Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
  • 0
cyklopet

Min båt är såld, mäklare betalar ej.

Fråga

Hej alla båtfolk. 

 

2 frågor. 

1. min båt är såld via en mäklare. Kontrakt skrevs för en månad sen, köparen var nöjd och glad efter vissa justeringar och han hade betalat hela summan. Min mäklare skulle betala mig ca 70" som blev över efter avdrag och provision mm. Pengarna har inte kommit in.  Idag ringer dom och säger att köparen har sagt till att han har fått problem med båten.  Jag ifrågasätter varför inte mina pengar betalats ut och får till svar att dom inte kan betala detta förrän allting är löst ? ,, men i min värld så VAR allting löst ,, och pengarna är ju mina så hur kan dom INTE betala ut dom till mig ?   oavsett om jag ska betala reparationer eller vad det nu är så är ju pengarna mina och skulle förts över till mig omgående ? ,, har jag fel ? 

 

2. båten är 11 år gammal. Den är besiktad och de fel som upptäcktes åtgärdades innan affären gjordes.  Han har haft båten i sin ägo i en månad nu och det har varit kanonväder ute. Nu hävdar han att det läcker olja ur drevet ( jag bytte en utslitet drev i samband med losstagning inför förvaring och det andra var okej) ,, och han hävdar att den tar in vatten någonstans,, eventuellt slangbrott, har inte hunnit forska mer i det än ,  båten både land och sjöbesiktades och inga läckage upptäcktes vid provkörning förutom de vi sedan åtgärdade,,  Jag har lusläst konsumentköplagen och jag blir ändå inte klok på den,,, ett FEL är när inte varan motsvarar förväntningarna eller inte går att göra det man ska med varan,, men ett problem som uppkommer på en 11 år gammal båt är väl inte helt oväntat ? ,, man köper ju ändå en begagnad båt  som köparen haft gott om tid att gå igenom både före, under och efter affären var klar,,  Någon som har erfarenhet av något liknande ? ,, 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommendera Poster

  • 0

Du har säkert ett kontrakt med mäklaren.

Möjligtvis står det något där.

De kanske håller på en viss summa en viss tid effter köpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

 Verkar skumt tycker jag.

Ta kontakt med kommunens konsumentrådgivare och fråga vad som är rätt.

 

Alternativt ta kontakt med en jurist, behöver inte bli så dyrt att få förslag på ett välformulerat brev.

 

Lycka till!

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Sålde (vem är din motpart i kontraktet?) du båten till mäklaren eller båtköparen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

jag sålde båten till en båtköpare , via en mäklare. När köparen hade betalat hela båten , mäklaren tagit betalat för sina utlägg (besiktningar, reparationer jag beställt o dyl) så blev det ett överskott på ca70 000 som jag skulle ha. Detta sattes inte in ,, jag hade inte så bråttom så jag tänkte att det kanske va praxis att det tog ett litet tag, men nu då 4 veckor senare har köparen hört av sig med anmärkningar som han hävdar är saker han vill ha ersättning för. Då säger mäklaren att han kommer hålla inne pengarna "tills allt är löst",, Men köpet var ju klart ? ,, om det uppkommer saker i efterhand som visar sig att jag är skyldig (genom mäklarens regress) att ersätta så är det väl upp till MIG att betala det ??? Mäklaren äger väl inte rätten att kontrollera pengar som är MINA ? ,, det är ju nästan som stöld att hålla inne på pengar som dom inte äger ? ,, 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
14 timmar sedan skrev FIATX19:

Du har säkert ett kontrakt med mäklaren.

Möjligtvis står det något där.

De kanske håller på en viss summa en viss tid effter köpet.

Det står inget i kontraktet om att mäklaren kan hålla inne pengar. Köpet var ju också avslutat och både jag och köparen hade skrivit på  kontraktet och allt var frid och fröjd.  Jag har pratat med honom idag och han medger själv att det är ett "misstag" att inte pengarna har satts in,, men nu när detta hade kommit upp så kommer han ändå inte föra över mina pengar ????? han ska ha det som säkerhet ? ,,  detta är helt otroligt tycker jag. Grymt oseriöst å oproffsigt. .  När jag påtalade att pengarna var mina och att det är en ren principsak.  Ska träffa dom på tisdag över en kopp kaffe för ett "bra samtal" som han sa,, men några pengar tänker han inte sätta in. Så om JAG vill bestrida köparens krav men dom INTE vill göra det,, ska han då ta mina pengar och ersätta honom med dom utan att jag godkänner det?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
4 timmar sedan skrev Mackey:

 Verkar skumt tycker jag.

