Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tale

Vilken båt (tillverkare/modell/årsmodell) ska jag köpa/inte köpa?

Rekommendera Poster

Hej! Jag går och filurar på att byta upp mig till en lite större båtmodell (jag tänker ca 8-9 meter med möjlighet att vara ute i 1+ vecka för under 500,000 kr). Jag/familj/släkt har alltid haft mindre båtar (ekor, styrpulpetbåtar och daycruisers) så just nu försöker jag orientera mig kring vad som finns men det är ganska lurig att få en bra översikt och informella tips. Jag tar tacksamt emot alla tips från er som har båt i den klass jag letar efter. Här följer några frågor som jag gärna tar emot svar på:

 

  • Något båttillverkare, modell och/eller årsmodell man skall kolla extra noga på eller undvika?
  • Finns det något skrov eller årtal på skrov man skall undvika. Exempel: nyare mindre båtar (kommer inte ihåg årtal nu) har alltid flytelement så båten i princip inte kan sjunka vid ett "total skrovhaveri". Finns det liknande idéer eller uppfinningar som i princip alla båttillverkare annamade vid något årtal?
  • Finns det någon tillverkare av motorer och/eller årsmodell(er) man skall undvika? Vad jag menar är; motortillverkare kanske lärde sig en viktig läxa något visst årtal som gjort sjösäkerheten över lag bättre bland alla tillverkare. Eller det kanske finns någon motortillverkare som alltid varit pålitlig, där reservdelar fortfarande tillverkas etc. Eller kanske någon motortillverkare som man verkligen skall rata på grund av deras historik av att vara mindre tillförlitliga?
  • Finns det något man skall vara extra vaksam på när man köper en båt av den typ jag letar efter?
  • Jag ser många bayliners till salu på andrahandsmarknaden vilket gör att priserna ser attraktiva ut. Vad tycker ni om bayliner? Jag har läst att dom hade grava problem på 80/90-talet med produktionskvalité. Har det blivit bättre? Sämre?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du inte fått så många svar än gissar jag att fler tycker som jag; det är svårt att svara på såna frågor.

  • Alla båttillverkare har någon gång haft problem med någon av sina modeller.
  • Mindre båtar har, som du skriver, ofta flytelement från något år (tror det ar ett CE-krav) men detta gäller inte lite större båtar.
  • Samma som för båttillverkare gäller för motortillverkare. Alla har haft några problem. Det bästa tycker jag är att köpa en motor som inte är precis ny-konstruerad. Då har modellen prövats ett tag och man har, förhoppningsvis, rättat till barnsjukdomarna.
    Vissa äldre motorer är det svårt att hitta delar till, samma för alla fabrikat.
  • Extra vaksam på? Jag försöker titta på det allmänna skicket om jag ska köpa privat. Är båten ren och städad, även under motorn, brukar det tyda på en noggrann ägare. Dock är det inte alltid säkert att en noggrann ägare VET vad som är bäst för motor och båt.
  • Bayliner? Jag tror att man inte behöver vara så skeptisk som merparten av köparna på marknaden till dessa men det kan vara svårt att bli av med en Bayliner då jag gissar att ryktet kommer leva kvar. (Vi gamla båtägare är oerhört konservativa och svåra att förändra!)

Så, mitt råd är att du tittar på så många båtar som du bara orkar. Fundera på om du vill ha öppen med kapell (skulle jag själv aldrig välja för en övernattnings-/semesterbåt) eller en med hytt som man kan stänga om sig kyliga kvällar.

Hur fort vill du att den ska gå?

Var kommer du mest att köra? I öppen sjö eller i lugnare vatten?

Hur funkar det att gå iland från de olika modellerna? Hur lätt är det att komma fram till fören? Hur lätt är det att stiga iland och hur högt är det från stäven?

Hur många kommer ni vara på båten?

Hur många kommer sova i båten i vanliga fall?

Funkar det att bädda varje kväll när det är dags att sova eller föredrar ni fasta sovplatser?

Finns det stuvutrymmen för det ni vill ha med er?

Behöver ni en toa eller klarar ni er med att gå iland och fixa den detaljen?

Hur ser era krav ut vad gäller matlagning?

Osv osv.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för dina svar. Jag inser att mina frågor kanske var svåra att svara på generellt, men det skadar ju aldrig att fråga :) Jag tycker du har många bra poänger i det du skriver. Speciellt att jag borde utgå från mina tilltänkta krav och leta något som passar dom.

 

Ratar du kapell för att det helt enkelt kan bli för kyligt här i sverige? Även om man sover i ruffen? Eller menar du om man bara har kapellet som tak och väggar?

 

Du undrar vart jag kommer köra, tycker du det spelar någon roll för val av båt? Varför? Ska man tänka på något speciellt om båten skall klara lite mer öppna vatten? Jag kommer att ha båten i Värnern. Så jag kommer hålla mig där mest, men förmodligen också göra utflykter på Göta kanal och Göta älv. Tycker du jag ska fundera på något speciellt för dessa omständigheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Tale:

Tack så mycket för dina svar. Jag inser att mina frågor kanske var svåra att svara på generellt, men det skadar ju aldrig att fråga :) Jag tycker du har många bra poänger i det du skriver. Speciellt att jag borde utgå från mina tilltänkta krav och leta något som passar dom.

