Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Martin76

Missljud efter motorbyte

Rekommendera Poster

Jag har fått motorn bytt i vinter på segelbåt och har nu ett missljud mellan 1300-1800 rpm. Det är ett fruktansvärt irriterande ljud! Ifall det har någon betydelse; motorn är en Volvo Penta D2-40 med rak axel, och det sitter en trebladig fast propeller 16x10 på.

 

Jag funderar på om det är propeller, backslag, lager eller något annat, vad det beror på, och hur man blir av med det?

 

Alla tips tas tacksamt emot. Jag ska så klart även höra med varvet som bytt motorn, men är mycket intresserad av en objektiv forumbedömning från någon med kunskap eller som känner igen ljudet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjungande propeller!

 

Man kan eliminera det genom att slipa en fas på baksidan av propellerbladen.

 

😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Pentax:

Sjungande propeller!

 

Man kan eliminera det genom att slipa en fas på baksidan av propellerbladen.

 

😉

Tack! Du verkar säker... 😊 Det känns ju lite lugnande då det verkar gå att åtgärda hyfsat lätt/snabbt. Hellre det än att behöva byta lager.

 

Beror det på fel propellerval, eller vad är orsaken? Jag ville efter kontakt med propellerleverantör egentligen haft en annan dimension och stigning på propellern men varvet valde denna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska tydligen vara några rörelser i vattnet efter att propellerbladet passerat som får bladet att vibrera.

 

Vet inte var du håller till, men jag vet att Riwall i Sjötorp har åkt ut till uppläggningsplatser i närheten och slipat på plats, för en minimal summa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, uppskattas. Men jag har ju bytt allt på varv så det bör åtgärdas genom dem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...