Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nicoby

Ny på att köpa båt

Rekommendera Poster

Hej,

 

Ska köpa båt så snart som möjligt (innan familjen tappar fokus) och söker ert stöd. 

 

Vi är en familj på fem (två vuxna och 3 barn mellan 4-10 år). Tanken är att det ska bli en båt som ger möjlighet till dagsutflykter med familj och eventuellt några vänner men även en möjlig övernattning (får vara trångt) för bara familjen. Jag vill ju givetvis få tag i en så driftsäker båt som möjligt även om jag förstår att det inte finns några garantier.

Jag har varit på sjön varje sommar i 30 år och kört otaliga olika båtar men endast ägt två, en eka och en Marieholms Catalina M20. Budgeten är relativt snäv har jag insett för den typ av båt vi behöver. Jag har varit runt hos några båthandlare men upplever att ett halvt års garanti knaprar en del på budgeten. Nu har jag hittat några båtar på blocket som motsvarar mina krav i storlek och funktion men min kunskap när det kommer till båtköp är låg och därför ber jag om ert stöd.

 

Det är dessa båtar som intresserar mig och om ni orka och har tid så är jag tacksam för era utlåtanden. Jag förstår helt enkelt inte vad jag ska titta efter i annonserna, kanske ni kan bidra med relevanta tankar vore jag tacksam. Kanske ska jag titta på andra båtar också men nu är det dessa jag fastnat för.

 

https://www.blocket.se/stockholm/Nimbus_26_DC_Epoca__91_79796271.htm?ca=11&w=1

 

https://www.blocket.se/stockholm/Nimbus_26_DC_Epoca_78944940.htm?ca=11&w=1

 

https://www.blocket.se/stockholm/Nimbus_26_DC_Epoca__varrustad_och_sjosatt_79384614.htm?ca=11&w=1

 

https://www.blocket.se/stockholm/Aqauadoor_22HT_bytes_mot_segelbat__79715691.htm?ca=11&w=1

 

https://www.blocket.se/stockholm/Aquador_22_HT_79624332.htm?ca=11&w=1

 

https://www.blocket.se/stockholm/Aquador_22_HT__96__VP_4_3_GL__79079769.htm?ca=11&w=1&last=1

 

Mvh

En sökande men obildad båt älskare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
47 minuter sedan skrev Nicoby:

Hej,

 

Ska köpa båt så snart som möjligt (innan familjen tappar fokus) och söker ert stöd. 

 

Vi är en familj på fem (två vuxna och 3 barn mellan 4-10 år). Tanken är att det ska bli en båt som ger möjlighet till dagsutflykter med familj och eventuellt några vänner men även en möjlig övernattning (får vara trångt) för bara familjen. Jag vill ju givetvis få tag i en så driftsäker båt som möjligt även om jag förstår att det inte finns några garantier.

Jag har varit på sjön varje sommar i 30 år och kört otaliga olika båtar men endast ägt två, en eka och en Marieholms Catalina M20. Budgeten är relativt snäv har jag insett för den typ av båt vi behöver. Jag har varit runt hos några båthandlare men upplever att ett halvt års garanti knaprar en del på budgeten. Nu har jag hittat några båtar på blocket som motsvarar mina krav i storlek och funktion men min kunskap när det kommer till båtköp är låg och därför ber jag om ert stöd.

 

Det är dessa båtar som intresserar mig och om ni orka och har tid så är jag tacksam för era utlåtanden. Jag förstår helt enkelt inte vad jag ska titta efter i annonserna, kanske ni kan bidra med relevanta tankar vore jag tacksam. Kanske ska jag titta på andra båtar också men nu är det dessa jag fastnat för.

