt. Ja, jag kan ha i mindre härdare men vill helst inte gå under 1 %.  Hade vid den här tiden gärna vart klar med stringers men det kom en semester vägen...

 

Ska försöka få tag på ett tält jag kan arbeta under så man slipper stå i solen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oxå gått och köpt mig ett projekt, just separerat delarna så jag följer ditt bygge med intresse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjort några renoveringar och nu håller jag på med en Lohi roddbåt ca 4,30 lång.Riktig skitbåt från början tunn plast en massa vattenfylld skum all trä ruttet ja et mesta var dåligt.Har plastat om hela båten gjort om till lufttankar inget skum som kan dra åt sig vatten och det spelar ingen roll vilket skum det är för eller senare drar det åt sig vatten.Gjorde 7 lufttankar så nog flyter den men samtidigt vad skall jag köra på som kan förstöra båten så mycket med en 6 hk snurra på.Båten är förstärkt så den tål minst 150 hk utan vidare riktigt stabilt bygge.Klart 150 hk då far den baklänges ned i djupet av tyngden.Renoverade en Crescent 418 HT förra sommaren slutade med en 40 hk Yamaha 4 taktare samt elmotor 55 LBS med 2 90 amp batterier och startbatteri i fören,pinnar på i 32 knop och reser sig och planar nästan på direkten.Finns många bilder på fejjan om Lohi båten om du saknar inspiration så fortsätt du med renoveringen lätt att tröttna.Har 3 jänk som väntar efter båten så timmarna dagarna och veckorna försvinner Ha det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej allesammans.

Svar NEJ, projektet har inte stannat upp. Har hållt på med det under sommaren och är endast lackering av överdelen kvar.

 

Tyvärr har jobb ätit upp mycket av fritiden men nu till våren kommer båten vara färdig!

 

Ska uppdatera med lite bilder!

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-01 vid 23:25 skrev Sandgrens:

Åkte iväg och köpte plywood, behövde total tjocklek 36 mm så det blev 3 st 12mm skivor. Köpte även en tub pl600 för att limma ihop skivorna, misstaget kommer strax.

 

Började med att ta en skiva och passa in den så den passade någorlunda, tanken va att den skulle va lite för stor så jag kunde såga extra senare. Akterspegel är uppbyggt så att träet nedanför motorbrunnen är fler lager än det bredvid motorbrunnen, om ni nu förstår (se bild). 

 

När jag sågat ut mina 3 bitar var tanken att limma ihop de 3 skivorna med pl600 och sen skruva ihop de och ställa tyngd på. MEN, jag var så puckad att jag trodde att 1 tub skulle räcka. Smetar ut en hel tub med spackelspade på första lagret och då var det snålt med lim, märker även att limmet börjar torka efter typ 5 minuter, stress. Men jag klämmer ihop det ändå och skruvar fast första lagret. Ganska snabbt fattar jag att detta inte är en bra ide och skruvar upp alla skruvar och skrapar bort limmet, inget hade typ fäst. 

 

Blandar ihop polyester, härdare, cabosil(fumed silica), lite glasfiberflock och härdare. Smetar på rejält mellan varje lager och skruvar ihop och ställer massa vikt på.  När allt härdat, med god marginal 2 dagar, tog jag bort vikterna och sågade så akterspegeln passade in. Viktigt att tänka på var att akterspegel får inte komma i kontakt med sidor eller botten. De tre lager plywood fäste fint. 

IMG_1102.thumb.jpg.69514e6bd29a151e4fecd7345b967a9a.jpg

IMG_1104.thumb.jpg.df9c2efc7519545100d9f15dac7825dc.jpg

IMG_1105.thumb.jpg.769e81a4f8f9491352875fdd5a195705.jpg

IMG_1106.thumb.jpg.e234439e0f7b9495568a4de84f678408.jpg

IMG_1107.jpg.6b66515320ebac7b325b374accb5c1bf.jpg

 

Rundade sen av kanterna så att glasfibermattan ska bli enklare att lägga ner sedan, lite svårt att böja glasfiber i 90 grader utan att få dedär jävla luftbubblorna. 

