Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
rool

Enkel eller dubbla motorer?

Rekommendera Poster

Är i båtköpartankar, eller snarare båtbyte.

de flesta båtar jag kollat på har dubbla v6 eller V8-motorer, vissa med diesel men de flesta bensinare.

 

vad anser ni om dubbla motorer, för-och nackdelar? V6 eller V8?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en maskin fallerar tar du dig i hamn med den andra, men underhållet blir dubbelt så dyrt, dubbel mängd olja, dubbla filter, dubbla impellrar, dubbla bälgar etc.

Om jag får råda blir det inga V6 eller V8:or, utan gråa eller helst gröna sexcylindriga raka dieslar.

Sedan tycker jag också att det är bättre med rak axel än med drev, men den åsikten efterfrågade du inte.

 

Sedan kan jag ju tycka att det många andra kvaliteter på en båt man värdesätter mer än enkel eller dubblemontage av motorer. Exempelvis hur båten är att vistas på och röra sig ombord på, för att nämna några. Hur den uppför sig i sjön är en annan aspekt.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sedan är det ju så att med lite äldre båtar så var aldrig enkelmontage ett alternativ pga att motorutvecklingen inte kommit lika långt som nu. T ex en ny 30 tom 35 fotare har oftast enkelmontage t ex VP D6 370 eller 400. Helt otänkbart för inte så länge sedan eftersom de starkaste dieslarna var för klena. Samma på bensinsidan. 

 

Kort sagt, lite större begbåt och du får dubbelmontage ”på köpet”. Ny/nyare båt i samma storlek, oftast enkelmontage.

 

för ”normalt” svenskt bruk ser jag ingen direkt vinst med dubbla motorer om man kan välja. En viss driftsäkerhet visst. Men oftast samma bränslesystem, hydralpump som bara ena motorn driver mm.. högre kostnader, mindre effektivitet pga två drev i vattnet mm.

Redigerad av thundergod
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta beror jo också på typ av båt.. Önskas en snabbare, planande båt, så är 2 motorer ett måste. Sedan kan jag tycka att båtar i 30-35 fots klassen med singel installation blir relativt ranka.  Märks ganska tydlig om man går på skarndäck så lutar båten en hel del. Kommer du upp mot 35 fot, eller mera, så är diesel i dagens läge nästan ett måste för att inte bli ruinerad vid tankning:) Min tidigare båt i 33 fots klassen med dubbla V8 gick hyfsat "billigt" i march fart, men totalt katastrof i låga farter.. Åtminstone jämförd med Diesel motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang snabbare båt så finns det gott om 30-35 fotare på marknaden som går väldigt bra med singelmontage. T ex Delta 33 gör 37-40 knop med singel D6 400. Även tyngre båtar som t ex Bavaria 360, Nimbus 35 nova gör en bit över 30 med samma motor. Utvecklingen går framåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev thundergod:

Ang snabbare båt så finns det gott om 30-35 fotare på marknaden som går väldigt bra med singelmontage. T ex Delta 33 gör 37-40 knop med singel D6 400. Även tyngre båtar som t ex Bavaria 360, Nimbus 35 nova gör en bit över 30 med samma motor. Utvecklingen går framåt.

Jorå, så är det givetvis. Lite som med bilar, man kan köpa en Ferrari, men det kanske inte dom flesta av oss har råd med.. Jag uppfattar det så att att ts söker en bättre beg båt med en del år på nacken, med tanke på att han skriver "dom flesta har bensinmotorer". 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev BerraS:

... Sedan kan jag tycka att båtar i 30-35 fots klassen med singel installation blir relativt ranka.  Märks ganska tydlig om man går på skarndäck så lutar båten en hel del.

Men det beror nog mer på hur vass V-botten båten har, i allmänhet har båtar med vassare botten enkelmontage, emedan båtar med dubbelmontage har en flackare bottenvinkel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev BerraS:

Jorå, så är det givetvis. Lite som med bilar, man kan köpa en Ferrari, men det kanske inte dom flesta av oss har råd med.. Jag uppfattar det så att att ts söker en bättre beg båt med en del år på nacken, med tanke på att han skriver "dom flesta har bensinmotorer". 

