Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kronvik

Sökes: Axellagerhus / fläns till Nimbus 26!

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag skulle byta propelleraxel och hittade tydligen roten till allt ont (backslagsbyte, oljud och vibrationer). Båten har tydligen varit med om en grundstötning, och denna del är för sned för att rädda.

 

Så nu söker jag ett sånt här axellager/fläns till min Nimbus 26:

propelleraxellagerhus.thumb.jpg.83ec387630850e5e5de971c3a41b1ec9.jpg

Förslag mottages med tacksmhet!

Det här verkar vara en Nimbuspryl, jag har inte hittat standardgrejer med dessa mått. Ytterdiametern på själva gummilagret är 1-7/8 tum.

Finns det någon Nimbuskyrkogård (båtskrot) i Sverige, eller kan man få tag på en ny del?

Redigerad av Kronvik
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog är det en standardartikel alltid. Ser ut att vara ett sådant här, du har 35mm axel ?

https://marinexpress.se/artikel.php?kid=642-775-1118&sok=&id=6252

https://www.volvopentashop.com/EPC/sv-SE/Details/AccessoriesCatalog/3860?path=1532%2F3667%2F3860

 

Inte gratis (3.000:-) och det kan finnas billigare om du modifierar en del. Men ovanstående med art. nr 827782 skall nog vara exakt vad du letar efter.

 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, IngemarE! 

Jag hade missat axeldiametern på min skiss, och ja, den är 35 mm. Tack så jättemycket, jag trodde jag hade ett riktigt problem, och är mycket tacksam för tipset!

Med tanke på att det utbytbara gummilagret ingår, och det inte heller är gratis, och att det är en marindel som är tillverkad i något slags brons, så är man inte så värst förvånad över priset.

 

 

Efterlyses alltså ett begagnat Volvo Penta Stävlager i prima skick för 35 mm axel 

 

Tyvärr är det litet bråttom. Måste ju få detta fixat innan hela sommarens humör är förstört...

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Kronvik:

Efterlyses alltså ett begagnat Volvo Penta Stävlager i prima skick för 35 mm axel 

Tyvärr är det litet bråttom. Måste ju få detta fixat innan hela sommarens humör är förstört...

 

Eller också får du krypa till korset och köpa ett nytt enligt min länk.

För köper du begagnat så tänk på att säljs av någon anledning, och om man inte skrotat båten eller bytt axeldiameter (varför ?) så är ju nästan enda kvarvarande anledningen att någon tagit bort det för att det inte var bra.

 

Vill du chansa på ett sådant efter din resa ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev naturligtvis ett nytt stävlager.  Här på bilden monterat (rodret fattas ännu). Båten är nu sjösatt, och fungerar till belåtenhet. Tack för hjälpen, IngemarElager.jpg.60e99ffc488396b67a72eb0f5fc5c176.jpg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Proffsigt och snyggt, Bra jobbat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det.

Tyvärr räknar jag med att det skall vara en mer eller mindre normal sommar med beväxning och hela den baletten. Som följd av detta tänkande är nu det mesta målat med svart bottenfärg, Hempel EcoPowerCruise (Färgen hette AluBaltic ännu för ett par år sen).

Observera ny mutter med zinkplutt  på nya propelleraxeln.

roder.jpg.5714a29de4577fec72ffb35e85f6c049.jpg

Sjuttons litet roder. En vacker dag (någon vår) skall jag göra om rodret, så det blir myyyycket större :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska bli kul att se rejält roder 2019😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...