Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Maran

Sittbrunnsbord till koj och solbädd

Rekommendera Poster

Jag har ett sittbrunnsbord med fasta ben som jag behöver idéer på hur jag kan få justerbart i två höjder, för att kunna lägga på en dyna och få två extra kojer/en solbädd i nedfall läge.

 

Se bilder för ben och bordsfästen.

 

En idé är så klart att byta ben till ett justerbart stativ, men det vore trevligt att slippa göra nya hål i durken och återanvända det man har.

 

Att såga av benen så man får bordet i höjd med dynorna runt omkring är helt ok. Hur kan man då få benen stadiga när de sitter ihop/skarvas. Ska man svetsa/limma på en hylsa som håller ihop dem?

 

Tacksam för idéer 😀

 

20180531_204942.jpg

20180531_204945.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon känner igen benen/fästena och vet vad de heter/tillverkare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju skruva loss och ta med allt till en mekanisk verkstad och be dem om förslag. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara att göra fölängningsr till dom. Eller kapa dom till rätt längd och gör hane/hona på dom så att du kan ha dom fullängd?

Eller?

Du kan ju ha små snäppfästen eller nåt på undersidan av det lägre planet, där du kan stuva kortbitarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

 

Jag tänkte också på hona/hane, men var osäker om det håller för vanligt bordsanvändande. Därav förslag om en utanpåliggande hylsa/rör som stöd.

 

Jag ska kolla med mekanisk verkstad och se vad de säger, de kanske har hållbara hona/hane för skarvar.

 

Jag har googlat på beslag för bord, men inte hittat denna modell. Nåt ni sett? Skulle vilja hitta ett par likadana, eller i alla fall plastdelen som sitter inuti röret, för att ha i skarven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tror din idé med hylsa är bra. Men det beror ju på vad som finns att tillgå. Det är, kanske, inte lätt att hitta rätt delar. En verkstad kan ju ge förslag utifrån vad som är lätt för dem att fixa. Rör finns ju bara i vissa storlekar t ex. Men det är nog svårt att lösa detta utan svets. Och eftersom du behöver svets så behöver du nog en mekanisk verkstad förr eller senare.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hänger inte me riktigt. Skall skivan/kojbotten vara på samma plats som på bilden, alltså mot den mörka teakdurken?

Då måste du skruva av de långa benen varje gång?

 

Om skivan skall användas på annan plats å benen kan vara kvar i durken-skruvade, så är det bara att göra nya ben som du ställe skivan på. Har man tur kan man använda de korta stosarna på undersidan skivan. Annars ett par hopfällbara bockar eller annat, beroende på hur det ser ut på platsen.

 

Men alltså, var skall skivan vara? På annan plats?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tavk för dina frågor. Det är tänkt att bordet skall stå på samma plats vid både bordläge och koj/solbäddsläge.

 

Benen går ej att skruva ur durkbeslaget, så för att kunna stötta i två längder behöver benen t.ex. kapas och skarvas med något som gör att de håller bra i bordläge och stöttar koj/solbädd i det läget också. Hade benen kunna skruvas ur durken hade det blivit enklare, då hade man kunnat haft två extra ben som var kortare.

 

Det går som sagt att byta båda mot ett höj o sänkbart stativ, men jag vill undvika fler hål i duken.  Om möjligt.

 

Mvh Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeg tror den bästa lösningen är ett höj/sänkbart stativ. Lägg lite brun "gucka" i hålen, ta hem durken i vinter och lägg i en träbit eller det kanske det räcker med ett par vagnsbultar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, nu visade det sig att benen gick att skruva loss från durken. Man var bara tvungen att ta i lite 😀. Så ett extra par korta ben skulle fungera trots allt.

 

Jag tror dock också att det blir bäst med höj- och sänkbart stativ. Tyvärr går durkfästena genom durken även där benet sätts fast, så det blir ganska stora hål att fylla igen 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Maran:

Tyvärr går durkfästena genom durken även där benet sätts fast, så det blir ganska stora hål att fylla igen 🤔

Men vad kul, då har du lite meningsfull sysselsättning i vinter ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapa benen som sitter i durken i den höjd du vill ha bordet när det är som lägst, går förmodligen att kapa i underkant så att du kan behålla låsningen i överkant, tillverka ett par nya ben som sitter under bordsskivan, dom bör vara så långa att dom går ner mot båtbotten när skivan är nere.

 

😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack @Pentax.

 

Den första delen är jag med på, att kapa de befintliga, men den andra delen får du gärna förtydliga.

 

Dels att "de nya benen sitter under bordet", pratar vi vid användning eller förvaring, och dels att de nya "går ner mot båtbotten, menar du skrovet eller duken?

 

Det är inte hål i durkfästena idag, men du gav mig en idé. Om det vore hål i durkfästena, och man kunde låsa benen med en skruv eller klämma runt dem, i valfritt läge, så skulle man kunna behålla benen som de är, men föra dem upp och ned genom hålen i durken och låsa dem 😀. Så länge de inte tar i tanken under durken då...

