Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Pilletant447

Optimax Pro XS två takt död, länge leve Optimax.

Rekommendera Poster

Ja så var det sorgliga beskedet man fick när man gick in på Mercurys hemsida. Den sista tvåtaktaren med elektronisk insprutning har lämnat oss😭 Optimax pro xs samt vanliga Optimax finns inte längre att klicka på när man går in på Mercury Marines hemsida. Nu har istället V8 fyrtakt tagit över pro xs serien och den härliga musiken har tystnat. r.i.p.😪. Designen på den nya är visserligen snyggare än Verado tex men passar inte till äldre båtar tycker jag, åtminstone inte moderna klassiker samt att ljudet för oss som gillade det där råa i accet inte kan få konserten att leva längre om man inte hittar en beg förstås vilket är ju orimligt svårt på den svenska marknaden idag:angry: dessutom var dessa mer miljöanpassade än något äldre fyrtaktare så några miljöbovar var dom minsann inte. Ljudet på den nya V8 är skrattretande tycker jag iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist! Minns fortfarande när jag körde Optimax för första gången. Det var en Silver Eagle med en Opti 175(tror jag) och satan vilket klipp det var:)

 

Har inte ägt någon, delvis pga alla man hittar med hål i blocket, men nån gång ska jag skaffa en XS och ett smutt tävlingsskrov och få mitt fartbehov mättat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du. Jag med, det är som du säger så fort motorn är trasig säljs den på blocket, jag har inte under 4 år sett en enda fin motor över 130 hk till salu som har varit äldre än 5 år:blink:, bara utslitna/sunkiga som ägarna har kört skiten ur och  vill bli av med och som dom påstår" startar åtminstone, bytt impeller, sedan skiter jag i om näste ägare får problem och att motorn är ju gammal osv" men själva vill dom ha fina äldre motorer minsann som inte krånglar:rolleyes:. Varför bevarar helt enkelt ägarna inte motorerna och servar dom ordentligt istället:huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade nästan bestämt mig för att köpa en sprillans ny 80hk för en bit över 100.000kr när en kompis berättade att hans farsa bytt motor på deras båt. Den "gamla" skulle säljas. En Optimax 90 från 2008 med lite drygt 200h i bagaget. Den har aldrig varit våldsamt körd och servad enligt konstens alla regler. 40.000kr fick jag betala för den! Valet var enkelt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev paramedic77:

Hade nästan bestämt mig för att köpa en sprillans ny 80hk för en bit över 100.000kr när en kompis berättade att hans farsa bytt motor på deras båt. Den "gamla" skulle säljas. En Optimax 90 från 2008 med lite drygt 200h i bagaget. Den har aldrig varit våldsamt körd och servad enligt konstens alla regler. 40.000kr fick jag betala för den! Valet var enkelt!

Vilken tur du har. Tydligen säljs dom finare exen via kompisar och kontakter inte blocket??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ibland ska man ha tur. Tog premiärturen idag och man kan lugnt säga att det är en helt ny båt!

 

Från en seg och tråkig båt som under protest planade med två halvtjocka gubbar i och som i bästa fall toppade 26kn, till en rapp, pigg båt som flög ut i planing med hela familjen ombord och toppade blygsamma 38kn.

Marchade behagligt på ca 4000 rpm i ca 24kn.

 

Jag är sjuuukt nöjd!

 

Det sista snubben på båtverkstan sa innan jag åkte: "du vet väl att man enkelt kan plocka ut 35hk till ur denna maskinen..." Tror det räcker med de 90...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...