Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Nautic900turbo

Måla teak vitt?

Rekommendera Poster

2 timmar sedan skrev Nim26:

Några av er här är ju helt otroliga i att skapa diskussioner av ingenting,

Håller till 100% med Kronvik.

Ja det är änna konstigt att ingen föreslagit ådringsmålning med mahognyfärg....

 

I övrigt tycker jag det är respektlöst gentemot trådskaparen att fortsätta diskussioner in i absurdum.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle hellre välja att snygga till träet genom att renovera, slippa och behandla ytan så att originalet behålls och jag tror att det är bäst för andrahandsvärdet också. Men det är min personliga reflektion...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev jajo:

Jag skulle hellre välja att snygga till träet genom att renovera, slippa och behandla ytan så att originalet behålls och jag tror att det är bäst för andrahandsvärdet också. Men det är min personliga reflektion...

Tips på hur denna mögelskadade tunna lackerade teakfaner enklast återställs till dess forna glans emotses med stor tacksamhet. Jag vågar knappt tro att det är möjligt då svärtan går på djupet i ådringen.

8CADD3E4-5FBE-4FEE-B114-F85A743FC7B3.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen måla eller klä med tunn plywood. Foliera är en annan möjlighet. Kan vara värt att prata med någon som kan detta med foliering.

Fördelen med att måla är framtida underhåll blir mycket mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ju i samma sits som Dadid, men i vår båt ser det värre ut. Är det verkligen en bra idé att bara måla över utan att slipa bort lack och fanér?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

Är det verkligen en bra idé att bara måla över utan att slipa bort lack och fanér?

Slipa trärent är bra men även om det är fusk så kan man måla över efter en lätt slipning.

Men kolla var möglet kommer ifrån så att det inte sprider sig vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag överväger såväl folieringen, nytt fanerskikt, högtryckslaminat som målning, men allra helst skulle jag vilja kunna återställa ursprungsutseendet. Om det är möjligt vilket antyds i tråden,

- hur bleker jag bort det svarta efter att befintlig lack avlägsnats?

- om det kan blekas, finns det risk att resultatet blir flammigt?

- vid lackering, hur säkerställs att det blir jämnt och utan tjockare ”hålkälar” där spegel möter list?

 

Om svaren på ovanstående är nedslående lutar jag åt att lägga på ett skikt faner eller laminat. Om faner, kvarstår frågorna ovan rörande slutfinnish. Vidare tillkommer risken att faneravslutet blir synligt där det möter list.

 

Vitt högtryckslaminat vore nog allra snyggast. Dock ser jag det som en omöjlighet att applicera en så stor yta utan uppenbar risk att misslyckas i något hörn. Ett misslyckande blir dyrt. En variant vore om det gick att frambringa någon form av laminatremsor, så att en tunn panelstruktur kunde åstadkommas. Finns detta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går säkert att bleka men det lir ju ett precisionsjobb så att inte intilliggande trät blecks. Risken att det blir flammigt är stor.

När man fanerar så limmar man med ett stort limtryck. Det är inte möjligt här utan man få kontaktlimma. Det går att få snyggt men det är en del arbete.

Något enklare skulle vara att klä med ribbor, några mm tjocka.

Eller en några mm tjock plywood som först passas in och sedan faneras innan montering.

Folie är nog en smidig lösning, man kan värma, sträcka och skära. Jag håller på och hetsar en kille som sysslar mycket med att foliera bilar, skyltfönster mm. Han tror det ska gå bra. Jag säger att han har en jättemarknad om han kan göra ett snyggt jobb.

Laminat funkar men man måste dela upp i mindre bitar och dölja med lister annars är det nog svårt.

Måla är nog både enklast och billigast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ditt fall, Dadid, är det inte lätt att få ett helt perfekt resultat. Att bleka fungerar knappast, om man vill ha ett utseende motsvarande nyskick. Färgen blir garanterat inte helt rätt, och ytan troligen flammig. 

Kanske något helt annat kunde funka, som till exempel att klä väggen med vitt konstskinn för marint bruk (alternativt samma slags vita yta som i taket), och dela av med ribbor liknande dem som går i taket. Så att säga "hide in plain sight".

 

Det jag skulle prova (att döma av bilden) är att slipa och eventuellt betsa, samt lacka. Det skulle inte heller ge rätt färg, och också flammighet, men å andra sidan går det ju att täcka in, eller måla över. En penselmålad yta kommer inte att se prima ut heller i den annars vackra salongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske såhär? Någon detalj på den stora väggytan, kanske. En tavla, eller en spegel?

dadid1.jpg.3a1dde71d7be7672833033494239f3c0.jpg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort i ordning tre båtar, en med oljad teak och två med lackad teak.

Oljad teak (faner) i en Flipper 700 - 88 - jag använde ett fint våtslipspapper och våtslipade med teakolja. Det var en del mörka fläckar men det mesta försvann och det blev ett helt ok resultat.

Lackad Teak (massiv teak) Nimbus 28 Sittbrunn - jag slipade trärent tvättade med T-röd mättade med Owatrol D1 la sedan på fem - sex lager med Owatrol D2 och det blev ett mycket bra resultat

Durkskiva Teak nåtad med Coto (motorlucka) - mattade ned och lackade med flera lager lack

Lackad massiv teak, mestadels lister av varierad grovlek. Nimbus 29 C - slipade trärent, vilket kanske var överkurs, lackade sedan med fem lager högblank och avslutade sedan med tre lager matt lack.

Skillnaden mellan mina och ditt projekt att mina ytor inte var lika stora som dina, min största yta var motordurken och den lackade jag hemma i garaget. Du kan tvätta teaken efter att du mattat ned den. Troligen kommer du inte få bort alla mörka fläckar men jag är ganska säker på att resultatet kommer bli bra mycket bättre jämfört med hur det ser ut nu, samt att du hur det blev för målar du vit på en gång så kommer du antagligen fundera på hur det skulle kunna sett ut.

Jag bifogar bild på det som oljade i 700:an

700.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade tagit bort lacken, slipat lätt, tvättat med mögeldödande medel och sedan betsat allt med teakbets innan jag lackat alltsammans. Betsen jämnar ut kulörskillnaderna. 

 

Gjorde så med mina rutramar som såg ut som skit innan, tycker det blev bra.  

D472105F-9A5A-4BA5-A8B1-18EFE76A87F2.jpeg

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag hade tagit bort lacken, slipat lätt, tvättat med mögeldödande medel

Det är en bra början. Sen får man se hur det ser ut och bestämma hur man ska gå vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för värdefull inspiration.

Bilder gör det så himla mycket lättare att bedöma metoder och resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...