Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MarkusF

motor till liten gummibåt

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag är på jakt efter en liten gummibåt under 3 meter. 

Det kan ju bli aktuellt att köpa båt utan motor till, och då blir det nog att köpa en motor separat. Tänker mig att 2 hk räcker gott. 

 

Men jag är ny på det här med utombordare och har bara sett 2-4 hk som använts på segelbåtar, dvs med lång rigg. Finns de här små motorerna med kort rigg? Eller fungerar de med lång rigg även på gummibåtar? 

 

För det finns väl lång och kort rigg på de här små, eller är det en standard?

Redigerad av MarkusF
uppdatering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vist finns det små motorer med kort rigg och det passar till en liten gummibåt. 2-4 hk motorer saknar ofta friläge och back, men är i stället lätta exempel Johnson 2 hk väger 11 kg. De har ofta en liten inbyggd bränsletank på någon liter.

Hälsningar Magnus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Suzuki 2,5 hk på min gummibåt (Plastimo P240LJ) https://www.navinordic.com/vara-varumarken/plastimo/gummibat-p240lj-compact. Den är lätt att lyfta ner från aktern på segelbåten och hänga på gummibåten, ståendes på badstegen. Motorn har kort rigg och friläge, samt inbyggd tank på någon liter.

 

Räkna inte med någon överljudshastighet, men ska man en lite längre sträcka är det snabbare än att ro. Kör jag själv, och optimerar var jag sitter, ligger jag precis under planande hastighet. Jag kan klämma ner två vuxna och två barn och fortfarande ta mig smidigt och hyfsat snabbt fram (2-4 knop).

 

Ska du inga längre sträckor och har tillgång till el däremellan kan du ju överväga elmotor, de brukar ligga i ungefär samma kraftområde kring några hästkrafter... Att slippa slabba med bensin och olja i onödan är skönt. :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten elmotor på min gummijolle. Finns fördelar och nackdelar. Fördelar är att den är tyst, man kan köra den på el och då ladda batteriet i båten.

 

En nackdel är att man måste ha ett batteri som tar plats i durken på jollen och det är tungt att lyfta blybatterier och litiumjonbatteri är rätt dyrt. 

Jag hade jag haft en bensinare hade jag fördragit en med inbyggd tank så man slapp lufta sånt också och ha med en sån som tar plats i durken. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gått från bensin till el, det är så mycket smidigare. Batteriet står alltid i jollen och laddas med sladd från moderskeppet. Nu har jag köpt LiFePO4, 20Ah och 2,6kg! Inte provat praktiskt ännu men smidigt blir det. Min elsnurra tar 30A så på fullfart klarar jag 40min och så länge har jag hittills aldrig åkt. I värsta fall får jag köpa ett batteri till. 

Batteriet kostar ca 1200kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, jag köpte mig en Torqeedo Travel 1003 CS (kort rigg och nya starkare batteriet) dyrt men fy fasen vad nöjd jag är. Lätt och är ännu lättare att ta med då den består av tre delar (rigg, batteri och rorkult) körde en riktigt lång premiärtur och sparade inte på strömmen och var inte nere under 70%. Kan laddas direkt från solcell då laddregulator är inbyggd i batteriet och man kan ansluta 9-50 Volt DC och allt sköter sig själv. Stark och tyst och inget löst batteri att släpa på och den går för fullt till noll, inte som en vanlig elmotor som tappar effekt vartefter batteriet laddas ur. 

Inbyggd GPS så man ser hur mycket eller hur långt man har kvar att köra, man väljer själv vad den skall visa. USB om man vill ladda mobil mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liksom bhemac har jag också elsnurra på gummijollen. Den går dessutom också på ett lite mindre batteri (Pb, 18Ah, 6kg) som dock räcker i 1-2 timmar om jag inte kör på fullfart. Hade gärna haft Li, men jag är för snål...

 

Hade jag varit du skulle jag lägga extrapengarna som en bensinutombordare kostar på ett eller två batterier av lite lättare (viktmässigt) sort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Olten:

Som sagt, jag köpte mig en Torqeedo Travel 1003 CS (kort rigg och nya starkare batteriet) dyrt men fy fasen vad nöjd jag är

Lite dyrt, ja men så enkelt och bekvämt!

Min tanke är mer att ha fasta batterier i jollen. Vi pratar om vikter på runt 5kg. Inga problem att ladda via 20m kabel.

En tanke är att lägga solpaneler på tofterna. Eller en liten targabåge/Bimini med solpaneler.

En annan variant skulle kunna vara att använda elcykelns batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Plastimo precis likadan som Martin76, på min har jag en Yamaha 6hk 137cc fyrtaktare den planar och går 15 knop. Det jag gillar med motorn är att den hade kraft att rädda mig som backup-motor när finvattenpumpen dog bland skären i skiftet Åland-Åboland...bra att ha transportfästet dubblat med funktion för framdrivning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elsnurran får du ju 25 % rabatt på av regeringen så passa på innan rabatten försvinner.

