Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
eriksahlberg

Johnson VRO 70HK piper 5 min efter start

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej.

 

Jag har en Johnson VRO 70hk som jag köpte tillsammans med min första båt för tre veckor sedan, en Ryds 530 DC -89.

Men nu i förrgår när vi skulle ut med båten så 5 min efter att vi startade motorn och precis lagt ut så började det pipa från reglage/nyckellådan. Det pep tills vi stängde av motorn. Pipet kom så fort vi vred om nyckeln utan att starta motorn och gjorde så i drygt 15 min sen. Sen avtog pipet men så fort jag slog på motorn igen som kom pipet tillbaka.

Märkte sedan att det inte kom någon skvallerstråle.

Är det som jag tror att det kan ha fastnat något i impellerna eller någonstans som gör att kylningen inte fungerar om motor larmar för överhettning.

Jag har inget att gå på mer än pipet och det följde inte med någon manual på vad det kan vara.

Väldigt tacksam för svar då jag är ny med båt.

 

MVH/Erik

Redigerad av eriksahlberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en rimlig gissning att motorn larmar för överhettning när du ser att det inte kommer vatten ur skvallerhålet. 

Prova att sticka en tunn ståltråd genom hålet för att konstatera att det inte ligger saltkristaller eller liknande ivägen. På vissa motorer kan man också dra ur slangen ur fästet under huven för att kolla flödet. 

Annars kan det vara impellern. 

Vet du om det har kommit ordentligt med vatten vid tidigare turer?

Sa säljaren när det senast byttes impeller?

Har båten legat länge innan du köpte den?

Det kan betyda att impellern torkat och en vinge farit iväg i kylkanalerna. 

 

Börja med hålet till skvallerstrålen och håll koll, tex med en hand på motorblocket så motorn inte blir för varm. 

Fortsätter larmet men vatten kommer i riklig mängd efter rensning är det något annat. 

Annars är det koll av impeller som gäller. 

 

Välkommen till MG!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellerna bytes i oktober 2017.

På dom andra turerna så har det gått hur bra som helst utan det var härom dagen den helt plötsligt började pipa och jag såg att det inte kom någon skvallerstråle. 

Förreägaren har servat hela motorn i höstas och den har gått fint enligt honom hela tiden han haft den. 

 

Men jag får testa med ståltråd och även lossa slangen från motorn och se om det kan vara så att det är stopp i slangen. När jag kände på den idag så var den hård och inte så lös som en slang borde vara. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en 60HK och när den hade låg oljenivå(2-takt) i oljebehållaren så pep den. Känns inte som det har med ditt fel med skvallerstrålen att göra men kan vara värt att kolla ändå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket möjligt att det kanske är så. Blandar direkt i bensinen och blandar 1dl per 10liter. Det var vad säljaren alltid gjort.

Något som låter rimligt eller inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 dl per 10 liter ger 1% vilket borde vara ok som inblandning. Vissa äldre maskiner ville ha 2%. Vet inte vad din ska ha. 

Teorin om låg nivå i oljebehållaren kan också stämma men faran med låg oljenivå och ingen kylning är väl i stort sett lika. Har du ingen kylning så blir motorn rökt. Har du ingen olja så blir den också rökt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag hittade bifogad bild på vad larmen betyder, men jag tror på överhettning själv, då du skriver att du inte ser någon skvallerstråle.

 

I min instruktionsbok för min 40hp VRO står det att om man eventuellt  fått in skräp i kylningen skall man lägga i back och fram ett par ggr. Vad det gör har jag ingen aning om dock.

 

Jag tycker också att du skall göra som ovan att börja med hålet för skvallestråle, jag har plockat ut en del skit där och fått tillbaka skvallerstrålen igen på det sättet. Efter rengöring har jag blåst in tryckluft försiktigt och då kan man höra om det kommer ut luft i vattenintagen samt avgasvägarna.

 

När du startar din motor, känner du någon 2-takts lukt? tänkte om du känna att den får olja i blandningen?

FB_IMG_1528145176761.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...