Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Kenneth_S

Bra idé, eller e du go i hôvvet-idé...?

Rekommendera Poster

Jag har nu fått hem mitt systemrens för kylsystemet. Beställde på Hjertmans.

 

Jag har nu två val:

1) Lossa vattenintagsslangen från sjövattenpumpen, plugga den och lugnt köra systemrenset nu när båten ligger i sjön?

2) E du helt go i hôvvet, eller...? Vänta för faaan istället tills du plockat upp båten i höst, och kör renset då?

 

Båten = Nidelv 28, vikt 3500Kg. Blir det sådant tryck från vattnet att det blir ett kaskadsprut (hhhmmm... associationer...) och båten riskerar att sjunka? Eller blir det inget nämnvärt tryck och ingen fara att lugnt plugga igen slangen och låta den vara pluggad i två dygn?

 

Vad säger ni? Ser fram mot svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen ventil vid intaget du kan stänga..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Finns det ingen ventil vid intaget du kan stänga..?

 

Nej, tyvärr... det sitter något där, med en skruv i och jag vågar inte skruva på den skruven. Projekt till nästa år blir att sätta dit en riktig kulventil ifall nåt skulle hända med slang eller annat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Kenneth_S:

 

Nej, tyvärr... det sitter något där, med en skruv i och jag vågar inte skruva på den skruven. Projekt till nästa år blir att sätta dit en riktig kulventil ifall nåt skulle hända med slang eller annat

Har du bild?

Låter som en ballofix som någon tagit bort vredet på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Har du bild?

Låter som en ballofix som någon tagit bort vredet på. 

 

Ok...? 

 

Har ingen bild, men har du nån idé på vad jag kan göra? Kan jag skruva ut skruven och sätta dit ett nytt vred, när båten ligger i plurret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Har du bild?

Låter som en ballofix som någon tagit bort vredet på. 

 

Ska kolla om jag kan ta en bild på fredag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hittade en bild på ventilen. Ser för jävligt ut i kölsvinet, jag vet

2018-05-30 22.18.31.jpg

Redigerad av Kenneth_S
Tillägg av text
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en vanlig skjutventil som ser ut så här i komplett skick:

bild.png.1d34dd331247b076266329dec5fab3bd.png

Det är bara att vrida ett antal varv (medurs) på fyrkantstappen så skruvar du ner kilen som stänger för vattnet.Om det går lite kärvt så kör lite fram o tillbaka tills det släpper. Till vintern så kan du skruva loss den stora sexkanten och ta ur kilen för att smörja upp den. Om det är en äldre båt du har så är nog ventilen tillverkad i brons och då kommer den att fungera lika länge som båten bara den får lite skötsel då och då. En sådan här ventil är lite långsammare att stänga än en kulventil men den riskerar inte att frysa sönder som kan hända med en kulventil.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Lintott:

Det är en vanlig skjutventil som ser ut så här i komplett skick:

bild.png.1d34dd331247b076266329dec5fab3bd.png

Det är bara att vrida ett antal varv (medurs) på fyrkantstappen så skruvar du ner kilen som stänger för vattnet.Om det går lite kärvt så kör lite fram o tillbaka tills det släpper. Till vintern så kan du skruva loss den stora sexkanten och ta ur kilen för att smörja upp den. Om det är en äldre båt du har så är nog ventilen tillverkad i brons och då kommer den att fungera lika länge som båten bara den får lite skötsel då och då. En sådan här ventil är lite långsammare att stänga än en kulventil men den riskerar inte att frysa sönder som kan hända med en kulventil.

 

Kanon, då blir saken lite lättare att hantera 😀 Tackar så mycket 👍😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Kenneth_S:

 

Kanon, då blir saken lite lättare att hantera 😀 Tackar så mycket 👍😊

Eftersom du inte använt den på länge så kan den gå lite trögt. Om det är väldigt segt så kan du lossa lite försiktigt på den lilla tätningsmuttern. Det sitter en "klämpackning" under så att det inte ska läcka in vatten den vägen så det kan sippra några droppar när du lossar men då hjälper det bara till att smörja lite i packningen. Tycker du det droppar för mycket så är det ju bara att dra åt lite lätt igen. Det är i alla fall ingen risk att hela havet kommer in om du bara släpper lite försiktigt. Men akta dig för den stora muttern för då kommer det att spruta....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kulventil är lite snabbare att stänga/öppna. Men det är också dess enda fördel, i övrigt är en skjutventil helt överlägsen. Det enda den behöver är lite motion någon/några gånger per år, de behöver fö kulventilen också om inte annat för att kolla att den fungerar.

