Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Snow

VP 4.3 Gi, skumt fel

Rekommendera Poster

Har en VP 4.3 Gi -98 som gått som en klocka i många år.

 

I år händer följande:

Sjösättning, premiärtur ut till ö, färd ca 20 min.

Fika etc ca 2h, vid hemfärd så går båten dåligt på tomgång stannar vid gaspådrag, går inte att köra.

Ringer sjöräddningen för bogsering, väntar ca 3h på dem, ska visa dem problemet båten startar och går som om det inte var

något problem alls, går HELT felfritt hem.

 

Helgen efter 30 min i 4k rpm vila ca 1h sen hem 30 min helt fel fritt.

 

Idag två veckor senare samma problem båten går  dåligt på tomgång stannar vid gaspådrag, går inte att köra.

 

Det jag gjorde efter första strulet var att slå i 1l K-sprit.

Vid vårrustningen så bytte jag det första bränslefiltret, det med vatten avskiljare, inget synbart problem med det gamla, inget vatten.

 

Det jag har gjort fel en gång vid vårrustningen är att jag startat och kört med soppakranen stängd, möjligen kan det ha skadat soppa pumpen?
Idag tog jag av luftfilter etc och kollade, det ser absolut inte ut som det är problem med soppan, den putsar på bra med soppa i insuget.

Det är ju oxå oförklarligt att det funkar felfrit, sen inte sen felfritt och sen fel igen?

 

Teorier tas tacksamt emot...

 

Har beställt stift, lock, rotor och tändkablar bara för att utesluta det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Snow:

Har en VP 4.3 Gi -98 som gått som en klocka i många år.

 

I år händer följande:

Sjösättning, premiärtur ut till ö, färd ca 20 min.

Fika etc ca 2h, vid hemfärd så går båten dåligt på tomgång stannar vid gaspådrag, går inte att köra.

Ringer sjöräddningen för bogsering, väntar ca 3h på dem, ska visa dem problemet båten startar och går som om det inte var

något problem alls, går HELT felfritt hem.

 

Helgen efter 30 min i 4k rpm vila ca 1h sen hem 30 min helt fel fritt.

 

Idag två veckor senare samma problem båten går  dåligt på tomgång stannar vid gaspådrag, går inte att köra.

 

Det jag gjorde efter första strulet var att slå i 1l K-sprit.

Vid vårrustningen så bytte jag det första bränslefiltret, det med vatten avskiljare, inget synbart problem med det gamla, inget vatten.

 

Det jag har gjort fel en gång vid vårrustningen är att jag startat och kört med soppakranen stängd, möjligen kan det ha skadat soppa pumpen?
Idag tog jag av luftfilter etc och kollade, det ser absolut inte ut som det är problem med soppan, den putsar på bra med soppa i insuget.

Det är ju oxå oförklarligt att det funkar felfrit, sen inte sen felfritt och sen fel igen?

 

Teorier tas tacksamt emot...

 

Har beställt stift, lock, rotor och tändkablar bara för att utesluta det.

 

På den tiden jag åkte mycket amerikanare, så var ett fel ibland på kondensatorn, bilen gick som skit bluddrade taskig tomgång la av. Minns vi bytte kondensatorn sen var alla problem lösta. Nu är ju detta en betydligt nyare motor än -59 men glöm inte den om du nu har en.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev kossor:

På den tiden jag åkte mycket amerikanare, så var ett fel ibland på kondensatorn, bilen gick som skit bluddrade taskig tomgång la av. Minns vi bytte kondensatorn sen var alla problem lösta. Nu är ju detta en betydligt nyare motor än -59 men glöm inte den om du nu har en.

 

Hej!

Nix det är insprutning på denna så ingen konding :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja konding, tändspole känns ju som misstänkta fel, då det verkar vara värmerelaterat

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Gelis:

Ja konding, tändspole känns ju som misstänkta fel, då det verkar vara värmerelaterat

 

Mjo, men är inte direkt värmerelaterat, idag vid första start så funkade det inte, vid första problemtillfället gick den perfekt 20 min och efter 2h bluddrade som fan, sen efter ytterligare 3h vila så funkade den. Sen förra helgen 30min,  vila 2h 30min utan några symptom alls, askonstigt...