Ja, eller också båtar byggda i ett utomeuropeiskt land, på andra sidan Atlanten, och nu börjar vi komma in i minerade farvatten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev BerraS:

...dubbla V8 gick hyfsat "billigt" i march fart, men totalt katastrof i låga farter.. Åtminstone jämförd med Diesel motorer.

 

Det är väl en av dieselns fördelar tänker jag mig? Bensinaren har en annan förbrukningskurva och vinner inte lika mycket på låg fart som en motsvarande diesel? Jag vet ialla fall att vår båt med en KAD44 är ganska ´snål i marschfart och häpnandsväckande snål i 6-7 knop (dvs strax innan kompressorn slår till). Båten väger ändå 3.5 ton med diesel och lite packning. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Men det beror nog mer på hur vass V-botten båten har, i allmänhet har båtar med vassare botten enkelmontage, emedan båtar med dubbelmontage har en flackare bottenvinkel.

Kan så va. Tänkte mest på likadan båt med singel/dubbel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Servicesatserna till KAD motorerna går få under halva priset av motsvarande till en D6. Alla delar är ju oftast billigare till en äldre motor, men man får ju säkert byta lite mer :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev rool:

Är i båtköpartankar, eller snarare båtbyte.

de flesta båtar jag kollat på har dubbla v6 eller V8-motorer, vissa med diesel men de flesta bensinare.

 

vad anser ni om dubbla motorer, för-och nackdelar? V6 eller V8?

Satsa du på en med singelmaskin, den dagen något går sönder och det kostar 100` så vet du att bredvid sitter en till som snart kostar lika. Finns för och nackdelar med allt precis allt, men i Sverige är sommaren fem veckor och saker och ting får inte kosta skjortan. Singelmontage är i en ekonomisk synvinkel vad gäller underhåll tveklöst att föredra. Och bensin verses diesel går på ett ut i regel, men dieseln kommer gå längre och med mindre krångel, då det inte finns moderna europeiska bensin motorer att tillgå längre. Blir det sedan om några år andra bränslen så är dieselmotorn vinnare även där. Dyrare i inköp ja lättare att sälja den dagen kommer ja. Om du satsar på en vp motor eller fpt , huyndai kvittar men se till så det står vp på drevet. Lycka till med ditt båtköp återkoppla gärna sedan då affären är ett faktum. 😃  // Peter.

 

Fotnot vp = volvo penta 

             Fpt = Fiat power train inkluderar Cummins.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtmodellen jag hade innan finns med både singel och dubbelmontage. (windy 32 grand tornado)

 

en dag pajade den ena motorn när vi var på Läsö, ca 30 sjömil rakt ut i Kattegatt. Jag är väldigt tacksam att det fanns en till motor ombord då. Det behöver inte kosta 100’ varje gång något går sönder. 

 

Även gott med två motorer alla gånger man ska lägga till och lägga loss. Där sparar man säkert en slant genom att man inte krockar med saker i hamnarna :). Även om man ankrar med fören mot land så är det skönt att kunna stänga av motorn närmast ankarlinan och veta att det är bra avstånd mellan propeller och ankarlina när man ska lägga till och loss. Man vill inte dra in linan i drevet..!

 

Drar kanske 20-30% mer diesel på marschfart med två jmf med en motor. I snigelfart samma då man kan köra på enbart en motor om man vill åka mer ekonomiskt. Vår förra båt på 32 fot drog 1.8l/nm med två d4-260 i 33 knop marshfart. Och knappt 0.5l/nm vid 5.5 knop. Min syster har en nimbus 30nova s med d6-370 och de ligger på 1.4-1.7 l/nm i 24-27 knop.

 

reservdelar är såklart dubbelt och det blir givetvis mer jobb på höst och vår men långt ifrån dubbelt. När man gjort den ena motorn klar tar man den andra väldigt fort - då har man ju alla verktyg och reservdelar framme och man vet dessutom i färskt minne exakt vad och hur man ska göra.

 

sett på det stora hela är reservdelskostnaden väldigt liten i jämförelse med ägandekostnaden av båten.