 

Ratar du kapell för att det helt enkelt kan bli för kyligt här i sverige? Även om man sover i ruffen? Eller menar du om man bara har kapellet som tak och väggar?

 

Du undrar vart jag kommer köra, tycker du det spelar någon roll för val av båt? Varför? Ska man tänka på något speciellt om båten skall klara lite mer öppna vatten? Jag kommer att ha båten i Värnern. Så jag kommer hålla mig där mest, men förmodligen också göra utflykter på Göta kanal och Göta älv. Tycker du jag ska fundera på något speciellt för dessa omständigheter?

 

 

Varje vatten har sin båttyp, sade man i alla fall förr.

Ta dig en ny funderare på vad du vill ha och hur du skall använda båten, även vad du vill ha för drivmedel. Titta runt kring innanhavets hamnar och se vad det är för båtar som tycks vara dominerande, så förstår du vad det är för båttyp som passar Vänern bäst.

 

Du nämnde någon utomeuropeisk båttillverkare, ett företagsnamn mina fingrar inte kan förmås att skriva... kallas i det traditionstyngda Bohuslän för HIV-båtar, lätta att få, omöjliga att bli av med. Visst dom flyter ju också, men efter att ha läst flera trådar av personer här som köpt US-båtar i lägre prisklasser så leds man lätt in i den tron att dessa båtars motorer, inte sällan V8.or, är objekt för helrenovering eller utbyte, förvisso relativt billiga motorer, men en massa jobb. Sedan tycker inte jag att man skall ha bensinmotorer ombord, då jag är så paniskt rädd för brand att jag även aktivt försöker att undvika att lägga till bredvid andra båtar med bensinare i.

Svenskbyggda och norskbyggda tillika finska båtar brukar vara trygga köp, rent generellt, visst kan ju finnas vrak bland dessa också. Kolla på äldre Nimbusar, Fjordar, Flipprar, listan kan göras lång. Forbinan kan kanske vara käck, byggdes i Kristinehamn...

 

En god ledtråd är att se hur det allmänna skicket är, hur båten är omskött genom åren. Köket (=byssan) och motrummet brukar skvallra rätt bra.

Stirra dig inte blind på en massa flashig marinelektronik, klart att det är bra med en navigator och ett ekolod, men det kan du köpa nyare och modernare själv, och butikerna tycks ha priskrig. Bättre att titta på de tunga tillbehören såsom, bogpropeller och ankarspel. Även inredningen, den är dyr att byta ut.

Skall du ha toalett? kolla så det finns tank och däckstömning, annars är toan rätt värdelös.

 

Prioritera också båtar där motorn är bytt eller dokumenterat helrenoverad. I den prisklassen du tänker dig kan det vara så att motorns bäst före datum passerats.

Motorn är halva motorbåtens ekonomiska värde.

 

Ja det är en del att tänka på, och sämsta tiden till köp är nu på våren/försommaren, priserna är kanske högre och "ha-begärert" är större man ser kanske det tilltänkta objektet med softade glasögon... Känslan segrar över förnuftet.

 

Men å andra sidan, "den första båten" blir sällan vad man tänkt sig, men samlar på sig erfarenheter inför nästa båtköp, och nästa igen...

 

Lycka till!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

 

Varje vatten har sin båttyp, sade man i alla fall förr.

Ta dig en ny funderare på vad du vill ha och hur du skall använda båten, även vad du vill ha för drivmedel. Titta runt kring innanhavets hamnar och se vad det är för båtar som tycks vara dominerande, så förstår du vad det är för båttyp som passar Vänern bäst.

 

Du nämnde någon utomeuropeisk båttillverkare, ett företagsnamn mina fingrar inte kan förmås att skriva... kallas i det traditionstyngda Bohuslän för HIV-båtar, lätta att få, omöjliga att bli av med. Visst dom flyter ju också, men efter att ha läst flera trådar av personer här som köpt US-båtar i lägre prisklasser så leds man lätt in i den tron att dessa båtars motorer, inte sällan V8.or, är objekt för helrenovering eller utbyte, förvisso relativt billiga motorer, men en massa jobb. Sedan tycker inte jag att man skall ha bensinmotorer ombord, då jag är så paniskt rädd för brand att jag även aktivt försöker att undvika att lägga till bredvid andra båtar med bensinare i.

Svenskbyggda och norskbyggda tillika finska båtar brukar vara trygga köp, rent generellt, visst kan ju finnas vrak bland dessa också. Kolla på äldre Nimbusar, Fjordar, Flipprar, listan kan göras lång. Forbinan kan kanske vara käck, byggdes i Kristinehamn...

 

En god ledtråd är att se hur det allmänna skicket är, hur båten är omskött genom åren. Köket (=byssan) och motrummet brukar skvallra rätt bra.

