Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kronvik

Snett axellager på Nimbus 26?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag håller på med axelbyte på min NImbus 26:a, och har precis bytt gummilagret, och till min stora förvåning vill axeln knappt gå i, den ligger an rätt hårt neråt framtill, och gummilagret ser ut att vara litet hoptryckt nertill också (se oranga pilarna). Jag försöker bifoga en skiss, så problemet blir illustrerat. Allt verkar vara krökt, men det funkade bra förra sommaren.

Vad skall jag göra åt det här?axel1.jpg.603e1668d085ad29cd12d19c5d2a8080.jpg

Redigerad av Kronvik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen gick det lätt förra året för att lagret var slitet. När jag monterar sådana här lager brukar jag rikta upp axeln så att den ligger mitt i röret i framkant, och sedan gjuta en "Sula" för flänsen med spackel, så att den inte spänner när man drar fast den med skruvarna. Om det är så där snett, utan att skruvarna är dragna måste gängan vara sned, eller röret krokigt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter rimligt att göra som du säger, men "flänsen" jag antar du menar, alltså det som är fastskruvat baktill på kölen, har jag inte haft bort, bara knackat i ett nytt lager där det gamla varit. Alltså är skruvarna dragna, och har varit det hela tiden.

Det är alltså frågan om ett gammalt rör, både axeln och lagret är nya. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är anledningen till axelbytet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Axelbytet beror mest på att "nu1000:an skall allt fixas"

Förra våren bytte jag backslaget på båten för att det ylade i det då man körde över ca 9 knop. Med nya backslaget är det exakt samma ljud. Bytte även propeller, i sammanhanget (den gamla var oskadad). Vi har haft litet vibrationer, och muttern som håller fast propellern har haft jättekort gänga, så jag ville av den anledningen också byta axel innan jag tappar propellern.

 

För stunden tror jag dock att jag slagit får hårt på, då jag bytte lagret, det är i princip det enda som kan ha orsakat det här problemet.

Borde troligen ha haft loss flänsen från båten vid lagerbytet, men det visste jag ju inte om att det var borttagbart...

Blir nog att skaffa proffshjälp. Få se hur mycket elände jag har ställt till med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Proffshjälpen kom idag. Han var mycket säker på att jag inte hade slagit något snett, och att det syns på kölen att den blivit plastad efter en grundstötning. 

Efter diverse mätande och kontrollerande, kunde det konstateras att  det är flänsen som är stukad, och röret tycks vara okay. Flänsen skall svarvas ur, och så monteras det ett större lager. Bara att hoppas att det här lyckas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎06‎-‎05 vid 09:43 skrev Pentax:

Vad är anledningen till axelbytet?

 

6 minuter sedan skrev Kronvik:

Proffshjälpen kom idag. Han var mycket säker på att jag inte hade slagit något snett, och att det syns på kölen att den blivit plastad efter en grundstötning. 

Efter diverse mätande och kontrollerande, kunde det konstateras att  det är flänsen som är stukad, och röret tycks vara okay. Flänsen skall svarvas ur, och så monteras det ett större lager. Bara att hoppas att det här lyckas.

 

Min misstanke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte gå att svarva, det är för snett.

Så nu söker jag ett sånt här axellager/fläns till min Nimbus 26:
propelleraxellagerhus.thumb.jpg.d34752416c3a8d75d3d1ca6cd8a906da.jpg

Förslag mottages med tacksmhet!

Det här verkar vara en Nimbuspryl, jag har inte hittat standardgrejer med dessa mått. Ytterdiametern på själva gummilagret är 1-7/8 tum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har svarat dig i din andra tråd. Lagret är standardvara och går att få tag på.

(Ev. kan moderator slå ihop trådarna).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack IngemarE för tipset!

Jag var i litet panik, så jag satte in samma förfrågan i motorbåtssnack, då jag inte hade räknat med så snabbt och bra svar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det nya stävlagret är monterat, och båten är vid det här laget sjösatt. Tack för hjälpen! 

Här är nya lagret på plats.

lager.jpg.5f68a0117ecf3087a5a726d340a1ee54.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Najs med återkoppling. Gott att det gick bra.

Tänk om det kunde se lika blankt och snyggt ut för evigt....😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst skulle det vara härligt om allt såg ut som nytt ännu på hösten :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...