Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Orjanus

Flipper 640 DC

Rekommendera Poster

Hämtade min nästan nya Flipper 640 DC idag - kul! Mindre kul dock med kapellgaraget, det tog VÄLDIGT lång tid att knöla in allt och kändes ändå varken rätt eller bra. Hur gör man, ge mig era bästa tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en 666 som är äldre. Kanske inte är så lika men jag gör så här.

 

Ta bort alla sidor. Rulla dem och lägg på soffan. Lossa kapellet fram och lägg det på soffan. Lossa kapellet bak och öppna kapellharaget. Vik in kapellet. Lägg de rullade bitarna i kapellet och vik in det. Det får plats lätt. Tar inte många minuter när man gjort det några gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hrrm, jo, jag tog bort sidorna. Hade kanske för höga förväntningar på att hela arrangemanget lätt och behändigt skulle försvinna i garaget, utan risk för veck i plasten. Går säkert att produktutveckla en bit till (och jag får väl upp snitsen vad det lider).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du väl fått in snitsen så behöver du inte ta bort sidorna. Jag öppnar alla dragkedjor, viker upp sidorna, fäller ihop kapellbågarna och "rullar" kapellet runt bågarna. Jag har en 640 dc själv och jag fick med en instruktion i hur man gör på bästa sätt (har du den?). Mitt bästa råd är annars att jobba lugnt och systematiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, det låter höra sig! Nix, fick inte med någon instruktion (men tänker mig att det borde finnas en, fanns inte en rad i själva instruktionsboken). Vet du var man kan hitta den eller har du den möjligen

i digitalt format? (Jag kan förstås också höra med Flipper Marin.)

 

Örjan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade med Flipper, de har ingen guide. Kanske har du haft turen att köpa båten av någon omtänksam båthandlare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Husky med liknande kapellösning. Rullar ihop bakfönstret, drar upp dragkedjorna på sidofönstren och viker upp dem på taket samt gör likadant på framfönstren (har inte provat än att rulla framfönstren men skall göra det då det förmodligen är bättre för fönstren). Därefter är det relativt lätt vika ner det i kapellgaraget.

 

image.thumb.png.cc3abd887ec1a64238c31bd220101e98.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var denna instruktion jag menade, vet inte om den hjälper så mycket. Men jag bifogar den i a f.

IMG_0266.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-06-06 vid 21:26 skrev Orjanus:

Hämtade min nästan nya Flipper 640 DC idag - kul! Mindre kul dock med kapellgaraget, det tog VÄLDIGT lång tid att knöla in allt och kändes ändå varken rätt eller bra. Hur gör man, ge mig era bästa tips!

Hur har det gått med dina kapellövningar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, bättre, men jag är inte imponerad. Men plockar man bort sidorna och förvarar dem separat så funkar det. 

 

Örjan

 

Ps Kom en störtskur i lördags. Funderade inte ens på att fälla upp utan körde hem i regnet (var inte så långt). Min gamla Flipper 700 var bättre på just den punkten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar om övning. Min förra båt var en 640 och första gångerna vi fällde ner kapellet och tryckte in det i garaget var inte vackert. Vi fick ingen beskrivning som ovan men kom på det själva. Vik upp allting och håll det smalt så det inte är bredare än garaget. Efter ett par gånger fäller du ner kapellet utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...