Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
bjornsyse

Kölen skadad vid transport

Rekommendera Poster

Aha. Okey. Ser det nästa gång jag passerar om den är kvar den jag har sett förut eller ej. Har tänkt att den borde gå fint med Suzukin bakpå när jag har passerat förbi. 

Lycka till med lagningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan återigen!

 

Nu är båten hämtad ifrån varvet, kölskadan åtgärdad och passade på att be varvet montera i en extra vagga också medans dom hade båten avlyft. Lagningen ser mäkta proffsig ut tycker jag, och nu har bättre tryckfördelning med 3 vaggor som har totalt 9 kölrullar på en 7,2 m lång båt. Kostnaden täckte försäkringen, 2500 kr i självrisk. 

 

Vi testade lägga i båten ifrån ramp i lördags och tog en premiärtur. Allt fungerar superbra, och det gick utmärkt att både lägga i och ta upp den med min framhjulsdrivna bil.

 

Väldigt skönt, nu ser vi fram emot semestern!

IMG_2515.JPG

IMG_2527.JPG

IMG_2528.JPG

IMG_2532.JPG

IMG_2508.JPG

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt!

Glad att jag hade någorlunda rätt och de som såg båten som skrot hade fel.

 

Vet du vad det kostade för försäkringsbolaget?

Lite nyfiken bara...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet faktiskt inte exakt, men jag tyckte han sa att det skulle kosta runt 15000kr kanske!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rackarns!  😓

 

Inspekterade kölen nu efter iläggningen i helgen. En del färg har rykt längs kölen av rullarna antar jag. Det må så vara men på ett ställe hade det lossnat ett chip av det yttersta lagret (epoxi?) och man börjar se glasfibern. 

 

Undra om det är fel dimension på ”spåret” i mina kölrullar så dom nyper på kanterna av kölen eller vad kan vara fel? Dom är i ganska hård plast men det antar jag att dom brukar va?

 

Vi planerar att gå ut nästa helg hela familjen och vara ute några veckor. Det finns inte riktigt tid för ett varvsbesök till. Finns det något på good-enough-nivå jag kan tillämpa nu i helgen för att hinna komma iväg? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall inte uttala mig om skadan, det finns superproffs på det här. Men eftersom du har ett skadeärende sedan innan så anmäl till försäkringsbolaget och dokumentera innan du lagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
44 minuter sedan skrev bjornsyse:

5F52C256-687E-4AA3-A196-AC92217FA496.jpeg

Är det där vid skadereparationen ? För man kan ju skymta alla möjliga lager och färger, och inte minst ser det inte nylagat ut. Glasfibern ser inte ut att vara mättad, den ser lite "torr" och "risig" ut. Fast bilden kan ju luras.

 

Jag tror inte dina kölrullar orsakat det där för att de skulle vara "fel", här ser det snarast ut som att det funnits en delaminering/dålig vidhäftning mellan det som har lossnat och underliggande. Även en hård kölrulle är otroligt mycket mjukare än det tvåkomponentmaterial (epoxi/GRP) som båten eller reparationen är gjord av.

 

Håller definitivt med föregående - anmäl till FB.

Förresten - fick du dokumentation på lagningen som gjordes ?  Även om FB betalade varvet så är det din båt och du som skall kunna visa för nästa ägare (eller dig själv) att det gjorts rätt och hur. Precis som du ställde dig frågande för den reparation som var gjord när du köpte den.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

den här skadan är längre fram midskepps och måste skett nu när vi la i båten förra helgen. 

 

Skadan dom reparerade efter transporten var längst akterut på kölen.

 

Jag har inte fått dokumentation eller protokoll än men det är nog påväg. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte så att båten drog i något annat vasst/hårt, kanske på trailern, när den sjösattes ?  För det där ser inte ut som en skavskada från en rulle utan från något mycket hårdare. Färgskrapet stämmer inte med rullen heller (som dessutom inte lär färga av sig).

 

Kan det vara en rest av ursprungsskadan, som kanske var längre än just där kölen kollapsat ? Men det är som sagt svårt att säga bara av ett foto. Jag hade nog försökt hitta ledtrådar med färgskrapet som utgångspunkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag har inget minne av att den slagit i något. Undra om inte det blåa är rester av gammal gelcoat eller bottenfärg.

