Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
JakobR

VP Easy Connect installation

Rekommendera Poster

Hej,

Går och väntar på VP Easy Connect som är beställd. Är nyfiken på om någon har testat den och om den var svår att installera? Har själv en D4-300 med EVC från 2012 och funderar på om den ansluts vid EVC reglaget eller vid motorn?Jag har tänkt att även ansluta min Garmin 7012 till motorn då VP Easy Connect ger stöd för NMEA2000.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Får man fråga vad kalaset går på? Jag har en D4 300 -2012 också och tycker lösningen verkar riktigt intressant. Min plotter är en Garmin 4008. Vad jag förstått så ska den vara tillräckligt ny för att kunna användas med Easy Connect?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den kostar ca 3000 kr och har man två motorer kan man med fördel koppla den på BB motor som agerar Master på EVC bussen och då får man upp bägge motorerna på bara ett interface.

 

Den ska sitta på multilink kabeln från HCU (helm control unit) som finns i närheten av förarplatsen, vanligtvis gömd någonstans under plottern. En y-kabel för anslutning till multilink medföljer paketet.

 

Förutom multilinkkabeln så finns en nmea 2000 utgång som man kan använda för att få data till plottern.

 

obs att om man vill få ut förbrukningsdata behöver även en mjukvara ”Trip Computer” köpas från Penta och denna kan enbart installeras av Penta mekaniker då den laddas ner online från Pentas servrar. Om man har två motorer behöver bägge motorerna denna mjukvara vilket gör det svindyrt. Dock hade de 2-för-1 kampanj förra året på Trip Computer.

 

Jag fick mitt Easy Connect igår och ska koppla in det på mina D4-300 med evc-c från 2008 så snart jag hinner. Kan lägga upp lite bilder och text när jag installerat det.

 

easy connect funkar på alla evc varianter från och med evc-b. Tydligen ska det komma en adapterkabel under året så även evc-a motorer ska kunna kopplas in.

Redigerad av Mikaels_

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för infon.

 

Jag kan redan idag se föbrukningsdata i 2.5" EVC displayen så jag antar att "Trip Computer" är installerad.

 

Lägg gärna upp bilder och text.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja om du får upp detta i en EVC display idag så har du redan Trip Computer 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Jag har redan förbrukningsdata, djup och vattentemp i både evc display och plotter. Är det fortfarande värt att satsa på easy connect då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske lite overkill. Easy Connect är i princip samma hårdvara som det gamla NMEA 2000 interfacet från Penta. Fast med tillägget bluetooth och att man via bluetooth kan köra en app för att visa ungefär samma saker som man ser i plottern. 

 

Ska nämna att jag installerade mitt interface idag men det funkar riktigt dåligt. Kan vara jag som missat något men;

1 - i appen ska man göra en parkoppling via bluetooth och den frågar efter den 6-siffriga koden som står på själva easy connect hårdvaran. Det är nog något galet i koden till appen för man får högst 1/10 sekund på sig att skriva in koden vilket är alldeles för lite! Så det går med andra ord inte att parkoppla. Har bara provat på en iphone x med IOS 10.4.

2 - jag ser bara motordata från babords motor trots att dioden på easy connect visar att evc är korrekt anslutet. Det finns signaler på bussen för alla mätare i båten går som de ska och Easy Connect kopplas ju på samma kabel som matar instrumenten i båten ..

 

Tummen ner såpass långt. Easy Connect = not Easy Connect

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Som det är nu så känns det inte som någon vidare investering för min del just iom att jag har NMEA 2000 redan. Trodde Easy Connect tillförde något mer än blåtanden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick du ordning på det? Var tanken att du skulle koppla ihop det med någon plotter med?

 

Har en Nimbus 300R, med EVC-C och en ny Simrad Evo3 plotter som jag vill koppla ihop för att slippa stå och stirra på den lilla LCD displayen i varvräknaren när jag vill veta djup, L/h eller L/nm. 

 

Enligt de jag har pratat med så ska Easy Connect vara det lätta alternativet, bortsett från att båten är ny för mig och inte har en aning om var allt är installerat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

fick en ny mjukvara till easy connect interfacet från volvo penta, och nu fungerar det bättre och ansluter fint via bluetooth. Dock får jag fortfarande bara upp babords motor i plottern trots att båda motorerna syns i appen. Jag har felanmält detta och vi får se om/när det kommer en ytterligare mjukvaruuppdatering som fixar även det.

 

det är enkelt att installera easy connect, man bara kopplar in det på multilink x5 kabeln från HCU styrenheten som vanligtvis sitter bakom plottern eller i närheten där. Och så kan man dessutom koppla in den till NMEA 2000 om man vill få upp information i plottern också.

appen är rätt cool, telefonen blir som ett extra evc instrument, och appen är dessutom förvånande snabb.

