Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lunarse

Frågor kring ägandet av en segelbåt (Fisksätra Debutant)

Rekommendera Poster

Hej hallå Maringuiden! 😁

Jag är en man på 21 år som kikat efter min ingång in i seglarlivet. Jag har i mina dagar spenderat mycket tid på diverse båtar men ej varit delaktig i ägandet av en. För att finslipa (eller kanske väcka till liv) mina erfarenheter har jag bestämt mig för att köpa en egen liten segelbåt, därav drogs mina ögon till en Fisksätra Debutant.

Jag undrar helt enkelt följande:
- Är en Fisksätra Debutant en bra båt generellt, samt för en nybörjare?
- Visst behövs inga intyg eller annat för att segla en båt på 20-21 fot?
- Vad är det som behövs göras/underhållas på en segelbåt årligen?

Tack! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Ja

2. Exakt

3. Måste och måste... men... om man börjar med hösten...

- Serva motorn

- Masta av

- Tömma båten på grejer

- Ta upp båten

- Täcka den på uppställningsplatsen

- Hålla koll under vintern

- Täcka av

- Tvätta inne och ute

- Waxa

- Bottenmåla

- Smörja, täta, olja, lacka (div småfix)

- Provstarta motorn

- Sjösätta

- Rigga

- Stuva

 

...i grova drag, alltså... 🙂 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3.
Om hamnen är hyfsat isfri och båtplatsen kan disponeras året runt, så på hösten:
- Se till att självlänsen i sittbrunnen funkar som den ska och att det inte regnar in.
- Se till att eventuella genomföringar under vattenlinjen är i bra skick, och öppna.
- Ta bort segel och andra utsatta delar.
- Utgår från att en så liten båt har utombordare, så den lyfts av, vinterkonserveras och förvaras i ett varmt utrymme, t ex ett garage.
- Eventuellt batteri lyfts ur och förvaras inomhus, t ex där motorn förvaras.
- Ta ur allt ur båten som kan mögla eller skadas av fukt, som dynor, gardiner, kuddar, flytvästar, m m. Även matrester som kan ha blivit glömda!
- Se till att båten är ordentligt förtöjd, och att alla förtöjningslinor och förtöjningspunkter är i gott skick.

Under vintern:
- Skotta bort snö om det snöat mycket.
- Ladda batteriet en gång i månaden.

På våren:
- Tvätta bort lite smuts.
- Lyft tillbaks motor, batteri.
- Lägg tillbaks dynor, m m.
- Kolla så att allt ser helt och oskadat ut, särskilt allt som rör riggen.
- Sätt tillbaks segel (om de normalt är permanent monterade).
- Om det behövs - lyft båten, spola rent, bottenmåla, sjösätt igen samma dag eller dagen efter.

Betydligt smidigare än att göra allt som Peter_K föreslår, men jag vet att det för många inte är möjligt att vinterligga pga väder/is eller pga regler i hamnen. Eller för att de är för rädda.

Sen är det flera av Peter_K:s punkter som är onödiga annat än ur ett strikt estetiskt perspektiv. Masta av behöver inte heller vara nödvändigt även om man ställer båten på land, förutsatt att det går att lyfta den med masten på, och att det är tillåtet enligt landförvaringsområdets regler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteriet kan du lämna kvar, ladda nån gång. Du tar inte ur bilens batteri på vintern heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev trewq:

Batteriet kan du lämna kvar, ladda nån gång. Du tar inte ur bilens batteri på vintern heller.


De flesta använder bilen på vintern. För de flesta lär det vara enklare att underhållsladda det då och då om det är hemma, jämfört med om det är kvar i en båt där det kanske inte ens finns tillgång till el i närheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir bara enklare och enklare det här.

-En liten solpanel typ 10W och batteriet kan stå kvar.

-Städa och ställ in fuktslukare så kan dynorna vara kvar.

Har man lite mer solpanel så kan man ha en ozongenerator gående som dödar mögel och håller dålig lukt borta.

Det viktigaste - titta till båten helst en gång i veckan. Man behöver inte gå ombord, bara se till att den inte ligger djupt i sjön eller att det ligger en massa snö på. Fast det gäller ju även om båten står på land.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://lasselundell.se/debutant.html

Batteriet laddar jag fullt innan vinteruppläggningen, kopplar ur anslutningarna då klara det sej till våren.

Batterierna trivs bäst i kylan

Har seglat ensam några semesterveckor i Debutanten 

Trångt, campingliv,  paddel och elsnurra 

DEBU.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite nyfiken, varför just Debutant? Har du en dylik i din närhet till salu?

