Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Nautic900turbo

Måla teak vitt?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej. Vi har precis köpt båt. Nautic 900 turbo. Det är väldigt mycket mörk teak i båten. Vad är era erfarenheter av att måla teak vitt? Har ni några före och efter bilder som ni kan dela med er av? 

Med vänlig hälsning, Linda 

IMG_0257.PNG

Redigerad av Nautic900turbo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej - ja, det funkar. 

Men! Nu är det maj, högsommarvärme... stå inte och måla, utan sjösätt och använd båten så beslutar ni i höst om ni skall måla eller inte. 

 

Tankar om att måla vitt på teak...

Ja. Det blir ljusare. Men samtidigt får du en yta där smuts, repor mm syns väldigt tydligt. Och - i mina ögon är en repig, smutsig vit yta fulare än en mörk teakyta. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig att du påverkar andrahandsvärdet väldigt negativt om du målar.

Håller sedan med Peter_K.

Men jag vet också att teak inte är det lättaste träslaget att måla (eller lacka) teak är fett i sig och det kan vara svårt att få färg eller hellre lack, att fastna.

 

Sedan är det ju fråga om du verkligen har teak?

På bilden ser det mer ut som mahogny och lamitanskivor med mahognymönster, men det kan tänkas att jag ser fel, har dålig bildskärm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog vettigt att vänta och utvärdera lite. Ofta är det soligt när man är ute och det kan bli väldigt ljust med stora vita ytor.

På bilden ser det ut att vara en del laminat. Den går dåligt att måla men är det lackad teak så går det utmärkt att måla. Vita ytor ska helt vara laminat, målat är väldigt känsligt för smuts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte båt där nästan allt trä var vitmålat mitt i midcabin/doghouse. Jag fick lov att göra nya dörrar och luckor i mahogny och paneler i teak för att få det att se skapligt ut.

Jag skulle inte rekommendera att måla alls, men det är givetvis en smaksak.

Här på bilden kan du se hur det blev med en blandning av vitt och lackat trä. Det kan funka som kompromiss.

pp57.jpg.6a3843881dc56ee09784b233fdf25630.jpg

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min Nimbus 2600 har tidigare ägare målat om en hel del till vitt. Toa, dörrspeglar mm.
Det ser fräscht ut. och har gjort att båten känns modernare.
Tror inte det påverkar andrahandsvärdet, tvärt om kanske det till och med gör din båt mer lätt såld.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är väl alla litet olika på det viset. Jag tycker personligen att en helträinredning är allra vackrast. Också att en välvårdad motorkryssare i mahogny alla gånger är finare än en glasfiberbåt.

Jag var väldigt besviken över att inredningen i just vår båt var övermålad med vit färg. Det var ju kul att göra nytt i mahogny också :)

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
25 minuter sedan skrev Kronvik:

Vi är väl alla litet olika på det viset. Jag tycker personligen att en helträinredning är allra vackrast. Också att en välvårdad motorkryssare i mahogny alla gånger är finare än en glasfiberbåt.

Jag var väldigt besviken över att inredningen i just vår båt var övermålad med vit färg. Det var ju kul att göra nytt i mahogny också :)


Ja - vi är som tur är olika. Köpte en L32 där skott mm var vitmålade. Ljust och snyggt. Den nuvarande båten har också vita skott och lister mm i teak.

 

Däremellan har jag haft en båt med lackad teakinredning. Usch va mörkt och tråkigt den var djupt nere i "grottan".

Föredrar alla gånger båtar med ljusmålade skott.

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Thallatha:

Däremellan har jag haft en båt med lackad teakinredning. Usch va mörkt och tråkigt den var djupt nere i "grottan".

Snyggt, visst. Dystert, ja.

Mahogny är något mindre dystert än teak och värst är oljad teak. Det värsta jag sett var teakribb i taket.

Vitt, helst laminat och teak/mahognylister är både snyggt och praktiskt. Eller träpaneler upp till midjehöjd och vitt ovanför.