Redigerad av Mikaels_

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mikaels_:

fick en ny mjukvara till easy connect interfacet från volvo penta, och nu fungerar det bättre och ansluter fint via bluetooth. Dock får jag fortfarande bara upp babords motor i plottern trots att båda motorerna syns i appen. Jag har felanmält detta och vi får se om/när det kommer en ytterligare mjukvaruuppdatering som fixar även det.

 

det är enkelt att installera easy connect, man bara kopplar in det på multilink x5 kabeln från HCU styrenheten som vanligtvis sitter bakom plottern eller i närheten där. Och så kan man dessutom koppla in den till NMEA 2000 om man vill få upp information i plottern också.

appen är rätt cool, telefonen blir som ett extra evc instrument, och appen är dessutom förvånande snabb.

 

Ok, då vet jag. Har bara en motor, så det problemet borde jag inte ha. La en beställning på det nu, så får se när det dyker upp. 

 

Får åka ner och rota någon dag och se var allt sitter, de har gömt allt jävligt bra i Nimbus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu installerat Easy Connect interfacet och det fungerar fint med min Garmin 7012 via NMEA2000. Har dock samma problem som beskrivits här tidigare att jag hinner inte skriva in den 6 siffriga parkoden för Bluetooth. Hur får man hjälp med att uppgradera mjukvaran? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick installerat min med utan större bekymmer, när jag väl hittade HCUn. Det som tog tid för mig var NMEA kopplingen, jag har ett NMEA "backbone" och eftersom jag aldrig har rört det tidigare hade jag inte kopplingar för att bygga ut nätverket. Men när jag väl hade fått ihop det så var det inga problem. Och bluetooth-parningen gick utan problem.

 

Och som någon annan sa, appen är snabb som fan. Jag ser trimvinkeln ändras i appen före instrumenten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej,

 

Jag jobbar med Easy Connect på Volvo Penta. För att förstå hur produkten används och vad som kan förbättras letar jag efter personer som är intresserade av att vara med i användarstudier för att dela med sig av sina åsikter och upplevelser. Just nu håller jag intervjuer med användare, men finns även möjlighet att delta i andra typer av utvärderingar, så som enkäter eller usabilitytester.

 

Finns det någon som är intresserad av detta?

 

Hör av dig till mig på easyconnectvp@volvo.com så berättar jag mer!

 

Genom att maila så får jag tillgång till din mailadress och kommer spara den internt på Penta. Det är jag och tre av mina kollegor som isåfall kommer ha tillgång till att se din mailadress. Din mail kommer endast användas för att kontakta dig om användarstudier kopplade till Easy Connect. All data från våra studier anonymiseras och används endast för att analysera vad som kan förbättras med Easy Connect. Din mailadress kommer inte delas med tredje part. Vill du att din mail ska tas bort så är det bara att meddela mig på easyconnectvp@volvo.com så raderar jag den.

 

Vänligen,

Kajsa på Volvo Penta

Redigerad av KajsaO

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev KajsaO:

Hej,

 

Jag jobbar med Easy Connect på Volvo Penta. För att förstå hur produkten används och vad som kan förbättras letar jag efter personer som är intresserade av att vara med i användarstudier för att dela med sig av sina åsikter och upplevelser. Just nu håller jag intervjuer med användare, men finns även möjlighet att delta i andra typer av utvärderingar, så som enkäter eller usabilitytester.

 

Finns det någon som är intresserad av detta?

 

Hör av dig till mig på test.easyconnect@outlook.com så berättar jag mer!

 

Genom att maila så får jag tillgång till din mailadress och kommer spara den internt på Penta. Det är jag och tre av mina kollegor som isåfall kommer ha tillgång till att se din mailadress. Din mail kommer endast användas för att kontakta dig om användarstudier kopplade till Easy Connect. All data från våra studier anonymiseras och används endast för att analysera vad som kan förbättras med Easy Connect. Din mailadress kommer inte delas med tredje part. Vill du att din mail ska tas bort så är det bara att meddela mig på test.easyconnect@outlook.com så raderar jag den.

 

Vänligen,

Kajsa på Volvo Penta

 

Varför används inte en @penta-adress?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
53 minutes ago, Mikaels_ said:

Kajsa, din mailadress verkar vara ogiltig.

 

mvh

mikael

Hej,  ber om ursäkt, nu har jag rättat till. testeasyconnect@outlook.com ska det vara, inte test.easyconnect@outlook.com. Tack för att du uppmärksammade! Har också fått tillgång till en @volvo adress som går att använda: easyconnectvp@volvo.com

 

//Kajsa

Redigerad av KajsaO

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minutes ago, Kane said:

 

Varför används inte en @penta-adress?

Jag användeen outlookadress för att enklare komma åt den under sommaren (är anställd som sommarjobbare), men har nu fått tillgång till en @volvo adress som jag kan använda. Uppdaterar till easyconnectvp@volvo.com 

 

//Kajsa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...