Ta kontakt med kommunens konsumentrådgivare och fråga vad som är rätt.

 

Alternativt ta kontakt med en jurist, behöver inte bli så dyrt att få förslag på ett välformulerat brev.

 

Lycka till!

Mackey 

Jag ska träffa dom på tisdag. jag skulle gärna vilja prata med någon som kan sådant här innan. Någon som har något bra förslag på hur jag ska gå tillväga för att se till att mina pengar hamnar hos mig och även att mäklaren ställer rätt krav på köparen i fråga om att visa vilka fel båten har. Jag tror inte ens att han har visat upp båten utan han har bara ringt och sagt att den tar in vatten och att det läcker olja från drevet, ?   Han måste väl åtminstone vara tvungen att komma in med båten och visa upp den och hur mycket den har gått sen han hämtade den ? ,, Det är ju faktiskt en begagnad båt,,,  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
28 minuter sedan skrev cyklopet:

Jag ska träffa dom på tisdag. jag skulle gärna vilja prata med någon som kan sådant här innan. Någon som har något bra förslag hur jag ska gå tillväga för att se till att mina pengar hamnar hos mig och även att mäklaren ställer rätt krav på köparen i fråga om att visa vilka fel båten har.

Som sagt, orata med en jurist eller en konsumentrådgivare i kommunen du bor i.

 

Hinner du inte före mötet så tänk på att inte gå med på något under mötet utan säg att du lyssnar på vad mäklaren och köparen har att säga och be att få återkomma när du pratat med jurist eller konsumentrådgivare.

 

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2 timmar sedan skrev cyklopet:

Jag ska träffa dom på tisdag. jag skulle gärna vilja prata med någon som kan sådant här innan. Någon som har något bra förslag på hur jag ska gå tillväga för att se till att mina pengar hamnar hos mig och även att mäklaren ställer rätt krav på köparen i fråga om att visa vilka fel båten har. Jag tror inte ens att han har visat upp båten utan han har bara ringt och sagt att den tar in vatten och att det läcker olja från drevet, ?   Han måste väl åtminstone vara tvungen att komma in med båten och visa upp den och hur mycket den har gått sen han hämtade den ? ,, Det är ju faktiskt en begagnad båt,,,  

 

Har du läst sweboats riktlinjer angående köp? När jag köpte min så rasade den, enligt konsumentköplagen har jag som köpare ett års garanti för dolda fel från den dagen den togs i bruk. Det är i praktiken 2 års dolda fel garanti då båten används halvårsvis. Jag fick ut alla reparationer från säljaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Konsumentköplagen gäller inte mellan privatpersoner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Fast garanti funkar inte så... då kan jag ju säga att min 10 år gamla bil ska ha garanti " för den här bara stått".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag är rätt säker på att det är mäklaren som har ansvaret för att reparera båten. Jag är inte jurist så ta inte det jag skriver för 100 procent korrekt.

 

Konsumentköplagen gäller mellan företag och privatperson och här är det tydligt att köparen köpt båten av ett företag, nämligen mäklaren som har TS pengar.

 

Jag tror att mäklaren försöker slippa sitt ansvar - sina kostnader - genom att påskina att TS/säljaren har ett ansvar.

 

Jag skulle nog avstå från mötet med mäklare och köpare till dess jag var helt säker på mitt eget ansvar som säljare via mäklare. Ev. skulle jag gå på mötet och i princip bara lyssna.

 

Risken med mötet är att den erfarna mäklaren har ett övertag och kan lura TS att gå med på att ta hela eller en del av kostnaden eller lura TS att medge att felet givetvis kan ha funnits när TS ägde båten. 

 

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

TS skriver ju att köpet förmedlades av mäklaren, men att det var mellan TS och köparen. Om båten först såldes till mäklaren kan jag tänka mig att konsumentköplagen gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
Postad (redigerade)

Jag har uppfattat att när båtmäklare är inblandade så gäller konsumentköplagen mellan mäklaren/näringidkaren och köparen.

 

En mäklare hjälper till med en affär, man säljer inget till en mäklare.

 

Mackey 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Mackey:

Jag har uppfattat att när båtmäklare är inblandade så gäller konsumentköplagen mellan mäklaren/näringidkaren och köparen.

