Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Guiness

Ctek D250S och Smartpass, hur funkar det?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Ctek D250S Dual och en Smartpass kopplat till ett startbatteri och ett husbatteri enligt Ctek’s anvisningar. Dessvärre är manualen inte helt uttömmande på hur det hela funkar. Jag har en Ctek batteriladdare kopplad till husbatteriet (enligt anvisning) men oavsett hur länge den är inkopplad så laddas inte startbatteriet. Men om jag kopplar bort den (fullt husbatteri) så laddas startbatteriet från husbatteriet efter någon timme. Gott och väl. Efter några timmar så har startbatteriet ökat från 86% till 97% (avläst på Ctek Battery)  och husbatteriet har du sjunkit ner till 80%. När jag nu pluggar in laddaren igen ökar husbatteriet till fullt  MEN startbatteriet sjuner ner till 60%! Jag har ännu inte provat med motorn/generator mer än en kort stund på land och då laddade det båda batterierna...

 

Är det så här det skall funka? Jag trodde att man med laddare kopplad enligt anvisningen kunde ladda båda batterierna?! Och varför koppla laddaren till husbatteriet? Borde väl vara bättre att kopplade på startbatteriet och på så sätt simulera att generatorn går...

 

Alla delar i systemet är nya. Startbatteri 80Ah AGM och husbatteri 120Ah AGM. Laddförloppet avläses med BM-1 och Ctek Battery Sense.

 

Tacksam om någon som begriper sig på detta kan göra mig lite klokare!

 

Med vänlig hälsning, Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm...nu anar jag oråd. Är det verkligen rimligt med en SOC på 52% vid en spänning på 12,64V eller har Ctek Battery Sense fått solsting?

A1A6917D-B006-4571-A1BA-78102CA47589.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 minuter sedan skrev Guiness:

Är det verkligen rimligt med en SOC på 52% vid en spänning på 12,64V

Låter inte helt orimligt, nedanstående gäller Biltema AGM. Gäller för 25°C

 

AGM SOC.png

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har den ”gamla” modellen D250S och till den hittar jag ingen beskrivning där man kopplar laddaren på startbatteriet. Däremot finns en sådan beskrivning till den ”nya” modellen D250SA. Jag vet inte exakt vad som skiljer dem åt men tydligen går det att koppla på det viset. Min fundering är hur det blir med en reglerande laddare (230V) som skickar spänning/ström in i en annan reglerande laddare (D250S)? Spelar det ingen roll eller får DC-DC laddaren problem? 

 

Finns det någon därute som har kopplat på det viset?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag minns inte exakt sen jag installera allt själv. Men nej jag tror inte den laddar från laddare på fritidsbatterisidan till startbatterisidan. Däremot gör den det om du har en solcell inkopplad. Så koppla in en solcell får du ditt startbatteri toppladdat konstant. Behövs ju ingen stor sådan alls. 

 

Vad som händer om man kopplar laddaren på startbatteriet vet jag inte, men men kopplar väl bort den smarta laddaren från fritidsbatterierna. Ställe en fråga direkt till ctek. 


D250SA har följande förbättringar jämfört med d250s:

  • Längre anslutningsskruvar(klarar grävre kabelskor)
  • Bättre MPPT
  • Bättre AGM anpassning(man kopplar en kabel till jord för att få 14,7)
  • Anpassning för smarta generatorer med en kabel som kopplas separat på tändningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Jag har ställt frågan till Ctek så vi får se vad de säger. Men din idé med solcell är bra! Jag skall ändå skaffa en att använda när jag ligger ute så den kan ju vara inkopplad även med båten på land...👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Guiness:

Tack för svar! Jag har ställt frågan till Ctek så vi får se vad de säger. Men din idé med solcell är bra! Jag skall ändå skaffa en att använda när jag ligger ute så den kan ju vara inkopplad även med båten på land...👍


I manualen för d250s är det ju så de beskriver underhållsladdningen av startbatteriet, med en solcell på sidan 46:
 

Citat

FÖRUTSÄTTNINGAR
230/110 V-laddare för förbruknings och startbatteri


PROBLEM
230/110 V-laddaren ska ladda både förbruknings och startbatterierna och synkroniseras med alla övriga energikällor.


LÖSNING
Laddaren med uteffekt på 230/110 V ansluts direkt till servicebatteriet. Startbatteriet pulsunderhållsladdas via Smart Pass. Solpanelen underhållsladdar även startbatteriet genom Smart Pass.


