Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Rolle85

Limma fast mobilhållare

Rekommendera Poster

Jag har en mobilhållare med sugkopp. Den sitter fast mot gelcoaten i typ 2 minuter sen lossnar den. Vad kan man göra för att limma fast den och isåfall vilket lim håller över tid? Silikon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sika.

Men jag satte en gång fast en termometer med ett vältuggat tuggummi, det satt fast i alla år jag hade den bilen.

Redigerad av vega1959
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Rolle85:

Jag har en mobilhållare med sugkopp. Den sitter fast mot gelcoaten i typ 2 minuter sen lossnar den. Vad kan man göra för att limma fast den och isåfall vilket lim håller över tid? Silikon?

Gelcoaten är lättlimmad, så vidhäftningen emot hållaren avgör. Det beror mao vad den är tillverkad av.

Med 95% säkerhet kan du limma med lite trögflytande snabblim, cyanoakrylat.

Med 100% säkerhet går det med modifierst MMA men då blir limningen dyrare än hållaren och kanske mobilen.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland dyker det opp tankar i min skalle... ibland är dessa av sådan art att jag finner det för gott att dela dem med andra... Ibland sker detta utan att jag hänvisas öppenvården inom psykiatrin..

 

Tänk om vi kunde starta en tråd om lim, en tråd där vi håller oss enbart till detta och låter Caribic reda ut begreppen...

 

Det är nämligen så att var gång Caribic svara angående Lim så lär jag nästan varje gång något nytt..

 

Bara en tanke?

 

Fair Winds

Stefan

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev smoegen:

Tänk om vi kunde starta en tråd om lim, en tråd där vi håller oss enbart till detta och låter Caribic reda ut begreppen...

En mycket god tanke.

Att limma med rätt lim och teknik är fantastiskt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limma fast något blankt, en bit av en isskrapa(?) att sätta sugkoppen på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok så våtrumssilikon under vattenlinjen är bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket tuggummi är bäst?

Jag har länge misslyckats med att limma fast mina solcellspaneler med Stimorol, kanske Toy eller Bugg är bättre?

 

ingen smily!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle prova DETTA, tycker det funkar bra som "sugploppsersättare"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt nog fungerade det, men numera finns ju t.ex. sika, det limmar det mesta☺

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev vega1959:

Konstigt nog fungerade det, men numera finns ju t.ex. sika, det limmar det mesta☺

Det finns många kompetenta lim, limfabrikat och limvarumärken.

Använda rätt är ingen kärnfysik... om man e intresserad av varför mer än att.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev bhemac:

Jag skulle prova DETTA, tycker det funkar bra som "sugploppsersättare"

NEJ!:o

Bevare mig väl!

Det kommer från det onämnbara varuhuset så det kan inte fungera, inte bättre än Stimorol i alla fall.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-06-09 vid 14:51 skrev Georg_Ohm:

Vilket tuggummi är bäst?

Jag har länge misslyckats med att limma fast mina solcellspaneler med Stimorol, kanske Toy eller Bugg är bättre?

 

ingen smily!

Nu har jag provat tuggummi igen, moderna varianter funkar inte alls.😆

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ram Mount. Lim känns så...definitivt. 

Jag har en mobilmodell med sugkopp och det funkar hur bra som helst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi fäster rätt mycket med dubbelhäftande tejp, funkar klart bättre än man hoppas och absolut bättre än Toy ellerStimorol.

 

Nu senast monterade vi en aerosolbrandsläckare i pentryt på prov för att se om vi gillar placeringen. Sitter den kvar blir det nog inga skruvar...

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dubbelhäftande tejp är bra men det verkar som det behövs ett dygn med tryck innan den sitter ordentligt. Tex LED-stripes sitter inte om man inte har något som trycker fast dem i början.

Ska det sitta så är Cyanoakrylat att föredra. Snabbt går det också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lånar tråden då TS verkar ha fått fast sin. Jag har flera Ram Mount fästen och är sugen på att sätta en kula vid navigationsplatsen. Kruxet är att jag vill ha kvar möjligheten att ångra mig. Den skall sitta på teakfaner.

 

Alltså. Inga skruvar. Skall sitta men ändå så att jag med milt våld kan ta bort den utan att fördärva underlaget. Har funderat på typ sika eller liknande elastiskt klet. Någon som har en bra idé?

Redigerad av rejas
Stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev rejas:

Har funderat på typ sika eller liknande elastiskt klet.

Troligen bättre med ett riktigt lim men oavsett kommer det bli svårt att få snyggt om du tar bort. Jag skulle sätta en skruv, det hålet kan man alltid dölja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev rejas:

Lånar tråden då TS verkar ha fått fast sin. Jag har flera Ram Mount fästen och är sugen på att sätta en kula vid navigationsplatsen. Kruxet är att jag vill ha kvar möjligheten att ångra mig. Den skall sitta på teakfaner.

 

Alltså. Inga skruvar. Skall sitta men ändå så att jag med milt våld kan ta bort den utan att fördärva underlaget. Har funderat på typ sika eller liknande elastiskt klet. Någon som har en bra idé?

Du kan ju alltid skruva/limma... äh fästa det på något som undersidan har en jämn yta som stämmer överens med underlaget du ska fästa den på.

Den kan du fästa med "lim på rulle" dubbelhäftande akryltejp. Sitter fast bra. Den tejpen får du bort helt genom att försiktigt sträcka den i sin längds-riktning. Blir inga märken eller klet kvar, bara rent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...