Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Orvar2

Knäpptyst när man vrider på nyckeln

Rekommendera Poster

Hej!
Har en Evinrude 55hp -79 som har tappat livsgnistan. När man vrider på nyckeln är det helt tyst. Har mätt upp 12,4V från batteriet fram till solenoiden, men får ingen ström förbi den. När man försöker starta så dyker spänningen ner till 0,2V. Det första jag gjorde var att byta solenoiden till en annan som fungerade utan problem på en likadan motor. Kan detta tyda på något fel i startmotorn, eller kan det röra sig om jordfel? Jordkabeln från solenoiden löper in i nån kabelhärva och jag kan inte se vart den tar vägen, kan jag testa att jorda mot godset istället? Eller kan felet sitta i tändlåset trots att det är spänning till solenoiden när tändningen är på? Är inte så kunnig på el, så är i stort behov av tips och tricks!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12,4 V är alldeles för lågt. Borde vara minst 12,6 V. Även när startmotorn går ska det vara över 9V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteriet är nytt, bara att det använts till ett antal startförsök så nu är det halvladdat, men tänkte att det fortfarande borde räcka. Testade även med bilens batteri som låg på 12,67 men med samma resultat. 

Ja, förstår inte varför all spänning försvinner när man vrider på nyckeln, måste ju vara nånting som "käkar" upp all ström??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

"12,4 V är alldeles för lågt. Borde vara minst 12,6 V."

12,4 istället för 12,6V gör givetvis inte att starten inte går. Det har inget med TS fel att göra.

 

Fattar jag dig rätt att du har 12,4V fram till solenoiden i "tändning på"-läge, men att spänningen på samma ställe - fram till dess kontakter (före alltså) - dyker till nära noll vid startförsök ?  Eller är det (bara) efter du inte har någonting efter den/på andra sidan kontakterna vid startförsök, precis som att den inte drog ?

 

Har du månne fel på tändningslåset så att dess sektion/utgång "tändning" inte ger spänning med nyckeln i startläge (matningen till motorn, "tändningen", det du mäter som spänning till solenoiden) utan bara i läge "tändning" ?

 

Börja och mät vid batteriet före och under startförsök, sedan tändningslåsets utgång för "tändning" samt "start" (som ju skall gå till spolen på startsolenoiden) före och under startförsök. Någonstans försvinner ju spänningen "tändning" i startläge.

 

Att lasta ner och som du uttrycker det "käka upp" all ström så spänningen blir nära noll på ett bilbatteri innebär omedelbar kabelbrand. Detta eftersom ett kortslutet batteri momentant kan lämna uppåt 10 ggr mer ström än vad som krävs för att svetsa. Så det tror jag inte är felet.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis så är det, när tändningen är på har jag 12,4 fram till solenoiden men när man vrider nyckeln till start går spänningen ner till 0,2.

Ahaa, jag tänkte att eftersom jag hade spänning dit fram borde felet inte sitta i tändningslåset, men det är ju klart att det kan glappa vid själva tändningen. Då är det alltså den ena av de två mindre kablarna på solenoiden som ska leverera ström vid startförsök för att öppna reläet? Och den andra av de två små som är jord då. Tack för tipset, blir till att börja kolla från reglaget då...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke: Om man har tändningen på och sätter pluskabeln som går till solenoiden direkt på kabeln som går vidare till startmotorn, borde startmotorn sätta igång då? Kan man göra detta för att ex utesluta att startmotorn är kass? Och om startmotorn då inte skulle snurra, är det definitivt att den är kass eller kan den ha dålig jordkontakt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle man kunna göra. Men eftersom du inte har spänning till solenoidens kontakter i startläge så skulle jag börja i andra änden. Dålig jord lär det inte vara, för då skulle spänningen vara högre som du mäter (eftersom det då är den negativa referensen som inte har kontakt).

 

Det är inte så simpelt att du inte har reglaget i neutral eller att mikrobrytaren som brukar sitta där för att sluta/bryta möjligheterna att starta med växel i inte fungerar ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, men då börjar jag med att plocka av och öppna reglaget för att kolla alla anslutningar där. Har ruckat lite på spaken för att den verkligen ska ligga i neutral men kan ju fortfarande vara något fel på den kontakten. Lyckligtvis finns det inget dödmansgrepp som kan krångla iaf! Tack för tipsen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häromdagen fick jag äntligen tid att åka ut och fortsätta pilla med detta. Och fann att det var den lilla kontakten som hindrar en från att starta med växel i som inte gav någon kontakt, nu är den förbikopplad och sinnesfriden återställd - motorn startar!
Tack för all hjälp och ha en underbar sommar på sjön allihop! :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...