Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mackey

Limtråden - tråden om limning och inget annat

Rekommendera Poster

3 timmar sedan skrev smoegen:

Tänk om vi kunde starta en tråd om lim, en tråd där vi håller oss enbart till detta och låter Caribic reda ut begreppen... 

 

Det är nämligen så att var gång Caribic svara angående Lim så lär jag nästan varje gång något nytt..

1 timme sedan skrev bhemac:

En mycket god tanke.

Att limma med rätt lim och teknik är fantastiskt.

Håller med så jag startar limtråden. Det blir nog mitt enda bidrag i denna tråd...

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den borde väl vara en "sticky" i forumet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å då gäller frågan... packningen oppe på toppen av min Pekar K63 förgasare driver mig till vansinne... helt enkelt lite krånglig att klippa till en så tunn och fisslig historia... Finnes det någon bra gucka på tub som tål bensinångor och är tillgänglig att inhandla över disk en Söndag i Göteborgstrakten...

 

Hittar gucka bland annat hos den blå butiken men den verkar inte tåla gasolin något vidare...

 

Fair Winds

S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Permatex finns i lite olika varianter.

Kanske har Mekonomen, Jula eller liknande något.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här guckan köpte jag på Swedol, för att täta mina inspektionsluckor i dieseltanken med. Ska tåla både bensin och diesel. 

3D41556F-672C-43D6-A2E7-16AC31D7FE7B.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ossy:

Den här guckan köpte jag på Swedol, för att täta mina inspektionsluckor i dieseltanken med. Ska tåla både bensin och diesel. 

3D41556F-672C-43D6-A2E7-16AC31D7FE7B.png

Silikon tål bensinstänk och gas men inte att vara nedsänkt i.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Caribic410:

Vad är det för material, ytor, tjocklek på spalten?

Rysk lättmetall... 2.5mm tjock.. har nu yxat till packningar som lär fungera... fann gucka på Mekonomen... Guckan för att jag vill känna mig lite säkrare... flottörkoppen sitter med två skruv och sovjetiska lättmetallen har sovjetisk precision...

Original satt det något slags gummipackningar... fast dom snarare föreföll vara av något som närmast kan förklaras som "Gummibakelit" Men nya fiberpackningar och "Gucka så tror jag det blir tätt.... ( å jag vet.. ingen båt ja skruvar på men de problem jag stötte på gäller ju även för förgasare i aktersnurror....)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr fanns något som hette Form a gasket som i princip höll ihop många gamla V8or. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en sådan hoptorkad tub, det är Permatex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev smoegen:

Rysk lättmetall... 2.5mm tjock.. har nu yxat till packningar som lär fungera... fann gucka på Mekonomen... Guckan för att jag vill känna mig lite säkrare... flottörkoppen sitter med två skruv och sovjetiska lättmetallen har sovjetisk precision...

Original satt det något slags gummipackningar... fast dom snarare föreföll vara av något som närmast kan förklaras som "Gummibakelit" Men nya fiberpackningar och "Gucka så tror jag det blir tätt.... ( å jag vet.. ingen båt ja skruvar på men de problem jag stötte på gäller ju även för förgasare i aktersnurror....)

Om inte det hållar kan du alltid ta Hylomar M, Aerograde eller ADV tillsammans med packningen. Låt torka väl innan montage. Då kommer du att lätt få isär pryttlarna efteråt.

Alternativ 2 trögflytande anaeroblim/gäng å flänstätning. Fast då behöver du altivator eller värme för att få till härdning.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har planer på att limma tunna teakribbor för att dölja fula skarvar i skrovbeklädnaden.

Är det "vanligt" kontaktlim som är det bästa till sånt?

Skrovbeklädnaden är gjord av skumgummivadderad plast av nån sort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Veror lite på hur belastning är och vad skumgummit sitter fast med och hur bra.

Alla elastomer funkar nog bra vidhäftningsmässigt.

Silikon, pu, msp

Kontaktlim eller dubbelhäftande tejp kan funka beroende på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det här inget svar på någons fråga utan ett allmänt inlägg i limtråden.