Stirra dig inte blind på en massa flashig marinelektronik, klart att det är bra med en navigator och ett ekolod, men det kan du köpa nyare och modernare själv, och butikerna tycks ha priskrig. Bättre att titta på de tunga tillbehören såsom, bogpropeller och ankarspel. Även inredningen, den är dyr att byta ut.

Skall du ha toalett? kolla så det finns tank och däckstömning, annars är toan rätt värdelös.

 

Prioritera också båtar där motorn är bytt eller dokumenterat helrenoverad. I den prisklassen du tänker dig kan det vara så att motorns bäst före datum passerats.

Motorn är halva motorbåtens ekonomiska värde.

 

Ja det är en del att tänka på, och sämsta tiden till köp är nu på våren/försommaren, priserna är kanske högre och "ha-begärert" är större man ser kanske det tilltänkta objektet med softade glasögon... Känslan segrar över förnuftet.

 

Men å andra sidan, "den första båten" blir sällan vad man tänkt sig, men samlar på sig erfarenheter inför nästa båtköp, och nästa igen...

 

Lycka till!

 

Tack! Mycket fina tips för någon som inte ägt en större båt!

 

Jag trodde att alla lite större båtar gick på diesel? Är detta något som kanske var sant tidigare men att bensin blivit mer populärt de senaste årtionden? Varför har bensindrivna båtar större brandrisk? Jag förstår att bensin är mer lättantändligt än diesel men tankarna är väl ämdå skyddade?

 

Vad innebär att en toalett har däcktömmning? Jag antar att man kan tömma den från däcket men hur görs det? Varför anser du att toalett skall ha däcktömmning? Vad är nackdelen att inte ha det? Jag har för mig att det kom en lag för några år sedan som sa att fritidsbåtar inte får tömma sina septiktankar till sjöss (vilket låter som en bra idé), är däcktömming viktigt ur denna aspekten?

Redigerad av Tale

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Däckstömning är ett uttryck för stället där man utanför båtens innanmäte kan tömma till en septiksug vilket är lagkrav sedan några år (även om tillgången på tömningsställen med fungerande utrustning är ganska dålig).

 

Jag gillar inte kapell som man ska sova under. Har sett alldeles för många båtar där kapellet varit otätt och/eller mögligt och där vill jag inte sova. Har själv enligt min profilbild en Saga 315 med kapell över akterdäck men hytt med dörr som man kan stänga om natten. Bra både för värmen och för att undvika att sova bland mögelsporer. Skönt att sitta på akterdäck under kapellet och äta men sova, nej. 

 

Många motorbåtar körs fortfarande på bensin och den största risken med det är brand och explosion. Bensinen är så mycket mer lättantändlig än dieseln så bara ett mindre läckage kan utgöra stora risker. Har sett en motorbåt övertändas på bara någon minut så för mig går bensin bort för bobåtar om jag kan välja. Var ingen grann syn kan jag lova, men visst, det finns väldigt många bensindrivna båtar som aldrig fattar eld. Har också en styrpulpet med bensinutombordare och där finns ju automatisk vädring av båten men jag är oerhört försiktig vid tankning och när jag öppnar facket för tanken. 

 

Ska man ha kök ombord föredrar jag gasol. Visst, det är livsfarligt och minst lika lättantändligt som bensin (?) men jag har en gasvarnare lågt placerad som lär tjuta om jag får gasläcka. Alternativet är spisar drivna av fotogen eller diesel. Dessa tar lång tid på sig att få upp värmen så potatiskoket tar tid. De drar även en hel del ström under uppstart och är känsliga för spänningsfall i kablarna. 

 

Kollar du runt på MG på dessa frågor (kapell, diesel/bensin, gas/fotogen) ska du se att alla tycker olika. Därför är det bra att kolla runt på många olika båtar och båttyper för att hitta vad man själv föredrar. Håller med Georg att man lär sig med tiden vad man prioriterar. Tror det är många som köper sin första båt och tänker att man tagit ställning till allt men sedan upptäcker man saker som man prioriterar och saknar. 

 

Själv hade jag flera bobåtar som hade planande skrov med drev (har avverkat tre olika bobåtar) innan jag bestämde mig för ett sk halvplanande skrov med axel. Nu är jag övertygad att detta är rätt då gången i grov sjö är överlägsen alla planande skrov. Men det håller inte alla med om. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tänker köra i kanaler eller liknande så är det förmodligen sämre med drev än med rak axel och roder, drevbåtarna har en tendens att slingra sig i låga farter och blir svåra att styra då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev henriknil:

Om du tänker köra i kanaler eller liknande så är det förmodligen sämre med drev än med rak axel och roder, drevbåtarna har en tendens att slingra sig i låga farter och blir svåra att styra då.

 

Fast om man fäller ner trimplanen på max så får man en bättre gång. Helt slingerfritt blir det inte, men en klar förbättring. I alla fall på vår båt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håller i stort med alla föregående talare.

