Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Jag har kollat litet på de där mobila hydrauliska drevlyftarna, skall till hösten lyfta av dreven på egna båten och på en annan båt.

Min båt står litet ojämnt i trädgården, så det krävs en lyft med gummihjul, och en del justeringsmöjligheter.

Men de där lyftarna är så förskräckligt dyra...

Någon som vet någon som ingte kostar 8000 eller mer? eller har en begagnad ståendes till ingen nytta?

Jag har tidigare använt Julas motorcykellyft, det fungerar si så där, varken bra eller dåligt, men med de små stålhjulen och avsaknaden av stöd för kavitationsplattan är det svårt, ja nästan omöjligt att klara jobbet själv.

 

Bifogar bild för att undvika missförstånd, har även lagt ut en annons på denna sidas annonsplats.

drevlyft.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg en som byggt en egen av 4st stödhjul till släpkärra. Ett sådant i varje hörn och sedan en U-ram att lägga drevet på... Såg vettigt ut, fullt justerbart och klart billigare än 8000kr:) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mange249:

Såg en som byggt en egen av 4st stödhjul till släpkärra. Ett sådant i varje hörn och sedan en U-ram att lägga drevet på... Såg vettigt ut, fullt justerbart och klart billigare än 8000kr:) 

Du tänker kanske på denna? 🙂

 

 

4164010231.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Liknar den jag tänkte på och samma funktion:) Klart billigare än 8000kr...

 

Finns hjul med broms också om man vill lyxa till det lite...

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett några olika varianter på temat med stödhjul till släpvagnar.

Här är en annan, jag är osäker på om dessa funkar där min båt står.

drevlyft2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den fungerar, jag använder en sån från drevdelar men man får använda ett spännband för att fästa ett DPH drev. Sen behöver man en skiva att rulla den på. /Bernte

Redigerad av Bernte-AQ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänker du inte lyfter dem så ofta. Kan du inte hyra en av någon av verkstäderna i närheten kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad ditt drev väger men jag har många gånger monterat drev med endast en lagom tjock träbit att ställa skäddan på. För demontering behöver man inget stöd. 

 

Fast det har jag gjort med Alpha-drev som väger runt 40Kg. Det finns betydligt tyngre drev. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 juni 2018 vid 20:30 skrev Eld-:

Nu vet jag inte vad ditt drev väger men jag har många gånger monterat drev med endast en lagom tjock träbit att ställa skäddan på. För demontering behöver man inget stöd. 

 

Fast det har jag gjort med Alpha-drev som väger runt 40Kg. Det finns betydligt tyngre drev. 

290 A duopropeller. Det är precis så tungt att jag orkar lyfta det själv, men otympligt, svårt att få grepp. Anledningen att jag inte vill låna eller hyra är att jag tänkte förvara drevet i lyften under vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har du svets? I så fall så snickrar du ihop en själv på en Biltema domkraft.

Material kostnad ca 4000 kr. Ev 3000 kr beroende var man får tag på stålprofilerna.

Om du inte har svets så köper du en på Biltema för 1300 riksdaler och lär dig lite på kuppen. En svets är alltid bra att ha.

Så i princip så får du en drevlyft för runda slängar 5-6000 kr och vara stolt att du gjort den själv.

Så här ser min ut, Går att använda större hjul om man vill det.

image.png.952edf3b5fb12c2d2c18d7f58fff4363.pngimage.png.b67cbed0c942682d399f513c8611ca05.png 

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har en vanlig pinnsvets. Kan nödtorftigt laga smidesstaket, blir inte snyggt, men hållbart.

Skulle nog inte kunna få i hop en sådan lyft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Visst får du ihop en lyft. kan du hantera en vinkelslip och svetsa hjälpligt och inte har tummen mitt i näven så lyckas du säkert, är inte så avancerat.

 

Pinnsvets i all ära, men funkar bättre med en MIG med flusstråd dvs utan gas.

