Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
mswalen

Hydraulstyrning VP 570A/290DP

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ny på forumet och har försökt leta reda på information om hydraulstyrning som sitter på min nyinköpta båt men hittar ingenting.

 

Båten är en Carver 2157 Montego med en motor från 1992 (Volvo Penta 570A med 290DP drev)

 

Jag har ett glapp i styrningen på ca "1 timme", samt att det sedan "kuggar" över ibland när man styr åt olika håll.

Vad kan det vara för nåt som är galet med styrningen? Behöver systemet luftas? hur gör man detta i såna fall?

Jag har tittat uppe vid ratten och det finns ingen luftskruv eller sådan alls, det sitter ett svart "täcklock" över axeln där ratten är monterad.

 

Som jag förstår så sitter det även en servopump till denna styrning

 

Hittade beteckningen på själva cylindern som är monterad nere vid drevet, se bild

 

Tacksam för hjälp i denna fråga!

IMG_1852(1).jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaq kan svara på endast en av frågorna, om hur man luftar rattpumpen.

Mycket enkelt:

Skaffa en tratt och en bit plastslang som passar på tratten och i påfyllningshålet i rattpumpen "klockan 12" på rattpumpen sitter det ett litet skruvlock över påfyllningen, vanligtvis av plast, men mässing/brons kan också förekomma.

Skruva ur denna, fyll på hydraulolja med hjälp av slangen och tratten, vrid ratten fram och tillbaka flera gånger mellan ändlägena tills luften försvinner, men hör det på ljudet inne i rattpumpen. Fyll på olja efter behov.

Vanligtvis är det samma olja som till automatlådor, men kolla i din instruktionsbok!

Ja, det kan bli kaddigt, oljan kan rinna över när du luftar, ha en trasa till hands.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jaq kan svara på endast en av frågorna, om hur man luftar rattpumpen.

Mycket enkelt:

Skaffa en tratt och en bit plastslang som passar på tratten och i påfyllningshålet i rattpumpen "klockan 12" på rattpumpen sitter det ett litet skruvlock över påfyllningen, vanligtvis av plast, men mässing/brons kan också förekomma.

Skruva ur denna, fyll på hydraulolja med hjälp av slangen och tratten, vrid ratten fram och tillbaka flera gånger mellan ändlägena tills luften försvinner, men hör det på ljudet inne i rattpumpen. Fyll på olja efter behov.

Vanligtvis är det samma olja som till automatlådor, men kolla i din instruktionsbok!

Ja, det kan bli kaddigt, oljan kan rinna över när du luftar, ha en trasa till hands.

 

Hej, tack för info, men jag hittar inget påfyllnadshål vid rattpumpen (klockan 12) det är helt täckt överallt, finns det modeller som saknar detta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev mswalen:

 

Hej, tack för info, men jag hittar inget påfyllnadshål vid rattpumpen (klockan 12) det är helt täckt överallt, finns det modeller som saknar detta?

 

Ok, den påfyllningen kan även sitta på baksidan högt upp.

Rimligtvis måste det ju finnas ett påfyllnadshål, i systemets högsta punkt.

 

MEN... det kan ju vara en mekanisk styrning.

Hur ser utgående "slangar" eller "kablar" ut? Två gummislangar eller en styv vajer i hylsa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligtvis servoassisterad  mekanisk styrning, om jag tolkar bilden rätt. Om det kuggar över så ligger nog felet i wire eller rattens snäckväxel. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Gelis:

Troligtvis servoassisterad  mekanisk styrning, om jag tolkar bilden rätt. Om det kuggar över så ligger nog felet i wire eller rattens snäckväxel. 

 

Ja, det var min andra tanke också, jag hade nog likadant på den båten som jag hade ett 280 drev på för många år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag tror nog att jag börjar förstå lite mera nu

 

det borde vara som ni säger mekanisk styrning med en styrservo

 

se bild på dem prylarna jag tror sitter monterade 

E6C2919A-D2D7-4AF9-81ED-290C7BD8FD6E.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hello Im Italian I have a problem with this carver model is possible to contact you?

Thank you    My mail is:  raffaele.ra@hotmail.it

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...