 

en sak till värt att nämna att med två motorer så kör man på lägre varvtal än om man bara har en. Så ljudnivån blir lägre/behagligare. En d4/d6 har betydligt trevligare ljudkaraktär på 2500rpm vs 3000rpm. Men det är säkert väldigt beroende på båttyp och hur väl isolerat de sitter. 

 

Bättre toppfart, bättre acceleration. 

 

Bättre stabilitet, högre säkerhet, lägre belastning på drev och motorer med två, vilket borgar för högre driftsäkerhet och livslängd.

 

Svårt val, långt ifrån självklart, men detta är mina erfarenheter.

 

Idag är vår båt större och då finns det inga singelmontage att välja på. Men oaktat så hade jag fortsatt åka med dubbla motorer om valet fanns.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mikaels - ett mkt bra och informativt inlägg. 

 

Jag upplever dock att många inklusive mig själv idag är tveksamma till dubbelmontage, särskilt då på båtar som är från 95-05 som alltså börjar bli mellan 15-25 år gamla. Jag har själv tex vid flera tillfällen funderat på att köpa en båt från sent 90-tal eller tidigt 00-tal med dubbla KAD men blir lika fundersam varje gång när jag börjar räkna på vad som kan hända i form av reparationer på de KAD maskiner som oftast sitter i.

 

Kanske bara är jag som är nojjig men att åka på ett större rep jobb på en KAD verkar kosta.... om man då har två så ja....

 

Å andra sidan är det rätt så coolt med et motorrum med två duktiga maskiner i.

 

En fråga som jag funderar på är vad kostar det att köpa servicedelar till tex en KAD 44 samt drev varje år? Jag tycker alltid att det drar iväg och blir en slant när jag räknar på det men jag kanske bara inte lyckas hitta rätt ställe att köpa på? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev patflemming:

En fråga som jag funderar på är vad kostar det att köpa servicedelar till tex en KAD 44 samt drev varje år? Jag tycker alltid att det drar iväg och blir en slant när jag räknar på det men jag kanske bara inte lyckas hitta rätt ställe att köpa på? 

Som jag skrev tidigare, servicesatserna till en kad är betydligt billigare än till en nyare motor.
Jag servar två st kad42 med drev för ca 2500kr/år, och kör man lite så går det utan problem köra två år mellan varje service. 

Olja motorer: 700kr 20l
Olja Drev: 500kr 20l/3
Servicesatser: 1300kr

Sen tillkommer det ju lite anoder och remmar, men byts ju inte lika ofta.


 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har dubbla vp dieslar med raka axlar och upplever att det är mycket lättare att manövrera i trånga hamnar, vid tilläggningar mm jmf med min förra båt med singelmotor och drev. Bränslekostnaderna blir dock alltid högre med två motorer jämfört med en, och så även servicekostnaderna. Tycker man det är viktigt med säkerhet har man alltid en motor kvar att linka hem med om en skulle gå sönder dock. Jag tycker att två raka axlar är att föredra framför två drev.

Hittar du dock en båt du trivs med och som har singelmontage så skall du inte tveka att köpa den. Du klarar dig mkt bra med en motor också

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att slänga in annan ved i brasan:

Jag har singelmontage (315hk diesel), rak axel, MEN både elektrisk bog och akterpropeller. Kan därför manövrera båten in och ut ur de mest konstiga platser i hamnen trots mitt singelmontage och axel/roder. Sidomaskinerna kostar noll i servicekostnad och synnerligen lite i anskaffning jämfört med en extra motor. Så var manöverproblemet löst...

 

Ett Trossenmedlemsskap ger mig sedan tryggheten att kunna ta mig i säkerhet om motorn skulle haverera. För till skillnad från Sjöassistans ger Trossen/SSRS alltid assistans även om du inte ligger i farled eller illa till. Kostar runt 500:-/år.