Min båt har ett brunt basinrede upp till kojhöjd. Dystert men så så är den byggd hos vårt gladlynta broderfolk i öster. Fast kvaliteten gör att man blir glad.

 

DSCN2398.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att ni inte gör skillnad på dystert och ovårdat. En välvårdad träinredning är inte dyster. Här ett par bilder från vår förra båt:

016.jpg.84e6a664578e68de74eb9aef75e128d4.jpg009.jpg.7b096a87f4153aa3342b0e42387c46c8.jpg008.jpg.e82e675679af89c08de07e3d5dc4d280.jpg

Så vackert. Och inte alls dystert.

För jag kan väl inte ha fel?

*skrattar gott åt min egen förträfflighet*

  • Gilla 2
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Kronvik:

För jag kan väl inte ha fel?

Jodå, i en segelbåt med små ljusinsläpp.

Kolla tex en HR: "Äldreboende i källarn".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Kronvik:

Jag tror att ni inte gör skillnad på dystert och ovårdat. En välvårdad träinredning är inte dyster. Här ett par bilder från vår förra båt:

 

Så vackert. Och inte alls dystert.

För jag kan väl inte ha fel?

*skrattar gott åt min egen förträfflighet*


Jo du kan ha fel  - det är ju bilder på en motorbåt - en sån kan väl ingen människa ha. 😉

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vänder mig inte enbart mot trä som yta/utseende, utan även som material. Hela inredningen borde vara plast. Tål hur mycket som helst. Skulle det bli fuktigt så blir det inte murket eller mögligt, och det går att tvätta av jättelätt, till och med med en högtryckstvätt om man så vill.

Många nya båtar har betydande ytor i vit plast, och det blir både ljust och snyggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thallatha, det tycks vara många som gillar att ha motorbåt. Bara att kolla i hamnen. Människor eller inte...

Vill ni ha det vitt i båten, så var så goda. Vill ni ha segelbåt, likaså.

I mina ögon är moderna båtar med stora vita ytor i plast inte alls snyggt. Detta av den enkla orsaken att det är en smaksak. 

I och med att det är en smaksak, är det också rätt onödigt att diskutera saken.

Vi befinner oss nu i avdelningen Träsnack, så snack om vita plastytors förträfflighet är ju egentligen litet malplacerat här.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Kronvik:

Bara att kolla i hamnen.

Precis, mest motorbåtar. Seglarna är på sjön och njuter ;) 

 

51 minuter sedan skrev raol:

Hela inredningen borde vara plast.

Japp, och hemma skulle man ha rostfritt på väggarna och kläderna borde vara av plast.

Men visst är trä inte det optimala materialet, det märker man efter 20-30år när allt ska lackas. Om det nu tål skrapning/slipning.

Trät ger marin känsla säger de. Hm som om inte mörkret, gungandet och fukten skulle ge det.

Gemen man verkar inte vilja ha några mängder trä, om man tittar på vad som säljs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kronvik:

Thallatha, det tycks vara många som gillar att ha motorbåt. Bara att kolla i hamnen. Människor eller inte...

Vill ni ha det vitt i båten, så var så goda. Vill ni ha segelbåt, likaså.

I mina ögon är moderna båtar med stora vita ytor i plast inte alls snyggt. Detta av den enkla orsaken att det är en smaksak. 

I och med att det är en smaksak, är det också rätt onödigt att diskutera saken.

Vi befinner oss nu i avdelningen Träsnack, så snack om vita plastytors förträfflighet är ju egentligen litet malplacerat här.

 

Jag vet inte om du kommer ihåg ämnets rubrik och vad tråden handlar om. Att sen Raul tycker att allt i en båt skall va av plast - det är något som han får svara för.

Ämnet var "Måla Teak Vitt"

 

2018-05-29 vid 23:45 skrev Nautic900turbo:

Hej. Vi har precis köpt båt. Nautic 900 turbo. Det är väldigt mycket mörk teak i båten. Vad är era erfarenheter av att måla teak vitt? Har ni några före och efter bilder som ni kan dela med er av? 