 

Mättade sedan hela skivan med polyester så att när jag ska lägga ner glasfiber senare så kommer träet inte suga åt sig all polyester. La även peanut butter i 90 gradervikeln så att jag inte ska få luftbubblor där när jag sen lägger på matta. 

IMG_1109.jpg.079b99da835be5b335f3a971582e91b5.jpg

 

En liten undran bara eftersom jag håller på med samma typ av renovering. Varför får inte plywooden komma i kontakt med sidor och botten? Fyller man den håligheten med något annat då? tänker att det blir svårt o lägga glasfiber schysst om det är tomt bakom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Keelhauled:

En liten undran bara eftersom jag håller på med samma typ av renovering. Varför får inte plywooden komma i kontakt med sidor och botten? Fyller man den håligheten med något annat då? tänker att det blir svårt o lägga glasfiber schysst om det är tomt bakom?

Det är svårt att få till en riktig "sitter-som-en-smäck-passform" mellan skivan och båtens sidor hela vägen runt. Det är inte alltid 90 graders vinkel mellan aktern och sidorna heller. Det blir enklare om man lämnar en så stor marginal att man får inkletat glasfiberspackel mellan skivan och båtsidan. Några millimeter räcker. Samtidigt kan man runda ut med spacklet så man får en lätt rundning (hålkäl) mellan skivan och skrovsidan vilket underlättar när man lägger glasfibern.

 

Ett tips för de som vill ha ett hål för dyvikan längst ner i akterspegeln är att inte låta skivan gå allra längst ned mot botten i mitten. Lämna en liten trekant längst ner mot mitten av botten. Fasa av skivkanten så det går lättare att plasta. På det viset slipper man borra dyvikehålet genom plywoodskivan. Det hålet är ofta en av orsakerna till att skivan drar i sig vatten och gör att man måste byta den 🙂

 

Här en bild på mitt gamla projekt:

 

plastat-v01.thumb.jpg.f96c6262a5938190566851c1b2307bf2.jpg

 

Redigerad av Faderullan
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Faderullan:

Det är svårt att få till en riktig "sitter-som-en-smäck-passform" mellan skivan och båtens sidor hela vägen runt. Det är inte alltid 90 graders vinkel mellan aktern och sidorna heller. Det blir enklare om man lämnar en så stor marginal att man får inkletat glasfiberspackel mellan skivan och båtsidan. Några millimeter räcker. Samtidigt kan man runda ut med spacklet så man får en lätt rundning (hålkäl) mellan skivan och skrovsidan vilket underlättar när man lägger glasfibern.

 

Ett tips för de som vill ha ett hål för dyvikan längst ner i akterspegeln är att inte låta skivan gå allra längst ned mot botten i mitten. Lämna en liten trekant längst ner mot mitten av botten. Fasa av skivkanten så det går lättare att plasta. På det viset slipper man borra dyvikehålet genom plywoodskivan. Det hålet är ofta en av orsakerna till att skivan drar i sig vatten och gör att man måste byta den 🙂

 

Här en bild på mitt gamla projekt:

 

plastat-v01.thumb.jpg.f96c6262a5938190566851c1b2307bf2.jpg

 

Tack för svar 😃 Det var ungefär som jag misstänkte. Nu har jag allt på det klara och kan börja köra på 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj,

 

2 år senare är man tillbaka. Båten stod inplastad över ett år då som vanligt med alla projekt, så tappar man lite gnistan. Men jag kan glatt meddela att första provturen i sjön är avklarad. Lite strul med motorn men nu ska allt funka som det ska. 

 

Hela båten är lackerad (förutom golvet *host*), ny styrning, nya kablar och batteri, nytt mätarhus och en sjukt massa annat. 

 

Helt otroligt hur många timmars arbete man lagt på att slipa, slipa och slipa för att få en finish för lackeringen. 

 

Glatt överraskad var jag hur pass bra den gick i sjön. ca 200 kg last, full tank och utrustning så gick den upp i 33 knop med 65 hk från -93. Nu ska jag även sätta på stålproppen, så kanske får någon knop extra. Planade extremt snabbt och i låg hastighet.  

 

FRÅGA, vet någon vart jag får tag på ändbeslag till relingslisten?

 

Bilder kommer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...