Typ denna för 1299 kr, blir lite enklare med en sådan.

image.png.dfdd25c946b87a554eb52fef45dd26eb.png

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, kanske hade haft större nytta av en svetskurs än en i att bygga och spela svensk säckpipa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ca 15 år sedan var jag på Emmaus loppmarknad och hittade en lyft som används för att lyfta på gamlingar på muggen, och tänkte att den där skulle man kunna bygga en bra drevlyft av. Den är ganska lätt, och veven för höjdjustering sitter nära. När man transporterar drev på varvet kör man den som en pirra. När jag åker ut på jobb hänger jag den på cykelhållaren på dragkroken. Jag har provat en köpt drevlyft, men jag gillade den inte. På vårt varv står båtarna så tätt att den inte får plats, och spaken sitter för långt bort när man ska pass in hålen för tapparna.

Drevlyft.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rollen:

För ca 15 år sedan var jag på Emmaus loppmarknad och hittade en lyft som används för att lyfta på gamlingar på muggen, och tänkte att den där skulle man kunna bygga en bra drevlyft av. Den är ganska lätt, och veven för höjdjustering sitter nära. När man transporterar drev på varvet kör man den som en pirra. När jag åker ut på jobb hänger jag den på cykelhållaren på dragkroken. Jag har provat en köpt drevlyft, men jag gillade den inte. På vårt varv står båtarna så tätt att den inte får plats, och spaken sitter för långt bort när man ska pass in hålen för tapparna.

Drevlyft.jpg

Ja den var ju fin!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Georg_Ohm - Här är vår vagn, rätt lik andra koncept som redan presenterats i tråden. Denna funkar bra även på ojämnt underlag, men kan exvis lägga en kragpall under den. Hängde senast häromveckan på ett dph drev hos en kompis vars båt står på grovt grus.

 

jag bor i göteborg, 

PM gärna om du vill låna den och prova. 

IMG_5156.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mikaels_:

Georg_Ohm - Här är vår vagn, rätt lik andra koncept som redan presenterats i tråden. Denna funkar bra även på ojämnt underlag, men kan exvis lägga en kragpall under den. Hängde senast häromveckan på ett dph drev hos en kompis vars båt står på grovt grus.

 

jag bor i göteborg, 

PM gärna om du vill låna den och prova. 

IMG_5156.jpg

Det där är precis vad jag menade. Har du ritning eller mått på den? Är ute efter att göra något liknande:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mikaels_:

 

 

1 timme sedan skrev Mikaels_:

Georg_Ohm - Här är vår vagn, rätt lik andra koncept som redan presenterats i tråden. Denna funkar bra även på ojämnt underlag, men kan exvis lägga en kragpall under den. Hängde senast häromveckan på ett dph drev hos en kompis vars båt står på grovt grus.

 

jag bor i göteborg, 

PM gärna om du vill låna den och prova. 

IMG_5156.jpg

Jag bor i samma stad.

Lånar/hyr gärna den till hösten. Den ser ju onekligen väldigt stabil ut.

Min båt står i trädgården, men det är ett litet uppförslut med gamla norska ojämna skifferplattor precis under akterspegel och drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tänkt bygga en drevlyft jag också, med liknande släpvagnsstödhjul. Georg, om du vill kan jag svetsa ihop 2st. -jag har en bra TIG-svets.  Dock saknar jag mått, tex bredden på underdelen av drevet. Jag har 290 DP-E men båten ligger i fortfarande. (Göteborg). PMa mig så kan vi prata om du är intresserad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev westcoastguy:

Har tänkt bygga en drevlyft jag också, med liknande släpvagnsstödhjul. Georg, om du vill kan jag svetsa ihop 2st. -jag har en bra TIG-svets.  Dock saknar jag mått, tex bredden på underdelen av drevet. Jag har 290 DP-E men båten ligger i fortfarande. (Göteborg). PMa mig så kan vi prata om du är intresserad.

Jag är väldigt intresserad av att vara med i det projektet. 😀

Min båt ligger också fortfarande i det blöta elementet.