 

En mäklare hjälper till med en affär, man säljer inget till en mäklare.

 

Mackey 

Blir lite osäker på hur du menar. Om den kontraktuella motparten är säljaren kan det ju aldrig bli KKL eftersom mäklaren som du skriver bara hjälper till. Däremot gäller KKL mellan mäklaren och säljaren men då enbart försäljningsuppdraget som sådant. Jämför husköp.


Min uppfattning är att i praktiken gäller bara köplagen (inte konsumentköplagen) eftersom köpet sker mellan säljare och köpare. Mäklaren förmedlar som sagt endast och tar provision (av det säljaren får), men inte sällan vill de väl gärna få det att se ut som att det är mäklarfirman som är mer juridiskt inblandade än vad de är, kanske för att skapa någon extra inbillad trygghet hos köparen.

 

"..jag sålde båten till en båtköpare , via en mäklare.."

 

I det här fallet verkar det i mina ögon vara ganska tydligt att det just "bara" är ett förmedlingsuppdrag. Då har (normalt) mäklaren inga skyldigheter mot köparen efteråt, utan det är helt mot kontraktsmotparten - säljaren.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Hur ser avtalet ut mellan TS och mäklare? Jag får en känsla av att mäklaren är en bedragare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag ger mig tusan på att detta är en av den "nya" typen av båtmäklar som de jag köpte båten av. De hjälper till att hitta köpare, visar båten och tar hand om allt stök men affären görs upp mellan de privata parterna. "Mäklaren tar en procentandel för sitt jobb men slipper juridiskt ansvar för affären görs upp mellan privatpersoner.

Detta uppför funkar bra tills pappren är skrivna men sen om något går fel är man rökt.

 

Mvh Jocke 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

I det här fallet är det bara köparen som är rökt eftersom köplagen inte ger köparen så mycket stöd i det här fallet. Säljaren/TS klarar sig troligen bra om det är som slowrider tror.

 

Sedan blir det nog svårt för mäklaren att hävda att hen inte är inblandad när hen har säljarens pengar på sitt konto.

 

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2 timmar sedan skrev Slowrider:

Jag ger mig tusan på att detta är en av den "nya" typen av båtmäklar som de jag köpte båten av. De hjälper till att hitta köpare, visar båten och tar hand om allt stök men affären görs upp mellan de privata parterna. "Mäklaren tar en procentandel för sitt jobb men slipper juridiskt ansvar för affären görs upp mellan privatpersoner.

Detta uppför funkar bra tills pappren är skrivna men sen om något går fel är man rökt.

 

Mvh Jocke 

nja,, detta är en mkt väletablerad mäklare i Göteborgs området,, dom har haft många anmärkningar på sig ARN men det verkar vara köpare och inte säljare som har anmält. Jag har inga erfarenheter av båtaffärer, bara köpt 2 varav sålt en privat tidigare. Då hade jag köplagen att gå på så det va inga problem,, men nu står det i kontraktet att det är konsumentköplagen som gäller och mäklaren har också lagt till om regress gentemot mig vid händelse av att köparen ska ha ersättning för något. 

 

Det stora problemet och det som stör mig här är att mäklaren inte betalat ut mina pengar utan håller dom inne ??? fastän köpet är avslutat,,  Jag är inte skyldig varken köparen eller mäklaren något i nuläget och då kan ju inte dom hålla på mina pengar även om det skulle bli så att det ska betalas ut något,,, 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
1 timme sedan skrev Mackey:

I det här fallet är det bara köparen som är rökt eftersom köplagen inte ger köparen så mycket stöd i det här fallet. Säljaren/TS klarar sig troligen bra om det är som slowrider tror.

 

Sedan blir det nog svårt för mäklaren att hävda att hen inte är inblandad när hen har säljarens pengar på sitt konto.

 

Mackey 

mäklaren har skrivit att han har regressrätt genemot mig i kontraktet. 

"

Regressrätt är en rätt som tillerkänns någon som har betalt annans skuld att återkräva vad han betalt från rätt betalningsskyldig (gäldenär).

Regressrätten kan grunda sig på olika saker. Ett villkor är dock gemensamt för alla fall där att återkrav ska kunna ske, nämligen att den som återkräver verkligen ska ha erlagt betalning. Regressrätten utövas på så sätt att den som erlagt betalning framställer krav på betalning till den mot vilken regress utövas. Vägrar denne att betala frivilligt måste talan anhängiggöras vid domstol.