 

https://www.blocket.se/stockholm/Nimbus_26_DC_Epoca__91_79796271.htm?ca=11&w=1

 

https://www.blocket.se/stockholm/Nimbus_26_DC_Epoca_78944940.htm?ca=11&w=1

 

https://www.blocket.se/stockholm/Nimbus_26_DC_Epoca__varrustad_och_sjosatt_79384614.htm?ca=11&w=1

 

https://www.blocket.se/stockholm/Aqauadoor_22HT_bytes_mot_segelbat__79715691.htm?ca=11&w=1

 

https://www.blocket.se/stockholm/Aquador_22_HT_79624332.htm?ca=11&w=1

 

https://www.blocket.se/stockholm/Aquador_22_HT__96__VP_4_3_GL__79079769.htm?ca=11&w=1&last=1

 

Mvh

En sökande men obildad båt älskare

Hallå kul du kollar köp av båt. Mina tyckanden är följande uteslut de med v8, satsa på de med diesel. Jag har själv en Epoca sedan några år, kollade på en hel del innan vi köpte, kollade då även de med v8 men de slog jag ur tankarna ganska snart, du får en betydligt bättre gång samt en starkt reducerad bränsleförbrukning med dieseln. Den du kollat på med ad 41 är en mycket slitstark motor, lite krångel går länge. Det jag kan tycka om just 41 an är att den blir lite vek när du ska ur vattnet, väl uppe så funkar det kanon. Båten väger ju 2800 kg tom med dieselmotorn, kolla hellre på en med kad 42 43 då har du även kompressor tar inte många sek ur vattnet, och du märker heller inte av de som sitter i soffan bak. Epocan är mycket trevlig snygg stilren välbyggd går bra i sjön. Men lite dåligt planerad vad gäller stuvutrymmen. I våran fam är vi fyra har två tonåringar och de funkar bra att under en helg vara ute och sova över samt att laga mat. Det har hänt en hel del under de tjugo år som epocan tillverkades, -88 - 89 en annan rutram samt en annan badbrygga -90-91 kom nya aktern med tre stuvar bak samt lite annorlunda layout inuti mot mitten av nittiotalet kom ett annat kök med mer stuvutrymmen, så höll de på till stoppet 2006 tror jag det var. Undvik de med färgat skrov blir matt på sikt om de inte är välskötta.  Aquadorerna du kollat på är nog i minsta laget, blir trångt i en 22 fotare. Har du fler frågor och funderingar om Epocan  är du välkommen höra av dig. Lycka till i ditt letande,  undvik de båtar som har ett visst renoveringsbehov, de som är fräscha och underhållna kostar inte så många kronor till, finns många fallgropar då det gäller drev och motorer samt ytskicktets funktion helhet nu har du varit på sjön länge som du skriver, men ta gärna hjälp av besiktningsman om du känner dig osäker eller någon båtkunnig i din bekantskapskrets. Det kostar mycket att reparera ett drev eller något annat som har med drivlinan att göra och sönder det går det. Var kritisk i ditt letande pärlan finns där. // Peter.

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket tacksam för ditt svar Kossor. Om jag tolkar dig rätt är Epocan med D41 din favorit men du tycker att jag ska leta efter en med kad 42 43?

 

Priset stiger ju en del när jag letar efter de med kad 42 43 och det talar ju för att du har rätt i att det är ett bättre alternativ. Har dock inte kapital nog att steppa upp till den nivån som det ser ut nu.

https://www.blocket.se/sodermanland/Nimbus_26_Epoca__99_79705611.htm?ca=11&w=2

https://www.blocket.se/stockholm/Nimbus_26_Epoca_Coupe__93__Utbytt_motor_2010__78496908.htm?ca=11&w=2

 

Eftersom det är första försöket med familjen kanske jag kan nöja mig med en D41 trots att den är lite vek ur vattnet?

 

Något annat du kan tillägga med erfarenhet av Epocan?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nicoby:

Mycket tacksam för ditt svar Kossor. Om jag tolkar dig rätt är Epocan med D41 din favorit men du tycker att jag ska leta efter en med kad 42 43?

 

Priset stiger ju en del när jag letar efter de med kad 42 43 och det talar ju för att du har rätt i att det är ett bättre alternativ. Har dock inte kapital nog att steppa upp till den nivån som det ser ut nu.

https://www.blocket.se/sodermanland/Nimbus_26_Epoca__99_79705611.htm?ca=11&w=2

https://www.blocket.se/stockholm/Nimbus_26_Epoca_Coupe__93__Utbytt_motor_2010__78496908.htm?ca=11&w=2

 

Eftersom det är första försöket med familjen kanske jag kan nöja mig med en D41 trots att den är lite vek ur vattnet?

 

Något annat du kan tillägga med erfarenhet av Epocan?

