Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Brofolk

Fellarm Mercruiser 4.3 MPI -04 med Alpha One Gen II drev

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har en Mercruiser 4.3 MPI med Alpha One-drev från 2004 med 360 gångtimmar. Kämpar med att åtgärda ett larm enligt ECM555. Fellarmet är två pip varje minut från att motorn startar. När motorn är varm av tomgång efter ca 10-15 minuter upphör larmet ibland, men startar igen vid gång i låga knop. Vid full gas övergår larmet till ihållande tjut. Motorn låter bra. 

Vi har bytt ut all bensin samt bensin filtret och testat med ny soppa, ingen skillnad. Vi har fyllt på olja överallt. 

Vi har inte hittat någon båtfirma som kan ta emot båten förrän i augusti... 😳 

Scan tool för att fram en felkod verkar vara långtidsuthyrda.

ECN555 verkar ha givare/sensorer för vattentemp, vattentryck, oljetryck, oljenivå, trim och knacksensor. 

 

Tips någon? 😀 

 

 

Redigerad av stavhammar
Fel forum

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Brofolk,

 

Har samma problem med min 4,3L MPI. Har du hittar lösningen?

 

//Emil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nästan samma motor fast TKS modellen från 2005 tror jag.

 

Jag har haft bekymmer med larm som kommit och gått. Jag hade oljenivå innom "ok range" på stickan, fyllde till max och problemet verkar vara borta. Vet att ni fyllt på men kolla igen och fyll till max.

 

Vad har ni för oljetryck. Min ger 40 vid tomgång och 60 vid 3000 varv.

 

Känn så båda knäna får bra kylning. Låter ju som det kan vara överhettning då den tjuter vid belastning. 

 

Oljebehållaren till drevet är också ett tipps. Även om nivån är rätt så kan det ju vara glapp, eller något annat jox med denna. Testa att koppla ur den, bygga vid behov för att "döda larmet".

.obs endast en åtgärd åt gången!!

 

Lycka till!

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
23 timmar sedan skrev Lawner:

Jag har nästan samma motor fast TKS modellen från 2005 tror jag.

 

Jag har haft bekymmer med larm som kommit och gått. Jag hade oljenivå innom "ok range" på stickan, fyllde till max och problemet verkar vara borta. Vet att ni fyllt på men kolla igen och fyll till max.

 

 

Tyvärr va problemet tillbaka idag. Kommer vid sjö, verkar vara något glapp eller liknande...

Redigerad av Lawner

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...