Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MartinPersson

Gänglåsning till propellerblad

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag fick just hjärtat i halsgropen då jag insåg att jag inte använde gänglåsning då jag satte dit bladen till min foldingpropeller. Följde förvisso instruktionerna till punkt och pricka (https://www.marinexpress.se/pdf/tips/Installation Foldingpropeller aldre typ.pdf), och gänglåsning nämns faktiskt inte där, men har ju även läst i flera olika forumtrådar att folk rekommenderar gänglåsning till detta. Har en tvåbladig propeller till Volvo Penta 120S.

 

Båten sjösätts av marinan på torsdag, så tid finns att fixa detta, men har en bit att köra så jag vill inte göra det om det är onödigt. Vad bör jag göra?

 

/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ja, det är förstås sant. Det framgick ju inte riktigt. Tyvärr vet jag inte vad modellen heter men den är också en tvåbladig penta-folding, modell äldre. Bifogar en bild från instruktionen. Där används bara gänglåsning till skyddsanoden. 

0728BF64-9926-450F-AFC7-737210BA8E83.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MartinPersson:

Hej,

 

Ja, det är förstås sant. Det framgick ju inte riktigt. Tyvärr vet jag inte vad modellen heter men den är också en tvåbladig penta-folding, modell äldre. Bifogar en bild från instruktionen. Där används bara gänglåsning till skyddsanoden. 

0728BF64-9926-450F-AFC7-737210BA8E83.jpeg

Jag har likadan. Hmmm. Minns inte att jag kletare dit nåt anaeroblim nånstans.. eller kanske men det som håller kvar proppen låses ju mekaniskt med låsblecket/plåten som du viker runt skruvskallen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske att jag hade lätt demonterbart lim på skruven som håller sprintarna 1.

Men .. kanhända dom sitter kanske åxå under nån del.. minns ej 100% ... de va ju över en månad sen.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nr 1 på sprängskissen är det jag låser m gänglåsning. 

Min propeller saknar anoder. 

Har ingen instruktion... men det har gått bra ändå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, det var nr. 1 jag tänkte på. Tog det säkra för det osäkra och bad Brohäll sätta dit gänglåsning (har båten på Bullandö). Tack för all input! 

Redigerad av MartinPersson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja båda tapparna (2) låses med skruv (1) som går in i skåran (8). Skruven rekommenderas att säkras med Locktite.

Tapparna är naturligtvis två, liksom skruvarna. Att underlåta “Locktite-låsningen” har resulterat till förlust av propellerbladet i ett otal fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det stämmer, jag kletade i demonterbar trögflytande klet.. minns det eftersom jag kletade skruven klara hemma, så jag inte skulle glömma.. 😊

Har du cyklop och kan hålla andan eller har tillgång till lufttuber..?

Du kan använda anaeroblim, om du tar en helt lösningsmedelsfri och klistrig, trögflytande ex medellåsande fläns och gängtätning även under vatten.

Får du bara kleten att kleta in sig i gängorna så det sitter kvar in i gängan när du skruvar ihop.. 

Det härdar i syrefrånva av metalljonerna i förbandet.

Har gjort tester på gängade detaljer, både gängkopplingar som ska vara täta och såna som endast ska klara vibbrationer i vatten, även nedsänkta i kylvätska för skärande bearbetning (emulsion)

Lätt att testa i en hink med vatten från där båten ligger.

Så slipper du lyfta..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...