 

jag ska ta fler bilder när det slutat regna. Men som sagt. Tips om snabbfixar för det här är välkomna. Något jag hinner nu idag + imorgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en synpunkt från mig som är lite mera optimistiskt lagd.

 

Vad skulle kunna hända?

Det finns ett stort antal båtar som är avskavda i botten utan att de sjunker.

 

Jag skulle njuta av min semester och ta tag i skadan när sommaren var slut.

 

Ska man göra något snabbfix så skulle jag lägga på ett eller två lager polyester eller epoxi där glasfibern ligger öppet.

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade hoppats att du @Mackey skulle komma med en optimistisk profetia! 😀

 

Skulle någon av alla dessa produkter funka? Jag är helt rudis på plast.

 

https://m.clasohlson.com/se/view/content/search?N=0&Ntk=All&Ntt=Plastic padding&Nty=1&D=Plastic padding&Ntx=mode+matchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Ytterligare en synpunkt från mig som är lite mera optimistiskt lagd.

 

Vad skulle kunna hända?

Det finns ett stort antal båtar som är avskavda i botten utan att de sjunker.

 

Jag skulle njuta av min semester och ta tag i skadan när sommaren var slut.

 

Ska man göra något snabbfix så skulle jag lägga på ett eller två lager polyester eller epoxi där glasfibern ligger öppet.

 

Mackey

 

Har väl ungefär samma inställning som Mackey:

Skulle kanske målat över med lamineringsepoxy.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nej, nej!

 

Köp lamineringsepoxy på Biltema.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl både overkill och svårjobbat.


Bättre med ren lamineringsepoxi.

Den effekten man vill uppnå är att man får tätat till glasfibertrådarna mot vatteninträngningoch det gör man med lamineringsepoxy.

När man sen skall laga skadan permanent, måste man ändå slipa bort allt. Nu gäller väl bara att minimerar möjligheterna till att glasfibern suger t sig vatten under sommaren.

Personligen, så kanske jag inte gjort nåt. 

Seglade meden relativt kraftig grundstötningskada i tre år innan jag lagad provisoriskt, och då har jag båten i sjön hela året.

 

XDSC_0284.jpg.92653fce864bd9539ee2c10fd2dbbe72.jpg

 

Sen tog det ytterligare ett par år innan jag lagade skadan permanent och återställdekölens profil.

 

1861898188_pgrund.jpg.370151d2d9892288659d28a1d8cd2955.jpg

Alla vänner av ordning förfasar sig naturligtvis över mitt sätt att tänka, men det handlar ju bara om gamla båtar - egentligen av ganska ringa värde.

En intresant fråga är däremot;

Varför drabbas din båt av dessa skador. Det beror inte på båtvagnen, utan är nåt grundläggande problem runt kölkonstruktionen. Frågan är bara vad!?

 


 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu för tiden kör jag alltid med lamineringsepoxy från Biltema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dum fråga såklart men jag har aldrig jobbat med epoxi. Om jag köper aceton och gör rent med, vad lägger jag på epoxin med? Pensel som man kasserar sen? Vad behöver jag mer, ansiktsmask etc?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska bara lägga på epoxy på den lilla yta där glasfibern är "lös" och då är pensel bra.

 

Andningsmask behöver du inte, men handskar och glasögon rekommenderar jag och skyddande klädsel i övrigt.

 

Det är viktigt att blanda rätt mängder så något att mäta med eller väga på behövs. En elektronisk hushållsvåg instoppad i en plastpåse har jag använt med framgång.

 

Ett par plastburkar och en platt pinne att röra med behöver du också. Blanda färdigt i den ena burken och häll sedan över i den andra burken och blanda igen. Det är lika viktigt att blanda noga som att mäta upp rätt mängder.

 

Thallatha kommer säkert att komplettera med mera bra information.

 

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har visserligen min egna metod att få rätt blandningsförhållande, men man skall kanske inte förleda sina medmänniskor ut i exakthetens gränsmark.