 

Ett annat sätt att lösa det som anförts som fördelar med dubbla motorer, men till en mycket lägre kostnad. Inte jämförbart ?  Jo, varför inte ?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
57 minuter sedan skrev IngemarE:

För att slänga in annan ved i brasan:

Jag har singelmontage (315hk diesel), rak axel, MEN både elektrisk bog och akterpropeller. Kan därför manövrera båten in och ut ur de mest konstiga platser i hamnen trots mitt singelmontage och axel/roder. Sidomaskinerna kostar noll i servicekostnad och synnerligen lite i anskaffning jämfört med en extra motor. Så var manöverproblemet löst...

 

Ett Trossenmedlemsskap ger mig sedan tryggheten att kunna ta mig i säkerhet om motorn skulle haverera. För till skillnad från Sjöassistans ger Trossen/SSRS alltid assistans även om du inte ligger i farled eller illa till. Kostar runt 500:-/år.

 

Ett annat sätt att lösa det som anförts som fördelar med dubbla motorer, men till en mycket lägre kostnad. Inte jämförbart ?  Jo, varför inte ?

Absolut en bra poäng. MEN blåser det mycket så duger dessa enbart till att vispa runt lite vatten, båten flyttar sig dock inte... En kompis har samma lösning som du, och jag kan säga att lägga till som vi gjorde förra säsongen på Kärringön i 12-13 m/s var en mardröm. Båda el propparna slogs ut pga överhättningsskydd. Tog ca 3 timmar att lägga till då vi fick åka ur hamnen och vänta på att det kylde ner sig. 

Min båt med dubbla motorer tog ca 10 minuter att lägga till. 

Redigerad av BerraS
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har kompisen för elvispar då, jag har endast en 3,5 hk bogpropeller, och med den kan jag vända båten upp mot vinden även om det blåser kuling. Men det underlättar ju om man känner till hur båten svänger med fulla roderutslag och sakta fram eller back samtidigt som man manövrerar.

Bogisen är till för korta manövrar, så att förskeppet kommer i rätt riktning, sedan manövrerar man båten med huvudmaskinen, eller maskinerna i pluralis. Jag skulle nog hellre kommentera (utan att ha varit på plats) kompisens tilltag som bristande erfarenhet eller än värre, bristande sjömanskap. Men som sagt jag känner ju inte till alla omständigheter till varför man skulle till just denna numera gudsförgätna ö i kuling. Det kanske fanns goda anledningar, som den gången jag kom dit iklädd kostym i en lånad HT-båt i hård vind och ösregn, men jag kom i tid till det kombinerade bröllopet/barndopet.

 

Oavsett om man har enkel eller singelmontag skall man känna hur båten beter sig, man kan inte lita på bogpropellrar, och då man har dubbla maskiner har man ju naturligtvis lättare att manövrera, om man övat först. Jag har sett exempel på både bra och dåliga tilläggningar, och rena tankevurpor där skeppare med dubbla maskiner i lugnt väder gjort helt fel och bakvänt, så oavsett är det övning och erfarehet man måste ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev IngemarE:

Ett annat sätt att lösa det som anförts som fördelar med dubbla motorer, men till en mycket lägre kostnad. Inte jämförbart ?  Jo, varför inte

Räknat på en tioårsperiod blir nog kostnaden oändligt mycket lägre. Visst, dubbelmontage är fint men det löser inte alltid alla problem.

Bränslet är enligt ett varv det största problemen. I synnerhet avsaknaden av detta ger många bärgningsuppdrag.

Hos flertalet försäkringsbolag ingår bärgning.

Många fiskebåtar har en extra "link-home" motor. Känns lite överdrivet för en fritidsbåt men kanske en snurra i reserv. Det behövs inte mycket pulver för att göra några knop. Fråga trollingfiskarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland brister man i gott sjömanskap även om det man gör går bra.

 

Vi la för några år sedan till vid en brygga i Blidösund med 15-17 m/s rakt från sidan. Det gick bra, men kunde naturligtvis slutat i katastrof vid minsta lilla misstag.

 

Vi känner vår båt och är samspelta ombord och hade även hjälp på bryggan, men gott sjömanskap hade varit att inte besöka vännerna i dessa väderförhållanden.

 

Det jag egentligen vill säga är att antalet motorer riktade åt olika håll både i för och akter inte hjälper om man inte känner sin båt utan och innan.