 

Får se om dett hjälper,  problemet nu är att det inte går att lita på henne.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då det är insprut så går det tyvärr åt dignostikinstrument för att läsa av felkoder.

Bränsletryck är ju en annan parameter som borde mätas.

 

Detta är ju tyvärr nackdelen med moderna insprutare, när det börjar o jävlas så blir det lite svårt för gemene man att fixa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska msn ju helst felsöka systematiskt och inte bara slumpmässigt byta delar men en tändspole KAN gå sönder så att den fungerar ittermittent... 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev det 100% tätt vid filterbytet?

Otätt före bränslepumpen innebär risk att motorn kan suga luft utan att det syns något bränsleläckage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Rascal:

Blev det 100% tätt vid filterbytet?

Otätt före bränslepumpen innebär risk att motorn kan suga luft utan att det syns något bränsleläckage.

 

Mjo jag har tänkt på det oxå, men då borde ju felet vara permanent tycker man, och jag tror absolut att det är tätt, och har inte tillstymmelse till läkage, men att testa med en extern tank är väl nästa 

test om inte stift, kablar lock å rotor funkar,......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja inte hjälpte kablar, fördelarlock, stift och rotorbytet. Inte för att jag trodde det heller egentligen, men var dax att byta oavsett.

 

Har ordnat med bränsleförsörjning från Jeepdunk nu, ska testa det imorgon för att utesluta det.

Kvarstår problemet ja då är det väl tändspoler, elektronik eller högtryckspumpen för soppan som kvarstår,.

 

Om någon har fler idéer om hur man går vidare så feel free ti shoot :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Såhär låter den.

 

 

Hittade denna på tuben, intressant om soppapumparna:

 

Redigerad av Snow
Hittade ny intressant länk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tre år sedan men jag har liknande strul med min 4,3Gi! Fick du ordning på din? Var var felet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade liknade problem med en 5.0 GXI tidigare. Det var två fel.

 

Det enda var antingen kamaxelgivaren eller vevaxelgivaren (minns inte vilken). Felet resulterade i att tändning blev helt fel.

 

det andra felet var att den var svårstartad, verkstan bytte högtryckspumpen men det blev aldrig bra. Till slut bytte jag hela pumpenheten samt bränsletrycksregulatorn och då blev det bra.

 

själva pumphuset har flera funktioner, dels finns ventiler som gör att soppan inte rinner tillbaka utan att trycker hålla uppe i systemet, det fungerade inte korrekt på min pump så den gick torr. detta fel kunde verkstan inte finna genom att mäta bränsletrycket. Insåg det själv efter lite googlade.
 

Pumphuset skall också kyla bensinen för att förhindra s.k vapor lock, fungerar inte det kan man få startproblem när motorn stått efter en längre körning.

 

ny pump hittade jag för typ halva priset jämför med vad VP ville ha för sin originalpump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dubbelpost

 

Redigerad av Snow

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-01 vid 23:31 skrev CFA:

Tre år sedan men jag har liknande strul med min 4,3Gi! Fick du ordning på din? Var var felet?

Hej 

Jag fick ordning på detta efter MÅNGA timmars och svärande.

 

Felet från början anade jag var någon av bränslepumparna. Jag gissade då att det var lågtryckspumpen, så jag hittade en 3e parts ny sådan och bytte den.

 

Fortfarande problem men fick som jag beskrev för höga tryck i systemet, så jag bytte nålventil, tog isär hela pumpenheten i atomer etc. Bytte hörtryckspumpen. 

 

Fick fortsatta problem, då testade jag att byta lågtryckspumpen till orginalpumpen som jag började med att byt.

 

Då funkade allt, ringde och va lite butter mot firman som sålt pumpen och fick en ny igen skickad, men den har jag inte vågat sätta dit.

 

Den felaktigt levererade lågtryckspumpen ställde till med mer jävulskap än felet från början

Fick soppa i oljan tex så den fick jag byta totalt fyra gånger.....

