Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
KNilsson

Dränkt motor

Rekommendera Poster

Två dagar efter sjösättning fick jag ett telefonsamtal från jourhavande hamnvakt om att min segelbåt, höll på att sjunka. Vi lyckades hitta en länspump i sista stund och vattnet kunde pumpas ur. Båten flyter men motorn måste repareras. Vi har haft kontakt med försäkringsbolag samt en mekaniker som båda har varit och tittat på motorn. Men nu blir det krångligt. 

 

Mekanikerns utlåtande är att generator och startmotor behöver bytas. Inget vatten i olja eller cylinder. Men han har svårt att sätta ett pris eftersom det är svårt att veta om fler skador har uppkommit men har sagt ca 10 000 för grundarbetet med förutsättning att inga fler skador har uppstått. 

 

Försäkringsbolaget har sagt att vi får 20 000, de vill helst betala ut kontant. Vår tekniker på försäkringsbolaget har också en oroväckande optimistisk inställning till reparationen och påstår att det här är hur enkelt som helst att fixa. Jag misstänker att han vill betala ut så lite pengar som möjligt och därför försöker övertyga oss. 

 

Motorn är en Volvo Penta MD5A, alltså rätt gammal. Den fungerade utmärkt innan och servades för två säsonger sedan. Däremot är bälgen i dåligt skick och borde bytas snarast. Till råga på allt så ska båten säljas och vi vill gärna ha tillbaka de pengar vi har lagt men framför allt se till att båten kan fortsätta segla i Stockholms skärgård med nya ägare. Därför är mek på egen hand uteslutet, då både tid och ork inte riktigt finns. 

 

Har någon erfarenhet av liknande händelse? Hur löste ni det? Alla tips och råd tas tacksamt emot. 

 

 

Hälsningar Karin 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv råkat ut för samma sak. Om den inte legat under vatten ngn längre tid så behöver ingen större skada skett. Min motor hade legat under ytan i en dryg vecka.

 

Jag lyfte ur den för att dränera den från vatten i tråget (hade förmodligen inte behövts) hällde i diesel och pumpade runt. Tömde ur dieseln och fyllde på med olja igen. Pumpade runt och sedan startade. Körde varm utan belastning. Sedan bytte jag olja igen.

 

Varken generatorn eller startmotorn blev skadad men de fick torka ordentligt innan jag körde dem.

 

Jag hade visserligen en annan motor (Mercruiser bensin) men det borde inte vara ngn större skillnad. Sedan gjorde jag allt själv. Om du har en mek som fixar och ett försäkringsbolag som betalar så lyd rådet från meken - du har ju fortfarande lite marginal för följdskador.

 

Att skadevärderaren är "positiv" är naturligt. Det är deras jobb :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@pseudonym  Det var en slangklämma som lossnade till sjövattenpumpen. 

 

@ConnyGson  Det låter ju lovande. Undrar egentligen också varför det inte skulle gå att köra generator och startmotor, de är ju torra nu så det borde inte vara något större problem. Är mest orolig att vi gör en reparation och lägger ner en massa pengar utan att få igång motorn. Det hade varit tråkigt att stå där med hela försäkringsbeloppet upparbetet utan att ha en fungerande båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra att lägga generator och startmotor i kranvatten för att bli av med salt, men i det här fallet kanske det är bäst att byta.

 

Kan ju bli marigt att sälja en båt med en nydränkt motor om den inte är ordentligt genomgången och med papper på vad som är gjort.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så ovanligt att generatorer mm blir vattendränkta. Skölja med färskvatten är aldrig fel men det tar tid att torka så man brukar spruta med ett medel som kan heta Inhibisol (jag är dock osäker på namnet). Vänta några timmar och sen starta.

För äldre dieslar säger man att om de inte var igång när de dränktes så är det ingen fara. Byt olja och diesel, starta och kör försiktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...