 

Mackey

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Mackey:

Det jag egentligen vill säga är att antalet motorer riktade åt olika håll både i för och akter inte hjälper om man inte känner sin båt utan och innan.

 

Precis.

Däremot är 12m långa hydrauliska båtshakar väldigt bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-06-08 vid 15:44 skrev lp75:

Som jag skrev tidigare, servicesatserna till en kad är betydligt billigare än till en nyare motor.
Jag servar två st kad42 med drev för ca 2500kr/år, och kör man lite så går det utan problem köra två år mellan varje service. 

Olja motorer: 700kr 20l
Olja Drev: 500kr 20l/3
Servicesatser: 1300kr

Sen tillkommer det ju lite anoder och remmar, men byts ju inte lika ofta.


 

 

Det där är intressant. 2500:- för att serva två drev och två motorer är inte farligt.

 

Så om jag bara räknar materialkostnad på service så snackar vi ju inga farliga pengar.

 

Men sen tillkommer ju konservering, bälgbyten, remmar, anoder och andra åtgärder med vissa intervall samt av och på med drev som jag tror jag iaf första gångerna behöver hjälp med. Detta räknar jag också som service. 

 

Om vi tar med dessa poster och slår ut per år över några års ägande, vad bör man räkna med för kostnad då?

 

Vanlig årlig service = 2500:-/år

Konservering, remmar, bälgar, anoder, ventiljustering KAD, av - på med drev = 2500:- ytterligare per år??? Låter lågt i mina öron. Spela gärna in mig på verkliga kostnader här.

 

Slutligen, ni som har KAD eller andra dieslar, har ni någon typ av reparationsbudget som ni sätter upp. Vad bör man räkna med då? 10.000:- per år? Räcker det?

 

Vore supertacksamt om det går att få verklighetsbaserade svar på dessa frågor. Jag är rejält sugen på båt i storleksklass 30-35 fot och för att komma ner hyggligt i inköpspris får man gå ner i årsmodell och då sitter det alltid dubbla maskiner, oftast KAD 42-300. Tittar då på båtar från tidigt 00-tal. Prisklass 7-800´. 

 

Jag kanske är naiv men jag tycker att om man räknar 10+10´ per år bara för att hålla drivlinan igång, varje år så väl det OK (men jag tvivlar på om det räcker) och jag tycker det börjar bli dyrt sett över tid då ju båtägandet har så många andra poster som kostar, inte bara drivlina. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räkna i pengar... uha..

 

KAD43 höst, vinter och vår 2017-18.

Motorolja 11 liter

Oljefilter

Bränslefilter

Luftfilter (ännu ej bytt då det förra var väldigt rent)

Impeller (ännu ej bytt då den förra ser helt ok ut)

Drevolja syntetisk, 2,6 liter.

Packboxar till propelleraxlarna (omkring 1500 kr)

Nyrenoverade beg. propellrar (3500 kr)

Drevfärg, propellerfärg inkl. grundfärger, uppskattningsvis 900kr.

Original VP offeranoder, drev och sköld.

 

Båten i övrigt:

Bottenfärg av västkustkvalitet 7 liter.

Jättegammal bottenfärg (avskriven)

Thinner

Aceton

Sliprondeller

Epoxygrund

Epoxyplast, med matta (till interceptorinstallation)

2 m ekplanka (till interceptorinstallation, gratis)

Syrafasta skruv 390 kr

Polish

Vax

Rubbing

Polerhättor

Tvättmedel (gratis)

Träolja, teakolja, inköpt för flera år sedan..

Hållare för kikare

Propp till diskhon

Spolpump 1900 kr

Slang till ovanstående 8 m.

Slangklämmor 19 st

Strömbrytare 2 st.

Dörrlås.

Batterier till larm och fjärrkontroller.

Säkringar.

 

 

Nästa vinter, remmar (har i reserv).

Bälgar

Olja, filter.

Offeranoder

offeranod till bogpropeller

 

Därtill tillkommer:

El, okänt antal kWh, landström med laddning och frostvakt kopplad hela vintern.

Vinterplatshyra, 0kr

Drivmedel bil, ToR uppställningsplatsen, 0 l, 0 kr.

