Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
coppertail

Biltemas skiljerelä. Kopplat fel?

Rekommendera Poster

Hej på er. 

 

Två jätteseparata batterier med tvåpolig huvudströmbrytare på startbatteriet. 

 

Enda förbindningen mellan batterierna är på plussidan med Biltemas skiljerelä. 

 

Börjar förstå att det inte funkar så... 

startbatteriet toppladdas men relät växlar aldrig över. 

 

Hur fixar jag det enklast? 

En jordkabel mellan batterierna såklart! 

Men då försvinner ju poängen med tvåpolig huvudbrytare till maskin? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt har man ju gemensam minus för båda sidor så det är ju inget konstigt. Du bryter väl bara plus med huvudströmbrytaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Kane:

Normalt har man ju gemensam minus för båda sidor så det är ju inget konstigt. Du bryter väl bara plus med huvudströmbrytaren?

 

Nej jag har en tvåpolig huvudbrytare till startbatteriet. Alltså att den bryter både plus och minus. Detta för att vara helt säker på att det inte ska ligga någon potentialskillnad mellan batteriminus och jord (sjön). 

 

Satte nu en tillfällig tåt mellan minuspolerna och naturligtvis tände dioden upp på relät och det började ladda s@tan. 

 

Men jag vill ju inte ha så av skälet ovan. 

Eller tänker jag fel igen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan lösa det med ett hjälprelä.

 

Koppla reläet du har nu endast på motorsidan och med jorden dit. Sedan sätter du ett tvåpoligt/dubbelt relä (typ extraljusrelä, alt. två singelrelä)) med reläspolen kopplad till utgången till andra batteribanken och motorjord så det också drar när laddkontrollreläet drar.

 

Det extra reläets båda separerade sektioner kan du sedan använda för att koppla ihop och isär både plus och minus.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Ingemar det var en elegant lösning. 

Sålänge blir det en huvudbrytare till (suck) på minuskabeln mellan batterierna. 

Det har jag material till hemma. 

Förhoppningsvis kommer jag ihåg att slå ifrån den när båtn ska ligga veckor i sträck. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt det här med huvudbrytaren; var sitter den..? Jag har huvudbrytare på förbrukarsidan, skiljerelä mellan batterierna (start/förbrukning). Tror det är vanligast. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har brytare på både start och förbrukningsbatteri. Varav den på startbatteriet alltså även bryter batteriminus. 

Startbatteriet har (förhoppningsvis) endast elektrisk kontakt med maskinens elsystem/originalkabelhärva. Det vill säga startmotor/generator/mätare. 

 

Förbrukningsbatteriet servar allt annat. 

Detta är inte någonstans anslutet till jord (maskin) eller startbatteriets minus. 

 

Vitsen är att elliminera risken för potentialskillnader mellan batteriminus och jord. Vilket skulle främja galvanisk korrosion. 

 

Jag kan vara helt ute och cykla på djupt vatten. Men när jag nu ändå byggde nytt elsystem var det ju inget extra jobb att försöka. 

 

Båten ligger i bräckvatten uppåt 9 månader om året, har aluminiumdrev och rostfri propeller. 

Med det gamla, illa separerade elsystemet, var aluminiumanoderna sopslut efter en säsong. 

 

Hoppas det blev begripligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad är problemet, brytaren måste vara till under motorgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Pentax:

Men vad är problemet, brytaren måste vara till under motorgång.

Att han inte verkar ha motorminus och förbrukarminus ihopkopplade någonstans, och får då ingen laddning på förbrukarbanken då minusförbindelse till motor/generator saknas.

 

Allra enklast torde kanske vara att sätta en brytare till (eller en tvåpolig som på motorbatteriet) för förbrukarsidan som kopplar ihop dess minus med motorsidan. För som du skriver måste TS ju ändå vrida av/på brytare, och en till bredvid de andra när TS skall ut gör ingen större skillnad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hey’all! 

 

Satte en 6 mm2 mellan minuspolerna. 

Det ska väl räcka? 

För den ska ju bara skapa en signalspänning till skiljereläet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev coppertail:

Hey’all! 

 

Satte en 6 mm2 mellan minuspolerna. 

Det ska väl räcka? 

För den ska ju bara skapa en signalspänning till skiljereläet? 

Den där förstod jag inte... signalspänning..? Om du kopplar ihop batterierna på minussidan, reläet sluts när motorn går så börjar du väl ladda batterierna via din 6 mm kabel på minussidan..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild av elsystemet säger mer än 1000 ord.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håller med Peter_K.

För signalspänningen till reläet behöver du bara klen kopplingstråd. Men det är ju inte bara reläet som behöver gemensam minusreferens, laddströmmen behöver den också.

 

Sedan, nu när jag läser ditt första inlägg igen, funderar jag på hur du egentligen kopplat. Är det så att du har satt reläets minuskabel på förbrukarsidans minus ?  För du skriver faktiskt i första inlägget att reläet inte drog, inte bara att det inte laddade.

Egentligen borde även den sitta på den sida som skall kännas av och styra, dvs motorsidan, så du har avkänning - plus och minus - på samma sida och batteribank. Annars fungerar ju heller inte mitt förslag att sätta ett hjälprelä för att få 2-polig inkoppling av förbrukarbanken under laddning, då laddavkänningsrelät aldrig kommer dra då dess minusledning ju är inkopplad till den batteribank som är bortkopplad.

 

Således:

1.  Se till att minusreferensledningen till reläets avkänning är kopplat till motorsidan. Kan vara en klen kabel.

2. Koppla samman batteriminus på något sätt - antingen via en brytare eller hjälprelä som jag beskrev ovan. All minussammankoppling mellan batterierna bör du göra med kabel som klarar full laddström. 6mm² är lite klent, 10-16mm² är att föredra.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack. 

Sätter en 16 mm2 där också då. 

Enda minuskabeln till reläet är ju en ultratunn 0,5 mm2 (?) som jag antog bara skulle driva lysdioden. Den sitter nog på förbrukningssidan nu ja. Lätt att flytta. 

 

Startbatteriet har ju blivit laddat hela tiden. Problemet var att reläet aldrig växlade över till förbrukningsbatteriet. 

Förstår nu varför. Tack ska ni ha. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om alla batteriernas minuspoler är sammankopplade så som man brukar göra spelar det såklart ingen roll till vilket batteri man kopplar reläets minuskabel till - de är ju alla sammankopplade som sagt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Om alla batteriernas minuspoler är sammankopplade så som man brukar göra spelar det såklart ingen roll till vilket batteri man kopplar reläets minuskabel till - de är ju alla sammankopplade som sagt. 

 

Jo. Men det var ju just det jag inte ville göra av skäl enligt inlägg ovan. Jag ville inte koppla ihop batteriminus med jord. (Motor/drev) 

Hade lite otur när jag tänkte när det kom till laddningen bara. 

Nu funkar det klockrent. 

Jag har ju ett enormt laddningsöverskott, kommer inte ihåg hur många A generatorn ger på en Yanmar LP6:a men det räcker nog till länspumpen och kanske till och med en läslampa ett fåtal kvällar per år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jisses, har du en 6LP-STP (315 hk diesel) i den där ?

Då gissar jag att den rör på sig, samt förstår att du inte har så speciellt många förbrukare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...