Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
soeder90

Två-krets elsystem - Nidelv 23 VP AQ231A

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Har efter en felsökning pga av motorstopp upptäckt att mitt elsystem inte är kopplat efter konstens alla regler, tror jag!

 

Har ritat upp befintligt elschema och jämfört med SXK och Skyllermarks. Vad tror ni, göra om allt?

 

1998120586_Skrmklipp.PNG.375048039106dbd991e15263daa46531.PNG

 

Har även kikat på generatorkopplingarna och det verkar som att W är tom, har ändå fungerade varvtalsräknare. Däremot visar inte voltmätaren 14V vid körning utan 12,4V. Mäter jag bakpå generator får jag 13,8V vid tomgång och 14,05V vid marchfart.  Det sitter även fyrkantig liten box på generatorn där en tunn kabel kommer ut och inte leder nånstans, vad kan det vara? 

IMG_20180607_125142.jpg.c8f915f479548d5e9ca3f8ce89edf0b1.jpgIMG_20180607_125719.jpg.6731f5a4eb163a82990dfafaf0ab44b2.jpg

Redigerad av soeder90

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

"Boxen" är ett motstånd istället för laddlampa. Det är kopplat till D+ och + via tändlåset.

Elle du kanske menar boxen i ovankant på generatorn, det är laddregulatorn.

Mät vad du har förspänning direkt på batteriet.

Varvräknaren tar signalen från tändspolen.

 

Tråkigt med två huvudbrytare, man kan ersätta huvudbrytaren för förbrukningsbanken med ett lite kraftigare relä ( inget startrelä, då det drar för mycket ström på manöversidan) som styrs från startbrytaren

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här fanns det kunskap 😊 Nej vi menar nog samma box, men kabeln från boxen hänger ju lös?IMG_20180607_125142.thumb.jpg.1326eda810fe307b175a9e8d3ce51a7b.jpg

 

Får mäta spänningen vid batterierna.

 

Funderar på att sätta in batteriväljare (1,1+2,2,av) men det kanske är bättre med relä?

Vad sägs i övrigt om elsystemet? Nåt jag tänkt på är att jag verkar inte ha huvudsäkringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det SKA finnas en batterifrånskiljare för varje batterigrupp. Ersätt inte med flerväljare. Förr eller sear hamnar den i fel läge. Behöver hjälpstarta så använd hjälpstartkabel.

Flytta startbrytaren till plusledaren, det är mer logiskt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi syftar på olika prylar, när jag pratade om motstånd så var det den svarta klumpen som sitter på lila kabeln nederst i bild.

 

Kan vara en avstörningsdrossel/ konding som inte är inkopplad, vad är det för märke/fabrikat på generatorn? Paris Rhone kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev bhemac:

Det SKA finnas en batterifrånskiljare för varje batterigrupp. Ersätt inte med flerväljare. Förr eller sear hamnar den i fel läge. Behöver hjälpstarta så använd hjälpstartkabel.

Flytta startbrytaren till plusledaren, det är mer logiskt.

Tillagt i "att göra-listan", tackar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Gelis:

Vi syftar på olika prylar, när jag pratade om motstånd så var det den svarta klumpen som sitter på lila kabeln nederst i bild.

 

Kan vara en avstörningsdrossel/ konding som inte är inkopplad, vad är det för märke/fabrikat på generatorn? Paris Rhone kanske?

Det stämmer, Paris rhone 50A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är själv inne på att det saknas säkringar. Se över så att alla kablar är avsäkrade med rätt säkringsstorlek.

 

Vad är det för typ av spänningskänsligt skiljerelä?

Kan det vara så att tidigare ägare valt att bryta på minussidan för att få reläet att släppa när "Huvudströmbrytare start" bryts.

Om så är fallet blir funktionen så här

  • Båda brytarna till: Alla tre batterier fungerar som förbrukningsbatterier till en viss lagom låg spänning nås. Då kopplas startbatteriet bort.
  • Endast  "Huvudbrytare förbrukning" till: Förbrukning bara från de två förbrukningsbatterierna.
  • Endast "Huvudbrytare start" till. Då vet jag inte riktigt vad som funkar och inte funkar...

Kolla över kablarna mellan generator och batteri för att bli av med spänningsfallet.