Preskriptionstiden vid regress är normalt 10 år räknat från dagen för regressfordrans uppkomst utom vid försäkringsgivares regress där preskriptionstiden vid regress mot försäkringstagare är tre år enligt 31 § trafikskadelagen.[1] Jämför NJA 2009 s 94 där tioårig preskriptionstid ansågs gälla mellan två försäkringsgivare.[2] Vid regress mot konsument gäller en treårig preskriptionstid." 

 

Men denna text innebär ju också att DOM ska betala köparen med SINA pengar och sen kräva ersättning utav mig! ,,  han kan alltså inte betala med mina pengar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

En seriös båtmäklare betalar säljaren inom en vecka efter avslutad affär om inte annat avtalats.

 

Ev. kan kontraktet föreskriva att en viss procent av försäljningspriset ska innehållas en viss tid.

 

Jag håller absolut med dig om att du ska få dina pengar nu och dessa pengar har inte något med ev. framtida krav från mäklaren att göra om så inte är avtalat.

 

Du kan ju använda den trevliga fikastunden till att framföra att du fortfarande inte fått betalt för båten och att detta måste vara ett första steg innan annat diskuteras. Både mäklaren och köparen bör ju då inse hur märklig situationen är när inte mäklaren gör rätt för sig.

 

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev cyklopet:

....men nu står det i kontraktet att det är konsumentköplagen som gäller och mäklaren har också lagt till om regress gentemot mig vid händelse av att köparen ska ha ersättning för något.

 

Om det är köpeavtalet som du avser med "Kontraktet" - är köpeavtalet alltså skrivet mellan mäklarfirman och köparen, med mäklarfirman som säljare ?  Annars kan aldrig KKL gälla. Och om det är det, måste äganderätten till båten först först över från dig till mäklarfirman. Kanske inte ekonomiskt men åtminstone via mäklaruppdragsavtalet.

 

Om det istället är ditt kontrakt med mäklarfirman gäller ju KKL, men bara mellan er och själva mäklingsuppdraget som sådant. Har ju ingenting med köparen att göra.

Regressupplägget verkar knepigt och kräver ju att mäklarfirman ändå är den juridiska säljaren av båten om köparen skall kunna resa krav mot mäklarfirman som de vill gardera sig för i nästa led gentemot dig.

 

Får inte riktigt ihop det. Känns som ett upplägg där mäklarfirman både försöker ha kakan och kunna äta upp den...

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
Postad (redigerade)

 Efter lite googlande är jag rätt säker på att det är som jag trodde, att Konsumentköplagen gäller vid båtköp via mäklare.

 

Det är ju bra för köparen och rimligt med tanke på att mäklaren är en yrkesman som bör kunna sin sak.

 

För mäklaren är det en risk som mäklaren passar på att föra över till den svagare parten, säljaren, som dessutom får betala till mäklaren för uppdraget.

2 timmar sedan skrev IngemarE:

Får inte riktigt ihop det. Känns som ett upplägg där mäklarfirman både försöker ha kakan och kunna äta upp den...

 

Precis så är det vilket framgår av ett "förmedlingskontrakt" Sweboat har utformat.

 

Förmedlinguppdrag

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2 timmar sedan skrev Mackey:

 Efter lite googlande är jag rätt säker på att det är som jag trodde, att Konsumentköplagen gäller vid båtköp via mäklare.

 

Det är ju bra för köparen och rimligt med tanke på att mäklaren är en yrkesman som bör kunna sin sak.

 

För mäklaren är det en risk som mäklaren passar på att föra över till den svagare parten, säljaren, som dessutom får betala till mäklaren för uppdraget.

 

Precis så är det vilket framgår av ett "förmedlingskontrakt" Sweboat har utformat.

 

Förmedlinguppdrag

 

Mackey

 

2 timmar sedan skrev Mackey:

 Efter lite googlande är jag rätt säker på att det är som jag trodde, att Konsumentköplagen gäller vid båtköp via mäklare.

 

Det är ju bra för köparen och rimligt med tanke på att mäklaren är en yrkesman som bör kunna sin sak.

 

För mäklaren är det en risk som mäklaren passar på att föra över till den svagare parten, säljaren, som dessutom får betala till mäklaren för uppdraget.

 

Precis så är det vilket framgår av ett "förmedlingskontrakt" Sweboat har utformat.