 

 

Alltså 41 an är i sig def inte fel, den är bara inte lika explosiv ur sjön som 42 osv med kompressor, i gengäld tar du ju inte ut lika stor effekt ur 41 an, så de talar ju för att slitaget inte blir lika hårt enligt min mening. Beroende på dina motorkunskaper så be någon om hjälp om du inte har så stort intresse av motorer. Kolla så den är servad ordentligt och vad som är gjort, drevet kolla olja så de inte går in vatten i det. Vid tvära svängar så ska du inte ha vibbar i båt eller ratt, lite finns det men inte stora vibbar. Båten i sig är välgjord men finns några fläckar även på en sol. Läckage i luftintag, i aktern är skrov och däck ihoplimmat kolla så det är tätt där, inget vatten ska ligga och skvalpa i aktern. Kolla över rutramen så listerna är hela eller om det är omgjort med limmade rutor. Sen helhetsintrycket luktar det fräscht eller sunk, inredning uppdaterad eller inte. Vill du kan du läsa min tråd här på mg, den heter då har man bytt båt då. Där är min stomrenovering av epocan upplagd, finns en hel del matnyttigt där samt bilder hur båten ser ut i alla utrymmen. Summa summarum det är en välbyggd bastant båt som tål tuffa tag, och som funkar mycket bra. Bränsle förbrukning med packning och tre pers ombord ligger på cirka plus minus  1,1 l / distans i 24-25 knops marschfart, helt ok tycker jag för en sådan stor båt med den vikten. Vatten tanken rymmer runt 100 liter hålltank från toa tror jag va runt 60 l det räcker långt du klarar dig över en helg om du är sparsam. På dieseln har du fyra batterier två start och två förbrukare, är de fräscha så är det inga problem vi kör både värmare mobiler och kyl utan att det tar slut. När vi bestämde oss för att byta båt så tittade vi runt ett tag och när jag varit ombord på kompisens epoca var då jag såld. Jag gillar linjerna och planeringen inne i båten, köket uppe, u soffan i aktern, stabila gången tyngden i skrovet, ja en bra båt helt enkelt. Sen finns ju flera modeller tex flipper ett märke jag med gillar välbyggda bastanta går fint i sjön, men en aning tråkiga vad gäller linjer och inredning. Hur du än gör så är epocan helt klart prisvärd i sin storlek. Kolla även båtens utrustning, bra om det finns värmare monterat vi har gångvärme samt defroster och panna så vi värmer vattnet i vv beredaren med värmaren utan att starta motor eller ligga på el. Finns vv beredare, ankarspel rätt skönt att ha speciellt radiostyrt funkar det? Toa funkar den , är genomföringar bytta osv. Nu är ju detta ingen ny båt men allt som är bytt är värt en hel del jobb och pengar. Kapellet är det fräscht du får räkna på en 15-20 tusen på ett nytt. Oj listan går att göra lång, men med magkänsla och helhetsintryck kommer man långt hur båten känns. Har du frågor kan du maila mig och prata på telefon, lättare än att skriva en roman här.:P Med vänlig hälsning // Peter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte direkt opartisk eftersom vi - precis som Peter - har en 26 Epoca. Men kan skriva några rader ändå. Håller med om att diesel är att föredra. Epoca är en förhållandevis tung båt för sin storlek och tillsammans med tyngden från en dieselmotor så får båten en fin gång, och den är samtidigt ganska sparsam med dieseldropparna. Vi har en KAD44 i vår och den sticker upp i planing väldigt smärtfritt - även med ganska mycket folk ombord. Tror inte en bensin-V8 har samma umpfh där...

 

Håller med Peter ang färgat skrov. Det kan bli fel om det inte är skött, men om ägaren varit noga med att hålla oxiden borta år efter år så kan det vara väldigt elegant. Men då gäller det att att fortsätta med samma underhåll. En del har inga problem med det (själv tycker jag det är kul) men många orkar inte till slut. Och då går det fort utför.

 

Det enda som vi ser som negativt är att toaletten är ganska liten - en normalstor vuxen får i princip backa in :-) och huka sig. Men det funkar ju om man inte är så petig. Sen så hade det gärna fått vara lite bättre stuv-möjligheter i förpiken. Men det är ju å andra sidan tänkt som en day-cruiser med "helgövernattning" även om vi har varit ute en vecka utan problem (dock bara 2 personer).