 

Det finns troligen en kabel från generatorn som känner av laddspänningen, brukar vara gul och kallas för senskabel. Om den finns så kan du kan du flytta den till batteriet för att känna av spänningen framme vid batteriet istället för vid generatorn.

Någon annan får tala om för dig om din grnerator har senskabel och mer precis hur du ska gå tillväga.

 

Välkommen till MG och lycka till med städningen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klämma W används mest på dieselmaskiner, på en bensinare är det enklare att ta signalen från fördelaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Mackey:

Du är själv inne på att det saknas säkringar. Se över så att alla kablar är avsäkrade med rätt säkringsstorlek.

 

Vad är det för typ av spänningskänsligt skiljerelä?

Kan det vara så att tidigare ägare valt att bryta på minussidan för att få reläet att släppa när "Huvudströmbrytare start" bryts.

Om så är fallet blir funktionen så här

  • Båda brytarna till: Alla tre batterier fungerar som förbrukningsbatterier till en viss lagom låg spänning nås. Då kopplas startbatteriet bort.
  • Endast  "Huvudbrytare förbrukning" till: Förbrukning bara från de två förbrukningsbatterierna.
  • Endast "Huvudbrytare start" till. Då vet jag inte riktigt vad som funkar och inte funkar...

Kolla över kablarna mellan generator och batteri för att bli av med spänningsfallet.

 

Det finns troligen en kabel från generatorn som känner av laddspänningen, brukar vara gul och kallas för senskabel. Om den finns så kan du kan du flytta den till batteriet för att känna av spänningen framme vid batteriet istället för vid generatorn.

Någon annan får tala om för dig om din grnerator har senskabel och mer precis hur du ska gå tillväga.

 

Välkommen till MG och lycka till med städningen.

 

Mackey

Det är ett enkelt äldre biltemarelä. 

 

Ja så har jag fått det förklarat för mig. Även att båda brytarna måste vara på för att få laddning vid körning. 

 

När enbart startbrytaren är på går det iallafall att starta båten. 

 

Kablarna från generatorn går bakåt nånstans på motorn och där in i en grövre samlingsslang. Vet inte riktigt vad som går vart sen, men får nog undersöka det vidare. 

 

Det finns en gul kabel och den sitter på B+ på generatorn, menar du att jag förlänger den fram till startbatteriet? 

 

Tack för hjälpen! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter och pillar på nytt elschema efter all input.

Ser ut så här i nuläget:

1027054352_Nyttelschemabt.JPG.44da0ff06cb50ea4c050d39a01b48d8f.JPG

 

Frågor:

-Spelar det någon roll om man har signalstyrt eller spänningskänsligt relä? Borde inte signalstyrt vara bättre då det bryter direkt?

-På ett av skyllermarks elscheman sitter det en huvudsäkring direkt efter förbrukningsbatterierna och sedan är kyl/värmare inkopplat för att sedan ha en huvudbrytare. Varför ha huvudbrytare efter kyl?

-Har två kablar från D+ på generator, en går till tändningslås tror jag. Den andra går bakåt på motorn nånstans, hittar inte till vad då den försvinner in i en slang, nån som vet?

-Övriga synpunkter?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det signalstyrda relät (matas från D+) är bättre därför att det är mindre grejer som kan krångla. Ett vanligt bilrelä funkar bra och man kan ha ett i reserv ombord. Men koppa det efter brytaren, den ska bryta allt.

Antar att Skyllermark har en "senilbrytare" som bryter allt men att kylskåpet ändå kan gå. Känns onödigt om man är någorlunda klar i huvudet. Batterifrånskiljare ska alltid finns, det är en säkerhetsgrej som man kan stänga av vid arbetet eller om det börjar ryka. Huvudsäkring måste man inte ha men känns tryggt. Koppla efter brytaren så att det inte ligger spänning där när man ska byta.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev soeder90:

Det är ett enkelt äldre biltemarelä. 

 

...

 

Det finns en gul kabel och den sitter på B+ på generatorn, menar du att jag förlänger den fram till startbatteriet? 

 

Tack för hjälpen! 

Biltemareläet är robust, lättinstallerat och bra, men ger inte funktionen att startbatteriet fungerar som förbrukningsbatteri ned till en viss spänning som jag ev. trodde.

Behåll det om du vill eller gör som bhemac föreslår, köp ett par 40 A bilreläer (ett i reserv). Pris 40:- kr/st på Biltema.

