Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Fredric_sthlm

KAD 42 stökar!

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Min babordsmaskin Fick under förra sommaren en rasad cirkulationspump vilket då satte stopp för sommarens båtliv. Denna ersattes av en renoverad pump och samtidigt byttes några cylinderfoder, toppen planades och jag körde  sedan in motorn i 11 timmar under 1500 varv i varierande varvtal. Motorn ångade kraftigt ur vevhusventilationen vilket min mek sade ”bör gå över”. När jag sedan drog på kring 3000 varv fick jag en rasad turbo samt oljesprut ur vevhuset. utbytt injektorpump, cirkulationspump, och turbo inför denna säsong. Ångan kvar så meken satte en extra vevhusventilation på en ventilkkåpa och ledde ned detta i en flaska. Lite ren olja i denna har det blivit.

 

Ute i helgen och testade efter en stund att trycka på, kompressorn får kämpa mer än styrbordsmaskin så jag stänger av denna vid 2700 varv - efter några minuter tappar motorn ork/ svarar inte på gas samtidigt som oljelampa och kyllampa lyser. Oljetryck på 60 och temp 85 grader. Slår av maskin och kollar remmar, oljenivå samt glykolnivå vilket är normalt (samtliga remmar nya inför denna tur) och testar att dra igång maskinen som vägrar starta. Låter seg, som att den värmenyper.

 

Meken ska ta leaktest..

 

Tips på orsak?

 

 

Redigerad av Fredric_sthlm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Fredric_sthlm:

Min babordsmaskin Fick under förra sommaren en rasad cirkulationspump vilket då satte stopp för sommarens båtliv. Denna ersattes av en renoverad pump och samtidigt byttes några cylinderfoder, toppen planades och jag körde  sedan in motorn i 11 timmar under 1500 varv i varierande varvtal. Motorn ångade kraftigt ur vevhusventilationen vilket min mek sade ”bör gå över”. När jag sedan drog på kring 3000 varv fick jag en rasad turbo samt oljesprut ur vevhuset. utbytt injektorpump, cirkulationspump, och turbo inför denna säsong. Ångan kvar så meken satte en extra vevhusventilation på en ventilkkåpa och ledde ned detta i en flaska. Lite ren olja i denna har det blivit.

 

Ute i helgen och testade efter en stund att trycka på, kompressorn får kämpa mer än styrbordsmaskin så jag stänger av denna vid 2700 varv - efter några minuter tappar motorn ork/ svarar inte på gas samtidigt som oljelampa och kyllampa lyser. Oljetryck på 60 och temp 85 grader. Slår av maskin och kollar remmar, oljenivå samt glykolnivå vilket är normalt (samtliga remmar nya inför denna tur) och testar att dra igång maskinen som vägrar starta. Låter seg, som att den värmenyper.

 

Meken ska ta leaktest..

 

Tips på orsak?

 

 

Kan bara säga stackars dig usch i början av säsongen, låter inte bra det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev kossor:

Kan bara säga stackars dig usch i början av säsongen, låter inte bra det.

Tack! 

Ja det känns lite motigt. 2:a renoveringen på två år.

 

Viktig detalj att lägga till. Efter en timma vid bryggan atartade motorn utan problem, så sannolikt har det med smörjnings/kylproblematik. Meken som gjort jobbet lovar att fixa detta men vill ändå ta in tänkbara orsaker av andra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Fredric_sthlm:

Tack! 

Ja det känns lite motigt. 2:a renoveringen på två år.

 

Viktig detalj att lägga till. Efter en timma vid bryggan atartade motorn utan problem, så sannolikt har det med smörjnings/kylproblematik. Meken som gjort jobbet lovar att fixa detta men vill ändå ta in tänkbara orsaker av andra. 

Kan ju i princip bero på många orsaker men hög vevhusventilation är ju tyvärr aldrig bra. Har du renoverat båda maskinerna? Vad gick denna renovering löst på? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev kossor:

Kan ju i princip bero på många orsaker men hög vevhusventilation är ju tyvärr aldrig bra. Har du renoverat båda maskinerna? Vad gick denna renovering löst på? 

Japp renoverade SB-maskin för två år sedan för 85’ och denna för 75’ så man investerar skapligt med deg för att få vistas där ute🙄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Fredric_sthlm:

Japp renoverade SB-maskin för två år sedan för 85’ och denna för 75’ så man investerar skapligt med deg för att få vistas där ute🙄

Gjort lika på min 42 a i vinter med, ska i på torsdag nästa vecka. Nervöst hoppas allt är tätt och funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev kossor:

Gjort lika på min 42 a i vinter med, ska i på torsdag nästa vecka. Nervöst hoppas allt är tätt och funkar.

Håller alla tummar i världen. Spontant tycker jag 42:orna är lite i uppskrämdaste laget med kompressortjutandet och sedan turbobrölande. Är ju ett sjukt acc och väldigt många är de facto väldigt nöjda med dessa motorer som ofta är problemfria. 

Kommer dock nog sikta på 3208:or med raka axlar nästa gång.. 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Fredric_sthlm:

Håller alla tummar i världen. Spontant tycker jag 42:orna är lite i uppskrämdaste laget med kompressortjutandet och sedan turbobrölande. Är ju ett sjukt acc och väldigt många är de facto väldigt nöjda med dessa motorer som ofta är problemfria. 

Kommer dock nog sikta på 3208:or med raka axlar nästa gång.. 😂

Ok ja 42-43  är nog de bästa motorerna som någonsin tillverkats, 44 å 300 är ju lika men då har du all elektronik som jag avskyr, de mesta ska gå fixa med fordskruv och skiftnyckel 😃

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-06-07 vid 17:00 skrev kossor:

Kan ju i princip bero på många orsaker men hög vevhusventilation är ju tyvärr aldrig bra. Har du renoverat båda maskinerna? Vad gick denna renovering löst på? 

Skuren Cylle... Meken byter alla foder och kolvar på garanti, hoppas allt blir klart till midsommar bara....😩

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Fredric_sthlm:

Skuren Cylle... Meken byter alla foder och kolvar på garanti, hoppas allt blir klart till midsommar bara....😩

Jaha de ante mig skit och åter skit, jo men till midsommar bör du va i, lättskruvade grejer kadarna mycket bra grejer. Tycker jag iaf bäst tillägga.😃

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Fredric_sthlm:

Skuren Cylle... Meken byter alla foder och kolvar på garanti, hoppas allt blir klart till midsommar bara....😩

Hade ni bytt några foder på några cylindrar? Bytte ni några kolvar också eller samtliga efter foderbytet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev kossor:

Hade ni bytt några foder på några cylindrar? Bytte ni några kolvar också eller samtliga efter foderbytet?

Ja han bytte ett cylinder foder+kolv med kolvringar förra året. Antar att ångandet handlade om en dålig kolv. Hade han leakdown-testat tidigare skull vi sannolikt sluppit denna smäll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Fredric_sthlm:

Ja han bytte ett cylinder foder+kolv med kolvringar förra året. Antar att ångandet handlade om en dålig kolv. Hade han leakdown-testat tidigare skull vi sannolikt sluppit denna smäll.

Är det de loppet som skurit eller ett annat lopp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev kossor:

Är det de loppet som skurit eller ett annat lopp?

Vet inte ännu, han ska riva ur motorn närmaste veckan hoppas jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...