Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
rolle50

koka vatten med inverter

Rekommendera Poster

Tänkte man skulle kunna koka sig vatten eller ha en kaffe bryggare med Inverter.Har ju 18 kwh i Batteri banken.Skulle man kunna klara sig med en victron 1200 Watt 12 volt eller liknande.Tips på en bra kokplatta eller kaffebryggare som vore lämpligt.Har förut en 12 volt´s vatten kokaree,men den tar så lång tid på sig.Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att koka vatten med hjälp av ett lågvoltssystem som från början är 12 volt är en rätt dåligt idé, rätt så ineffektivt.

Men det går å andra sidan utmärkt, se bara till att du har en vattenkokare som inte har högre effekt än 1200W...(!)

Jag kollade på vattenkokare på Clas Ohlsson alla modellerna dom har är på 2200W.

Mindre än 2000W skall man nog inte ha, då tar det för lång tid. Så jag tror din inverter har för dålig kapacitet för den sortens övningar.

 

jag hade en gång en 12V vattenkokare, ja "kokare" förresten, inte kokade den vattnet, det blev bara ljummet, drog massvis med ström. Det finns nog inga sådana kvar på marknaden. Men den dög utmärkt att värma barnens välling i, ja det var då för omkring 30 år sedan.

Men Kjell har den här på 12V och 170W... tveksamt jag hade inte köpt en sådan, jag har ju gasol ombord och det tar bara någon minut att koka motsvarande mängd vatten till te och snabbkaffe.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev rolle50:

Tänkte man skulle kunna koka sig vatten eller ha en kaffe bryggare med Inverter.Har ju 18 kwh i Batteri banken.Skulle man kunna klara sig med en victron 1200 Watt 12 volt eller liknande.Tips på en bra kokplatta eller kaffebryggare som vore lämpligt.Har förut en 12 volt´s vatten kokaree,men den tar så lång tid på sig.Tacksam för svar

Har du 1400Ah att förbruka eller total batteribank?

Oavsett så lär det iaf räcka till kaffebryggare och mer därtill.

Skaffa en rejäl inverter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har i mer än 10 år kört med en "hemmabryggare" på 600W för kaffet, samt i 15 år haft mikrovågsugn. Fungerar alldeles utmärkt via inverter, men tänk på att inte underdimensionera invertern.

 

Mikron som sägs vara på "800W" har en ineffekt på uppåt 1200-1300W. Idag har jag en omvandlare med ren sinus på 2000W nominellt och 3000W peak. Peakeffektangivelsen skall man glömma.

 

Idag kostar de inte mycket på t ex ebay, och den totala energiförbrukningen i Ah blir inte så farlig. Kaffebryggaren går inte länge ("kostar" c:a 10-12Ah för 4-6 koppar) och mikron ligger inte pålastad hela tiden om man inte kör maxeffekt, "Jetfunktion" eller liknande.

 

Jag har knappt 400Ah i batteribank, och det är inte användandet av kaffebryggare, mikro eller annat på 230V som konsumerar mest....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en vattenkokare 180W@12V. Fungerar men förtvivlat långsam. Kaffebryggaren 550W@230V är däremot utmärkt. Kokar aldrig mer än två koppar och det "kostar" runt fyra Ah. Mikron på 700W behöver en 1500W sinus-inverter, fungerar perfekt. Likaså 230 dammsugaren.

230V grejer ombord är väldigt praktiskt. Mina solpaneler ger ca 1kWh/dygn (260W paneler). Det är drygt 80Ah. Det har fungerat utmärkt med 3x95Ah AGM men ett till hade inte skadat.

HÄR är en bra inverter, 1500W och 1700kr.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev bhemac:

Jag har en vattenkokare 180W@12V. Fungerar men förtvivlat långsam. Kaffebryggaren 550W@230V är däremot utmärkt. Kokar aldrig mer än två koppar och det "kostar" runt fyra Ah. Mikron på 700W behöver en 1500W sinus-inverter, fungerar perfekt. Likaså 230 dammsugaren.

230V grejer ombord är väldigt praktiskt. Mina solpaneler ger ca 1kWh/dygn (260W paneler). Det är drygt 80Ah. Det har fungerat utmärkt med 3x95Ah AGM men ett till hade inte skadat.

HÄR är en bra inverter, 1500W och 1700kr.

Jag minns en historia om en långfärdsambulans eller snarare sjuktransportfordon, som vi installerade en 24V vattenkokare och även en kaffebryggare i, (jag jobbade länge som fordonselektriker med inriktning på utryckningsfordon, bussar och andra större fordon)... ja den historien kan jag berätta en annan gång... men i princip var kaffet klart vid framkomsten av resan. Det kaffet smakade heller inget vidare. Det blev i alla fall en 230 V kaffeautomat som drevs av en speciell generator ombord, så det gick bara att få kaffe om motorn var igång. inte heller det kaffet var någon hit.

 

Jag har överkapacitet ombord på båten med solcells-el och rätt hyfsad batteribank, har en 12V dammsugare, mindre modell, funkar bra, men till matlagning och vattenkokning blir det som sagts gasol. Körde nu senast en polermaskin över invertern.

 

I går var jag ombord i an annan båt, med en Refleks-kamin, det var ju litet småkyligt ute, och det blev kokekaffe (bindemorfem är vanligt i göteborgskan) det var längesedan sist jag drack kokekaffe...