 

Kan man leva med det så har man en osedvanligt välbalanserad båt som täcker det mesta. Sedan så skadar det ju inte att den är vacker att vila ögonen på. Vissa båtar har "det" och detta är en av dom, med sina tidlösa linjer och rätt proportioner.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev hbengtsson:

Är inte direkt opartisk eftersom vi - precis som Peter - har en 26 Epoca. Men kan skriva några rader ändå. Håller med om att diesel är att föredra. Epoca är en förhållandevis tung båt för sin storlek och tillsammans med tyngden från en dieselmotor så får båten en fin gång, och den är samtidigt ganska sparsam med dieseldropparna. Vi har en KAD44 i vår och den sticker upp i planing väldigt smärtfritt - även med ganska mycket folk ombord. Tror inte en bensin-V8 har samma umpfh där...

 

Håller med Peter ang färgat skrov. Det kan bli fel om det inte är skött, men om ägaren varit noga med att hålla oxiden borta år efter år så kan det vara väldigt elegant. Men då gäller det att att fortsätta med samma underhåll. En del har inga problem med det (själv tycker jag det är kul) men många orkar inte till slut. Och då går det fort utför.

 

Det enda som vi ser som negativt är att toaletten är ganska liten - en normalstor vuxen får i princip backa in 🙂 och huka sig. Men det funkar ju om man inte är så petig. Sen så hade det gärna fått vara lite bättre stuv-möjligheter i förpiken. Men det är ju å andra sidan tänkt som en day-cruiser med "helgövernattning" även om vi har varit ute en vecka utan problem (dock bara 2 personer).

 

Kan man leva med det så har man en osedvanligt välbalanserad båt som täcker det mesta. Sedan så skadar det ju inte att den är vacker att vila ögonen på. Vissa båtar har "det" och detta är en av dom, med sina tidlösa linjer och rätt proportioner.

Instämmer i det du säger om muggen man ska inte ha klaustrofobi när man äntrar den 😂 men samtidigt är det en vanesak hur man kommer in och hur man kommer ut. Ja försöker sköta detta då vi är iland, pissa de gör ja i sjön sen får transportstyrelsen säga vad de vill, Är nog mest tjejerna som använder våran mugg. Vi ligger ute två tre veckor i sträck med våran då två till tre personer och de funkar utmärkt. Allt man behöver finns ju ombord lite trångt ja men ett hav jämfört med våran Ockelbo 21 a där vi alltid var fyra när ungarna var mindre. Då gällde det att alla satt på rätt plats.😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ger mig in i debatten:

 

Epocan är mkt fin båt. Jag tror nog utan någon större erfarenhet att en V8 borde räcka även om det kommer innebära högre bränsleförbrukning. Utan att vara expert så borde en V8 iaf ge mer knuff än en AD41:a.

 

Kan även tipsa om en annat märke och det är Windy. Har själv en Windy 23 FC och det funkar att vara ute en familj på 2 vuxna och 2-3 barn i denna modell. Länge. Visst det blir lite trångt men det kommer det bli i en 26 Epoca också. Har sett att det finns några fina ex av dessa Windy pärlor ute på blocket med relativt nya motorer - V8 or som denna båt ska/bör ha. Ingen av dessa på blocket är mina så jag försöker inte pusha nån annons här.;)

 

I mina ögon är dessa båtar med nyare v8 ett kap. Du kommer få fart så att det räcker och blir över, kan lätt åka två familjer på dagsturer, dra ringar, vattenskidor mm. Lätt att manövrera, hyggligt mycket båt att ta hand om. Byggd i absolut högsta kvalitet. 

 

Vi har sovit som mest två vuxna och fyra barn i vår Windy 23 (en vuxen + två barn i fören och en vuxen + två barn på solbädden i aktern) och vi har varit ute i över en vecka på semester 2 vuxna och 2 barn.

 

Om man ändå vill gå upp i storlek så kan man titta på Windy 8000 och 8800 också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev patflemming:

Jag ger mig in i debatten:

 

Epocan är mkt fin båt. Jag tror nog utan någon större erfarenhet att en V8 borde räcka även om det kommer innebära högre bränsleförbrukning. Utan att vara expert så borde en V8 iaf ge mer knuff än en AD41:a.