 

Annars finns ju en lång rad andra bra båtar i samma storleksklass. I just 6-metersklassen har jag två favoriter. Sunwind 20 är vacker och välseglande. En klassiker. 

 

En uddabåt (dock konstruerad av Sparkman & Stephens) är ju Sagitta 20. Den hade blivit mitt val. Ful kanske, men rymlig och borde segla bra.

 

Men det bör ju vara praktiskt möjligt att hämta den också.

 

N.N

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev nilsnobbing:

Lite nyfiken, varför just Debutant? Har du en dylik i din närhet till salu?

 

Annars finns ju en lång rad andra bra båtar i samma storleksklass. I just 6-metersklassen har jag två favoriter. Sunwind 20 är vacker och välseglande. En klassiker. 

 

En uddabåt (dock konstruerad av Sparkman & Stephens) är ju Sagitta 20. Den hade blivit mitt val. Ful kanske, men rymlig och borde segla bra.

 

Men det bör ju vara praktiskt möjligt att hämta den också.

 

N.N

 


Det ärliga svaret är väl på grund av okunnighet i samband med att jag såg en fin annons på just en Debutant. Dina alternativ såg väldigt intressanta ut och jag ska definitivt kolla upp dem mer!

Jag har även hittat en båt som står under namnet "Marieholm 520" men hittar ingen information om någon sådan modell. Är namnbeskrivningen fel eller vad är situationen?

520.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lunarse:


Det ärliga svaret är väl på grund av okunnighet i samband med att jag såg en fin annons på just en Debutant. Dina alternativ såg väldigt intressanta ut och jag ska definitivt kolla upp dem mer!

Jag har även hittat en båt som står under namnet "Marieholm 520" men hittar ingen information om någon sådan modell. Är namnbeskrivningen fel eller vad är situationen?

520.jpg

 

Marieholm S 20 heter den och inte 520.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt!

 

Jag tror mig dessutom veta att företaget som säljer båten på bilden inte alltid är helt seriösa att göra affärer med.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Exakt!

 

Jag tror mig dessutom veta att företaget som säljer båten på bilden inte alltid är helt seriösa att göra affärer med.

 

Mackey


Marin & Fritid?
Jag har hört mestadels bra om dem, men iofs aldrig varit i kontakt med dem personligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Lunarse:


Marin & Fritid?
Jag har hört mestadels bra om dem, men iofs aldrig varit i kontakt med dem personligen.

Sök lite i forumet på dem... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Johnny Leinonen heter ägaren av Marin&Fritid. Han har varit med på TV i Expedition Robinson, två gånger dessutom. Andra gången köpte han in sig på en biljett. Hur han driver företaget finns att läsa på diverse forum, här eller på Flashback bl,a. En skojare utan dess like iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har mina ögon även öppnats upp för en båt dem kallar för RJ 85. Den jag hittat är listad som en 26-fotare men all information jag hittar på egen hand förklarar för mig att RJ 85 är en 28-fotare. Finns den i olika fot eller är det här, precis som tidigare nämnt, skrivfel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var håller du hus? Jag kan förmedla kontakt till en kille som desperat vill sälja sin Maxi 77 i Höga kusten. 5000 kr var det lägsta pris han erbjöd mig.

 

Det finns nog fler sådana, kanske läge att lägga upp en köpesannons på Blocket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Lunarse:

Nu har mina ögon även öppnats upp för en båt dem kallar för RJ 85. Den jag hittat är listad som en 26-fotare men all information jag hittar på egen hand förklarar för mig att RJ 85 är en 28-fotare. Finns den i olika fot eller är det här, precis som tidigare nämnt, skrivfel?

 

RJ 85 är nog 27-28 fot ungefär, men smal. Säkert trevlig i skärgård men blöt till havs. Fundera lite mer på vad du söker. Storlek? Budget? Snabb eller trygg? Komfortabel eller sportig? Hur ser dina farvatten ut? Planer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev nilsnobbing:

 

RJ 85 är nog 27-28 fot ungefär, men smal. Säkert trevlig i skärgård men blöt till havs. Fundera lite mer på vad du söker. Storlek? Budget? Snabb eller trygg? Komfortabel eller sportig? Hur ser dina farvatten ut? Planer?

 

I snabba drag söker jag bara en båt som tar mig ut på sjön, som jag med vänner kan ta några öl och fiska lite ifrån. Tanken är att lägga den i Askersund, Hampetorp eller eventuellt Hjälmaren. Är den visuellt tilltalande är det ju bara stora plus!

