Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Togero

Ingen acceleration

Rekommendera Poster

Hej, kanske en självklart svar på denna fråga men jag har inte riktigt klart för mig hur allt hänger ihop.

 

Jag har en AQ151c motor, AQ280 drev och har bytt från Solex-förgasare till Weber 32/32. Båten väger 2,5 ton.

 

Den går bra och går fint upp 7 knop på 2000-2500 varv. Därefter händer (nästan) ingenting om jag lägger på mer gas. Eller ingenting är inte riktigt sant, varvtalet ökar, bensinförbrukningen ökar men farten ökar inte mer än kanske en halv knop per 500 varvs ökning.

 

Jag har provat med olika stigning på propellrar men det verkar inte göra någon större skillnad.

 

Någon som har en idé om var problemet ligger?

 

mvh

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerade den som den skulle med Solexgasarna ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den var klart bättre i varje fall. Kom som mest upp i 16 knop men det har jag inte kommit i närheten av sedan jag bytte förgasare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att varvtalet ökar, vad blir maxvarvtal ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Då tycker jag det låter som att bestyckningen av den nya förgasaren inte är optimal. Det är inte självklart att bestycka en Weber av denna typ helt rätt (vet sedan bygget av en "egen" motor till en entusiastbil) och bara för att motorn går är det inte säkert den går optimalt. Det är bl.a. olika munstyckesuppsättningar som dominerar beroende på vilken belastning/område motorn jobbar i.

 

Alternativt är det något som inte är helt kurant med Webern. Var den ny eller begagnad, och är den anpassad/bestyckad efter denna motorn ?

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för båt, 2,5 ton låter lite för mycket för den motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är skicket på motorn i övrigt? kompressionen?

Får den tillräckligt med bränsle? får den tillräckligt med syre? är tändningsställningen och ventilspelet korrekta?

Kan vajern till gasreglaget manövrera förgasarnas spjällarmar (trottelarmar) fullt ut?

 

Om det hade varit senare på säsongen hade man också kunnat misstänka en massa påväxt på botten och propellern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Motorn är i fint skick, hög och jämn kompression. Har nyligen planat toppen och satt in 123Ignition-fördelare. Gasreglaget manövrerar spjället fullt.

Webern var helt ny, har kontaktat säljaren och fick mindre munstycke, ingen skillnad.

 

Har noterat att tändstiften blir oljiga/sotiga. 

Hittade nyligen en läcka i insuget (man får med en liten "tuta" som sitter för hålet där man kan ansluta vacuum, den blev snabbt gammal och hade en spricka) men det är fixat nu.

 

Tror förgasaren är misstänkt då blandskruven ska ställas in mellan 0,5-2 varv från botten men jag har kunnat dra in den helt och då har den gått som bäst). Men motorn varvar ju upp? Borde inte kraften gå vidare till propellern och därmed ge drivning?

 

Kan tillägga att motorn som rekommenderas till den här båten är max 170 hästar, den motorn som sitter i ska ge 146, åtminstone när den var ny.

Redigerad av Togero

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du beskriva lite bättre. Motorn varvar upp med växel i, till hur mycket 3000-4000-5000? Vilken fart har du då? Varvar motorn tex 5000 utan att du får någon nämnvärd fart framåt så är det inte förgasaren som är boven.

Eller menar du att motorn varvar i friläge?

 

Som IngemarE skriver Är Webern köpt ny eller begagnad? Det låter som den är beggad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Togero:

 

Tror förgasaren är misstänkt då blandskruven ska ställas in mellan 0,5-2 varv från botten men jag har kunnat dra in den helt och då har den gått som bäst). Men motorn varvar ju upp? Borde inte kraften gå vidare till propellern och därmed ge drivning?

 

 

Jo, absolut. D.v.s. om drivlinan, alltså backslag, propelleraxel och kopplingar, inte slirar på något sätt.

Är drivlinan Ok, då är det ju bara själva propellern och båtbottenproblem kvar att söka på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förgasaren (och insug) köpte jag ny av MISAB, och med av dem "beprövad bestyckning".

 

Vid 4000 varv tror jag den ligger runt 9-10 knop och dricker 2,5 liter per distans. Och då naturligtvis inte i friläge :-).

 

Drivlinan funkar ju fint fram tills varven börjar bli lite högre, någon expert kanske vet vad det tyder på?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Att den drar mycket soppa i det fartområdet är helt normalt. Båten ligger precis före planingströskeln och trycker allt vatten framför sig, dvs det går skittungt. 

Går det att få den att varva mer än 4000 eller är det max?

Du skriver också att 16 knop var max med gamla förgasarna vad hade du för varvtal då? Låg du på 5000-5500 och inte kom upp i högre hastighet?

Aq151 är en ganska rapp motor i rätt båt

 

Jag har frågat tidigare, men vad är det för båt?

 

Nu när jag läser lite av dina svar så ser jag att du har haft av toppen, du har fått kamremmen rätt? ett hack fel och du förlorar massor med kraft. Likaså tändningen, 123 ignition har väl olika förtändningskurvor? Är det rätt inställt.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kammen är rätt kuggad. Båten är av typen halvplanade kabinbåt (Nordic 79).