Men du ska få in pulsladdning ändå som du har nu tydligen. Men det står annorlunda i manualen för d205sa på sidan 82:
 

Citat

FÖRUTSÄTTNINGAR
Ett tvåbatterisystem där man har en 230/110V laddare och D250SA som tillsammans med
SMARTPASS 120 laddar ett servicebatteri mellan 150Ah till 800Ah. Ström tillförs från solcellen och/eller generatorn till servicebatteriet. Startbatteriet laddas från generatorn.

Installationen används med fördel när:
• Laddningen medan generatorn laddar (motorigång) inte räcker till, så man behöver komplettera med en 230/110V laddare.
• Generatorn inte levererar önskvärd laddspänning.
• Servicebatteriet är större än150Ah.
• Parallellförbrukning medan laddning sker.

 

Genom att ansluta förbrukare till Utgång Förbrukare på SMARTPASS 120 kommer servicebatteriet kunna laddas utan parallellförbrukning och förbrukare strömförsörjs istället från generatorn.


TIPS 5
Anslut 230/110V laddaren till startbatteriet om startbatteriet har behov av laddning. Då blir
både startbatteriet och servicebatteriet optimalt laddat från 230/110V laddaren.

TIPS 6
Stora strömförbrukare (mer än 80A) ska kopplas direkt till service- eller startbatteriet

 

Se även tips 1, 2, 3 och 4.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag provade att koppla laddaren på startbatteriet men efter 30 sekunder sa den att batteriet var fulladdat. Det var det inte. Sedan ställde jag in laddaren på ”standby” (14,6V) och kopplade in den på solpanelingången. Det enda som hände var att det redan fulladdade husbatteriet fick ytterligare lite mer, startbatteriet inget. Till slut tog jag bort alla kablar från startbatteriet och laddade det. Det funkade. Sedan tog jag en åktur på en timma och då laddades båda. Beats me... Väntar med spänning på Ctek’s svar på mina mail...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är om du kan avläsa laddning på startbatteriet egentligen? Står ju att de underhållsladdning via pulsladdning. 

Jag har själv d250s och smartpass i min båt med fritidsbank på 5*86Ah och separat startbatteri. Dessa laddas med generatorn och 300W solceller. Har även en M300 kopplad på fritidsbatteribanken, men jag använder aldrig den. Solcellerna laddar som en galning. 

 

Jag har full kräm i startbatteriet iaf. T ex på land i år använde jag ankarspelet för att släppa ut och dra upp ankarlinan flera gånger. Därtill dra upp 50 meter kätting när jag bytte till det. Ankarspelet är kopplat på startbatteriet. Det är ett äldre startbatteri så bör inte vara i bästa skick men har mycket kräm i sig vilket antagligen beror på att det laddas från d250s+smartpass med solcellerna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Ctek Battery Sense kopplad på startbatteriet där jag kan se State Of Charge (SOC), spänning och temp.

 

Jag kan konstatera att startbatteriet laddas fullt efter en tids gång för motor och det är normalt. När jag använt ankarspelet (kopplat på startbatteriet) på land och börjar ladda (laddaren på husbatteriet) så ser jag att startbatteriet får högre spänning i ”pulser”, ca en minut mellan pulserna med tre sekunders pulslängd. Husbatteriet blir fullt snabbt medan det tar en ”evighet” att få upp SOC på startbatteriet. 

 

Om jag tar bort laddaren så pulsladdar husbatteriet startbatteriet på samma sätt men resultatet blir att strömmen tas från husbatteriet. Det verkar ske någon form av utjämning...

 

Enligt Ctek kan jag koppla laddaren på startbatteriet, vet inte om det ändrar något, men jag är mest angelägen om att ha ett fullt startbatteri...

 

Förmodligen är hela frågeställningen en form av ”nörderi” eftersom jag egentligen inte har något problem. Jag vill bara veta (exakt!) hur det funkar. Grejorna får gå resten av säsongen kopplade så här, förmodligen kommer det att funka alldeles utmärkt...😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men generatorn ska ju vara kopplad direkt på startbatterisidan, innan cteken så startbatteriet borde laddas där. Cteken är aldrig mellan generatorn och startbatteriet alltså. 

