Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Dolphine

Vad är värdet på en Mercury Mercrusier 3,0 135 Hk?

Rekommendera Poster

Hej igen länge sedan man var inloggad här. Varit utan en båt ett tag nu men funderar på att skaffa ett riktigt projekt. Har en kompis som har ärvt en båt som han tror är Beckerdesignad  en träsnipa i riktigt risigt skick som stått på land i minst 10 år. Även båtkärran är usel med punkterade däck på båda sidor ska lägga in bilder med. I alla fall jag ska få den för vad motorn är värd antydde han. Han tror att den är skapligt ny kanske 10 år gammal eller nåt och jag har inte en aning om vad en sån ligger i pris. Snälla hjälp mig att få reda på det. Jag har inte sett den ännu på plats bara på dessa bilderna. Läste nånstans här att om båten stått på land länge så skulle man först se till att ägaren står för nya drev, bälgar och vajrar etc för att byta sånt kostar mycket 5000 kr bara för bälgarna om det ska utföras fackmässigt. Kan säga att jag vet ingenting om inombordsmotorer eller hur drev fungerar osv. Men vill lära mig. Fler nackdelar ska vara att den går på bensin och är törstig. Går det att köra den på fotogen också? I vilket fall som helt tiden har jag och det är ju som tur är inte direkt bråttom att få den i vattnet. Har inte ägt en träbåt förr och tex som ni ser på bild nr 13 så blir det en riktig utmaning med att slipa hela båten och lägga på fernissa mm. Finns en fördel kan jag tycka det är att båtägaren äger båtskjulet så jag får hyra där så man har en plats att vara ett tag i alla fall. Kanske jag tar mig vatten över huvudet vad säger ni? Vad hade ni gett för bud eller är det bättre att jag säger till han att sälja den som ved till nån? Vad kan den vara värd? Fördelar vs nackdelar? Vet nån vad båtmodellen heter? Den är på 24 fot. Tacksam för svar.

Båt.jpg

Båt1.jpg

Båt3.jpg

båt4.jpg

båt7.jpg

båt8.jpg

båt9.jpg

båt10.jpg

båt11.jpg

båt13.jpg

båt14.jpg

båt15.jpg

båt16.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det första så är det ingen snipa utan en planade/halvplanande  båt.

Drar bensin Ja

Går ej att köra på fotogen

Om motorn stått still i 10 år, har den varit rätt konserverad? Går den att dra runt?

Bälgarna till drevet måste bytas, framför allt om det varit i uppfällt läge i tio år.

Impellern (vattenpumpen) måste bytas sitter i drevet på Aiphadreven.

Fungerar trim/tilt pumpen/cylindrarna utan läckage.

 

Värdet på motorn/drevet är svårt att säga, är dessa i mycket bra skick så runt  15-20000 kr, kanske lite mer

Dock så måste nog en hel del bytas och funktionen osäker 5000-10000kr

Men dessa siffror är blött mellan tummen och pekfingret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar. Fler som har bra eller mindre bra åsikter och kan vägleda mig i detta beslut?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utifrån de bilderna, så här ser jag på det:

 

Båten värde = 0kr.

Båtvagnens värde = mellan 2-5 tusen.

Motor och drev = 15000:- 

Givetvis en väldigt svår uppskattning att att värdesbestämma detta ekipage. Jag ser inte vad det är för båtmodell. Om det är en klassisk båtmodell så finns det säkert entusiaster som kan tänka sig att betala även för båten. Båten har ju fina linjer.

 

Annars ser jag inget ekonomiskt värde i båten så som den ser ut just nu. Det krävs för många timmar för att få den i bra skick. Kanske att npgra av tillbehören går att sälja så som dävertarmarna, ratt, instrument mm.

 

Motor och drev ser väldigt fina ut på utsidan iaf.

 

Dock kan man ju se till att motorn funkar och sen bara hyggligt försöka få båten i bruksskick och använda för egen räkning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ingen erfarenhet av träbåt?,köp inte båten,du kommer att få lägga ut pengar och jobb så du inte hinner med annat,en kompis gjorde ett misstag för några år sedan köpte en träsnipa i gott skick,dock med renoverings behov,skänkte bort båten efter ett år för att slippa eländet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtmodellen ser fin ut och utan att veta något om den så tycker jag att den är värd att bevara. Den som tar hand om båten måste nog vara lite extra intresserad av just bevarandet för att orka få båten i fint skick igen.

 

Magkänslan säger mig att det är minst 2000 timmars arbete att få båten i fint skick och då vet jag att verkligheten och Merphys brukar stöka till mina gissningar så räkna med 4000 timmars arbete.

 

Om du bara är ute efter en båt så leta upp något annat objekt och be din kompis att sälja eller ge bort båten till någon som verkligen brinner för att bevara en träbåt.

 

Om du vill ha en pärla i framtiden och älskar att lägga tid på detta tillsammans med likasinnade vänner och en. ev. familj så tror jag detta är ett bra objekt.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kan verifiera att motor och drev är ok, (de ser väldigt fina ut), så är de säkert värda minst 20000. De är betydligt nyare än båten, 1991eller senare. Det kan stämma att de bara är 10 år. Kan vara yngre också. 

 

Verifierar gör man med oljekoll, kolla att cylindrarna inte är rostiga med fiberoptik och noggrant letande efter fryssprickor i blocket sedan oljebyte i motor och drev, kompressionsprov och en provkörning med muff. Vatten ska komma ut ur propellern inom högst en minut efter start annars stänger man av igen så att inget blir överhettat. Motorn ser ut att vara sjövattenkyld. 

 

Och som sagt sedan även byta vattenpumpen i drevet och bälgarna även om de ser ok ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

...

 

Magkänslan säger mig att det är minst 2000 timmars arbete att få båten i fint skick och då vet jag att verkligheten och Merphys brukar stöka till mina gissningar så räkna med 4000 timmars arbete.

...

Mackey

Jag brukar ta magkänslan och multiplicera med pi. Brukar vara mer rätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket arbete det blir är ju helt beroende av hur friskt/ruttet träet är. Om du hittar lite ruttet trä så kan du ju räkna medatt det är minst 10ggr så mycket ruttet som du hittar vid en snabb inspektion. Ska man börja laga skrovet så går det snabbt åt hundratals timmar. 

 

4000 timmar... nää det är ju mer än två års heltidsarbete... på en så liten båt. Inte rimligt men knacka överallt och lyssna noga. Är den dålig så kan man ju köpa den för maskineriet och flytta detta till en bra båt med dålig maskin. Det finns många sådana. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...