Du nämnde att bensinen väl håller sig i tankarna. När det gäller bensin så är det inte bensinen/vätskan i sig som är det farliga utan bensinångorna. Och i och med att bensinen är så lättflyktig kan det snabbt bli ångor som om det vill sig illa fyller utrymmen med en smärre explosion som följd vid minsta lilla gnista.

Traditionellt är nog alla lite större båtar med åtminstone nordeuropeiskt ursprung och max 20-25 år gamla oftast dieseldrivna, medan man på andra sidan Atlanten har tänkt annorlunda.

 

Gasol eller dieselkök är också vanliga, men i vår båt har vi faktiskt bojkottat även gasol. Köket är ett Origo 3000 som man läser mycket blandade synpunkter på, men för oss har det varit (och är) utmärkt. Går på rödsprit och har bra "ös" (motsvarande 2kW per platta). Ugnen kom vi fram till att våra båtgrannar nästan aldrig använde (inte som ugn i alla fall) så i vår båt sitter istället en standardmikro via 2kW inverter. Perfekt för att värma resterna från gårdagens grillning, eller när barnen var små, värma välling. Vi har inte saknat konventionell ugn, och väljer hellre mikron alla dagar i veckan (nåja, nästan).

 

Har också bott under kapell på en tidigare båt, och håller med ChristerN. Visst funkar det, men när det regnar och man går in och ut blir det obevekligen lite blött inne varje gång. Och till sist är det lite småfuktigt överallt.

Visst blöter det ner när man går in och ut på vår nuvarande båt (mycket lik ChristerN:s Saga 315), men den blötan hamnar på akterdäcket. Dvs "verandan". Sedan har man en riktig dörr in till boutrymmena, och då har man redan hängt av sig de blöta kläderna/skorna.

Däremot är kapellet över akterdäcket samtidigt något av det bästa på en båt som våra. Det blir ett superbt uterum, och vår båt som dessutom har ett så stort akterdäck (drygt 6m²) rymmer många kring bordet. Faktum är att vi i princip alltid äter frukost här när vi är ute.

 

Delar också uppfattningen om rak axel kontra drev. Även om snabbare båtar med axel oftast kallas "halvplanande" är namnet lite missvisande - de planar också. MEN, beroende på att det alltid kommer vara mera skrot i vattnet (roder, lite köl o.s.v.) blir de aldrig lika snabba och ekonomiska i högfart som en optimerad drevbåt. Blir ofta lite mer "tröga" till full planing än motsvarande skrovoptimerad båt med samma vikt, motor och drev, men har i gengäld inte så tydlig planingströskel. Kanske är det just för att många är lite undermotoriserade och aldrig kommer upp i riktig planing kallas de "halvplanare"....(?)

I gengäld har man en ypperlig kursstabilitet i "snipfart" med angenäm bränsleförbrukning - om man vill. Faktum är att vi nog tillbringar 80% av färderna i denna fart (gående på autopilot eller av datorn assisterad styrning).

 

Men det är upp till hur du tänkt använda båten. Kommer du ligga i högre farter ofta för t ex transportsträckor skall du kanske överväga drev. Men med en del kanalkörning som kommer bli om du bor som du gör skulle jag kanske överväga något med rak axel och roder.

 

(Min båt toppar f.ö. c:a 25 knop, har trevligt "snabbt" marschfartläge kring 20-23 knop men är en dröm att päsa runt i 6-7 knop med också).

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte annat än att tacka för alla ytterligare svar. Jag har verkligen fått mig många tankeställare. Särskilt detta med drev kontra rak axel. Det hade jag aldrig ens funderat på innan. Jag trodde faktiskt alla/de flesta motorbåtar använde drev och att det mest var segelbåtar/motorseglare som använde rak axel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Tale:

Jag kan inte annat än att tacka för alla ytterligare svar. Jag har verkligen fått mig många tankeställare. Särskilt detta med drev kontra rak axel. Det hade jag aldrig ens funderat på innan. Jag trodde faktiskt alla/de flesta motorbåtar använde drev och att det mest var segelbåtar/motorseglare som använde rak axel.

Det är nog delvis sant, men "regeln" beror nog mycket på motorbåtsstorleken och vilken användning båten är tänkt för. Mindre typ "daycruisers" har i princip alltid drev, icke-planande långsammare motorbåtar (snipor m.fl.) nästan alltid rak axel/roder. Lite större "bobåtar" kan oftare ha båda varianterna, även dubbla motorer med dubbla drev eller axlar.