Med vänlig hälsning, Linda 

 

 

När det ställs en sån fråga, tycker jag det är helt i sin ordning att delge si åsikt i just den frågan.

Min åsikt är att jag föredrar vitmålade skott framför mörka bruna ädelträsskott.

Speciellt i segelbåtar - vilken är den enda typ av båtar som gällerför min del - blir det väldigt mörkt ch trist med hela inredningar i ädelträ. I en traditionell segelbåt ligger alltid boutrymmena väldigt ljupt och ventilerna/ljusinsläppen är i regel små.

Har haft ett flertal segelbåtar de senaste 55 åren, Deallraflesta med inredning i mörkt ädelträ.När jag köpte en L32 år 2000, så var mahognyskotten målade i en antikvit färg och därmed ganska ljusa. Lister och en del av inredningen varav i mahogny. Detta gjorde att intrycket blev väldigt ljust och trevligt i den djupt liggande salongen med ganska små ljusinsläpp (sk ventiler)

Min nuvarande båt har också ljusa skott, med övrig inredning i teak. Dock med däckssalong och mycket stora fönster.

Eftersom inlägget ligger i träsnacket så får man altså enligt dig inte hysa den uppfattningen att man föredrar inredningar med målade ljusa skott, utan får bara omfatta den konservativa uppfattningen att all båtiredning skall va tillverkad i mörk ädelträ!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kronvik:

Jag tror att ni inte gör skillnad på dystert och ovårdat. En välvårdad träinredning är inte dyster. Här ett par bilder från vår förra båt:

016.jpg.84e6a664578e68de74eb9aef75e128d4.jpg009.jpg.7b096a87f4153aa3342b0e42387c46c8.jpg008.jpg.e82e675679af89c08de07e3d5dc4d280.jpg

Så vackert. Och inte alls dystert.

För jag kan väl inte ha fel?

*skrattar gott åt min egen förträfflighet*

Jättebra exempel på att man kan få båten riktigt fräsch och fin genom att vårda träytorna och byta textiler och klädsel istället. Enormt mycket mer smakfullt än att måla träytorna tycker jag. 

Jag tycker även att man kan ha i åtanke att den gamla regnskog som skövlats för våra båtars skull, gav oss EN chans att få båtinredningar som denna, man jobbar tack å lov inte så längre. Det finns alltså inget "un-do" alternativ om man målar över, då är det fördärvat för alltid och regnskogsbåtarna blir färre och färre kvar i livet. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mikael_matsson, tack för inlägget, det var trevligt med en som gillar vackra träytor. :)

 

4 timmar sedan skrev Thallatha:

Eftersom inlägget ligger i träsnacket så får man altså enligt dig inte hysa den uppfattningen att man föredrar inredningar med målade ljusa skott, utan får bara omfatta den konservativa uppfattningen att all båtiredning skall va tillverkad i mörk ädelträ!?

 

Det var inte alls så jag menade, och inte så jag skrev.

Citerar mig själv:

"Vi befinner oss nu i avdelningen Träsnack, så snack om vita plastytors förträfflighet är ju egentligen litet malplacerat här."

 

Plastytor är plastsnack, vare sig det är vitt eller inte.

 

Jag har inte heller sagt något om vad någon annan skall tycka, jag skrev:

"Vill ni ha det vitt i båten, så var så goda."

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillbaka till sak:

Nautic900turbo frågar efter före och efter bilder.

 

Här före till vänster, och efter till höger. Jag gillade inte de vitmålade originalluckorna i min Nimbus 26, så jag gjorde nya i mahogny. Materialet är från en båt som jag skrotade för något år sen.