Parkeringsavgift 0 kr

P-böter 0 kr.

 

Till nästa år, byte av presenning, reservdelar till täckställning.

Hopsnickrande av en ny träbock, spillvirke från huset, spik och skruv.

 

Sedan var det litet verktyg jag behövde.

Kraftskruvmejslar

Ny slangklämmemejsel

Penslar, rollers.

Ny polermaskin

Några meter kabel, en handfull kabelskor.

Några reservdelar till högtryckstvätten

Filter till våtdammsugaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev patflemming:

 

Det där är intressant. 2500:- för att serva två drev och två motorer är inte farligt.

 

Så om jag bara räknar materialkostnad på service så snackar vi ju inga farliga pengar.

 

Men sen tillkommer ju konservering, bälgbyten, remmar, anoder och andra åtgärder med vissa intervall samt av och på med drev som jag tror jag iaf första gångerna behöver hjälp med. Detta räknar jag också som service. 

 

Om vi tar med dessa poster och slår ut per år över några års ägande, vad bör man räkna med för kostnad då?

 

Vanlig årlig service = 2500:-/år

Konservering, remmar, bälgar, anoder, ventiljustering KAD, av - på med drev = 2500:- ytterligare per år??? Låter lågt i mina öron. Spela gärna in mig på verkliga kostnader här.

 

Slutligen, ni som har KAD eller andra dieslar, har ni någon typ av reparationsbudget som ni sätter upp. Vad bör man räkna med då? 10.000:- per år? Räcker det?

 

Vore supertacksamt om det går att få verklighetsbaserade svar på dessa frågor. Jag är rejält sugen på båt i storleksklass 30-35 fot och för att komma ner hyggligt i inköpspris får man gå ner i årsmodell och då sitter det alltid dubbla maskiner, oftast KAD 42-300. Tittar då på båtar från tidigt 00-tal. Prisklass 7-800´. 

 

Jag kanske är naiv men jag tycker att om man räknar 10+10´ per år bara för att hålla drivlinan igång, varje år så väl det OK (men jag tvivlar på om det räcker) och jag tycker det börjar bli dyrt sett över tid då ju båtägandet har så många andra poster som kostar, inte bara drivlina. 

 

 

Är ju otroligt individuellt vad det kommer kosta och vilka möjligheter man har.
Skall man räkna på att leja bort allt eller räkna på att göra mycket själv och nyttja alla sina kontakter till max.

När man väll sitter där med en storsmäll så kommer man ju vända på alla stenar för att spara pengar om dom saknas just då.

Jag ville bara visa på att det en del av servicen gick göra för 2500kr/år, sen kan man betala betydligt mer för samma sak.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag förstår att det är individuellt beroende på hur mkt egen arbetsinsats man är beredd att lägga ner men jag vill veta mer vad materialet kostar om man gör det mesta arbetet själv gälllande service.

 

Eventuella reparationer, förbättringar på övriga båten bryr jag mig inte om i denna tråd.

 

OM jag gör allt från oljebyte i drev och motor, byter luftfilter, remmar, impeller, målar drev, mm själv klara jag mig då med 5000:-/år när det gäller drivlina dvs motor och drev i servicekostnad? I service kostnad medräknar jag även bälgbyte drev vilket jag iofs inte vågar mig på själv.

 

Reparationer är en annan sak och där undrar jag hur ni resonerar om ni lägger undan pengar eller löser smällen när/om den kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev patflemming:

 

Det där är intressant. 2500:- för att serva två drev och två motorer är inte farligt.

 

Så om jag bara räknar materialkostnad på service så snackar vi ju inga farliga pengar.

 

Men sen tillkommer ju konservering, bälgbyten, remmar, anoder och andra åtgärder med vissa intervall samt av och på med drev som jag tror jag iaf första gångerna behöver hjälp med. Detta räknar jag också som service. 

 

Om vi tar med dessa poster och slår ut per år över några års ägande, vad bör man räkna med för kostnad då?

 

Vanlig årlig service = 2500:-/år

Konservering, remmar, bälgar, anoder, ventiljustering KAD, av - på med drev = 2500:- ytterligare per år??? Låter lågt i mina öron. Spela gärna in mig på verkliga kostnader här.