 

Ett tips eftersom du skall vara i Vänern: Köp inte för liten båt om ekonomin tillåter. Vänern (och i synnerhet min hemvist Vättern) kan vara riktigt grisig med korta vågor som kan nästan vara så branta att det känns som "fritt fall" emellan om båten är liten. Men samtidigt skall man börja någonstans, man kan planera när man går iväg, och bättre en båt än ingen alls....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎05‎-‎30 vid 15:48 skrev Tale:

Hej! Jag går och filurar på att byta upp mig till en lite större båtmodell (jag tänker ca 8-9 meter med möjlighet att vara ute i 1+ vecka för under 500,000 kr). Jag/familj/släkt har alltid haft mindre båtar (ekor, styrpulpetbåtar och daycruisers) så just nu försöker jag orientera mig kring vad som finns men det är ganska lurig att få en bra översikt och informella tips. Jag tar tacksamt emot alla tips från er som har båt i den klass jag letar efter. Här följer några frågor som jag gärna tar emot svar på:

 

  • Något båttillverkare, modell och/eller årsmodell man skall kolla extra noga på eller undvika?
  • Finns det något skrov eller årtal på skrov man skall undvika. Exempel: nyare mindre båtar (kommer inte ihåg årtal nu) har alltid flytelement så båten i princip inte kan sjunka vid ett "total skrovhaveri". Finns det liknande idéer eller uppfinningar som i princip alla båttillverkare annamade vid något årtal?
  • Finns det någon tillverkare av motorer och/eller årsmodell(er) man skall undvika? Vad jag menar är; motortillverkare kanske lärde sig en viktig läxa något visst årtal som gjort sjösäkerheten över lag bättre bland alla tillverkare. Eller det kanske finns någon motortillverkare som alltid varit pålitlig, där reservdelar fortfarande tillverkas etc. Eller kanske någon motortillverkare som man verkligen skall rata på grund av deras historik av att vara mindre tillförlitliga?
  • Finns det något man skall vara extra vaksam på när man köper en båt av den typ jag letar efter?
  • Jag ser många bayliners till salu på andrahandsmarknaden vilket gör att priserna ser attraktiva ut. Vad tycker ni om bayliner? Jag har läst att dom hade grava problem på 80/90-talet med produktionskvalité. Har det blivit bättre? Sämre?

 

Nu är jag som jag är, men köp Nordisk båt med europeisk motor och se till att det står vp på drevet, tänk gärna diesel. Nordisk båt är dyrare vp är dyrare, men håller längre mindre krångel samt lättare finna ny köpare en dag. Det finns stora kvalitetsskillnader mellan Nordisk och import.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kossor:

Nu är jag som jag är, men köp Nordisk båt med europeisk motor och se till att det står vp på drevet, tänk gärna diesel. Nordisk båt är dyrare vp är dyrare, men håller längre mindre krångel samt lättare finna ny köpare en dag. Det finns stora kvalitetsskillnader mellan Nordisk och import.

 

Vad betyder VP?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

VP = Volvo Penta (gröna marinmotorer med svensk anknytning). Fast frågar man mig tycker jag Yanmar (i grunden japanskt, silvergrå) kan vara lika bra och ungefär lika lätt att hitta delar till.

 

Det är väl dessa två som är de vanligaste på båtar som inte är från USA, i synnerhet diesel. Men är motorn bytt kan det vara lite andra uppstickare också, och är det lite större båtar med dubbla motorer är fabrikat som Cummins m. fl. inte ovanligt.

 

När det gäller drev och backslag så döljer sig oftast något annat fabrikat bakom VP-märket. Inte sällan ZF när det gäller backslag. Bravo-drev är nog också vanligt, inte minst på Yanmarmotorer.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Trådskapare Tale har fått många bra och tänkvärda tips här!

 

Men en sak som ännu inte diskuterats, som jag värdesätter högt, jag är inte helt ung längre, har väl ännu inga svårigheter att röra mig, även om jag numera ogärna företar mig direkta cirkuskonster.

Sedan finns det barnbarn och hund med ombord.

 

Vi alla uppskattar att det lätt och säkert att röra sig ombord, både då båten ligger i hamn eller ute till sjöss i sjögång.

 

Nu är jag återigen inne på de för mig förhatliga US-båtarna som inte är byggda för våra förhållanden, flera av dessa har ett fördäck som inte är avsett för att vistas på, det är välvt, ser halt ut, och saker som på andra båtar är avsedda att hålla sig i, pulpiten (=ett sorts räckverk) ser mer ut att vara en dekoration att snubbla över. Det är så att många av dessa båtarna är avsedda att läggas till med aktern mot bryggan, då kan en någorlunda säker passage ombord ske. Men hur ser det ut i de flesta svenska hamnarna, jo vattnet närmast bryggan är grunt och orent, dvs stenigt och jäkligt, där vill man inte riskera propeller och roder.

 

Jag har sedan sensommaren 2015 en båt som någon belackare här beskrev som "en pråm med en glasskiosk på"... Det finne en uppsjö sådana på marknaden, kallas vanligtvis för "hyttbåtar", Targa, Nordstar och Sargo/Minor är de vanligaste, dessvärre faller dessa utanför din budget. Nja kanske en gammal Targa 25 kan tangera din budget.

I mitt tycke är en del av dem inte heller direkt världens bästa bobåtar, men undantag finns Nordstar gillar jag och själv fann jag en uddabåt, ett orustbygge, en Triton 29. Denna har breda och nedsänkta däck att röra sig på, hytten alltså "glasskiosken" står inte heller i mitten så sb-däcket är bredare än det på bb-sidan.

