Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
zno

Länspumpen med extern nivåvakt slutar aldrig pumpa

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Köpte precis ny båt där det fanns monterat en Rule 800 länspump med en Rule Rule-A-Matic Plus nivåvakt. Problemet är att länspumpen aldrig slutar pumpa. Nivåvakten löper fritt och klickar till då man lyfter på vippan.

 

Vid en sådan här konfiguration; Är det nivåvakten som stryper strömmen till pumpen då vippan lyfts eller är det någon elektronik i pumpen som slår av vid signal från nivåvakten?

 

 

Redigerad av zno
Stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen extra brytare som tvångskör pumpen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minutes ago, Pentax said:

Ingen extra brytare som tvångskör pumpen?

 

Inte vad jag kunnat hitta. Vattenpumpen och den här länspumpen går på samma brytare och när jag slår till den startar länspumpen direkt och fortsätter att gå. Därav kan man aldrig låta vattenpumpen vara inkopplad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev zno:

 

Inte vad jag kunnat hitta. Vattenpumpen och den här länspumpen går på samma brytare och när jag slår till den startar länspumpen direkt och fortsätter att gå. Därav kan man aldrig låta vattenpumpen vara inkopplad.

 

Korkad inkoppling, separera till att börja med pumparna på var sin strömbrytare.

Felet kan vara i nivåbrytaren, se om du kan koppla bort den, eller i värsta fall klippa en av dess trådar, då borde länspumpen stanna. Men det borde ju finnas någon säkring till länspumen också att ta ur. Länspumpen kopplas i serie med nivåbrytaren på plussidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta bristfällig info. Att dom är på samma brytare är någon form av säkerhetsfunktion. Länspumpen pumpar nämligen ut duschvattnet och man ska tydligen inte kunna riskera att duscha utan att länspumpen är inkopplad.

 

Tack för tipset. Ska testa att koppla ur nivåbrytaren och se om pumpen stannar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De där nivåbrytarna brukar kunna ge upp. Förr var det en kvicksilverbrytare som höll länge men nu är det i värsta fall en kula som ska rulla över och kortsluta ett par kontaktbleck. Skulle det kommain vatten så är den rökt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde i min enfald att om nivåbrytaren var trasig så skulle pumpen inte starta över huvud taget. Inte att pumpen skulle vara på hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev zno:

Jag trodde i min enfald att om nivåbrytaren var trasig så skulle pumpen inte starta över huvud taget. Inte att pumpen skulle vara på hela tiden.

Det brukar vara en stålkula som rullar mot ett kontaktpar som sluter kretsen till pumpmotorn när flottören flyter upp en bit. Visst låter ju osannolikt att kulan skulle fastnat eller att kontaktblecken skulle fått en permanent förbindelse. (Sedan finns det ju helt elektroniska nivåbrytare också.)

Men det kan vara så att det finns en treläges omkopplare någonstans i kretsen on-0-aut, där on-läget tvångskör pumpen hela tiden, medan "aut" kopplar den över nivåbrytaren... har du kollat det?

 

Det bästa hade ju varit att ohm-mäta på nivåbrytaren, i nedersta och översta läget, men då måste du ju ändå klippa ledningarna, eller köra mätsladdarnas prober genom isoleringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De jag har öppnat har haft en metallrulle som har påverkat en mikrobrytare via ett metallbleck. Jag har två ggr varit med om att microbrytaren fastnat i slutet läge trots att övrig mekanik har fungerat och det har varit helt torrt inne i flottören.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Eld-:

De jag har öppnat har haft en metallrulle som har påverkat en mikrobrytare via ett metallbleck. Jag har två ggr varit med om att microbrytaren fastnat i slutet läge trots att övrig mekanik har fungerat och det har varit helt torrt inne i flottören.

Det kanske är en sådan modell som trådskaparen har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för alla svar! Nu har jag lite att trixa med ;)

 

Nivåbrytaren i fråga är en Rule Rule-A-Matic Plus.

 

Den sitter f.ö. i en sån här konstellation.

Redigerad av zno
Fixat länkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har jag otur när jag tänker?

Varför ska det behövas en knapp som startar pumpen från duschen, sköter inte nivåbrytaren den funktionen med?

 

Det normala på dylika pumpar brukar vara att de styrs endera från en nivåbrytare eller kan tvångsköras från en egen brytare.

 

Det verkar ju oerhört korkat att ha en automatisk länspump som man måste slå på med en knapp/brytare för att automatiken ska funka.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Citat

 

Så här är jag van vid att länspumpar är kopplade.

Dock inte min egen, som bara har automatik, en elektronisk nivåvakt, men då har det varit två elektriker innan mig som ägde den båten...

lanspump.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Så här är jag van vid att länspumpar är kopplade.

Dock inte min egen, som bara har automatik, en elektronisk nivåvakt, men då har det varit två elektriker innan mig som ägde den båten...

lanspump.jpg

 

Exakt, observera +via huvudbrytare och + innan huvudbrytare.

 

👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror länspumpen enbart är till för att hantera duschvatten. Den görs strömlös när man inte duschar (av okänd anledning). 

 

Är det rätt uppfattat, Frågeställaren..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Peter_K said:

Jag tror länspumpen enbart är till för att hantera duschvatten. Den görs strömlös när man inte duschar (av okänd anledning). 

 

Är det rätt uppfattat, Frågeställaren..?

 

Det stämmer. Den är enbart för duschvatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...