Innan man sjösätter sprutar man in lite PTFE-fett utifrån. Sen stänger man ventilen och sprayar lite till. Spraya lite på ratt-axeln också och motionera ventilen några gånger så blir den som ny. Det är också ett bra tillfälle att kolla över slangar och klämmor.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja... skjutventiler har en större tendens att läcka är min erfarenhet från hus... så kulventiler har en till fördel. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kan man se att en skjutventil är helt stängd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mitt råd... skruva jäkligt försiktigt!
Hela kran-eländet kan brista sönder med påföljd att båten sjunker, blubb blubb blubb.
Förvänta dig inte heller att det blir helt tätt efter åtskruvande, förmodligen finns det  havstulpaner likt i bilden nedan?


Vad gäller "materialet mässing" så är det en legering av flera grundämnes-metaller. Man talar om "avzinkning" eftersom zink är en ofta använd offermetall i skyddsanoder.
[I brist på offeranod så kan zink offras ur själva mässing-legeringen. Mässingen blir då mer rödaktig efterhand eftersom den röda kopparn syns alltmer. Sådan avzinkning sker från metallytan och inåt i materialet, tar många år.]


Varför är då "avzinkad mässing" med sitt röd/skära utseende ett hot?
Svar; om det gått på djupet i mässingens inre så blir det alltmer sprött.
Kan alltså överraskande brista sönder för ganska lätta påkänningar.


[Bilden nedan har nog "tydliggjorts" med kreativ bildmanipulation? Notera alltså den nästan grisskära snittytan i den uppsågade kranen. Hela materialtjockleken grisskär rakt igenom?
Om vi ändå leker med tanken på att det är en autentisk omanipulerad bild så hade jag inte ens vågat peta på kranjäkeln.]

Bilden norpad ur denna trovärdiga 3-sidiga sajt... 
    

mässingskran.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns en hysterisk skräck för att alla bottenkranar o genomföringar som har några år på nacken ska trilla i bitar så fort man rör vid dem. Denna uppfattning delges utan att fundera över vilket material kranen/genomföringen är tillverkad av. Allt som har en gulbrunaktig färg är inte mässing. Framförallt så är äldre kranar (som ofta sitter i äldre båtar) ofta tillverkade av brons som är ett evighetsmaterial. Det är nog ett stort antal bronskranar/genomföringar som bytts ut till sämre mässingskranar p.g.a. denna materialokunskap.

 

På nya båtar så är det däremot ovanligare att det sitter bronskranar eftersom de är dyrare. Där är det oftast mässing (kan vara av olika kvalitet men det är svårt att i efterhand avgöra mässingskvalitet) eller rostfritt.

 

Mässingskranar av dålig kvalitet kan se ut som på bilden ovan. När båttidningar testat olika mässingskranar så har de oftast varit av avzinkningshärdig kvalitet även om materialkvaliteten sällan redovisas och då blir de inte så dåliga som på bilden ovan. Bronskranar blir aldrig så dåliga.

Redigerad av Lintott
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Skoter:

Hur kan man se att en skjutventil är helt stängd?

Det går inte att se. När man skruvar på den så känner man när den går i botten. Om man är osäker så kan man skruva lite upp o ner vid bottenläget så känns det att den inte kommer längre ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Thomas-1:

Förvänta dig inte heller att det blir helt tätt efter åtskruvande, förmodligen finns det  havstulpaner likt i bilden nedan?

Japp, därför ska ALLA ventiler motioneras då och då.

 

15 timmar sedan skrev Peter_K:

Nja... skjutventiler har en större tendens att läcka är min erfarenhet från hus...

Ja oftast pga för lite motion. I min källare sitter ett antal skjutventiler, många går inte att stänga helt. Felmoterade sa rörmokaren, ventilhusen är vända nedåt. Dödssynd.

 

Hur tät en kulventil är efter 40-60 år är det inte så många som vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkade alldeles utmärkt med att skruva på den anvisade muttern, ventilen stängdes och jag slapp använda min idé som jag inte visste var smart eller rent sanslöst dålig. Stort TACK för tips 👍

 

Systemrens är nu inkört (i går kväll) och i morgon fredag ska jag ut och köra ur renset och se om nåt hänt. Blir även en tur där motorn ska pressas för att se om tempen stiger. Ska bli mycket intressant 😃

 

Återkommer med rapport om lyckat eller misslyckat resultat 😃

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...