Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
bladarn

Skumt ms backslag.... Md17c MS-Backslag

Rekommendera Poster

Ett jobbigt problem uppdagades igår när jag la i båten som jag har första säsongen med och även idag för den delen.

När jag marchat ca 1h eller mer o lägger ur växeln så får jag bara i back och neutralen på tomgång. Framväxeln slår i först vid ca 1300varv o då med ett jävla ryck.  Men låter jag motorn gå i 10min så motor o backslag kyls ned uppskattningsvis 10-15grader på vattentempmätaren så går framväxeln i mjukt o fint på tomgången igen.

 

Väldigt underligt problem.. 

 

Vad kan problemet vara?

 

Problemet på dessa backslag brukar väl vara att växlarna slirar eller inte går i alls?

 

Mitt slirar ju inte ett dugg. När växeln går i vid 1300varv så tror man ju att man ska fara ur båten o motorn ska volta...  😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen är beläggen i konorna slitna, eller på annat sätt defekta. Det händer att det lossnar bitar från beläggen. Prova att ta bort ett justermellanlägg under skruven på exenterkolven på växelmekanismen. Du kan ta bort ett i taget tills det börjar gå tungt att växla, och sedan sätta tillbaks ett. Det kan hjälpa, men i framtiden måste nog backslaget renoveras. Jag brukar lämna kugghjulen med konorna till Bil& Industribromsar i Ulvsunda utanför Stockholm, så sätter de i nya belägg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Rollen:

Förmodligen är beläggen i konorna slitna, eller på annat sätt defekta. Det händer att det lossnar bitar från beläggen. Prova att ta bort ett justermellanlägg under skruven på exenterkolven på växelmekanismen. Du kan ta bort ett i taget tills det börjar gå tungt att växla, och sedan sätta tillbaks ett. Det kan hjälpa, men i framtiden måste nog backslaget renoveras. Jag brukar lämna kugghjulen med konorna till Bil& Industribromsar i Ulvsunda utanför Stockholm, så sätter de i nya belägg. 

Kanoners!

Finns det nån sida med verkstadshandbok eller liknande. Då jag antar att detta går att justera med backslaget kvar i båten.

Vill få till det så att d funkar denna semester sen så lämnar jag det på renovering när jag tar upp den. Blir det nån bättring av att slå i olja av annan viskositet också kanske? I samband med brickjusteringen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det underliga är ju att det lirar hur fint som helst när det svalnat lite o även när den är kall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för olja i nu då? Och när byttes den senast? Vet iofs inte om konan ligger i olja som en våtkoppling ens eller om det är torrt där, isf borde ju oljan inte ha med saken att göra. Men det ju väldigt lätt att byta och det behövs bara nån dl, samma 15-40 olja som motorn, så ett oljebyte känns ju annars som det naturligaste enkla förstasteget. Du har väl säkert en dunk i  båten och det tar 5 min menar jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev mikael_matsson:

Vad har du för olja i nu då? Och när byttes den senast? Vet iofs inte om konan ligger i olja som en våtkoppling ens eller om det är torrt där, isf borde ju oljan inte ha med saken att göra. Men det ju väldigt lätt att byta och det behövs bara nån dl, samma 15-40 olja som motorn, så ett oljebyte känns ju annars som det naturligaste enkla förstasteget. Du har väl säkert en dunk i  båten och det tar 5 min menar jag. 

Vet att d e rätt olja i men jag tänkte om d fanns nåt BondTricks med nån annan olja som ger lite mer friktion som en kompletterande tillfällig lösning gemensamt med justering av excenterskruven(växelmekanismen). O Konan ligger i olja(våtkoppling) om jag läst rätt på nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev bladarn:

Finns det nån sida med verkstadshandbok eller liknande?


MS3B ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Thomas-1:


MS3B ?

Ser ju ut o va en simpel operation o ta bort brickorna vid excenter-bulten. Hoppas det funkar annars har jag fått tag i en kille som hade genomgångna backslag på hyllan. 😀

O slår nog i rak 30 olja osså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på att det kanske är nån på detta eminenta forum som har ett fungerande Ms/MSB Backslag liggandes o vill sälja detta? Firman som har utbytes på hyllan är bara genomgådda o kontrollerade o då måste jag ju byta in det jag har.

Det är ju bättre o få tag i ett till så kan jag ju renovera det jag har nu o ha i reserv. 😀 

Skicka privat meddelande eller svara i tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beställde ett fungerande Backslag av Davids mekaniska idag. Gav 7000 för ett fungerande utan inbyte. Med säsongsgaranti.  O skulle det vara några bekymmer med det  så skickar han ett utbytes. Väldigt serviceinriktad kille! 👍 Då kan jag rusta mitt med nya slitbanor på konerna o ha det i reserv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev mikael_matsson:

Köpte också av David. 5000kr + inbyte, det funkar perfekt. 

Jo jag har läst mycket positivt om honom. O ytterst lite negativt. Men d känns skönt o ha ett rustat backslag i reserv sedan. Har tänkt att ha Sagan i många många år. 

Ska även byta till rak 30 olja i motorn då jag läst att d är d bästa för Gamm-dieslarna är nu 15/40 mineraliska den.

Men motorn går som en pärla o otroligt lättstartad.

Svartryker lite vid start men d har den förmodligen gjort sen ny.

Eller så e d kanske för att jag blandar 2-takts olja i tanken...☺️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick Backslaget från Davids Mekaniska idag. Känns distinkt o bra i lägena på växelreglaget o växlarna går i mjukt o fint när man drar runt det för hand. Blir montering på söndag o återkommer med resultat. 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sug ur oljan ur motorn innan du lossar backslaget.

Annars hamnar den i kölsvinet och det blir rätt kladdigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar lossa bakre motorfästena och lyfta upp motorn i bakkant, och ställa den på en träkloss. Då stannar oljan i motorn, och det är lättare att få bort backslaget. Innan du monterar det "Nya" backslaget. Kolla plastpluggen med O-ring, som sitter i ingående axeln. Det händer att den blir deformerad, eller att O-ringen stelnar. Om det är otätt där läcker backslagsoljan in i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Böt Backslaget idag o provkörde vid bryggan allt verkar funka klockrent. Ska ta provköra en ordentlig sväng i veckan. 👌👌

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog en tripp på 2h idag o pressade grejerna  lite extra. Backslaget fungerar perfekt. Alla Lägena är skottsäkra! Toknöjd med service o bemötande o Backslaget från Davids mekaniska. 👍👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...