Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
lillemadz

Styrning. Drev.

Rekommendera Poster

Hej, jag har en Pacific 22. Jag upplever att drevet (volvo penta 100) lever sitt eget liv under gång och kraftiga pareringar krävs med rodret, när jag ska försöka hålla kurs i viss sjögång. Kan styrvajern vara utsliten, eller går det att justera i "ratthuset" bakom panelen? Eller måste man köpa ny styrvajer?

 

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ganska gamla grejer. Måhända har du förslitningar i rattstyrningen, kabeln och i själva drevets styraxel med lager. Det finns ju nya styrsystem att köpa, varvid de hydraliska ger bäst precision. Jag är osäker på om det finns reservdelar till drevet, men förvånar mig inte om VP har kvar delar i sitt sortiment. Men det kan bli dyrt, och frågan då hur mycket pengar du vill investera i den båten?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Georg. Ja Bönan byggdes 70. 

Hon har genomgått vissa Traumatiska saker. Skuren brinnande motor. m.m.m.. Honförtjänar nog vila nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du gillar båten kanske du ändå skall ta dig en funderare på renoveringar, eller utbyte av komponenter.

När det gäller styrningen kan du ju ta hjälp av någon kompis som vrider ratten fram och tillbaka medan du letar efter glapp i leder eller i själva drevet. Om det är en sådan där vanlig kabelstyrning, Morse, Teleflex eller liknande är det ju vanligt att hjulet innanför ratten, i vilket kabeln löper, slits, brukar vara av aluminium. Själva kabeln slits också, liksom länken till drevets styrarm. Det kan finnas reservdelar att köpa. Modernare sådana styrningar finns ju att köpa över disk, inte vansinnigt dyra. Bättre är ju då hydrauliska styrsystem, men då är det helt andra pengar.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...