Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
No_jah

Smart laddare/solcellsregulator plus skiljerelä

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Någon som använder skiljerelä tillsammans med smart laddare typ Ctek och eller solcellsregulator for att ge laddning till både startbatteri och förbrukningsbatteri?

 

Jag har en Tracer 2215bn solcellsregulator som laddar förbrukningsbatteriet, och funderar på att skaffa en Kemo m102n för att även ladda startbatteriet med solkraft, men frågan är om det kommer funka bra eller om Tracern kommer bli förvirrad när skiljereläet skiftar mellan batterierna?

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer att fungera men jag föredrar en liten solpanel (10W) + en regulator för att ladda startbatteriet. Inte för att det egentligen behövs men mitt startbatteri hålls laddat på vintern. Kostar bara några hundra kronor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En annan sak jag funderar på iom. att jag jag har förbrukadre anslutna via tracern.

Hur vet jag vilket batteri förbukarna använder, om man ens kan få strömmen att gå "baklänges" genom skiljereläet?

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strömmen ska inte gå baklänges genom skiljerelät.

Det finns ytterligare en variant, att slå ihop start & hus till en bank och då också starta från den. Men du måste ha något som ser till att batterierna inte laddas ur så mycket att det inte finns kräm kvar att starta på. Men det har du i reglatorn om alla (hus-) förbrukare går via lastutgången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bifogar en preliminär arbetskopia av utkast till elschema för min lilla snipa.

 

Tanken är att solpanelen laddar startbatteriet och om spänniongen överstiger skiljereläets slutningsspänning så laddas båda, annars sker ju laddning när motorn går.

50A-regulatorns enda uppgift är att vara underspänningsskydd till batteri 2. 

Det var den billigaste lösningan samt att jag får lite koll på förbrukning om jag väljer att ansluta ingående ström från generatorn via panelen till batteriet.

 

Synpunkter och förbättringsförslag mottages ytterst motvilligt 🙂

 

Slide1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Gundj:

Synpunkter och förbättringsförslag mottages ytterst motvilligt 🙂

 

Kolla bara om regulatorn reglerar på plus eller minus. Det senare är det vanligaste.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en snabb skiss över hur jag tänkte med skiljereläet.

Enligt den kopplingen måste ju strömmen kunna gå åt båda håll genom skiljereläet,  men det blir ju svårt att vet från vilket batteri förbrukarna tar strömmen. Men det kanske inte går att använda skiljereläet på det viset?

 

elskiss.thumb.jpg.1625192dda1bb910d82e485f3e7cf94c.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev bhemac:

Kolla bara om regulatorn reglerar på plus eller minus. Det senare är det vanligaste.

Jag tänker kanske fel, när det endast är underspänningsskyddet jag är ute efter kvittar det väl om den reglerar på minus så länge båda går genom regulatorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev No_jah:

Men det kanske inte går att använda skiljereläet på det viset?

Får du verkligen ut någon spänning från skiljerelät på "ingången"?

 

5 minuter sedan skrev Gundj:

endast är underspänningsskyddet jag är ute efter kvittar det väl om den reglerar på minus så länge båda går genom regulatorn.

Lastutgången bryter minus vid underspänning så om förbrukarnas minus bara kommer från lastutgången så funkar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 minuter sedan skrev bhemac:

 

Lastutgången bryter minus vid underspänning så om förbrukarnas minus bara kommer från lastutgången så funkar det.

Det var ju så jag tänkte. Borde dra om - sladden på ritningen för att återspegla det tydligare.

 

Slide1.jpg

Redigerad av Gundj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle skippa den conrad grejen, blir lätt en felkälla istället

mitt val skulle vara att inte ladda startbatt från solcellen

bättre att att ta vara på all ström till förbruknigen

skulle sätta en "nödbrytare"  som ändå är bra att ha, mellan bankerna så kan du slå ihop den o ladda nån gång ibland 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Får du verkligen ut någon spänning från skiljerelät på "ingången"?

Jag har i dagsläget inte skiljetecken, men med tanke på det låga priset vore det kul att testa. Men batterikontakterna på tracern är ju både in och utgång, när solpanelen laddar går ju strömmen från tracern till batteriet, och när lastutgången på tracern förbrukar så går ju strömmen åt andra hållet, och det är nog det som ställer till det vid användning av skiljerelä?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...