 

/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är mitt stora problem, tankarna löper iväg långt före mina fingrar, jag skriver i "dåtid" och tänker i "framtid"

 

Jag tänker så här; de små tapparna som bordet fästs med idag, förlängs lika mycket som du kapar benen som sitter i durken, om det då skulle visa sig att dom nya längre "tapparna" på bordet bottnar i durkfästet kanske man kan borra igenom och få lite mera plats.

 

"Tapparna" kan vara gängade i bordet så att de går att skruva av vid förvaring, eller försedda med gångjärn så dom kan vikas slätt med undersidan av bordet när det inte används.

 

🍽️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack @Pentax, då tror jag att jag förstår. Med förlänga tappar,  ser du framför dig att montera något mellan tappfästet och bordet då?

 

Återigen gav du mig en ny tanke. Eftersom nu benen gick att skruva ur durken, skulle jag kunna fästa korta fasta ben bredvid de nuvarande tapparna. Helst löstagbara så man inte slår i sina egna ben i dem när man sitter.

 

Eftersom det kommer ligga en skiva med dynor på, och man antingen solar eller sover där, kommer tyngden göra så att bordet med skiva inte rör sig så lätt. Då kanske de benen inte ens behöver fästas i durken, om de har en bredare fot.

 

Ska klura på den 😀.

 

Mvh Martin

Redigerad av Maran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Maran:

ser du framför dig att montera något mellan tappfästet och bordet då?

 

Ja,

Kan tänka mig ett rör som passar på tapparna som redan sitter på bordet, sedan en likadan tapp i underkant på röret som passar i bordsbenen lika som idag.

 

Inte så lätt att överföra tankar, så att någon annan kan läsa mina tankar, dom som kan brukar uppträda för publik, he he.

 

😁 glad midsommar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har ni förslag på hur man kan hålla ihop två träskivor (med dynor på) på ett bra sätt? 

 

Nu har jobbet börjat med solbädd/extrasäng. Har mallat och ska göra en botten i trä. Min tanke är att dela skivan/dynan i två för att lättare kunna stuva undan den.

 

För att hålla ihop den tänker jag dels två excenterlås, på undersidan, och sedan nånting på ovansidan. Nåt i stil med två u-profiler av olika storlek som går i varandra, en från varje håll, på två ställen.

 

Kommer ni på nåt annat sätt eller vad sådan profiler kan heta?

 

Tack på förhand!

20190112_161023.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tjocka skivor har du tänkt dig?

 

Jag tänker en U-profil längs den ena skivkanten och några kraftiga band på undersidan som håller ihop skivorna. Den andra skivan tvingas då in i U-profilen när skivorna viks ut.

 

När skivorna är hopvikta håller banden ihop skivorna lite lagom mycker.

 

U-kprofilen kanske ska ersättas med en L-profil på vardera skivans kant, vet inte vad som funkar bäst.

 

I båda fallen är min avsikt att få en skarv som håller ihop oavsett vilken skiva som belastas mest.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mackey:

- - -

U-kprofilen kanske ska ersättas med en L-profil på vardera skivans kant, vet inte vad som funkar bäst.

- - -

Då fortsätter jag i alfabetet....

 

En aluminiumprofil i H-form. Tryck in över ena skivan o skruva fast den. Vid montering av kojbotten så skjuts den andra skivan in i profilen och låses på undersidan med excenterlåsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar.

 

Jag gillar idén, då det skulle bli enkelt. Det som gör det svårt är att dynans tyg egentligen behöver gå över kanterna och nitas fast under, men det kanske är möjligt att göra på de sidor som syns och kanske lämna marginal för profilerna på de sidor som inte är så synliga. Ska fundera på saken.

 

Min ursprungstanke var enligt nu bifogad bild, två lås på undersidan och två par "profiler" som går i varandra på ovansidan, under dynan med små hål i kanten där man trär in dem i varandra.

 

Tack Mackey!

Delad skiva.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lintott, tack för ditt svar.

 

Din variant är inte heller dum, blir enkelt. Samma sak med dynans tyg dock, men det kanske går att ordna som sagt.

 

Frågan är hur det  blir med vridstyvheten. Med två U-profiler på sidorna (vinkelrätt mot skarven) hålls skivorna på plats även om någon sätter sig på kanten. H-profil mellan skivorna får kanske inte samma hållbarhet?

 

Mvh Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, kom nu på att jag inte var så tydlig med vilken ledd jag tänkte dela skivan/dynan. Tanken är längs med båten, så man kan ha en mindre del om man vill (ingen snedställd del).

 

Hade man delat tvärs med båten borde en H-profil räckt, då man får stöd från bordet på ett annat sätt.

 

Tack för det tipset med!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...