 

Slutligen, ni som har KAD eller andra dieslar, har ni någon typ av reparationsbudget som ni sätter upp. Vad bör man räkna med då? 10.000:- per år? Räcker det?

 

Vore supertacksamt om det går att få verklighetsbaserade svar på dessa frågor. Jag är rejält sugen på båt i storleksklass 30-35 fot och för att komma ner hyggligt i inköpspris får man gå ner i årsmodell och då sitter det alltid dubbla maskiner, oftast KAD 42-300. Tittar då på båtar från tidigt 00-tal. Prisklass 7-800´. 

 

Jag kanske är naiv men jag tycker att om man räknar 10+10´ per år bara för att hålla drivlinan igång, varje år så väl det OK (men jag tvivlar på om det räcker) och jag tycker det börjar bli dyrt sett över tid då ju båtägandet har så många andra poster som kostar, inte bara drivlina. 

 

 

Skulle tro att 10 000  / år räcker för att hålla båda maskinerna igång, om du servar själv och inte lämnar in varje höst. De stora kostnaderna kommer ju vid ett haveri. Har inte full koll på kostnad, men en ompackning av ett drev går nog löst på 4000-5000 / drev läcker det ena så är det dags för det andra. Vad gäller motorerna så är de bra och driftsäkra för att inte säga skottsäkra. Finns några solfläckar kompressorn bla, en renoverad kompressor ligger väl på 15 20 tusen. Men sånt är inget du ska tänka på. Sköter du dina motorer och servar dem byter impellrar remmar osv händer inte mycket på dessa motorer. Vid haverier är det ofta den mänskliga faktorn, för lite glykol till konserveringen ops frysskada, glömt spänna remmar eller inte kollat impellern ops varmgång inte bra osv. En motorrenovering får du nog räkna på runt 100 000 per maskin om något skulle hända men som sagt det är inga epa grejer detta, utan hederligt svenskt gjutjärn. Är du sugen på en sådan båt slå till, men kolla drev och motorer mycket noga. Kompisen har en som nu gått 6000 timmar still going strong, däremot renoveras dreven vid runt 1000 timmar. Skulle tro du hamnar i kostnad på en sådan båt med allt i försäkringar båtplats upptagning service mm på runt 40 000 -  50 000 / år, beroende på var du nu bor. Billigare från storstäderna samt om du är med i båtklubb.  Lycka till med ditt båtköp och se till att du besiktar noga, en besiktningsman kan tjäna stora pengar åt dig även fast han kostar någon krona. // Peter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev patflemming:

Jo, jag förstår att det är individuellt beroende på hur mkt egen arbetsinsats man är beredd att lägga ner men jag vill veta mer vad materialet kostar om man gör det mesta arbetet själv gälllande service.

 

Eventuella reparationer, förbättringar på övriga båten bryr jag mig inte om i denna tråd.

 

OM jag gör allt från oljebyte i drev och motor, byter luftfilter, remmar, impeller, målar drev, mm själv klara jag mig då med 5000:-/år när det gäller drivlina dvs motor och drev i servicekostnad? I service kostnad medräknar jag även bälgbyte drev vilket jag iofs inte vågar mig på själv.

 

Reparationer är en annan sak och där undrar jag hur ni resonerar om ni lägger undan pengar eller löser smällen när/om den kommer.

Jag klarar mig då på 5000kr/år, gör allt jobb själv. Byter dock inte bälgar varje år.
Tar smällen när den kommer, har dock räknat på att i värsta fall kan det bli dyrt. Och även tajmingen kan bli dålig så att man få stå en sommar på land. Räknar att man kan få göra en helrenovering av två motorer, men det höjer ju också värdet på båten något :)
 

Redigerad av lp75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 5000:-/år har du till materialet för att serva 2st KAD med drev.

Om du har möjlighet välj gärna en båt där det är gott om plats vid motorerna så blir servicen så mycket lättare och det blir mindre svordomar. En Princess V40 har hyffsat rymligt runt motorerna och ryms nog i din budget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...