Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Gäst Mats Brynolf

Båten drar snett

Rekommendera Poster

Gäst Mats Brynolf

Hej Efter vintervila så visar det sig att båten drar till höger. Eller rättare sagt så går den rakt men om jag släpper ratten så girar den snabbt fullt höger. Någon som har några förslag på vad det kan bero på? Jag har kollat fenan (namn?) som sitter trax ovanför propellern och den är riktad ca. 10-15 grader till höger (samma som jag alltid har haft den). Det har inte skett några förändringen på båt eller motor sedan förra året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om du säger att inget har ändrats, så är det nog dax att snurra på trimfenan lite. (hjälper det inte så vrid tillbaka den där du hade den från början). Tar ju inte mer än max en minut att ändra den, så testa dig fram!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Jag ska testa det. Jag har mina tvivel dock, då symptomen är att båten dra fullt till höger så fort jag släpper ratten. Det är precis om hela motorn vill glida över till höger utan ansträngning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem med min gamla motor. så jag skrota den och köpte en ny. så det är nog det rådet jag har att ge ;-) nä skämt och sido. Jag hade faktiskt samma problem. men jag fick för mig att det hade med teleflexen att göra att motorn blev för tung eller att den hade sånt vrid så att inte teleflexen orkade hålla den rakt. det är vad jag kan tänka mig. men samtidigt försvann det när jag bytte motor. visserligen var den av mindre hk antal och vägde mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för överföring? Utombodare? Drev? Servostyning? Fenan är till för att båten ska gå rakt fram när motorn (drevet står rakt). Börja med att se till att båten går rakt i detta läge!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har precis samma problem på min båt. Har du lyckats få någon lösning på problemet? Hls/Christer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HeHe, det visade sig vara en enklare lösning än vad jag trodde. På min ratt sitter det en skruv som hade lossnat lite väl mycket så ratten var helt enkelt för lättstyrd. Skruva åt ratten lösten dvs. gör den mer trögstyrd löste det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jahapp,skönt när det löser sig ,sa han som,,,,,,i slasken....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...