 

Kan även tipsa om en annat märke och det är Windy. Har själv en Windy 23 FC och det funkar att vara ute en familj på 2 vuxna och 2-3 barn i denna modell. Länge. Visst det blir lite trångt men det kommer det bli i en 26 Epoca också. Har sett att det finns några fina ex av dessa Windy pärlor ute på blocket med relativt nya motorer - V8 or som denna båt ska/bör ha. Ingen av dessa på blocket är mina så jag försöker inte pusha nån annons här.;)

 

I mina ögon är dessa båtar med nyare v8 ett kap. Du kommer få fart så att det räcker och blir över, kan lätt åka två familjer på dagsturer, dra ringar, vattenskidor mm. Lätt att manövrera, hyggligt mycket båt att ta hand om. Byggd i absolut högsta kvalitet. 

 

Vi har sovit som mest två vuxna och fyra barn i vår Windy 23 (en vuxen + två barn i fören och en vuxen + två barn på solbädden i aktern) och vi har varit ute i över en vecka på semester 2 vuxna och 2 barn.

 

Om man ändå vill gå upp i storlek så kan man titta på Windy 8000 och 8800 också.

Dessa båtar kollade vi också på då vi bytte, men köket nere i ruffen och muggen mitt emot , kändes inte kul, samma sak uppe i sittbrunnen enkel soffa två stolar och delade bord var det på de vi kollade. Men windy är otroligt välbyggda och bra båtar de flesta nordiska båtar håller ju en viss standard och det märks.  Då hade nimbus lite trevligare med köket uppe muggen nere samt den trevliga u soffan, men visst smaken är som...….. 😃 Bra att det diskuteras fler alternativ, är inte lätt att leta ute där, många fallgropar svårt finna det man söker, och toppen med ett forum som här där man kan få input från många.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig kossor Nimbus 26 Epoca har en grym planlösning men om man som TS kanske har en tajtare budget så är Windy 23 fc en grymt, grymt bra val. Finns två ute på blocket för ca 170 000 oprutat med nyare Volvo Penta original och drev och det får man ju pynta ut MINST 400 000-500 000 för om man ska ha en 26 Epoca.

 

Hyggligt med bra med stuvutrymmen i en 23 fc också, lättåtkomligt. Fantastisk i sjön. Öppen planlösning på något sätt som gör att den upplevs som rymlig.

 

Har själv funderat på att uppgradera mig till 26 Epoca några gånger men tycker att jag inte får så mkt mer funktion och plats att det är värt mellanskillnaden för mig. Även om jag varit där och fingrat på köpknappen några gånger då 26 Epoca är sååå fin.

 

Sen ja, toaletten ligger mitt emot köket men det har faktiskt aldrig stört varken mig eller min mer noggranna fru. Köket/pentryt är litet men vi lagar ganska enkel mat på sjön om inte vi tar fram grillen på någon klippa och då tar jag ofta fram det portabla gasolköket ut på klippan.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev patflemming:

Håller med dig kossor Nimbus 26 Epoca har en grym planlösning men om man som TS kanske har en tajtare budget så är Windy 23 fc en grymt, grymt bra val. Finns två ute på blocket för ca 170 000 oprutat med nyare Volvo Penta original och drev och det får man ju pynta ut MINST 400 000-500 000 för om man ska ha en 26 Epoca.

 

Hyggligt med bra med stuvutrymmen i en 23 fc också, lättåtkomligt. Fantastisk i sjön. Öppen planlösning på något sätt som gör att den upplevs som rymlig.

 

Har själv funderat på att uppgradera mig till 26 Epoca några gånger men tycker att jag inte får så mkt mer funktion och plats att det är värt mellanskillnaden för mig. Även om jag varit där och fingrat på köpknappen några gånger då 26 Epoca är sååå fin.

 

Sen ja, toaletten ligger mitt emot köket men det har faktiskt aldrig stört varken mig eller min mer noggranna fru. Köket/pentryt är litet men vi lagar ganska enkel mat på sjön om inte vi tar fram grillen på någon klippa och då tar jag ofta fram det portabla gasolköket ut på klippan.

 

 

Håller med dig till fullo och windy är otroligt trevlig samt välbyggd. Är ju så man köper det som passar en bäst, när jag tröttnat på min båt så ska jag ha en flipper 666 underbart snygga linjer och lättskött, som att äga en volvo 740 gld. 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...