 

Valfläsk

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-06-01 vid 14:15 skrev bhemac:

Jag har gått från bensin till el, det är så mycket smidigare. Batteriet står alltid i jollen och laddas med sladd från moderskeppet. Nu har jag köpt LiFePO4, 20Ah och 2,6kg! Inte provat praktiskt ännu men smidigt blir det. Min elsnurra tar 30A så på fullfart klarar jag 40min och så länge har jag hittills aldrig åkt. I värsta fall får jag köpa ett batteri till. 

Batteriet kostar ca 1200kr.

Var du  för batteri? Jag har ett på 22ah köpt på drev.se drar ut lite för snabbt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Alicia1:

Var du  för batteri? Jag har ett på 22ah köpt på drev.se drar ut lite för snabbt

Fyra sådan HÄR celler. Ännu så länge bara provkört hemma. Min bedömning är att det räcker för mina behov.

Finns ju även DESSA på 40Ah men skulle jag behöva mer så tror jag ett extra 20Ah att byta med är det enklaste

För laddning har jag en DC/DC omvandlare som är ställd på 17V ut och 7A (ställbart).

Själva laddningen får skötas med DENNA (eller DENNA solregulator). Den första är på väg till mig. Tanken är att bygga ihop regulator och batteri i en vattentät burk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag köpt en gummibåt på Jula för 1999:-. Känns som ett prisvärt alternativ. Vi får väl se hur länge den håller med två barn på 7 och 13 år. 

När det gäller motorn kommer det nog att bli en begagnad 2 hk, tänker jag. Dels får den inte ha högre styrka än 2,74 hk, dels vill jag inte släppa ut barnen med för stark motor än heller.

Elmotorerna låter också intressant. De kanske är hyfsat jämförbara med en 2 hk? Det låter i alla fall så på era kommentarer ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev MarkusF:

Elmotorerna låter också intressant. De kanske är hyfsat jämförbara med en 2 hk?

De flesta som gått över till el verkar tycka så. Försök få låna en elsnurra eller prova någon med liknande båt, det är bättre att få en egen uppfattning.

Det verkar vara flera som i år går över till LiFePO4 batterier. Intressanta erfarenheter framåt hösten.

Själv är jag redan övertygad, 2,6kg batteri är ganska perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några barn i samma ålder som dina fick åka runt i stilla viken i liten gummibåt i helgen. Dom såg ut att ha jättertrevligt. Faktiskt så jag tänkte stanna på BT å köpa på vägen hem. Fast det är väl som med skruvdragare å annat, det kan va vettigt att köpa märke... eller?

Hur mkt väger en sån motor?

Hur mkt batteri behövs för att klara max 4 distans i lugnt väder med 3pers å packning? Vad väger batteri till det?

Duger biltema/liknande motor.

Min motor väger inte jättemycket ifs. 3hk nånting.. men man blir ju inte yngre.

Ungarnas färd!!

Helt tyst var det! Jag hade blivit orolig för att gnällspikarna inte skulle få sitt om alla gjorde så men upptäckte att det direkt fanns botemedel. Nu var det föräldrarna det gnälldes på. Dom ska ju låta ungarna röra på sig, inte låta dom sitta still i en båt... å kör dom så tyst och man e ute och simmar kanske man inte upptäcker faran...

Så det finns alltid nåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

Faktiskt så jag tänkte stanna på BT å köpa på vägen hem

Säljer de barn också? ;)

--

Jag har en Minn Kota Endura. Väger knappt 8kg och drar ca 30A. Kompisen köpte en snurra på Biltema. Ingen större skillnad som det verkar. En gissning är att den drar 8-10Ah/M. Betydligt mindre om man drar ner farten. Mina turer från moderskepp till land brukar vara mindre än en mil ToR.

Jag tänker att med 2st 20Ah batterier så kan jag åka fyra gånger till land och tillbaka.

 

En 4takt Honda på 2,3hk kostar 8tkr oc väger 13,5kg (tom).

Köper man en elsnurra, 4st LiFePO4 batterier a 20Ah och laddare så är det billigare.

 

PS elsnurran sitter permanent på jollen. Tanken är att ha ett batteri permanent i jollen också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det elmotorer med kort rigg? Förutom Torqeedo som är svindyra. De elmotorer jag sett ser löjligt långa ut för att ha på en gummijolle. Och så vore det bra med litet format för att kunna stuva undan den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Säljer de barn också? ;)

--

Jag har en Minn Kota Endura. Väger knappt 8kg och drar ca 30A. Kompisen köpte en snurra på Biltema. Ingen större skillnad som det verkar. En gissning är att den drar 8-10Ah/M. Betydligt mindre om man drar ner farten. Mina turer från moderskepp till land brukar vara mindre än en mil ToR.