Till min stora förvåning ser det riktigt bra ut med vitt mot den lackade mahognyn. Samtidigt gjorde jag om den vita mjuka plastklädda plywoodsidan till nytt i teakplywood, fäst med nya skruvar i mässing, samt klädde den svarta stolpen med en bit teak också.

pentry2.jpg.b295b9691367874b205634edcbc3b84f.jpg

Ja, jag vet att det var frågan om att göra mer vitt, inte mindre, men man kan bedöma själv vad man tycker mer om.

Som ett tips kan jag lägga till att det faktiskt går att fräscha upp laminatskivor också. Jag gnuggade ytan med björntunga, och lackade ytan med uretanalkydlack med litet mahognybets i. Ytan ser lika bra ut ännu efter ett år.

 

 

Före:

pp45.jpg.c276b1490bb95cbf14c3eae7f059abbb.jpg

 

Efter:

 

pp47.jpg.26e0635e14a475769b844a52066cb381.jpg

Laminatytorna går lika bra att måla, om man vill ha dem vita, men då kan man med fördel slipa med fint sandpapapper, till exempel 320 innan man drar på färgen.

 

Peter_K har absolut rätt. Njut i sommar och måla i vinter eller nästa vår :)

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Kronvik:

Laminatytorna går lika bra att måla,

Men det håller väldigt dåligt, byt till vit laminat istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

image.jpg.8d57037b62239c4df42bd3843b5a17ef.jpg

 

I mitt jobb ingår det att ibland vistas inkrupen i kulverter och ventilationsaggregat, så trånga utrymmen brukar inte vara något problem för mig. Enda gången jag känner att "nu måste jag snart ut härifrån" är just när jag sitter i en mörk nästan fönsterlös ruff, i synnerhet när båten är i rörelse, vet inte varför men känslan brukar inte vara påträngande om det är ljust och man har lite utsikt genom rutorna. Segelbåtar med sina djupa innerutrymmen med mörk inredning och små fönster blir naturligtvis mörka och dystra. Men man kan kanske ernsta lite med ljusa textiler och måla valda delar av intedningen i någon ljus färg. Kanske rentav speglar i taket. Nåja, kanske inte över kojerna. Eller förresten kanske det :-) 

Någon har ju en gång i tiden betalt extra för just den där mahognyinredningen och det är ju synd på ett så dyrt och ädelt och utrotningshotat träslag att måla över hela rasket med knallvitt. Om det bara inte går att låta bli att måla kanske någon gräddvit nyans skulle stå sig båttre mot de lite mörka ädelträytorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Kronvik:

Tillbaka till sak:

Nautic900turbo frågar efter före och efter bilder.

 

Här före till vänster, och efter till höger. Jag gillade inte de vitmålade originalluckorna i min Nimbus 26, så jag gjorde nya i mahogny. Materialet är från en båt som jag skrotade för något år sen.

Till min stora förvåning ser det riktigt bra ut med vitt mot den lackade mahognyn. Samtidigt gjorde jag om den vita mjuka plastklädda plywoodsidan till nytt i teakplywood, fäst med nya skruvar i mässing, samt klädde den svarta stolpen med en bit teak också.

pentry2.jpg.b295b9691367874b205634edcbc3b84f.jpg

Ja, jag vet att det var frågan om att göra mer vitt, inte mindre, men man kan bedöma själv vad man tycker mer om.

Som ett tips kan jag lägga till att det faktiskt går att fräscha upp laminatskivor också. Jag gnuggade ytan med björntunga, och lackade ytan med uretanalkydlack med litet mahognybets i. Ytan ser lika bra ut ännu efter ett år.

 

 

Före:

pp45.jpg.c276b1490bb95cbf14c3eae7f059abbb.jpg

 

Efter:

 

pp47.jpg.26e0635e14a475769b844a52066cb381.jpg

Laminatytorna går lika bra att måla, om man vill ha dem vita, men då kan man med fördel slipa med fint sandpapapper, till exempel 320 innan man drar på färgen.

 

Peter_K har absolut rätt. Njut i sommar och måla i vinter eller nästa vår :)


I frågan om "färgsättningen på ditt pentry håller jag fullständigt med dig. Det är mycket snyggare med trälådor och en mindre del vit laminat del, än i huvudsaka vita lådfronter.

