Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
axelboat

Vilket märke är bäst?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag förbereder mig inför mitt första båtköp och behöver lite hjälp. Jag har kört båt en hel del men just köpa båt har jag aldrig gjort.

 

Jag är ute efter en båt som är runt 8 meter (med hytt för flera sovplatser), relativt lätt körd samt minimal jobb och hantering. dvs inte en båt där jag behöver mäcka och så med.

Jag har kollat en del på Sea Ray, Bayliner, Larson, Chaparral, Sting Ray samt Monterey.

 

Lite input på vilket märke och modell vore bäst skulle uppskattas!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev axelboat:

 

samt minimal jobb och hantering. dvs inte en båt där jag behöver mäcka och så med.

Jag har kollat en del på Sea Ray, Bayliner, Larson, Chaparral, Sting Ray samt Monterey.

 

 

Lycka till 🙂

 

Det finns bara två lösningar. Köpa nytt eller lämna in båten på fullservicevarv. Ingen...och då menar jag verkligen ingen båt är underhållsfri. Varesig det står Bayliner eller något flott svenskt märke på skrovsidan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev axelboat:

Hej,

Jag förbereder mig inför mitt första båtköp och behöver lite hjälp. Jag har kört båt en hel del men just köpa båt har jag aldrig gjort.

 

Jag är ute efter en båt som är runt 8 meter (med hytt för flera sovplatser), relativt lätt körd samt minimal jobb och hantering. dvs inte en båt där jag behöver mäcka och så med.

Jag har kollat en del på Sea Ray, Bayliner, Larson, Chaparral, Sting Ray samt Monterey.

 

Lite input på vilket märke och modell vore bäst skulle uppskattas!!

Svårt.... det svåraste är väl att veta om den är lätt körd. Du får lita på säljaren om han säger att han inte kört den hårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 hours ago, Caribic410 said:

Svårt.... det svåraste är väl att veta om den är lätt körd. Du får lita på säljaren om han säger att han inte kört den hårt.

 

14 hours ago, hbengtsson said:

 

Lycka till 🙂

 

Det finns bara två lösningar. Köpa nytt eller lämna in båten på fullservicevarv. Ingen...och då menar jag verkligen ingen båt är underhållsfri. Varesig det står Bayliner eller något flott svenskt märke på skrovsidan.

Okej tack för hjälpen. Värt att tänka på..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I all välmening. Det går inte att svara på din fråga. Du måste mer beskriva hur du skall använda båten. Skall ni åka på långa turer. Vara ute veckor i sträck. Eller mest dagsturer med enstaka övernattningar. Hur många är ni oftast också så vidare. Vilken budget du har gör det också lättare att svara.

 

Du nämner uteslutande amerikanska båtar. Det ger kanske en uppfattning om vad du gillar, men det är för vagt.

 

Om jag vore som du skulle jag titta på båtar. Titta i marinor och hos försäljare. Snart nog blir du förtjust i en båt, ställ då frågor om den här så kommer du få massor av svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till Maringuiden förresten! 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver lätt körd. Min tolkning av det är att den antingen är lite körd (lätt) eller lättkörd (lätt att köra). 

Om man tar den andra tolkningen. Vad menar du är lätt att köra?

Lätt att navigera eller lätt att styra eller lätt att lägga till med eller tar vågor bra eller något annat?

 

Om vi tar det där med att slippa mecka. Det som några tycker är lite besvärligt kan andra älska att göra. Om jag läser ordet mecka så tänker jag främst på motorn. Vill du slippa mecka motor så måste du välja en båt med nyare motor, kanske max fem år gammal. Det är dock aldrig någon garanti för att man slipper meckandet. 

 

De flesta av oss som häckar här på forumet är lite galna, inklusive mig själv. Om man generaliserar så gillar vi att fixa med våra båtar mer än genomsnittet och jag själv betraktar mig nästan som sjuklig i det fallet. Kanske trillar du också dit en dag? Men varför jag skriver detta är för att de som svarar i tråden kanske har en annan inställning till vad som är "normalt" mot vad gemene man anser. 

 

Sen håller jag med de som svarar att vi behöver mer info om hur du tänkt använda båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minutes ago, rejas said:

I all välmening. Det går inte att svara på din fråga. Du måste mer beskriva hur du skall använda båten. Skall ni åka på långa turer. Vara ute veckor i sträck. Eller mest dagsturer med enstaka övernattningar. Hur många är ni oftast också så vidare. Vilken budget du har gör det också lättare att svara.

 

Du nämner uteslutande amerikanska båtar. Det ger kanske en uppfattning om vad du gillar, men det är för vagt.

 

Om jag vore som du skulle jag titta på båtar. Titta i marinor och hos försäljare. Snart nog blir du förtjust i en båt, ställ då frågor om den här så kommer du få massor av svar.

 

Det förstår jag. Ska försöka förklara mer detaljerat hur den perfekta båten skulle se ut.

 

För det mesta kommer båten användas för dagsutflykter samt fåtal övernattningar lite då och då. Mest kommer jag åka i Stockholm, dvs från norrort till möjligen skärgården. Plats för en relativt stor 30 kg hund är ett måste. Längre turer är ett relativt term men det kan förekomma att vi åker ut en fredag och kommer tillbaka söndag. Därför vore det bra med fungerande kök och bra med sovplatser. Sovplatser behövs för allt mellan 3-6 pers samt en hund. 

 

Bord och sittplatser föredrar jag både in och utomhus. Helst med uteplatser "runtom" ett bord istället för en rad med sittplatser pekande framåt men det här är bara smaksak, inte väsentligt. 

 

Båten kommer dessutom användas för olika "sporter" som vattenskidor och/eller badring om det har någon betydelse. 

 

Jag har kollat i flera timmar på blocket och olika återförsäljare och sett enorma pris skillnader. Ska nog försöka hålla mig under 500,000. En ny båt på 8 meter med kabin kostar väl över en miljon och därför ska jag försöka hålla mig till begagnade båtar som inte gått för mycket.

 

Jag blir alltmer förtjust i Sea Ray 240/260/275 sundancer från olika årtal men helst från 2000 talet. Likaså har jag kollat på Bayliner 285. Alla dessa båtar har kapell jämfört med hardtop vilket jag tror jag föredrar men vet inte säkert. 

 

Hoppas det här hjälper för att förstå!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...