 

Nästa gång lägger jag på 2 500:- och köper orginal, halva sommaren höll jag på med detta.

 

Redigerad av Snow

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!! My fight continues… 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad använde du för mätare för att mäta soppatrycket? Har testat tre olika nu men ingen funkar….på de två vanliga cykelventilerna jag har!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-06-10 vid 21:30 skrev kossor:

På den tiden jag åkte mycket amerikanare, så var ett fel ibland på kondensatorn, bilen gick som skit bluddrade taskig tomgång la av. Minns vi bytte kondensatorn sen var alla problem lösta. Nu är ju detta en betydligt nyare motor än -59 men glöm inte den om du nu har en.

 

2018-06-10 vid 21:48 skrev Snow:

 

Mjo, men är inte direkt värmerelaterat, idag vid första start så funkade det inte, vid första problemtillfället gick den perfekt 20 min och efter 2h bluddrade som fan, sen efter ytterligare 3h vila så funkade den. Sen förra helgen 30min,  vila 2h 30min utan några symptom alls, askonstigt...

 

Får se om dett hjälper,  problemet nu är att det inte går att lita på henne.....

Även gamla tändspolar kan då spatt och spader när det blir varmt i motorrummet, som det ofta blir i båtar. Även tändspolar är förbrukningsmaterial till bensinmotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev CFA:

Vad använde du för mätare för att mäta soppatrycket? Har testat tre olika nu men ingen funkar….på de två vanliga cykelventilerna jag har!?

 

Jag tillverkade egna nipplar till de cykelventilliknande nipplar som finns på pumpenheten.

Minns inte exakt, men kan kolla imorgon om jag har dem kvar, isåfall kan jag langa en bild

Redigerad av Snow

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-14 vid 18:26 skrev Snow:

Hej 

Jag fick ordning på detta efter MÅNGA timmars och svärande.

 

Felet från början anade jag var någon av bränslepumparna. Jag gissade då att det var lågtryckspumpen, så jag hittade en 3e parts ny sådan och bytte den.

 

Fortfarande problem men fick som jag beskrev för höga tryck i systemet, så jag bytte nålventil, tog isär hela pumpenheten i atomer etc. Bytte hörtryckspumpen. 

 

Fick fortsatta problem, då testade jag att byta lågtryckspumpen till orginalpumpen som jag började med att byt.

 

Då funkade allt, ringde och va lite butter mot firman som sålt pumpen och fick en ny igen skickad, men den har jag inte vågat sätta dit.

 

Den felaktigt levererade lågtryckspumpen ställde till med mer jävulskap än felet från början

Fick soppa i oljan tex så den fick jag byta totalt fyra gånger.....

 

Nästa gång lägger jag på 2 500:- och köper orginal, halva sommaren höll jag på med detta.

 

Ett år senare och jag försöker fortfarande få igång min...i oktober är det två år! :-)

 

Kall motor: startar fint med dör direkt?

Varm motor: går på tomgång i 5-6 minuter sedan dör den? Så fort man lägger i växel så dör den?

 

Har lokaliserat det till att motorn inte får soppa! LP-pumpen har tryck på ca 3-5 psi och HP 6-7 psi, hade grovskalig mätare under 10 psi så jag har inte exakta värden?

 

1) Har bytt båda pumparna + massor av annat! (det kanske är fel på dem/LP-pumpen från Ebay, har inte lyckats mäta exakt?)

2) HP-pumpen tjuter högt och skakar (Har läst att det ofta beror på att LP-pumpen är inte leverera som den ska och då finns det inte tillräckligt med soppa i reservoiren som HP-pumpen suger ifrån?)

3) Om jag kopplar separat trycktank och pumpar hela tiden på blåsan så dör inte motorn när den är kall? (dvs gör det jobbet som LP-pumpen ska göra!)

 

Min teori, fel på LP-pumpen + fel på bränsletrycksregulatorn till HP-pumpen (den levererar bara halva trycket?)

 

Känns det igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...