Men du blandar ihop äpplen och päron.

Det jag talar om, och som TS frågade om, är vitmålade huvudskott och med lister och övrig inredning i mahogny eller teak, som det varit i de två av mina båtar som har haft vita skott: (Dessutom brukar jag isolera och klä skrovsidor mm med ljus inredningsmatta, för att få inredningen så ljussom möjligt).

Visst är din båt snygg invändigt, men det är väldig skillnad på en motorbåt med mycket ljusinsläpp och en segelbåt där boytorna ligger djupt ner och där ljusinsläppen/ventilerna är små.

Min nuvarade motorseglare, som byggts av ett norsk motorbåtstillverkare, har ett överbygge, som på en motorbåt. Stora rutor i aluminiumramar runt om och mycket ljusinsläpp. Skulle jag komma ut på de stora haven med den och få en överbrytande sjö, skulle den sopa bort överbygget i ett slag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:
9 timmar sedan skrev Kronvik:

Laminatytorna går lika bra att måla,

Men det håller väldigt dåligt, byt till vit laminat istället.


Nu är det ju skillnad på det som benämns laminat.

Det kronvik visar på bilden ovan är med all sannolikhet glasfiberlaminat - sån som ofta alla "innerlines" Sånt laminat är ju inga problem att måla - det har jag gjort många gånger.

Huvudskotten i min nuvarande motorseglare, av farikatet Fjord, har huvudskotten av plyfa eller liknande, klädda med vitt laminat typ Perstorpsskiva. Det är nog inget vidare att måla på - om man vill ha detsnyggt och det skall hålla i 1000 år. 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag tänkte Perstorp. Vi behövde en bit vit laminat så vi målade enligt alla konstens regler men det gick nästan att skrapa bort med nageln efter någon vecka.

Glasfiberlaminat kan man lacka, jag gjorde en kylbox, målade invändigt med en ljusblå härdlack, mycket tålig.

Annars kan man göra mycket med folie idag, ruskigt hållbart och finns i alla färger och mönster. Hittar man inget som passar så kan man låta printa.

Skulle jag vilja ha ett vitt huvudskott så skulle jag nog foliera, tex vit, putsad tegelvägg;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev bhemac:

 

Annars kan man göra mycket med folie idag, ruskigt hållbart och finns i alla färger och mönster. Hittar man inget som passar så kan man låta printa.

Skulle jag vilja ha ett vitt huvudskott så skulle jag nog foliera, tex vit, putsad tegelvägg;)

 

Folie är inte dumt.

Jag är ju elektriker i grunden. Jobbar ideelt i ett gubbgäng på Smögen som sköter fastighetsunderhållet mm för Smögen Ö-råd, Smögens Hembyggdsförening och Smögens Missionsförsamling. Vi  har totalt 8 fastigheter som vi sköter underhållet på, bl.a kapellet på Hållö.

Den som ritade och bestämde var fasadskåpet skulle sitta, hade dels inge aning om hur kass vanliga fasadskåp är och dels ingen aning om att västerläge på Hållö är det totalt mest utsatta läget över huvudtaget.

Efter tre år var gånjärn och luckan skrot. Blev ombedd att se om jag kunde fixa det. Att köpa en ny lucka, var ju ingen ide, så jag lät tillverka en ny lucka i rostfritt/syrafast. Ramen var ganska skaplig, så den slipade jag ner och behandlade med epoxy och målade i rätt grå nyans.

En rostfri lucka är ju omöjlig att måla så att det står i 1000 år. 😎 och väl nästan omöjlig att få att hålla nån längretid över huvud taget.

Åkte ner till den lokale skyltmakaren som la på en folie på luckan. De påstod att det var 10 års granti på folien. Jag protesterade lite och talade om hur luckan skulle sitta och en viss tveksamhet om garantitiden inträdde.