 

För att nu inte tillföra denna debatt någonting egentligen, mer än medhåll till Bhmac, för en gång skull :unsure:...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Jag har en vattenkokare 180W@12V. Fungerar men förtvivlat långsam. Kaffebryggaren 550W@230V är däremot utmärkt. Kokar aldrig mer än två koppar och det "kostar" runt fyra Ah. Mikron på 700W behöver en 1500W sinus-inverter, fungerar perfekt. Likaså 230 dammsugaren.

230V grejer ombord är väldigt praktiskt. Mina solpaneler ger ca 1kWh/dygn (260W paneler). Det är drygt 80Ah. Det har fungerat utmärkt med 3x95Ah AGM men ett till hade inte skadat.

HÄR är en bra inverter, 1500W och 1700kr.

Har en snarlik som den bhemac länkar till, och den fungerar klockrent.

Kan skriva under på 12V-kaffebryggare och vattenkokare också. Tar otroligt lång tid och blir synnerligen ineffektiv eftersom så mycket energi måste gå åt till att bibehålla värmen på (då det tar så lång tid). Faktum är att vår 230V "hembryggare" (99:- på RUSTA) som vi har numera brygger samma mängd koppar med färre Ah än 12V-diton gjorde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 12v waeco vattenkokare i bilen tar ca 20 min att få lite kaffe, men har bilen med mig överallt på jobbet så det är bara att starta vattenkokaren i tid.

Jag funderar på att köpa en inverter på 5000w ren sinusvåg.

Frågan är om den orkar driva en tvättmaskin på 1600w.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är bara just kaffe som är behovet, så kan en enklare väg vara att skaffa en Handpresso Auto. Den är avsedd för 12V och fungerar alldeles utmärkt. En Espresso tar någon minut bara och enda nackdelen är att det bara blir en liten kopp i taget, men enkelt och smidigt är det.

Googla på Handpresso Auto för att hitta olika försäljningsställen.

image.png.4e7d088f6c2be7a6671f9ed954d6844b.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Wildeside:

Frågan är om den orkar driva en tvättmaskin på 1600w.

En inverter 2500/5000W klara det. Motorn är det som kan dra mycket effekt när den startar men är bara på några hundra watt. Moderna tvättmaskiner har en elektroniskt styrd motor (man hör hur att den varvar upp långsamt vid tex centrifugering). En sådan motor behöver ingen extra effekt i starten. Den mesta effekten är värmeelementet.

En bekant köpte en sådan HÄR den fungerar med hans tvättmaskin. Ca 2800kr.

 

PS Varor som levereras från Tyskland tillkommer det ingen moms eller extra kostnader på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev bhemac:

En inverter 2500/5000W klara det. Motorn är det som kan dra mycket effekt när den startar men är bara på några hundra watt. Moderna tvättmaskiner har en elektroniskt styrd motor (man hör hur att den varvar upp långsamt vid tex centrifugering). En sådan motor behöver ingen extra effekt i starten. Den mesta effekten är värmeelementet.

En bekant köpte en sådan HÄR den fungerar med hans tvättmaskin. Ca 2800kr.

 

PS Varor som levereras från Tyskland tillkommer det ingen moms eller extra kostnader på.

Jag vet, har företag så dom drar av den tyska momsen när jag beställer på företaget.

Tyvärr har den svenska handeln lärt mej att beställa det mesta som det inte är panik med från tyskland eller england.

30-40% billigare, varorna finns på lager och skickas oftast dagen efter beställning.

I Sverige måste det mesta beställas, så att butiken i sin tur beställer från sin leverantör oftast någonstans i europa, leveranstid 1-2 veckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Wildeside:

I Sverige måste det mesta beställas, så att butiken i sin tur beställer från sin leverantör oftast någonstans i europa, leveranstid 1-2 veckor.

Undantaget är väl Apotea, fast de har dåligt med båtgrejor....

--

Tyskarna är bra, synd att man inte ägnade mer  tid åt språket i skolan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Ponto:

skaffa en Handpresso Auto.

Den var ju cool! 140W@12V. Hur lång tid kan en bryggning ta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns som sagt mindre vattenkokare

har haft en på 1liter som drar ca 700w 230v

Bara att köra två kannor om det behövs 😃

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte invertermodellen 1000W 2000W och tänkte fel. trodde t.ex 1200W skulle gå men det är bara korta starttoppar den klarar och inte t.ex vattenkokaren på 1050W. pip pip pip och lägger av. kortade kablar och bytte till lithiumceller men det sket sig. Funkar bra annars för grejer under 1000W.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en inverter 1500/3000W funkar med det mesta inkl micro. Ska framöver  byta till en 2500/5000W eftersom jag vill ha den gamla i bilen.

--

En praktiska tester:

1 liter vatten i kastrull på induktionshäll = 250Wh eller ca 22Ah.

Lunch + middag. Induktionshäl och ev ugn: <2kWh/dygn i snitt

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-06-12 vid 07:23 skrev rolle50:

Tänkte man skulle kunna koka sig vatten eller ha en kaffe bryggare med Inverter.Har ju 18 kwh i Batteri banken.Skulle man kunna klara sig med en victron 1200 Watt 12 volt eller liknande.Tips på en bra kokplatta eller kaffebryggare som vore lämpligt.Har förut en 12 volt´s vatten kokaree,men den tar så lång tid på sig.Tacksam för svar

Har du 1500 Ah batterier och ingen spis?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Har du 1500 Ah batterier och ingen spis?

--

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...