 

Då får den pulsladdning på startbatteriet. Det tar tid att pulsladda då det bara är underhållsladdning. Koppla in en solcell också så kommer den pulsladda startbatteriet när fritidsbanken är full. 

Jag tror du är inne på nörderi 😛 Jag tror inte de här sakerna bulkladdar startbatteriet alls så det är inte sådant du kan mäta av utan det som sker är en pulsladdning. Jag antar man räknar med att det ska räcka eftersom generatorn laddar vid motorgång. Man behöver inget toppladdat startbatteri direkt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Azguz:

Då får den pulsladdning på startbatteriet

Smartpass skickar strömmen direkt till startbatteriet.

Pulsladdning är fö bara ett av flera sätt att ladda, ger i princip inget extra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev bhemac:

Smartpass skickar strömmen direkt till startbatteriet.

Pulsladdning är fö bara ett av flera sätt att ladda, ger i princip inget extra.

 

Pulsladdning är ju den "säkra" metoden av underhållsladdning istället för float. De här grejerna kör float ett tag och övergår senare till puls. Hela manualen mm beskriver det som att startbatteriet pulsladdas och inget annat. Det kan ju också förklara varför ts får det resultat som fås. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har D250s och Smartpass med 2 x 80ah startbatterier på ena sidan och 3 x 85ah gel till förbrukning. Först hade vi bara D250s och jag var då i kontakt med CTEK angående om laddaren skulle vara på start eller förbrukningssidan. Deras svar var då att laddaren skulle vara på startsidan för att den då skulle se till att startbatterierna fick "perfekt" laddning och D250s skulle se till att förbrukningen fick "perfekt" laddning. När jag sedan köpte till Smartpass så säger ju dokumentationen att laddaren skall vara på förbrukningssidan så min tanke var att det är Smartpass som ser till att startbatterierna underhållsladdas, men precis som ni skriver tidigare, det är ju just bara underhållsladdning.

Hur som helst så har vi också en 130w solpanel installerad och vi har i princip inte använt laddaren sedan den tillkom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Azguz:

Pulsladdning är ju den "säkra" metoden av underhållsladdning istället för float

Nja, då skulle väl alla använda den. Pulsladdning kommer från en tid med andra halvledare och var då kostnadseffektivt. Idag kan vi reglera enkelt och billigt.

Ctek är mycket duktiga på marknadsföring. För att skilja sig från andra går man hårt ut med sin pulsladdning. Men skriver de verkligen att startbatteriet pulsladdas? Och vad tillför det? Det är inte direkt vanligt att startbatterier överladdas så att livslängden förkortas.

Smartpass är, som Ctek beskriver det, en "dirigent" som skickar ström till de olika delarna.

I princip fungerar det så här:

 

Ctek Smartpass schema.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är så här det står för d250s740532316_Skrmklipp.JPG.f5f8dcb44e7f04cda4f6c2c686b7f6ba.JPG

Vilket jag kanske misstolkade. Har man en laddare på servicesidan så kommer startbatteriet pulunderhållsladdas via smartpass. Däremot om man har en solcell då kommer det ske underhållsladdning via smartpass. Där skriver de dock inte om det också är puls. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är de luriga på hur de skriver?

Pulserna kommer från laddaren. 

Ev kan det komma från solpanelerna via Smartpass när generatorn laddar.

Vid gång går strömmen direkt från generatorn till startbatteriet enl bilden. Principen är då samma som för ett vanligt, spänningsstyrt skiljerelä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kommit fram till bästa lösningen, jag har provat att koppla in laddaren dels på fritidsbatteriet och dels på startbatteriet. I båda fallen var fritidsbatteriet laddat till ca 80% och startbatteriet till 60%.

 

Med laddaren på fritidsbatteriet blev det fulladdat snabbt och därefter ”pulsunderhålladdades” startbatteriet väldigt långsamt. Tror att det skulle ta dagar att få det fullt. När jag kopplade bort laddare fortsatte det hela med följd att fritidsbatteriet laddades ur samtidigt som laddningen på startbatteriet ökade minimalt.

 

Kopplade sedan laddare på startbatteriet och då laddades båda upp snabbt. Detta motsvarar i princip vad som händer när motorn går och generatorn ger spänning. Fick detta som förslag från Ctek, trots att jag har den ”gamla” D250S, och det är så jag kommer att ha det i fortsättningen.

 

Tack för alla svar och funderingar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...