Man kan helt problemfritt bära ombord två matkassar när man går från bryggan till båtens peke och ned på fördäck utan att hålla i sig, Men det finns två bra pulpitar i bra höjd att håla sig i om det gungar. Sedan ett stabilt räcke runt hela båten.

 

Barnbarn rör sig fritt och ledigt ombord utan att ramla i, hunden som väger omkring 30 kg, gör sålunda och älskar att kunna gå runt på däcket och bevaka omgivningen, i den tidigare Nimbusen fick hon hoppa ned genom förluckan, vilket var riskabelt.

Men man köper kanske inte en båt för hundens bästa, men det som gynnade vovven gynnade även resten av besättningen.

 

Uddabåtar, ja sådana som är byggda i små serier, kan ju vara bra och trevliga, men man får ju förvänta sig att andrahandsvärdet kan bli därefter... 

 

Det finns en rätt berömd uddabåt du inte skall köpa, en större träbåt, den är ganska gammal, användes ursprungligen till en större djurtransport. Det var en gubbe som ville rädda världens djurbestånd en dag det började regna en himla massa. Men alla dinosaurierna missade avgången...

Nä om du mot förmodan skulle hitta just den båten på Blockets båtsidor, så tänkt inte ens tanken...

 

Exempel då det är bra att kunna röra sig säkert ombord:

Utfendringen, alltså då man innan man går in i hamn häger ut "putt-i-från-korvarna" fendertarna, eller fendrarna, kan stavas olika. På Nimbusen som iofs var en bra och säker båt var ut- och infendringen belagd med vissa risker, även som det gick rätt bra ändå.

Infendring skall obenhörligen ske när man lämnat hamnen, att segla med fendertarna ute är amatörmässigt och fult, dessutom riskerar man att tappa dem. Men det finns ett undantag då man seglar med fendertar ute hela tiden, och det är i gång i kanaler mellan slussar.

 

Tja om det nu var till någon hjälp så har jag då satt ytterligare funderingar i skallen på dig.

Men som jag tidigare skrev, och några andra var inne på, den första båten blir aldrig den bästa och mest genomtänkta, och det är kanske därför det säjs båtar, inte bara amerikanska, som man inte kan röra sig säkert ombord på. Båtar som ser bra och trevliga ut på båtmässan eller i försäljningshallen. Jag tror att dessa säljs till nybörjarna, så därför är det ju väldigt bra att du lagt ut dina funderingar här för att undvika misstag andra redan har begått, det är det som skiljer amöborna från människorna, vi kan dra fördel av egna eller andras misstag, men man undrar ju ibland förstås.

 

Sedan skall du inte heller ta mitt US-motstånd till dig på fullaste allvar, visst finns det US-båtar som är bra, inte bara då de står på land... det finns välbyggda stabila bra amerikanska bobåtar också, men kanske inte till dom pengarna du hade tänkt... Grand Banks exempelvis... men då får du addera några n000llor till i köpesumman.

 

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara gjorde en snabbkoll på Blocket i regionen åkbart till Vänern. Det finns en hel del (raka axlar):

 

https://www.blocket.se/goteborg/Scand_Baltic_HT__95_79511405.htm?ca=17&w=3

En duktigt rejäl båt, visserligen med kapell men stor akterruff, stor toa och ordentligt "soldäck" ovanpå akterruffen. Vill minnas att det är två stickkojer på mitten också. Soffan fram rymmer många, men man kan även sitta uppe. Denna har också lite nyare motor.

 

https://www.blocket.se/goteborg/Saga_32_79366057.htm?ca=17&w=3

"Äldre" Saga, men ser rätt ok ut. Inte mycket info.

 

https://www.blocket.se/goteborg/Nimbus_3003_79354019.htm?ca=17&w=3

Om du vill pilla med motor kan detta vara något. Nog bra båt, men motorn går varm på denna vid full belastning. Någon impellervinge som täpper till värmeväxlare alt. något mer allvarligt ?

Dito om man inte vill pilla: https://www.blocket.se/goteborg/Nimbus_3003__87_79276747.htm?ca=17&w=3

 

https://www.blocket.se/goteborg/Forbina_9000_med_akterruff_78613874.htm?ca=17&w=3

Välkänd och ibland något överprisad, men med fly och mycket boutrymme. Verkar ha uppgraderad motor.

 

Bara några axplock....

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En jättetråkig redlektion:

Har du någon passande båtplats för det tilltänkta objektet?

Det kanske är gynnsammare i dina hemtrakter, men här i Göteborgsområdet kan det vara flera års väntetid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ganska inskränkt att kalla US båtar för skräp,visst byggs det skräp över där men det gör det även här med omnejd.Amerikanska farvatten är i mångt o mycket tuffare än våra och självklart finns produkter som ska fungera där.

Det finns många båtbyggare som bygger mkt bra produkter men tyvärr så är utbudet här hemma skralt.

