Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Rolle85

GPS spårare med app

Rekommendera Poster

Allt som heter marint är ju svindyrt som ni vet. Jag undrar om någon funnit en GPS spårare med inkluderande app som går på konstantmatad 12V som man kan ha till sin båt. Den kommer sitta skyddad från vind och vatten.

I appen skulle jag vilja se var båten är I realtid och att den varnar om båten flyttar på sig. Och att man från appen kan "låsa upp" larmet snabbt och enkelt när jag ska använda båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anvnder Geosaf och är nöjd med funktionerna.

Går att lägga på diverse sensorer och siren eller utan.

Det som oroar mig lite är att det krävs ett SIM-kort som går på GSM-nätet d v s absolut inte ett kort från en operatör som endast har 3G / 4G / 5G. I dagsläget är det Telia och Telenor som har det och allt är frid och fröjd.

Men, GSM (2G) ligger på stupstocken och kommer att läggas ned framöver, när är lite oklart för mig.

Men den dagen fungerar nog inte larmet mer.

Nu kostar det småpengar så det är väl OK om man får byta om några år.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har en gps på katten, och som jag fuderar på att sätta i lillbåten (inte katten utan gpsen) Har man ett usb uttag har man laddning. 

 

Appen har historik, geo fence, varning vi lågt batteri mm, och jag kan ringa upp och lyssna på vad som försigår:-)

 

1300:- inklusive 150:- kontantkort som hittils räckt i över ett år. 

 

https://www.smart-cat.net/gps/gps-till-katt

 

Inget larm dock. Och geofence är ju billigare också. 

Redigerad av ziggemannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag beställde en via ebay nu från england. Den kostade 180kr ink frakt och ska ha en noggranhet på 5 meter vilket känns ok. Drivs på 12V och har nått backup batteri. Spårning görs via google maps stog de via en länk.

Återkommer med hur den är om nån är intresserad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör gärna det.

 

Har inte slagit mig att det kan finnas ännu billigare alternativ till geosafe. Nån som provat nåt av dessa alternativ som finns på ebay för några hundra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev AndW:

Nån som provat nåt av dessa alternativ som finns på ebay för några hundra?

En bekant köpte. Men, det är inte GPS utan går på GSM-data, ganska oexakt. Kolla att den verkligen innehåller en riktig GPS!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Gundj:

Jag anvnder Geosaf och är nöjd med funktionerna.

Går att lägga på diverse sensorer och siren eller utan.

Det som oroar mig lite är att det krävs ett SIM-kort som går på GSM-nätet d v s absolut inte ett kort från en operatör som endast har 3G / 4G / 5G. I dagsläget är det Telia och Telenor som har det och allt är frid och fröjd.

Men, GSM (2G) ligger på stupstocken och kommer att läggas ned framöver, när är lite oklart för mig.

Men den dagen fungerar nog inte larmet mer.

Nu kostar det småpengar så det är väl OK om man får byta om några år.

 

Rättar mig själv. 

2G dvs GSM skall tydligen avvecklas 2025.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Däremot verkar det vara svårt att köpa lämpliga kontantkort numera, det enda jag hittade var Halebop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Telenor som måste fyllas med 50 eller kanske 100 SEK varje år.

Tidigare hade Telia också.

Nu hittade jag inget av dessa på deras hemsidor vid en snabb koll. 

Märkligt. 

Jag som funderade på ett Geosafe till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gundj:

Jag har ett Telenor som måste fyllas med 50 eller kanske 100 SEK varje år.

Tidigare hade Telia också.

Nu hittade jag inget av dessa på deras hemsidor vid en snabb koll. 

Märkligt. 

Jag som funderade på ett Geosafe till.

Jag köpte ett Telenorkort (i en av deras butiker) för några månader sedan till mitt Geosafe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gundj:

Nu hittade jag inget av dessa på deras hemsidor vid en snabb koll. 

Jag skulle ha ett nytt kort igår, det enda som fanns att beställa var Halebop, 100kr för 180 dgara och 50öre per SMS. Gamla kontantkort lever dock kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått gps:en. Måste säga att jag är extremt nöjd med tanke på priset! Ynka 180kr med frakt.

Man ringer numret till simkortet i pucken, och tillbaka får man ett sms som visar latitud och longitud samt en länk till google maps som visar positionen. Jag skulle säga att felmarginalen är typ 1 meter!

Kan tyvärr inte ladda upp bild då det är begränsning här på MG.

