Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Fredrik1976

Problem med drev till B20

Rekommendera Poster

Hej

har en 5,95 båt med b20 motor och ett drev, igår tappade jag propellern och nu sticker bara axeln ut från växelhuset. En splines axel ca 10-15cm lång med 2cm gäng längst ut. Kan någon vänlig själ förklara vad jag behöver och hur jag vet vilka grejer jag ska försöka få tag i, är inte superkunnig men lär mig, problemet här är att jag inte är 100 hur det såg ut innan. Antar det ska var en ”raket”nos kona efter propellern.

miljoner tacksam för input!!! Vill in i vattnet nu!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, så skall det vara, troligtvis heter ditt drev 280.

Om jag nu inte minns helt fel skall noskonen säkras med en saxpinne.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

ja men det konstiga är att det finns inget hål i axeln som sticker ut bara gäng längst ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det detta tro, ser väldigt likt ut iaf! Inte 100 lika då det sitter en liten tapp längst ut på axeln efter gängan, den har inte jag, jag har ett hål in i axeln längst fram. 

849855A6-44AF-4557-B9F1-3DB69B635D18.png

Redigerad av Fredrik1976

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det där är ett VP 100 drev. Eller kan till o med vara ett 80 drev

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett 80- eller ett väldigt tidigt 100-drev. Det blir nog svårt att få tag i propeller och kon till det drevet. Propelleraxeln är lite vriden också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Rollen:

Det är ett 80- eller ett väldigt tidigt 100-drev. Det blir nog svårt att få tag i propeller och kon till det drevet. Propelleraxeln är lite vriden också. 

Ja så är det, inget 280. Din motor kan vara utbytt någon gång, annars var det bilmotormotsvarigheten B18 som ursprungligen var till dessa drev.

Skäddan längst ned är även den skadad, jag har sett att det finns 100 drev på Blocket, vet inte om dess finns kvar nu, men detta som du har är nog mera musealt... sorry, men det är nog vara att byta till något modernare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du kanske kan börja och prata med  den här firman. http://www.batformedling.com/adds.php?cat=parts

 

Dom har en propp till 80 drev, sedan om det är rätt storlek, ingen aning.

 

Annars kan det kanske vara ide att prata med propellertrim.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt min tolkning är det ett 80 drev, eller snarare var. Endast en kunnig (gärna yrkesman) kan avgöra om det lönar sig att renovera elände eller inte. Själv gissar jag inte.

Har du jätteflax kan du kanske hitta ett gammalt drev som har de delar du behöver. Tur ska du ha då  små förändringar kom titt och tätt vid övergången från 80 till100...

Axeln kan nog inte repareras och den ser så vriden ut att jag vore förvånad om inte andra skador uppenbarar sig vid demontering. Sorry men en ska va realist....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag har förstått att denna har sagt upp sig, tack för alla input av alla! Tack och jag har fått nys på ett 100 drev till bra pris som är bolt on på min. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 timmar sedan skrev Fredrik1976:

Ja jag har förstått att denna har sagt upp sig, tack för alla input av alla! Tack och jag har fått nys på ett 100 drev till bra pris som är bolt on på min. 

 

Vad bra!

Om du ändå behöver annat drev eller delar så finns det ett 100-drev på Hisingen, Blocket.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det finns olika drivknutar på 100:a dreven, A med zeppajoint, B med vanliga knutkors.

Vad 80 drevet har vet jag inte och inte heller om dom olika varianterna passar rakt av till motorkopplingen i skölden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej igen!

har lyckats hitta en propeller till mitt 80 drev, frågan är om axeln har tappat styrka då den är lite vride (går fortfarande rakt och är helt centrerad) 

vill inte köpa propp och sen kanske axeln går av? Vad tror ni? Sen har jag inget hål i axeln för att låsa propp heller, däremot gänga som går höger och propp vänster, räcker det? :) 

Redigerad av Fredrik1976

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga ang axeln, kan du ta ett par närbilder på den. Varav en är lite snett nästan rakt bakifrån dvs från gängorna och mot drevet, så man kan följa splinsen på axeln. Och den andra från sidan.

Men hur vet du att den är rak? Har du mätt med indikatorklocka, behövs inte många tiondelar förrän det börjar vibrera.

 

Räcker med låsskruv och kona, så är det på 200:a dreven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

jag har inte mätt noggrant men med växel i så ser det ut som den snurrar rakt  iaf :) 

jag kan foto i EM!

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

har en fråga till.

propeller på väg men har missat helt att jag måste ha en mutter längst ut på axeln :)

nån som vet gänga och Strlk? Är inte nära båten..

tusen tack bästa ni!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎06‎-‎03 vid 17:09 skrev Georg_Ohm:

Ja så är det, inget 280. Din motor kan vara utbytt någon gång, annars var det bilmotormotsvarigheten B18 som ursprungligen var till dessa drev.

Skäddan längst ned är även den skadad, jag har sett att det finns 100 drev på Blocket, vet inte om dess finns kvar nu, men detta som du har är nog mera musealt... sorry, men det är nog vara att byta till något modernare.

 

Var nog snarare B16 när detta drev var nytt.

 

😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Pentax:

 

Var nog snarare B16 när detta drev var nytt.

 

😉

Javisst, såg häromdagen tidningen Klassikers Volvo tidning, på en bild var det en rund och go PV som backade ned en trailer med sportbåt med ett 100-drev på.

 

Men jag tänker väl närmast på "Roooger Måååår, han som spelade helgonet på TV" i rollen som Agent  007, framförde han sller snarare stuntman en, en AQ  försedd båt genom luften i någon av Jams Bondfilmerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...