Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Lothar

Optimala styrpulpeten

Rekommendera Poster

Söker den optimala styrpulpeten för dagsturer utifrån landstället i Stockholms innerskärgård. Båten ska va lättkörd och i princip användas för att transportera familjen från A till B samt lite fisketurer.

Har kikat lite på 

Linder Arkip 460

Yamarin Cross 46

 

Har tänkt mig något under 200 000 men vad får jag mest för pengarna? Har inga problem med att köpa begagnat.

 

ha en härlig dag på sjön

 

Lothar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Rolle85:

Det är väl min båt då.

 

Om du menar Jeanneau Cap Camarat 625 känns den lite väl stor..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Buster M för detta ändamål och är mycket nöjd. Underhållsbehovet är nära noll...

 

Vill man ha lite mer ombonat är Yamarin Cross en mycket bra variant som du redan är inne på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rolle85:

Det är väl min båt då.

 

Nej min. 😀 

 

Eftersom ts egna förslag på båt ligger runt 4,5 meter förutsätter jag att den inte behöver kunna fungera som passbåt? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej efter att ha testat lite olika styrpulpetare genom åren skulle jag kunna rekommendera en Ryds 568. Går torrt och bra även i hög sjö på västkusten. En 90 HK utombordare räcker bra till även om båten bär mer. Ligger helt överkomligt i pris oxå. Finns med olika varianter av styrpulpetskapell om man vill sitta helt torrt och styra tex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Örnvik 505 Commander?

Om man som jag kör en del på öppet hav så är höga fribord fint. 
Jag har ingen sådan båt, men funderar starkt på det då jag tycker +6m HT/OC m.m. blir väl stort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag aldrig köpa commandern, har kört den en del och som någon sa i någon parallelltråd så går den märkligt i sjön tycker jag, svårt att hitta ett bra läge. Antingen studsar fören som den ofta gör på mindre  båtar eller så får du tilta ned så hela båten går "trögt" i vattnet. Ligger man och solar på en ö så känner man igen en commander på kilometers avstånd just på gången. 

Jag hade tidigare Yamarin 5400 som var grym på alla sätt och letade efter en nyare modell när jag skulle byta båt. Det blev dock en Micore 570 istället. Den går fint att köra  hård sjö men det går fruktansvärt blött. Rutan tar varken vind eller vågor på ett vettigt sätt. 

Såhär i efterhand skulle jag köpt en Yamarin igen.  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Låt mig ge ett (enligt mig) Stort tips: Vad du än köper, köp en båt med Mittpulpet! Alltså, där konsolen sitter i mitten av båten (både på längden och bredden så att säga). Det finns två stora fördelar med detta:

 

1) Om du kör båten själv så kommer båten inte luta, vilket är garanterat när styr/gasreglage sitter på sidan. Genom att du kan centrera din vikt i mitten av båten så ökar körupplevelsen med ca 120% ;)

 

2) Mittpulpeter är ofta också centrerade runt mitten av båtens längd (dvs, pulpeten är inte placerad längst bak i båten). Detta för med sig två fördelar. Den största fördelen är att du "ser" mer när pulpen är centrerad på längden, dessutom planar båten mycket lättare om man kör själv. En lite mindre fördel är att passagerare kan sitta och mysa i aktern (som ofta har en soffa).

 

Jag skulle vilja rekommendera Sting (https://www.sting-boats.eu/en/). 530S eller 485S är mycket fina modeller. Dessa kommer från Norkapp i Norge med E-tec Optimax motorer som helt underbara enligt mig (men det är ju så klart bara min åsikt)

Redigerad av Tale

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har ägt en Ryds 568 i ett antal år och kan definitivt rekommendera denna båt. Rymlig 6 personer+ inga problem. Hög fribord. Går bra i sjön. Perfekt vid vattenlek som ring eller vattenskidor. Mycket båt för pengarna. Optimal motor borde vara en 115 hk fyrtakt. Har själv en 80hk Yamaha och det är i klenaste laget med en fullt lastad båt. Trevliga tillval som kommer väl till pass är bord/solbädd, dynor och akterkapell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Optimal motor för en 568 är väl ändå Optimax 225? Det finns en hel tråd om den kombon:)

 

Verkar vara en fin båt även för mer normala användningsområden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...