Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
nilsnobbing

I morgon...

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

.... beger jag mig de 80 milen söderut för att åter ta klivet in i de båtägandes skara. "Hemseglingen'" går i 45 knop längs de väl utstakade farlederna E22/E4 mot norr. (De saknar dock helt fyrbelysning, vilket förfall!)

 

Båten? En tämligen fulfin Litorina. En båt jag sneglat på i många år men som varit ganska högt prissatt. Nu när marknaden gjort sitt slog jag till. Trailerbar, rymlig och förhållandevis snabb (lys 1.03). Spännande tider!

Kpt Nils Nobbing

 

bild.png.86c7ba4baef0fcd306c3dc7c7d7cc322.png

Redigerad av nilsnobbing
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul! 

Men du får nog uppdatera dig lite kring respitregler; LYS på 1,03 är nog minst tio år sedan det var aktuellt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Peter_K:

Kul! 

Men du får nog uppdatera dig lite kring respitregler; LYS på 1,03 är nog minst tio år sedan det var aktuellt. 

 

Jag är fullt uppdaterad, men tyvärr inte siffrorna. Gammel-lys är det enda som finns vad jag har sett. Båten är ju inte direkt vanlig. Kan man räkna om till SRS på någe vis? Eller måste båten mätas in? (vilket i så fall inte kommer att hända).
//N.N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan räkna om ifall du är nyfiken och vill ha en uppskattning så du vet om du är snabbast på semestern och så, men vill du kappsegla får du söka mätbrev.

Inga hem-räknade mätetal är godkända på kappseglingar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För semesteranvändning kan du ju ta någon annan båt med samma lys och titta vad den har i srs, borde inte bli alldeles fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev trewq:

För semesteranvändning kan du ju ta någon annan båt med samma lys och titta vad den har i srs, borde inte bli alldeles fel.

Ja, det kan funka. IF t ex hade väl 1.03. Får se om man finner det mödan värt någon gång att mäta in den. Måste väl känna lite på den innan det kommer på tal. Nu är det fokus på att få hem den. 

 

/N. N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur verkar Litorina:n i kvalité om du jämför med din gamla Fabola Campus du hade för några år sedan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev pseudonym:

Hur verkar Litorina:n i kvalité om du jämför med din gamla Fabola Campus du hade för några år sedan?

Med jättestor reservation för att jag inte seglat henne än; det är milsvid skillnad! Litorina andas kvalitet och en konstruktion med eftertanke. Det går inte att jämföra, man får en helt annan känsla. Det här är en båt, campus 600 var en kul grej, om än välseglande. Men jag kanske inte är helt objektiv 😀

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis. Litorina har jag varit nyfiken på i många år. Hoppas du återkommer med lite intryck efter första segelturen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Botved:

Grattis. Litorina har jag varit nyfiken på i många år. Hoppas du återkommer med lite intryck efter första segelturen.

Det ska jag göra men det kan ta ett tag. Ska semestra en vända med familjen och styra upp en båtplats, sen bär det iväg. Har haft span på Litorina länge jag också men nu blev det äntligen av. Detta exemplar är välskött och bra utrustat. Det känns som jag gjort ett klipp. 

 

Nu har jag "ankrat" på campingen i Ljusne med endast 15 mil hem. 145 mils körning på två dagar tar ut sin rätt. Rätt seg... 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...