Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jjalmq

Vatten i en cylinder v8

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en omc cobra gm 5.0 v8 1986, med slutet kylsystem. Problemet jag har att att det kommer in kylarvatten i cylinder 2, alltså den längst bak på barbord sida, limpor och  knän är nybytt och även bytt packningen mellan limpa och knä på barbord sida en extra gång. Symptomen på det hela är att motorn inte varvar över 2500rpm med växel i, men i neutral varvar den jättefint precis som vanligt, är det vattnet i cylindern som kan orsaka detta problem? 

Vad är det mest troligt att problemet sitter, topplockspackningen, topplock eller spricka i motorblocket? 

Mvh John-John 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det glykolvatten eller sjövatten som kommer in? Du ska absolut inte köra motorn, vatten går inte att komprimera utan vevstaken ger sig istället, om det vill sig illa.

 

Ang packningen har du kollat att den verkligen passar till dina knän o limpor. För det där har jag råkat ut för. Packningen stämde inte alls mot kylkanaler och tätytor.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är glykolvatten, tanken töms, jag kör inte motorn! Eftersom det är eftermonterad kylning på den så är packningen mellan limpa ock knä hel den täcker helt enkelt för gångarna mellan limpan och knät. Och den packningen har jag gjort själv och den fungerar alldeles utmärkt på ändra sidan och jag har gjort om den två gånger för att försäkra mig om att det inte är den som strular. Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok alltså helsystem på färskvattenkylningen.

 

Om du inte får vatten i oljan så skulle jag tippa på

1. Topplockspackning 

2. Spricka i toppen

3. Gjutfel i nya limpan.

 

Kompprov på den cylinder banken är nog på sin plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja precis. Det är vatt

1 timme sedan skrev Gelis:

Ok alltså helsystem på färskvattenkylningen.

 

Om du inte får vatten i oljan så skulle jag tippa på

1. Topplockspackning 

2. Spricka i toppen

3. Gjutfel i nya limpan.

 

Kompprov på den cylinder banken är nog på sin plats.

Ja precis. Det är vatten i oljan och när jag körde komptest så låg alla cylindrar mellan 155-160psi och det var så jag upptäckte att det kom vatten ur tändstiftshålet på cylinder 2. Det kom även mycket vattenånga ur ventilhusventilationen när motorn var igång. Limpan testtryckte jag innan den monterades. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

5.0 motorn är dessvärre känd för klena toppar. Jag hade samma problem när jag hade en 5.0 och hittade en liten spricka i toppen mellan ventilerna. Jag plockade bort toppen och provtryckte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...