Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Trollvinden

Underhåll motor med rak axel?

Rekommendera Poster

 Vi tittar på olika segelbåtar och jag undrar lite över motorerna, Volvo Penta har ju bälgar som ska bytas. Yanmar har raka axlar och ingen bälg ( i alla fall dom jag har sett). Men finns det kopplingar eller andra delar som behöver bytas ut även där med jämna intervall?? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både Yanmar och Penta har drev eller rak axel... snarare så att det är typen av båt och konstruktion som avgör vilken lösning du trillar på....

 

En rak axel har en axeltätning.. Denna kan ibland behöva lite fett eller andra åtgärder beroende på typ av tätning... Alla har dock ett backslag... detta behöver ibland få oljan bytt.. men i min värld så är en rak axel en enkel och bra konstruktion..

 

Drev kräver enligt mig lite mer underhåll... Dock så är ju ett S-drev inte fullt så underhållskrävande som ett styrande drev som du hittar på en motorbåt...

 

Fair Winds S

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Det verkar vara klar fördel för rak axel... Superbra att veta! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft rak axel i alla mina båtar, nästan helt underhållsfritt och säkert, brukar sitta en Volvo-Penta Black Jack som axeltätning, ska bytas vart 8:e år har jag för mej, har gjort det själv.

 

Vibrerar litet mer än S-drev, men det minimala underhållet är guld värt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...