Jag tänker att med 2st 20Ah batterier så kan jag åka fyra gånger till land och tillbaka.

 

En 4takt Honda på 2,3hk kostar 8tkr oc väger 13,5kg (tom).

Köper man en elsnurra, 4st LiFePO4 batterier a 20Ah och laddare så är det billigare.

 

PS elsnurran sitter permanent på jollen. Tanken är att ha ett batteri permanent i jollen också.

😂 klart dom säljer barn.. hur skulle dom annars bli av med alla bortglömda.?

Så jag skulle klara mej på typ 60Ah LiFePO4 för mina max-turer på knappa 4Nm?

Dom batterierna väger väl inte mycket?

Klart tänkvärt. Nu lyfter jag ju bort motor å hänger den i akterpulpit, elmotor skulle nog lätt stuvas i aktertoft där även årorna åker ner. Har börjat ta bort dessa när jag ställer jollen på badbryggan.

Måste kolla BT nu..

👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Caribic410:

😂 klart dom säljer barn.. hur skulle dom annars bli av med alla bortglömda.?

Så jag skulle klara mej på typ 60Ah LiFePO4 för mina max-turer på knappa 4Nm?

Dom batterierna väger väl inte mycket?

Klart tänkvärt. Nu lyfter jag ju bort motor å hänger den i akterpulpit, elmotor skulle nog lätt stuvas i aktertoft där även årorna åker ner. Har börjat ta bort dessa när jag ställer jollen på badbryggan.

Måste kolla BT nu..

👍

PS dom där LiFePO4.... kan man ladda dom typ direkt ur lastutgång på solcellsregulatorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev MarkusF:

Nu har jag köpt en gummibåt på Jula för 1999:-. Känns som ett prisvärt alternativ. Vi får väl se hur länge den håller med två barn på 7 och 13 år. 

När det gäller motorn kommer det nog att bli en begagnad 2 hk, tänker jag. Dels får den inte ha högre styrka än 2,74 hk, dels vill jag inte släppa ut barnen med för stark motor än heller.

Elmotorerna låter också intressant. De kanske är hyfsat jämförbara med en 2 hk? Det låter i alla fall så på era kommentarer ovan.

 

Jula har glömt skriva om kW till hk. Båten klarar 4 hk. Har själv samma båt, men inte testat den än, 1300kr på ”vinterrea”

skall själv testa den med dubbel montage av 2,5hk! (En med lång, den andra kortrigg)

 

sälja på fler ställen. 

https://www.harald-nyborg.se/gummibat-cheyenne-v-300.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ankarvakten:

De elmotorer jag sett ser löjligt långa ut för att ha på en gummijolle

Kollade min. Det är ett enkelt rör mellan motor/styrenheten. Borde vara enkelt att kapa samt korta av kablarna.

 

1 timme sedan skrev Caribic410:

Dom batterierna väger väl inte mycket?

9,2 kg

 

1 timme sedan skrev Caribic410:

kan man ladda dom typ direkt ur lastutgång på solcellsregulatorn?

Nix. Laddaren ska vara avsedd för LiFePO4. Absolut enklast, en 230V laddare via invertern. Finns i "barn-butiken"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev bhemac:

Kollade min. Det är ett enkelt rör mellan motor/styrenheten. Borde vara enkelt att kapa samt korta av kablarna.

 

9,2 kg

 

Nix. Laddaren ska vara avsedd för LiFePO4. Absolut enklast, en 230V laddare via invertern. Finns i "barn-butiken"

Kollade batterier på barnbutiken.

Deras största e på 5Ah.. väger 0,9kg

Så det behövs ett gäng såna isf. Var får du tag på dina 20Ah?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterier köper man HÄR.

230V laddare har barnbutiken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Niklas-L:

 

Jula har glömt skriva om kW till hk. Båten klarar 4 hk. Har själv samma båt, men inte testat den än, 1300kr på ”vinterrea”

skall själv testa den med dubbel montage av 2,5hk! (En med lång, den andra kortrigg)

 

sälja på fler ställen. 

https://www.harald-nyborg.se/gummibat-cheyenne-v-300.html

 

 

Tack, bra att veta! 

 

Hur är det förresten med effekten på el-motorerna. Ser på Jula att de har både en på 400W och 600W. 1hk är ju ca 800W. Kan man jämföra effekten på det sättet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev MarkusF:

 

Tack, bra att veta! 

 

Hur är det förresten med effekten på el-motorerna. Ser på Jula att de har både en på 400W och 600W. 1hk är ju ca 800W. Kan man jämföra effekten på det sättet?

 

Ja det kan man, effekt är effekt oavsett var man tar den ifrån. Dessa små elmotorer är lika dåliga på att framföra en tyngre båt som den utombordare de vispade grädde med i sällskapsresan, den klarade heller inte av jobbet. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...