Ska beställa en till och sätta i frugans bil 😊

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Rolle85:

Ska beställa en till och sätta i frugans bil

Har hon en iPhone kan du spåra henne utan extra GPS....

Bild kvittar med en länk skulle vara bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går även att skicka ett sms till pucken för att den ska trigga smslarm till mig om båten rör sig 200meter från platsen den har nu. Samt att man kan ha ett larm som triggar via sms om båten rör sig X km/h.

Riktigt bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-06-09 vid 19:47 skrev Rolle85:

83E8CDD2-78A7-4F86-9C88-B439B85F513C.jpeg

Båten borta från båtplatsen men trackern ligger kvar.....;)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite info om Geosafe IR-detektor som kanske kan spara någon annan lite jobb: kopplingsschemat till IR-detektorn är fel. Det saknas en koppling från batteri - till 0- på sensorn! Låter kanske logiskt iofs, men två andra kopplingar är utritade på schemat och det finns två andra anslutningar som inte används... Återförsäljaren sa att de haft många reklamationer pga detta och att senare leveranser är kompletterade med en rättning (inte den jag fick). Geosafen verkar f.ö. funka som förväntat, dvs smidigt och enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-14 vid 21:21 skrev nossnahoj:

Lite info om Geosafe IR-detektor som kanske kan spara någon annan lite jobb: kopplingsschemat till IR-detektorn är fel. Det saknas en koppling från batteri - till 0- på sensorn! Låter kanske logiskt iofs, men två andra kopplingar är utritade på schemat och det finns två andra anslutningar som inte används... Återförsäljaren sa att de haft många reklamationer pga detta och att senare leveranser är kompletterade med en rättning (inte den jag fick). Geosafen verkar f.ö. funka som förväntat, dvs smidigt och enkelt.

Vad är dom andra 2 anslutningarna till "tamper."

Screenshot_20191106-215958.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tamper är sabotage skydd.

 

I det här sammanhanget tror jag att det är en lite micro switch som bryter ifall man öppnar locket på sensorn eller ifall man lossar sensorn från underlaget som den är fastsatt på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står även N/C i skissen för dom anslutningarna vilket brukar betyda

No (internal) connection. Dvs ej i bruk på den här modellen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev ABC:

Det står även N/C i skissen för dom anslutningarna vilket brukar betyda

No (internal) connection. Dvs ej i bruk på den här modellen.

Normally closed är det på Geosafe!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I larmsammanhang så brukar NC stå för Normally Closed. Normalt så är kontakten sluten och öppnar kontakten så går larmet. Och det känns logiskt att ha NC på ett sabotagelarm, klipper du av ledningarna så går larmet.

 

Motsatsen till NC är NO, Normally Open. Det innebär att kontakten normalt är öppen och sluter man kontakten så går larmet. Som tryckknappen till en ringklocka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar tillbaka allt positivt jag någonsin sagt om Geosafe.

Det är nu mer en skitprodukt.

Företaget / personen har infört ändringar om kräver uppdatering av firmware i enheten men det går inte att göra och de / han svarar inte på epost.

Nu har jag i praktiken en oanvändbar enhet, det går inte att komma åt den via appen men i o f s via sms men då ska man komma ihåg exakt vad som ska skickas.

 

SÅ, från bra till skitprodukt med ett par klick!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

N/C kan betyda både "No Connect" och "Normally Closed".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Gundj:

Jag tar tillbaka allt positivt jag någonsin sagt om Geosafe.

Det är nu mer en skitprodukt.

Företaget / personen har infört ändringar om kräver uppdatering av firmware i enheten men det går inte att göra och de / han svarar inte på epost.

Nu har jag i praktiken en oanvändbar enhet, det går inte att komma åt den via appen men i o f s via sms men då ska man komma ihåg exakt vad som ska skickas.

 

SÅ, från bra till skitprodukt med ett par klick!

Vad har hänt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Kane:

Vad har hänt?

Precis som jag skrev.

Någon ändring har införts som kräver uppdatering av FW, och det finns en instruktion på hemsidan, som i mitt fall inte fungerar.

Och ingen hjälp att funnits att få.

Kan tillägga innan någon frågar att jag har hyfsad koll på hur det ska fungera.

Jag har dessutom provat med flera olika SIM-kort för att vara säker på att det inte är ett abonnemang eller en operatöör som är problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en uppdatering i våras på min enhet innan jag satte den i båten. Då funkade det att skicka kommandona för uppdatering via SMS i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...