 

Jag vill slå ett slag för Biltemas (obs jag har ingen koppling till Btema) Multibond som är ett  MSP-lim. Så vitt jag förstår ett prisvärt ( 65kr/300ml ) alternativ till bl a Sika och andra. Har limmat kork i sittbrunnen för 5 år sen och har sen 3 år en liten  solpanel vars aktre långsida ligger i en tjock sträng av detta lim och strängen fungerar som ett gångjärn. För att få något gynnsammare vinkel mot solen  kan panelen lyftas i framkant och pallas upp med med något lämpligt, oftast en förtöjningsfjäder av gummi som är ca 20 cm lång (i det här fallet hög. En liten bit gummisnöre håller emot. Allt håller fortfarande väl.

En bidragande anledning till att jag skriver detta nu är att jag igår hittade igen ett "test" som påbörjades för 5 år sen. Limmade en korkbit o en  provbit av   plastteak på ett skrotat uppläggningsfat av rostfritt stål och samma saker limmades också på trä, hyvlat och ohyvlat. Alltihop slängdes med limningen neråt i gräset bakom ett garage. Efter ca ett år kom jag ihåg testet och kollade. Allt satt jättehårt och nu vände jag bitarna så det pålimmade kom uppåt. Glömde bort alltsammans ända till i går när jag på jakt efter en annan sak råkade hitta igen alltihop.Limmet och det pålimmade  verkade sitta som när det var nytt efter 5 år i gräs, regn och snö.  Lättast att kolla på plåtbiten för träet var aningen ankommet men minst under de pålimmade bitarna.

Ingen vetenskaplig undersökning men i alla fall........

Jag har aldrig sett nåt om Multibond ( kan mycket väl ha missat) på MG så jag ville dela med mig av mina positiva erfarenheter.

Häln. Lary

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Caribic410:

Veror lite på hur belastning är och vad skumgummit sitter fast med och hur bra.

Alla elastomer funkar nog bra vidhäftningsmässigt.

Silikon, pu, msp

Kontaktlim eller dubbelhäftande tejp kan funka beroende på...

Mattan sitter limmad direkt mot skrovet. Men limmet ska bara hålla för listens egen tyngd. Dubbelhäftande tejp lät enkelt och snabbt, jag ska testa det. ☺️ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev lary:

Hej!

Det här inget svar på någons fråga utan ett allmänt inlägg i limtråden.

 

Jag vill slå ett slag för Biltemas (obs jag har ingen koppling till Btema) Multibond som är ett  MSP-lim. Så vitt jag förstår ett prisvärt ( 65kr/300ml ) alternativ till bl a Sika och andra. Har limmat kork i sittbrunnen för 5 år sen och har sen 3 år en liten  solpanel vars aktre långsida ligger i en tjock sträng av detta lim och strängen fungerar som ett gångjärn. För att få något gynnsammare vinkel mot solen  kan panelen lyftas i framkant och pallas upp med med något lämpligt, oftast en förtöjningsfjäder av gummi som är ca 20 cm lång (i det här fallet hög. En liten bit gummisnöre håller emot. Allt håller fortfarande väl.

En bidragande anledning till att jag skriver detta nu är att jag igår hittade igen ett "test" som påbörjades för 5 år sen. Limmade en korkbit o en  provbit av   plastteak på ett skrotat uppläggningsfat av rostfritt stål och samma saker limmades också på trä, hyvlat och ohyvlat. Alltihop slängdes med limningen neråt i gräset bakom ett garage. Efter ca ett år kom jag ihåg testet och kollade. Allt satt jättehårt och nu vände jag bitarna så det pålimmade kom uppåt. Glömde bort alltsammans ända till i går när jag på jakt efter en annan sak råkade hitta igen alltihop.Limmet och det pålimmade  verkade sitta som när det var nytt efter 5 år i gräs, regn och snö.  Lättast att kolla på plåtbiten för träet var aningen ankommet men minst under de pålimmade bitarna.

Ingen vetenskaplig undersökning men i alla fall........

Jag har aldrig sett nåt om Multibond ( kan mycket väl ha missat) på MG så jag ville dela med mig av mina positiva erfarenheter.

Häln. Lary

Jag använder åxå den msp.n då och då. Väl godkänd kvalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev moggep:

Mattan sitter limmad direkt mot skrovet. Men limmet ska bara hålla för listens egen tyngd. Dubbelhäftande tejp lät enkelt och snabbt, jag ska testa det. ☺️ 

Pst. Ta inte sån med skum-kärna utan någon vadiant som är "lim" /samma-material rakt igenom.

Du kan åxå limma med små kluttar, helst trögflytande, msp om det bara ska hålla vikten.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...