 

Även att bli en mer rutinerad seglare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RJ 85 är trång, smal och en allmänt tråkig båt. Maxi 77 är kanske oxå lite tråkig med dagens mått men den är för att vara 25/26 fot mycket rymlig även om den är gräsligt ful. Lite som en Volvo 740 fast på sjön. Den är billig, seglar skapligt, ger gott om plats för 2-3 personer att sova även om det är 5 kojer så blir det trångt med packning ombord för alla. En sittbrunn som det får plats hela kompisgänget (8-10 personer går det nog att trycka in där). Framförallt är de extremt billiga och även sjösäkra så det räcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du inte ledsna lika fort på seglingsegenskaperna. Så har du ju banner express x79 Maxi racer MFL i samma storlek. Dock kanske lite dyrare. Lite lägre båtar men breda och därav ganska beboeliga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev makke_the_muss:

Vill du inte ledsna lika fort på seglingsegenskaperna. Så har du ju banner express x79 Maxi racer MFL i samma storlek. Dock kanske lite dyrare. Lite lägre båtar men breda och därav ganska beboeliga. 

Fast det där kan du ta med en nypa salt. De som gillar att tävla brukar ha ganska svag förståelse för att alla inte har samma inställning som dem. Det är inte så att alla seglare förr eller senare landar i att de vill ha en sportig båt. Man kan lika gärna tycka att det är pest och pina med snabba, ranka, vingliga båtar och drömma efter långkölade, stabila, långsamma båtar. Det förstår man med tiden, vad för slags seglare man är. Det viktiga i början är att ta sig ut, och då duger nästan vilken båt som helst 😊

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev nilsnobbing:

Fast det där kan du ta med en nypa salt. De som gillar att tävla brukar ha ganska svag förståelse för att alla inte har samma inställning som dem. Det är inte så att alla seglare förr eller senare landar i att de vill ha en sportig båt. Man kan lika gärna tycka att det är pest och pina med snabba, ranka, vingliga båtar och drömma efter långkölade, stabila, långsamma båtar noll. Det förstår man med tiden, vad för slags seglare man är. Det viktiga i början är att ta sig ut, och då duger nästan vilken båt som helst 😊

Så är det verkligen:) gått i vågor hos mig då jag haft bägge. Ville bara visa på alternativ. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Lunarse:

 

I snabba drag söker jag bara en båt som tar mig ut på sjön, som jag med vänner kan ta några öl och fiska lite ifrån. Tanken är att lägga den i Askersund, Hampetorp eller eventuellt Hjälmaren. Är den visuellt tilltalande är det ju bara stora plus!

 

Även att bli en mer rutinerad seglare.

Vet du eller vill du ta reda på om du är segelbåtgubbe?

Ett alternativ e ju att haka på nån i dom vattnen du tänker segla. Det finns alltid folk som vill bjuda till.

Annars. Köp en båt å testa. Du kommer snart upptäcka vad du saknar å vad du kan va utan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Caribic410:

Du kommer snart upptäcka vad du saknar å vad du kan va utan.

Man kan spara en del pengar genom att försöka tänka efter i förväg. Gör en lista med vad du vill ha och sätt en siffra på hur högt du prioriterar olika funktioner. Sen kan man räkna hur många "poäng" olika båtar samlar.Vi har nog alla olika prioriteringar. För min del har det alltid båtar som inte har ståhöjd gått bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat lite RJ85, och håller inte med tidigare inlägg - den är inte alls tråkig seglare. Däremot finns många skabbiga exemplar, hittar du ett fint ex är det en helt OK båt. Någon komfort finns väl inte att tala om direkt, men det är ju skit samma när man är 21 år. 

 

Andra modeller man kan fynda är Hydra eller Misil 2; den första av dem seglar bättre, den andra är sjukt trevlig och välbygd och seglar helt OK. 

Kolla också efter Birdie 24. 

 

Vad har du för budget..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hyr en vega i en vecka.

 

4000 kr.


Sen vet du om det är för dig, och du slipper allt jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som det ser ut i dagsläget så har jag kommit i kontakt med en familjebekant som kan sälja mig en Ohlson 22 med behövliga tillbehör för en BRA peng. Min tanke blev därmed följande:
Jag köper den, seglar den och sedan "uppgraderar" jag till en RJ85 eller annat efter jag fått mig ett smakprov.

Därav denna fråga istället:
- Vad sägs om en Ohlson 22 och vad bör man känna till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev KG__:

Hyr en vega i en vecka.

4000 kr.
Sen vet du om det är för dig, och du slipper allt jobb.

Obs. Ingen rabatt om det är regnigt/blåsigt.

Alt. är ju att köpa en Debutant för 5 papp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohlson 22 är en bra modell. 

Kolla att båten är komplett och att segel, dynor och motor är i okej skick, så är det bara att slå till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...