När jag maxade den gången låg varvet runt 5000.

Jag köpte den lite roligare fördelaren med möjlighet till egen förtändningsinställning. Ligger runt 8 grader vid tomgång (800 varv) och är en rak linje till 32 grader från 3200 varv och uppåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och 16 knop och 5000 varv, lite lågt maxvarv men inte helt katastrof. 

Bra då vet vi båttyp och att den är halvplanande, då stämmer inte hastigheten för  planingströskeln riktigt som jag skrev. Dock så går båten tungt i hastigheter runt 10 knop. 

 

Vänta nu, vad skriver du, tändkurvan från 3200 och uppåt??? Om det inte är skrivfel så är det åt helvete. Jag hoppas du menar att du har max tändförtällning vid 3200.

 

Luftskruven har inget att göra med varvtal över tomgång, men att den går att dra i botten och motorn fortfarande går bra på tomgång är fel. Du får nog ta ett snack med Misab igen.

Känns nästan som du har mer tjuvluftsproblem.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Gelis, du har förstått rätt angående tändkurvan, jag skrev nog på ett sätt som lätt gick att missförstå.

Ska kolla tjuvluft! Tack för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Togero:

Ja Gelis, du har förstått rätt angående tändkurvan, jag skrev nog på ett sätt som lätt gick att missförstå.

Ska kolla tjuvluft! Tack för tipset.

Du skriver att motorn varvar ur men farten ökar inte? Sliten kona i drevet det slirar då sliten ryckutjämnare?  Om motorn varvar 5000 och båten inte kommer vidare har du en effekt förlust mellan strut och propeller antar jag men jag kan ha missförstått något i texten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjuvluft hittar du lättast genom att spruta startgas på vakumslangar och tätytor mellan förgasaren och topp.

Motorn kommer att öka markant i varv om det är otätt.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat för tjuvluft och idag smetade jag monteringspasta på bägge sidor av insugspackningen, ingen skillnad.

 

Däremot såg det lite misstänkt ut i insugsportarna: 1:an och 4:ans portar var sotiga medan 2:an och 3:an såg fina ut. Kan det vara fel på tändningen för dessa?

 

Bilder bifogade.

 

 

20180604_190015_.jpg

20180604_190030_.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sot i insugskanalerna tyder kanske på otäta eller feljusterade insugsventiler. Förgasaren har ju en liten plenumkammare så blandningen är densamma för alla cylindrar. Skulle nog lita på Misabs bestyckningsråd, de har varit med länge och har nog sett det mesta som det går att sätta förgasare på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ett "proffs" som fixade ventilerna, han ställde in lite för stort spel vet jag, men det var för att han visste att det skulle justera sig över tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Togero:

Var ett "proffs" som fixade ventilerna, han ställde in lite för stort spel vet jag, men det var för att han visste att det skulle justera sig över tid.

Och hur skulle det justera sig hade han tänkt?

Ändrar det sig åt något håll så är det att det blir större spel.

I en frisk och kry motor brukar man lägga spelen i mitten eller åt det tighta hållet.

Kolla över dina ventiler nu när du har motorn isär delvis.

Det ska vara sugpassning 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är redan ihopsatt igen 🙂 Tar ju bara en dryg kvart att fixa detta.

 

Ska be honom tighta till spelet, åtminstone då på 1:an och 4:an. De andra två verkar ju bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för förväntad marsch och maxfart på båten? Dock ska du nog inte förvänta dig så höga hastigheter med den båt och motorkombination. 

Nu spånar jag lite.

Om du går från 2500 rpm och ca 7 kn  till 4000rpm och ca 9 kn så känns det som att det slirar någonstans. Då du provat flera propellrar med samma resultat så där tycker jag att man kan utesluta vulkningen i naven. Kvar blir då konan i drevet.

 

I min värld så skulle inte motorn orka varva 4000 med belastning om den vore feljusterad/sliten. När du ökar från 2500 segar det upp till 4000 då eller kommer den ganska rappt upp till dom varvtalen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den svarar ganska rappt, upplever inte varvtalsökningen som seg.

 

Jag har nog ingen förväntning på varken marsch eller max. Inser att båten är tung och motorn i minsta laget, dock tycker jag borde jag få ut mer än idag.

Redigerad av Togero

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för storlek på propellern?

 

Om den svarar rappt men inte händer något så finns det i princip bara tre orsaker.

1. Vulkningen i propellernavet har släppt. ( borde kunna uteslutas i ditt fall)

2. Konan i drevet utsliten, då slirar det.

3. För liten storlek på propellern, men då borde den varva mer än 4000.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Standard för denna kombo ligger på 15x15. Jag har provat med både högre och lägre stigning, tror det var 13 och 17.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en mekaniker som fixade ventilerna  (shimsen). Jag hade för stora distanser (ett par låg på dubbla mot manualen) och nu går den precis så bra som jag tyckte den borde. Dessutom blev den bra mycket tystare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...