Instämmer med det Mackey skriver.

Slipfeek som jag är, hade jag tagit ett grovt slippapper K40 och dragit över den ytan som du skall täta till - för hand. Då får du ruggat upp lite och ev glasfibertrpådar som sticker ut. Inte nåt timmslångt slipande utan några drag med ett ihopvikt slippapper.

Torka över med aceton och sen måla på epoxyn med en billig pensel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sett många äldre båtar som gelcoaten har släppt på,tänk på att båten är gammal och kanske inte var så bra byggd,sen blir dom sunkiga med tiden,vatten tränger in,båten utsätts ju för belastning med och ta upp o ned den med en trailer,nog bättre med kranbil och ett par slingor runt skrovet vid sjösättning o upptagning,men lappa o laga kan du väl leva med när du vet att du får släpp,blästra o göra om botten är väl inte värt attkosta på båten,den flyter ju ingen risk den sjunker,inte ännu ivarjefall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte vågat använda en planande båt med ”bruten ryggrad”. 

Förhoppningsvis är det ändå inte så illa som tråd och bilder ger sken av. 

 

Om företaget som gjorde förskringsjobbet är ett seriöst varv borde de väl sagt stopp? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär, nu har jag inspekterat, slipat och lagt på ett lager epoxi. Tack för alla tips, det var enkelt gjort! 

 

Det var inte bara på ett ställe det hade släppt kan jag säga. Får inga direkta idéer kring orsaken till varför det är så. Det där ljusblå däremot ser ut att vara rester ifrån någon gammal lagning/plastic padding eller liknande. 

IMG_2637.JPG

IMG_2634.JPG

IMG_2638.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den sista bilden ser ju ut som om man legat på en sten och gnagt.

När jag tog upp min Hållöjulle första gången ca år 2000 och tvätade över den med högtrycket, försvann hälfen av färgen som den var målad med.

Säljaren hade tydligen drabbats av den sjukdomen som råder inom bostadsmarkanden. Man hade "stailat" båten. Dvs målat över den, för att den skulle den skulle se fin ut, utan att jöra nåt underarbete.

Slipade ner och spacklade upp samt la på ett par lager epoxygrundfärg, samt monterade en rostfritt plattjärn under kölen. På min båt blev det nog ca 40x4 mm. Nu kan den stå på vilken berghälla som helst eller om  man går på grund, utan att plasten tar nämnvärd skada.

783881385_Hlljullenunderommlning.jpg.56958facfa37abc61fabb78c3b14e7ec.jpg

Till Hösten när båtsäsongen är över.

Din båt går väl inte att vända upp och ner, men man kan ta av båten av båtkärran och palla upp båten så att kölen och det skadade pariterna blir fria att jobba med.
 

Först hade jag  slipat bort atll bottenfärgen ner till ren gelcoat. Exenterslip kopplad till grovdamsugare. (Man kan anlita nån som blästrar också - om han har gott om pengar och dåligt med tid)

Sen hade jag slipat ren ända ner till rent glasfiberlaminat runt kölen och inom det området gelcoaten har släppt.  Jag hade nog slipat bort lika mycket på var sida om kölen. 20 -30 cm eller efter behov.

Sen hade jag laminerat upp med ett antal lager med väv och epoxy. spacklat och slipat slätt.

Lagt på ett antal lager epoxygrundfärg över hela botten och monterat ett rostfritt plattjärn under kölen som slitköl.

Vad för typ av bottenfärg/giftfärg, som du skall måla botten med beror ju på vilka vatten du har båten. Om du ligger i sötvatten eller alltid har båten på trailer behöver du ingen giftfärg, utan får i så fall välja rätt epoxygrundfärg.

Så hade jag tänkt om jag haft din båt.

Sen kan alla inte ha det lika bra som jag och har såna kontakter i båtbranchen, så man kan få hängt sin båt på detta viset vid behov och under lång tid.

 

DSC_0910.JPG.381d722ab1a401667f68995061b6858b.JPG

En liten varning bara. Det är förenatmed livsfaranär man hanterar stora och tunga båtar - speciellt om man inte vet vad man håller på med.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...