Nu har jag inget problem med om folien skulle blekna inom 10 år. När det har skett i en sån omfattning att det skämmer, så är jag möjligtvis död, eller i varje fall oförmögen att göra nåt åt det. Sen är det ju en enkel match att sätta på en ny folie om nån skulle komma på ideen.

Nu 2 år senare märks i varje fall ingen skillnad  mot när folien var ny, och då sitter den i det absolut värsta lägen när det gäller väder och vind och även ganska mycket sol.

Att måla på perstorpsskiva är nog inte helt lätt.

Man måste nog slipa/matta ner ytan, avfetta, lägga på en epoxygrund innan man målar. Sen är det väl frågan hur länge det håller!?

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skyltmakarna brukar prata om "7 års folie". Efter 7 år ska man inte se någon skillnad på tex ett butiksfönster. Då ska det heller inte vara något problem att demontera den gamla heller.

 

Jag bläddrade lite bland folieprover. Beställer man tex mahogny så stämmer den mönstermässigt så att man kan täcka hur stora ytor som helst.

Riktigt imponerande var den "rostfria". Något för skrovet kanske? Mahogny känns lite gammaldags och tegelsten kanske lite utmanande.

 

Nu har jag kommit på att det får nog bli folie på  huvudskottet, det finns ett behov av att lackera om men folie blir enklare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Thallatha:

Men du blandar ihop äpplen och päron.

Det jag talar om, och som TS frågade om, är vitmålade huvudskott och med lister och övrig inredning i mahogny eller teak, som det varit i de två av mina båtar som har haft vita skott: (Dessutom brukar jag isolera och klä skrovsidor mm med ljus inredningsmatta, för att få inredningen så ljussom möjligt).

Visst är din båt snygg invändigt, men det är väldig skillnad på en motorbåt med mycket ljusinsläpp och en segelbåt där boytorna ligger djupt ner och där ljusinsläppen/ventilerna är små.

 

Thallatha,

Trådstartaren Linda, som kallar sig Nautic900Turbo har troligen en Nautic900Turbo, och det är en motorbåt. Det ser också ut så på bilden. Denna båt är i princip rätt lik min Nimbus 26 i inredningen, trots att den är betydligt större. Hon nämner inte vare sig skott, lister eller andra detaljer, så jag anser att jag har mina äpplen och päron där de hör hemma.

 

Jag försöker ge min syn på båtinredning, med före- och efterbilder som jag har tillhands, så som önskas av trådstartaren. 

Jag föreslår att flera bidrar med bilder som kan vara av nytta för trådstartaren, och lämnar snack om huruvida segelbåtar är bättre än andra till lämpligare tillfällen. Kanske en speciell tråd för ändamålet i Seglarsnack ;)

 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några av er här är ju helt otroliga i att skapa diskussioner av ingenting,

Håller till 100% med Kronvik.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
32 minuter sedan skrev Nim26:

Några av er här är ju helt otroliga i att skapa diskussioner av ingenting,

Håller till 100% med Kronvik.

Kan bara instämma i föregående talares inlägg...…. Det är liksom ingen ide ha en annan åsikt än ett fåtal blir en brorduktig inlaga till slut. En del kallar en del tramspellar och de inser inte att de just själva är tramsp…….

I övrigt instämmer jag i kronviks tyckande , det är synd måla teak och mahogny vit, bättre slipa och lacka. Den dagen vitfärgen börjar flagna så har man skaffat sig ett riktigt jobb. Vi ska nog vara rädda om den kulturskatt som finns i de äldre båtarna ett sådant hantverk återkommer aldrig mer.

Redigerad av kossor
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Nim26:

Några av er här är ju helt otroliga i att skapa diskussioner av ingenting,

Håller till 100% med Kronvik.

Ja det är änna konstigt att ingen föreslagit ådringsmålning med mahognyfärg....

 

I övrigt tycker jag det är respektlöst gentemot trådskaparen att fortsätta diskussioner in i absurdum.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...