 

Förmedlinguppdrag

 

Mackey

Tack för att ni visar sånt intresse i detta =) , jag behöver varje råd jag kan få. Jag kommer säkert att återkoppla på tisdag med hur det gick på "mötet",,  Jag ska ta med mig en hel den av informationen här uppe och lita på att jag kommer lusläsa KKL ett par extra gånger innan mötet.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Det som känns mest fel tycker jag är att en näringidkare kan föra över hela den ekonomiska risken med Kkl till en privatperson som har en svagare ställning än mäklaren på alla vis.

 

Jag har faktiskt ställt frågan till en jurist  - som ibland tar sig tid att svara på mail utan kostnad - om det är tillåtet att göra på detta viset.

 

Om jag får svar får jag det nog tyvärr inte före tisdag.

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Mäklaren gör nog bedömningen att det är betydligt enklare för honom att betala ut dina pengar direkt ist för att göra hela utbetalningen till dig och sen försöka få tillbaka summan. 

 

Du måste ha ett kontrakt, hade varit bra att fått se exakt vad det står i det. 

 

Sen kan man se det rimliga i om du har ett ansvar mot köparen att det blir enklast att göra som nu mäklaren gör. 

 

Men om man vill nu gå hårt mot hårt så finns det flera punkter jag tycker du kan trycka på. 

 

Om besiktningen utfördes av firman som även säljer den, vad är deras ursäkt om att de missade felet? Då har inte besiktningsmannen gjort sitt jobb och be om att de dra av kostnaden för besiktningen. 

 

Har de fastställt vad som är fel, lyft båten och kollat osv? Här en en gång kan firman  bjuda på det eftersom det är deras fel om de missade. 

 

Bytet av delen (förhoppningsvis) försök få firman stå för den, än en gång så missade de med besiktningen. El inköpspris från deras sida etc.

 

12 år gamla drev är inte nytt, är detta verkligen ett dolt fel och inte en förslitning pga ålder etc? 

 

De håller dina pengar fortfarande utan ditt samtycke, dröjsmålsränta, 8 %. Du kan då säga att ingen diskussion är aktuell innan dina pengar bli utbetalda enligt kontrakt. 

 

Sen är det som är under vattnet betydligt mer utsatt än utrustning inne i båten. Allt funkade vid överlämningen och sen vet inte du vad köparen gjort, grundstötning,linor in i drevet etc. men detta beror på vad för fel det är. 

 

Och jag skulle nog gå dit och höra med dom, sen om de tycker du ska stå för stora summor inte gå med på ngt utan helt enkelt be att få återkomma. Lätt att gå med på något i stundens hetta.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Är långt ifrån expert men jag skulle nog gå på mötet och säga så lite som möjligt.

Klart du skall ställa frågor om du vill.

Sedan prata med någon som kan juridiken om det kvarstår några frågor.

Sedan brukar jag skriva ner vad jag vill få fram, vänta en eller två dagar och sedan skicka det med brev (epost som skickas dels till mottagaren samt till mig själv så jag kan visa att brevet skickats).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Om du vill ha snabb gratis juridisk rådgivning kan jag rekommendera: https://www.lawline.se/

Har själv använt dessa ett par gånger. En gång ledde det till att jag gick till en riktig juridikfirma men svaren jag fick där var sämre än de jag fått från Lawline.

De som svarar på Lawline är juridikstuderande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
Postad (redigerade)
14 minuter sedan skrev b_syrsa:

De som svarar på Lawline är juridikstuderande.

 

Håller med om Lawline, men bara som en "second opinion". Då de är juridikstuderande saknas ofta någon större praktisk erfarenhet och svaren kan därför ibland bli tämligen "läst innantill i lagboken" som inte ger så mycket mer än man redan visste. Och tyvärr (men inte så ofta) är svaren ibland inte rätt.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
8 timmar sedan skrev FIATX19:

Är långt ifrån expert men jag skulle nog gå på mötet och säga så lite som möjligt.

Klart du skall ställa frågor om du vill.

Sedan prata med någon som kan juridiken om det kvarstår några frågor.

Sedan brukar jag skriva ner vad jag vill få fram, vänta en eller två dagar och sedan skicka det med brev (epost som skickas dels till mottagaren samt till mig själv så jag kan visa att brevet skickats).

 

Ett mycket klokt tillvägagångssätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Det finns ställer som "juristjouren" i uppsala som ger rådgivning gratis. Detta bedrivs oftast av juriststudenter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...