Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
StyrFarten

Hydralstyrning problem

Rekommendera Poster

Hej på er! Ny här på forumet. Det är så här. Förra året köpte jag en ny båt. Sting 610 DC med en 150 HP g2 Evinrude. Båten är jag kanon nöjd med, men styrningen uppför sig skumt. Ska ta det från början.. När ja hämtade ut båten förra året så va allt frid och fröjd. Tills jag sjösatte den, kände direkt att nått va skumt med styrningen. Den liksom "kugga" över på nått sätt. När jag svängde vänster så va det jämt motstånd i ratten. Men när jag svängde höger så "tickar " det och liksom släpper i ratten. Ringde firman som jag köpt den av. Dom säger: Inga problem vi skickar dit en mekaniker. Han fixar problemet med att byta nån slags pump. Problemet kvarstår.. jag försöker inte tänka så mycket mer på det. Utan tänker att det kanske rättar till sig efter ett tag. Det gjorde det inte... När jag sjösatte i år så va ju exakt samma problem kvar. Ringer firman igen. Mekanikern kommer och tittar på det. Han provkör båten och hittar inga fel?!  Jag pratar med firman igen. Dom påstår nu att det kan vara eventuellt ett handhavande fel. Min fråga till er är: Ska en hydralisk styrning vara sån? Är det nån som har upplevt samma sak? Vad kan jag göra för fel mer än att svänga och hur kan det bli handhavande fel?  😨

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är absolut ingen expert på hydraulstyrningar (heller 😉) men så har jag aldrig upplevt någon av de som jag har haft. Handhavande fel kan man glömma enligt min åsikt. En hydraulstyrning ska kännas i stort sett lika åt bägge håll. Ett visst ökat motstånd åt ena hållet är naturligt men att den ska hacka åt ena hållet kan jag inte tänka mig. 

På dem igen!

 

ps

Välkommen till forumet!

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om firman verkligen hävdar att att vrida på ratten är handhavandefel så får du väl ta och hänga dem här. Hydraulstyrning är enkel, det kan finnas 4 olika fel:
1. Pump (men redan utbytt)
2. Cylinder
3. Montering
4. Fyllt på fel sorts olja eller luft i oljan
(detta förutsätter att du har bar en enda styrplats)

Intressant att de bytte ut en pump och sedan skyller på handhavandefel... Har själv tyvärr (nästan) bara negativa erfarenheter från båtfirmor....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska pröva att lufta systemet så fort jag får tillfälle. Låter vettigt. Det känns som att när dom säger handhavande fel, så menar dom typ inbillning el nått sånt. :blink: Mycket märkligt det här.

 

Är det nån som vet hur man luftar systemet? Tror det är Seastar..

 

Som sagt! Alla förslag på vad det kan vara är välkomna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tveksamt om du ska börja fixa själv. Lätt att det blir så att säljaren påstår att du har orsakat ursprungsfelet, eller nya fel, och fråntar sig allt ansvar. 

Du skulle kunna höra av dig till säljaren igen och säga att det inte funkar och om de då inte vill åtgärda något så kan du säga att du vill lämna den till ett annat ställe så får de ge ett utlåtande. Det bör det säljande företaget gå med på eller så tar de sig an styrningen själva. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det råkar inte vara så att din hydraulstyrning har ett expansionskärl i motorrummet? Jag hade Hynautic (samma tillverkare aom Seastar)

som man innan jag köpte en ny rattpump (Seastar) fick lufta samt trycksätta med cykelpump. Jag hade problemen du beskriver med ryckig trög styrning som rätt som var det var blev temporärt lätt men kunde genom nya rattpumpen skippa att trycksätta via expansionskärlet vilket gjorde allt lättare. 

 

Gissar annars på att du behöver en ny rattpump alt. att du går till firma och packar om din.

Redigerad av Fredric_sthlm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Fredric_sthlm:

Det råkar inte vara så att din hydraulstyrning har ett expansionskärl i motorrummet? Jag hade Hynautic (samma tillverkare aom Seastar)

som man innan jag köpte en ny rattpump (Seastar) fick lufta samt trycksätta med cykelpump. Jag hade problemen du beskriver med ryckig trög styrning som rätt var det var blev temprärt lätt men kunde genom ny rattpumpen skippa att trycksätta via expansionskärlet vilket gjorde allt lättare. 

 

Gissar annars på att du behöver en ny rattpump alt att du går till firm och packar om din.

Låter helt klart vettigt det du säger..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...