Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ancan-af-Argos

Ger upp snart, Mercruiser 7,4 MPI

Rekommendera Poster

Som rubriker lyder, har en Mercruiser 7,4 MPI -98 som gör att snart ger jag upp.

Skulle gå till hemmahamn härom kvällen, första turen för i år, den startar som vanligt utan problem, låter utmärkt på tomgång.

Knallar ut i kanalen utan problem på tomgång, men så fort jag ska dra på upp i plan så börjar den gå illa, går inte på alla cylindrar, blir orkeslös....

Slår av till tomgång, låter som om den går på alla cylindrar, provar igen att belasta men går lika illa igen.

Stannar och får tag på ”min” båtmeck som föreslår att jag ska känna efter vid avgaslimporna om det är någon som inte är varm.

Svårt att känna då den har kommit upp i arbetstemperatur, men väntar till dagen efter när den är kall och startar upp igen.

Den startar som vanligt alldeles utmärkt, ner i motorutrymmet och känna efter om något utblås inte blir varmt men alla blir lika varma.

Har då slagit i något ”mirakelmedel” i soppan också efter rekommendation.

Låter den gå på tomgång och torrgasar emellanåt, tycker den svarar som den ska men svårt att höra tycker jag.

Lägger ut för att testa med belastning men samma resultat som förut, så fort jag belastar så börjar den gå illa, bluddra och orkeslös.

Tar mig tillbaka till hamn igen, när jag kör på tomgång ligger den jämnt på ca 800 varv, belastar lite till ca 1500 varv,5 knop, så börjar den vandra +- 100 varv.

Tycker att den ibland lägger sig stadigt på 1600 varv och går jämnt men mestadels så går den och vandrar och går ojämnt.

Har bytt limpor,knän, impeller, olja,oljefilter, bränslefilter, stift i vinter.

 

Någon som varit med om något dylikt eller har något förslag på vad göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du har inte vatten i soppan?

Sjö eller färskvattenkyld?

Kompprov kan ju vara bra att göra.

Kolla så den inte drar tjuvluft vid insugspackningarna, med hjälp av startgas.

Hur mår övriga tänddelar och fördelare, fungerar tändfösrställningen.

 

Du har inte fått dit tändkablarna fel när du bytte stift?

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den är sjövattenkyld.

Vet inte hur jag ska kolla om jag har vatten i bensinen, har konturnerligt slagit i medel för att motverka det.

Köpte sist en flaska för ändämålet för 195:- som skulle vara ett mirakelmedel 🤔

Tändförinställningen vet jag inte heller hur man kollar.

Finns det packningar vid insug fast det är insprutning? 🙃

Har inhandlat rotor, fördelarlock och nya stift som ska bytas så fort som möjligt.

 

Tändkablarna sitter på ”rätt” ställe och som sagt den går fint på tomgång 😉

Redigerad av Ancan-af-Argos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att den går "fint" på tomgång betyder inte att tändkablarna sitter rätt. Även den bäste kan göra missen att förväxla två kablar.

Missade att det var en MPI och i det fallet kan det vara en givare som bråkar.

Och är den sjövattenkyld så finns ju risken att du fått en genomrostning i något topplock.

Gick den ok i höstas innan upptagning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okey, ska kolla kablarna en extra gång.

Om det skulle vara en genomrostning märker man det på något annat sätt, vatten i oljan tex...

Den gick alldeles utmärkt hela förra säsongen.

Förslag på givare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle prova att mäta bränsletrycket. Jag tycker det är det första man ska kolla. Det är enkelt, och man behöver inte skruva bort något förutom hatten på ventilen där man mäter. Eftersom den gick bra innan du bytte delarna, kan man misstänka att du missat något. Kanske en luftläcka vid bränslefiltret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten gick bra förra året och du inte gjort något speciellt, så skulle jag gissa på dålig bensin eller vatten i tanken, eller kanske igensatta filter om du inte bytt det.

 

Förslag: Töm tanken och nytt bränsle, byt bränslefilter om du inte har gjort det. Eventuellt kanske du kan fylla en bensindunk som du leder raka vägen in i motorn via bränsleslangen först, bara för att testa. Det behöver ju inte vara bränslerelaterat, men det låter ju som det.

 

Om du har insprutning så kan vattnet fastna där(iaf på min utbombordare) och då får man även sådan skum gång. På min motor kunde man dränera detta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är löst!

Visade sig att jag förmodligen hade knäckt till ett av stiften när jag bytte avgaslimporna 😤

Så många funderingar och ont i magen för ett som när man hittat det ett riktigt skitfel....

Lätt med facit i hand.

 

Ha en bra båtsommar 🛥👍

 

E3261199-A319-4AA6-92AB-5FF34A0D430F.jpeg

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där ser man, lycka när man hittar felet :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är faktiskt lätt hänt när man ska byta limpor pga deras otymplighet och vikt. Ett råd är att ta bort stiften när man ska demontera resp montera limporna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat råd är sätt i gamla stift eller byt stift efter montering, då undviker man att nått hamnar i cylinderloppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...