Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
DersanP

Is runt motorn

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en Volvo Penta MD 7:a från mitten av 80-talet som sitter i en öppen snipa. Mot slutet av vintern såg jag till min förskräckelse att det kommit in vatten i båten, som såklart frös. Det lade sig runt motorn - hade gått upp i motorkåpan på min öppna snipa. Jag hade tills dess regelbundet stämt av om det var vatten i båten, men missade sista månaden. 

 

I höstas körde jag kylsystemet med glytkol, så inne i motorn bör det ej ha fryst. Men, det var alltså is runt motorn. 

 

Jag har inte upptäckt några skador på motorn efter det att isen smält bort, men är såklart orolig kring om något kan ha skett som jag inte visuellt kan upptäcka.

 

Råd och kommentarer någon? Något jag borde vara vaksam på? Tror ni att det kan ha skadat motorn?

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev DersanP:

Tror ni att det kan ha skadat motorn?

Nej det tror jag inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Isen spränger åt den lättaste vägen, troligen bort från motorn ut mot motorkåpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syns det inget, är det knappast nåt fel. Provkör, det visar sig nog :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kritisk nivå är ju om vattnet stått över startmotor, generator eller hålet för oljestickan. I de två förstnämnda fallen så kan enheterna skadats av vattnet och det torde då märkas om du försöker starta motorn. I det sistnämnda fallet så kan du ha fått in vatten i motorn och då bör du göra ett oljebyte innan du gör något startförsök.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...