Stift 85 och 86 kopplar du mellan D+ och "jord".

Stift 30 och 87 kopplar du mellan + på startbatteriet och + på förbrukningsbatteriet.

 

Jag antar att den gula kabeln är ansluten på B+ nu.

Om du tar bort den från B+ och ansluter den på startbatteriets +pol så kommer laddnongsreläet att styra så att du får 14,05 V där istället för vid generatorn.

 

14,05 är ju lågt för laddning av vanliga batterier så kanske ska du ha en lämplig diod på senskabeln för att lura upp laddspänningen lite. Vilken typ av batterier har du?

Någon annan får berätta mera.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Biltemareläet är robust, lättinstallerat och bra, men ger inte funktionen att startbatteriet fungerar som förbrukningsbatteri ned till en viss spänning som jag ev. trodde.

 

Det kan bara vara några procent som man kan ta ut i förbrukning av startbatteriet, däremot kan man få lite problem ihop med solpaneler. Så därför är ett signalstyrt relä bättre om man jämför. Det verkar som det är ett sådant som sitter där också. Det kan ju vara så att kabel från från D+ som försvinner går ju till detta relä.

Jag brukar rekommendera Biltemas spänningsstyrda skiljerelä därför att det är enkelt att koppla in och det fungerar. Dessutom slipper jag en massa frågor....

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Mackey:

Du är själv inne på att det saknas säkringar. Se över så att alla kablar är avsäkrade med rätt säkringsstorlek.

 

Vad är det för typ av spänningskänsligt skiljerelä?

Kan det vara så att tidigare ägare valt att bryta på minussidan för att få reläet att släppa när "Huvudströmbrytare start" bryts.

Om så är fallet blir funktionen så här

  • Båda brytarna till: Alla tre batterier fungerar som förbrukningsbatterier till en viss lagom låg spänning nås. Då kopplas startbatteriet bort.
  • Endast  "Huvudbrytare förbrukning" till: Förbrukning bara från de två förbrukningsbatterierna.
  • Endast "Huvudbrytare start" till. Då vet jag inte riktigt vad som funkar och inte funkar...

Kolla över kablarna mellan generator och batteri för att bli av med spänningsfallet.

 

Det finns troligen en kabel från generatorn som känner av laddspänningen, brukar vara gul och kallas för senskabel. Om den finns så kan du kan du flytta den till batteriet för att känna av spänningen framme vid batteriet istället för vid generatorn.

Någon annan får tala om för dig om din grnerator har senskabel och mer precis hur du ska gå tillväga.

 

Välkommen till MG och lycka till med städningen.

 

Mackey

Jag har nu mätt laddspänning vid batteri och det är samma spänning som vid generator vid körning. 

 

Har antagligen ett spänningsfall fram till voltmätaren i instrumentpanelen då? Tror jag får leva med detta problem, visaren trillar ju över ett par mm in på grönt område och i och med det vet jag allt är i sin ordning. Eller så löser jag det efter jag städat vid batterierna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är det nog, vad har du för spänning vid anslutningen på voltmätaren (om du kommer åt att mäta).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-06-08 vid 12:16 skrev Mackey:

14,05 är ju lågt för laddning av vanliga batterier så kanske ska du ha en lämplig diod på senskabeln för att lura upp laddspänningen lite. Vilken typ av batterier har du?

Någon annan får berätta mera.

Jag har vanliga blybatterier.. Är det inte så att laddningen är lägre i början och när batteriet börjar bli fulladdat så stiger spänningen?

 

2018-06-08 vid 16:23 skrev Gelis:

Så är det nog, vad har du för spänning vid anslutningen på voltmätaren (om du kommer åt att mäta).

Kommer inte åt voltmätaren utan att riva innertaket i ruffen. Men mätte däremot vid ett cigguttag i instrumentpanelen och även där har jag samma spänning som vid generator..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror även jag kommer byta till signalstyrt relä efter att ha läst all input. Känns på nåt sätt tryggare att veta att det bryter direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en fråga: Minnesström till radion är ej inkopplad och börjat tröttna på att lägga in telefon (bluetooth) varje gång. Funkar det att dra en kabel från förbrukningsbanken med en 2A säkring till detta? Förbrukningen lär väl vara försumbar?

 

Stereon är en Sony M50BT, alltså en "marinstereo". Tycker nästan en sån borde ha inbyggt batteri för minnet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...