Visst, du får PM också!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎06‎-‎06 vid 19:56 skrev Gelis:

Pinnsvets i all ära, men funkar bättre med en MIG med flusstråd dvs utan gas.

Hur tjock plåt klarar den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Baxlaget:

Hur tjock plåt klarar den?

 

Har kört 4mm plåt utan problem med den jag har. Går säkert några mm till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Just det. Kockum använder ju den till sin A26 ... :)

 

Hehehe:), ska kanske förtydliga att jag har inte Biltemas svets ( skrev ju "med den som jag har") som jag visade som exempel här ovan, är dock ingen dyrare variant. Köpt på Jula för flera år sedan.. Vad Biltemas maskin klarar för plåt har jag ingen aning om. Dock så kör jag med flusstråd och en 4 mm plåt är inga problem att sy ihop. Kan ju tillägga att jag byggde min båttrailer med hjälp av Jula svetsen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här tråden behöver gödas lite. Efter senaste räkningen från servicefirman så bestämde jag mig för att börja serva min motor själv. Då hade det hade varit trevligt med en drevlyft. 


Vad tror ni om att kombinera de här två prylarna med svets eller bultar?
https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/lyftutrustning/motorstativ/motorstativ-2000040000

https://refrico.se/konsoler-stativ/4722-vaggkonsol-800-mm.html
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev anuba:

Den här tråden behöver gödas lite. Efter senaste räkningen från servicefirman så bestämde jag mig för att börja serva min motor själv. Då hade det hade varit trevligt med en drevlyft. 

 

Med lite bilder blir det tydligare

 

vaggkonsol-800-mm.jpg

1 (1).jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae, det tror jag inte alls.

Motorstativet är ju fixerat i en viss höjd, går inte att lyfta eller sänka.

Titta på bilderna högre upp i tråden. De enklaste konstruktionen med fyra släpvagnsstödhjul. Funkade väldigt bra för mig förre hösten och våren, denna uppläggningsäsongen satt drevet kvar på båten.

Klart det blev en hel del vevande, marken var ojämn men jag lade en gammal plywoodskiva under hjulen. Monterade och demonterade själv drevet på nån kvart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att modellen med stödhjulen som går att justera är det bästa. Det var väl en sån du byggde Georg_Ohm?

 

I brist på tid byggde jag en mycket enkel vagn av en möbelvagn från jula och lite regel. Drevet hänger på vagnen som inte är justerbar. Jag justerar istället höjden med stödhjulet fram på båtvagnen. Det fungerar helt ok med mitt DP-Sm. Fördelen är att totalkostnaden blev ca 300kr.

 

Jag tror att olika drevmodeller är olika känsliga vid montering. Upplever mitt drev som relativt enkelt att jobba med, även om det skulle vara tungt utan vagn.

 

Min variant var tänkt att vara tillfällig, men blev så pass ok att den fått hänga med några år nu:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag byggde den inte själv, fick hjälp, en kontakt här på Maringuiden.

 

Första gången jag tog bort drevet använde jag Julas motorcykellyft den funkade bra, möjligen kan en sådan modifieras till drevlyft, men jag använder den till att luta ur och i motorer i och ur gamla volkwagnar, skitbra till det också!

2B6DF773-9A76-4BF8-9F46-9CCA16A54711.jpeg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag byggde den inte själv, fick hjälp, en kontakt här på Maringuiden.

 

Första gången jag tog bort drevet använde jag Julas motorcykellyft den funkade bra, möjligen kan en sådan modifieras till drevlyft, men jag använder den till att luta ur och i motorer i och ur gamla volkwagnar, skitbra till det också!

2B6DF773-9A76-4BF8-9F46-9CCA16A54711.jpeg

Ser riktigt bra ut! Jag fäste bitar av liggunderlag där drevet ligger på min variant för att skydda lacken. Din ser ut att vara metall mot metall, kanske går att linda ovandelen med nåt tyg, rem eller dyl? En detalj i det hela och mycket smidigt med en fullt justerbar vagn:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...