Kanske inte så intressant för trådskaparen men vill bara reagera på US båtar klassas som skräp.

runabout.jpg

grand banks.jpg

grand 11.jpg

zurn 1.jpg

Zurn.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev trucker1:

Det är ganska inskränkt att kalla US båtar för skräp,visst byggs det skräp över där men det gör det även här med omnejd.Amerikanska farvatten är i mångt o mycket tuffare än våra och självklart finns produkter som ska fungera där.

Det finns många båtbyggare som bygger mkt bra produkter men tyvärr så är utbudet här hemma skralt.

Kanske inte så intressant för trådskaparen men vill bara reagera på US båtar klassas som skräp.

runabout.jpg

grand banks.jpg

grand 11.jpg

zurn 1.jpg

Zurn.jpg

Någon av dessa som kvalar in för 500.000 kr kravet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Kanske inte så intressant för trådskaparen men vill bara reagera på US båtar klassas som skräp.  "

Skrev jag,,,,,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev trucker1:

"Kanske inte så intressant för trådskaparen men vill bara reagera på US båtar klassas som skräp.  "

Skrev jag,,,,,

Nä men har man skruvat och sett konstruktionerna på det som finns i svenska vatten så blir man ju inte direkt imponerad. Och speciellt inte av v8 or som härör från tidigt sextiotal. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev kossor:

Nä men har man skruvat och sett konstruktionerna på det som finns i svenska vatten så blir man ju inte direkt imponerad. Och speciellt inte av v8 or som härör från tidigt sextiotal. 

 

Finns otroligt många skandinaviska skitbyggen också. 

Mig veterligen har jänkarna i alla fall inte kommit på idén att sätta plastdäck på aluminiumskrov och fylla med fogskum? 

Blir skrovet lite buckligt när det snabbsvetsas i Litauen kan man alltid bredspackla och foliera. 🙂 

 

Däremot har det nog importerats väldigt mycket skit från staterna. Finns ju en anledning till att de säljs billigt till svenska ”affärsmän”.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev coppertail:

 

Finns otroligt många skandinaviska skitbyggen också. 

Mig veterligen har jänkarna i alla fall inte kommit på idén att sätta plastdäck på aluminiumskrov och fylla med fogskum? 

Blir skrovet lite buckligt när det snabbsvetsas i Litauen kan man alltid bredspackla och foliera. 🙂 

 

Däremot har det nog importerats väldigt mycket skit från staterna. Finns ju en anledning till att de säljs billigt till svenska ”affärsmän”.

Ok ja men de e inte många nordiska som fyller ut hålrummen mellan skrov och insats med skum heller för att spara in på material. Och inskummade bränsle tankar blåsta i plast är heller inte vanligt i norden, pollare som är som en flagglinehållare, pulpit som är helsvetsad så man måste backa in kärran mm mm. Som jag skrev i början av tråden kvalitet kostar pengar finns en anledning nordiska båtar är lite dyrare än us import, därmed inte sagt att det finns kvalitet overside med. Men v6 or v8 or mercruiser drev nä, jag skulle inte råda en kompis köpa det. Och jag tycker som jag tycker 🙄

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev kossor:

Ok ja men de e inte många nordiska som fyller ut hålrummen mellan skrov och insats med skum heller för att spara in på material. Och inskummade bränsle tankar blåsta i plast är heller inte vanligt i norden, pollare som är som en flagglinehållare, pulpit som är helsvetsad så man måste backa in kärran mm mm. Som jag skrev i början av tråden kvalitet kostar pengar finns en anledning nordiska båtar är lite dyrare än us import, därmed inte sagt att det finns kvalitet overside med. Men v6 or v8 or mercruiser drev nä, jag skulle inte råda en kompis köpa det. Och jag tycker som jag tycker 🙄

Håller med Kossor här.

Jag har sett och varit ombord i några olika US-båtar, och ... nej, jag säger intet mer, de det finns fler ömma tår att trampa på.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är oerhört intressant att läsa era kommentarer. Att få reda på dessa typer av detaljer som ni debaterar är väldigt värdefulla och sådant som ja anser är svårt att få reda på på andra sätt. Jag har nu sammanställt en lång lista med många av de poänger som kommit upp här som jag nu utgår ifrån. Kan tillägga att jag inte planerat byta båt detta året utan jag det blir tidigast 2019. Jag gillar att vara ute i god tid :)

Redigerad av Tale

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som vanligt hackas det på allt bensindrivet i såna här trådar. Jag tycker inte man ska vara rädd för bensindrivet. Man ska vara rädd för dåligt underhåll vare sig det är bensindrivet eller dieseldrivet. Bensindrivet  är billigare för alla som inte kör jättemycket. 

 

Men som sagt... kolla hur det är underhållet.  Ingen bensin eller diesellukt få förekomma någon annan stans än i motorns omedelbara närhet. Dvs de närmsta decimetrarna. Inte ens när båten tankats helt full. All elutrustning i motorrummet ska vara gnistsäkrad om det är bensindrivet. (Hängslen och livrem.) Diesel är inte fullt så brandfarligt som bensin men lukten är otrevlig och biter sig fast rejält. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Eld-:

Som vanligt hackas det på allt bensindrivet i såna här trådar. Jag tycker inte man ska vara rädd för bensindrivet. Man ska vara rädd för dåligt underhåll vare sig det är bensindrivet eller dieseldrivet. Bensindrivet  är billigare för alla som inte kör jättemycket. 

 

Men som sagt... kolla hur det är underhållet.  Ingen bensin eller diesellukt få förekomma någon annan stans än i motorns omedelbara närhet. Dvs de närmsta decimetrarna. Inte ens när båten tankats helt full. All elutrustning i motorrummet ska vara gnistsäkrad om det är bensindrivet. (Hängslen och livrem.) Diesel är inte fullt så brandfarligt som bensin men lukten är otrevlig och biter sig fast rejält. 

Nyfiken fråga, varför är det billigare för alla som inte kör jättemkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
32 minuter sedan skrev tukkla:

Nyfiken fråga, varför är det billigare för alla som inte kör jättemkt?

Inköpspriset. Men kör du jättemycket så vinner dieseln som drar mindre bränsle.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Eld-:

Som vanligt hackas det på allt bensindrivet i såna här trådar. Jag tycker inte man ska vara rädd för bensindrivet. Man ska vara rädd för dåligt underhåll vare sig det är bensindrivet eller dieseldrivet. Bensindrivet  är billigare för alla som inte kör jättemycket. 

 

Men som sagt... kolla hur det är underhållet.  Ingen bensin eller diesellukt få förekomma någon annan stans än i motorns omedelbara närhet. Dvs de närmsta decimetrarna. Inte ens när båten tankats helt full. All elutrustning i motorrummet ska vara gnistsäkrad om det är bensindrivet. (Hängslen och livrem.) Diesel är inte fullt så brandfarligt som bensin men lukten är otrevlig och biter sig fast rejält. 

Håller helt med dig angående bensin verses diesel. allt handlar om underhåll. Diesel kan vara farligare än bensin får du ett mikroskopiskt hål i ett bränslerör, och du får ut den dimman vid rätt temp så smäller de värre än bensin. Att jag försespråkade diesel är att det drar betydligt mindre än bensin, en båt som väger som min runt 3,5 ton har en halverad förbrukning med diesel jämf bensin. Det totala underhållet är något lägre samt att du har lättare finna köpare med diesel.Sedan är en diesel betydligt lättare att köra andra bränslen på, och som det ser ut nu kommer nog bränslena fasas ut i rask takt mot förnyelsebara. Jag har själv åkt bensin och tycker det funkar alldeles utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som en del sagt ovan så hackas det på amerikanska båtar och bensinmotorer. Några reflektioner från min sida då jag totalrenoverat en amerikansk DC (Regal 242) och kör en nyare bensin V8 med drev...

- Byggkvaliteten är inte dålig om man går på premiumbåtar. Däremot finns det saker i dessa som vissa ser rött av. Själv rev jag ut all heltäckningsmatta och liknande och ersatte med teakgolv och ny skrovklädsel. Kunde konstatera när jag gjorde det jobbet att byggkvaliteten var bra i en regal i alla fall.

- Bensinare och V8. Håller med de som säger att bensinare inte är farligare än diesel bara man har koll på grejorna i motorrummet och sköter underhållet. En bensin V8 är ganska billig i jämförelse vad gäller servicedelar som filter, olja, stift etc.

- VP eller Meticruiser. Har ingen betydelse i mina ögon då det är samma grundmotor (GM smallblock eller bigblock). Bara kringutrustningen som skiljer.

- Drev kontra axel. Drev är lättare att manövrera med. Har man axel som krävs det nästan bogpropeller för att kunna manövrera smidigt. Inga problem att köra rakt med drev. Använd 4 bladig propp eller duo-proppdrev så är slingrigheten i det närmaste obefintlig. Körde själv Göta kanal med min båt och hade inga problem. Har själv inte bogpropp men har övat upp mig i manövrering med drev i tråna utrymmen.

- Boutrymmen och liknande. En DC (med kapell) är suverän vad gäller sällskapsytor. Ett bra kapell är ett måste om det regnar. Men jag håller med om att sova på däck under kapellet inte är att rekommendera om det är varmt. Däremot är midcabinen i de flesta amerikanska DC minst 140x200 cm så där är det gott om plats.

 

Mitt råd är att TS funderar igenom noga vad båten skall användas till. Hur många ska normalt åka med och kanske sova över. Sen är det viktigaste, förutom att man är nöjd med båtens layout, motorns skick. Det är den absolut dyraste delen på båten. Mitt råd här att köpa båt med så ny motor som budgeten tillåter.

Sist men inte minst.... TS ska köra i Vänern. Välkommen till en underbar sjö att åka båt i. Kör själv med Karlstad som hemmahamn. Men har du tillgång till båtplatsi sjön och på land? Brukar vara en trång sektor i vissa områden.

Lycka till med ditt båtköp

Redigerad av Figo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...